Zippy vs. Hyperion; fabels en feiten

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Henri Zikken, 28 mei 2010.

1. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

Het verhaal is altijd dat Hyperion beter is dan Zippy, meer vermogen levert, een hoger nominaal voltage heeft, enzovoort.

Sinds kort heb ik ook een Hyperion pack voor mijn WindS. Ik wordt tegenwoordig met Zippies altijd 'gepakt' bij de douane en dan kost de 8s Zippy die ik gebruik ca. 160 euro. Een Hyperion kost, hier in NL besteld, 200 euro. Voor die vier tientjes, wilde ik het experiment eens aangaan.

Op dit ogenblik vergelijk ik nog niet eerlijk, want dit is een van mijn 'oude' Zippy packs; dit pack heeft al 150 vluchten achter de rug. Dit is de derde vlucht van het Hyperion pack.

In 1 grafiek:

Je ziet dat ik langer doorgevlogen ben met het Zippy pack. Lichtblauw is het voltage van het Hyperion Pack, paars de stroom. Groen is het voltage van het Zippy pack, rood de stroom.

Op ca. 11 minuten ben ik geland met de Hyperion, toen ben ik met de zippy nog doorgevlogen tot ca. 14 minuten.

Tot op het 11 minutenpunt zit er amper tot geen verschil tussen de Hyperion en de Zippy, het zal op z'n hoogst her en der een keer een halve volt schelen.

Let wel, dit is een nieuw Hyperion Pack tegenover een oude zippy.

Over een anderhalve week krijg ik een nieuw zippy pack binnen, dan kunnen we het echt goed vergelijken.

Voorlopige conclusie is dus dat Hyperion in de lucht helemaal niet beter is dan Zippy, geen noemenswaardig hoger voltage of hogere stromen levert.

De vergelijking is natuurlijk niet klaar hiermee. Uit ervaring weet ik inmiddels dat je een Zippy pack na 250 vluchten moet uitfaseren. Als de claims van Hyperion waar zijn, zou ik dus met het Hyperion pack zo'n 1000 vluchten moeten kunnen maken.

Verschil wat er wel is; de Zippy wordt iets warmer en is na 150 vluchten na een vlucht wat zompiger.

Op verzoek, deze test is uitgevoerd met:
    2x 4s Hyperion 25C 5000mAh 980 gram, 3 cycles oud
    2x 4s Zippy 25C 5000mAh 1015 gram, 150 cycles oud

Laatst bewerkt door een moderator: 31 mei 2010
  2. Hobby4Life

Hobby4Life

Lid geworden:
    20 nov 2009
    Zou je ook kunnen vertellen welke hardware je gebruikt voor de metingen?
    Ik zag dat het iets van Eagle Tree was, maar specifiek welke hardware?

Voor de rest een zeer intressante test.

Ik heb voor mijn T-rex 250SE en 450PRO originele Align lipo's en ook van Turnigy lipo's.
    Nu merk ik tussen beide erg veel verschil.
    Align's worden warm
    Turnigy's worden lauw, en vliegtijd is langer dan de aligns.

Dit is wel grof gemeten maar toch.. wellicht intressant om dergelijke metingen te verrichten op deze accu's

Zit dus degelijk wel vercschil in, en ook qua prijs ;)

3. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

De meting is gedaan met een Eagletree Micro Power eLogger v3.

4. Gerard_nl

Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 sep 2002
    laat even weten hoe de resultaten zijn dalijk met een nieuw zippy pakket, zodat de vergelijking beter is.

het zippy vs hyperion gerucht is vrij sterk, leuk om dat nu eens te benaderen.

5. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

Daarom, meten is weten.. ik zeg ook zeker nog niet dat dit de uitkomst is, het kan nog perfect zijn dat ik over een half jaar tot de conclusie kom dat ik spijt heb dat ik ooit zippies gekocht heb.

Wat het meest jammer is, is dat ik niet de mogelijkheden heb om de Hyperions met 5C te laden, mijn lader gaat op 8s tot 10A maximaal.

Dat is jammer, omdat ik begrepen heb dat de Hyperions het lekker vinden als je ze 'mishandeld'.

Ik ben van plan dit draadje eens in de zoveel tijd (zeg om de 20 vluchten per pack) te bezoeken met nieuwe vergelijkende meetgegevens. Het is dus de bedoeling de hele levenscyclus van beide packs te documenteren voor zover dat nog nuttig is.

De echte conclusie komt dus pas aan het einde van de rit.

6. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Ja, ik heb laatst mijn 3e accu besteld (rhino 4900) en ben ook 2 van de 3x gepakt, grrrrrrrrrrr

Leuke en nuttige vergelijking!

7. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    ik ben benieuwd of de Hyperion nog een soort 'inlooptijd' kent. Wellicht kan dat ook de resultaten beinvloeden. Ook voor de nieuwe Zippy is dat straks weer te verifieren.

Vooral doorgaan met dit soort metingen!

(waarom staat dit topic overigens niet netjes bij Accu&Laadtechniek?)

8. Burp

Burp Forum veteraan

Lid geworden:
    30 jan 2005
    [mod]Inmiddels staat hij daar wel ;)
    Martin[/mod]

9. r.marijnissen

r.marijnissen

Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Zippy/hyperion moet je zoiezo niet 1 op 1 vergelijken.
    Als merk vs merk.

Zippy maakt ook 15C lipo,s, hyperion alleen de meer prestatie lipo,s met veel C.
    Daarom lijkt hyperion superieur.
    Deze lipo,s worden misschien dan wel 5x zwaarder belast tijdens het laden met 5C( als je dat al doet) maaaaaaaar je vliegtuig, heli, auto of wat ook verbruikt nog steeds hetzelfde terwijl de lipo veel meer kan hebben.
    Lipo wordt dus maar zwakjes mishandeld in vergelijking met een normale lipo en gaat daardoor dus langer mee. En natuurlijk telt een verbeterde samenstelling ook mee.
    Maar als je hyperion 160/200A kan leveren en je trekt er continu 160A uit dan gaan ze ook een stuk sneller achteruit.
    Maar is de praktijk gaan ze in dat kistje dat b.v maar 45A verbruikt
    en je lipo kan 160/200A hebben.....

Wel moet je weten dat nieuwe lipo,s beter worden na een x aantal keer laden ontladen in het begin.
    Dus een net nieuw geladen hyperion wordt nog beter.
    Ik zelf merk toch echt wel het verschil tussen een 150x geladen lipo of nieuwe in prestatie in het vlieggedrag.
    Of dat nu zippy vs zippy is of zippy vs hyperion.
    Dus waarom jij zoweinig verschil ziet?

Maar wat voor pakketten vergelijk jij of is dit al een 35C of hogere zippy?
    Ik zelf gebruik nu veel 40/50C lipo,s van zippy.(flightmax en turnigy)
    Deze kun je dus ook met 5C laden en kosten de helft van een 35C hyperion en zijn volgens mij net zo goed of zelfs beter.

Eerlijkst is eigenlijk prijs op prijs vergelijken.

Laatst bewerkt: 31 mei 2010
  10. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Heb je ook de pack temperatuur gemeten? Dat verschil is veeeel groter bij hoge belastingen. Stroom en voltage zijn bij nieuwe packs erg gelijk. Na 100 vluchten wint de hyperion toch terein. De hyperion packs blijven koeler en slijten daardoor veel minder. Hierdoor halen ze ook de langere levensduur.

Ik heb nieuwe 6s CX 5000 vergeleken met Rhino 25C 4900. Vermogen was gelijk in de lucht en op de grond. De packs presteerden eigenlijk gelijk. De hyperion kwam nauwlijk warm beneden terwijl het rhino pack toch echt warm was. Dit met 25C piek volgas, de packs moeten die continu aan kunnen.

11. r.marijnissen

r.marijnissen

Lid geworden:
    2 mrt 2008

25C zippy is nog oudere generatie lipo en daardoor niet echt te vergelijken.
    35 en 40C zijn de nieuwere generaties.
    De andere krijgen binnenkort nog eens een verbetering..
    Rhino 25C is zoiezo te duur geprijst die 4900mAh 25C kost 89$
    terwijl de flightmax 5000mAh 40C ook 89$ is.........;)

Vergelijk eens een 40C zippy naast een 35C hyperion.
    Beide worden niet warm, beide kunnen zwaar belast worden en gaan daardoor lang mee.

Alleen kost een:
    hyperion VX 35C 4200mAh 153€
    hyperion CX 25C 4000mAh 118€
    turnigy/flightmax 40C 4000mAh 63€

Met inklaring misschien 15€ extra.......

En ik weet wel dat de 40C zippy de 25C CX hyperion ruimschoots voorbij schiet en nog een stuk goedkoper ook.

12. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Het spijt me maar flightmax bevat naar mijn idee teveel rommel. Ik heb al een paar packs met rotte cellen gehad. Ik hoef ze niet meer. Dat wil niet zeggen dat de rhino's beter zijn maar die zijn nog perfect in balans tot nu toe.

Ik koop veel liever 25C hyperion dan 35C zippy want hyperion komt zijn opgaves veeel beter na. 25C hyperion is voldoende voor wat ik gebruik, dan liever goede betrouwbare packs dan goedkope die aan het eind van het jaar de kliko in gaan. Ik ben benieuwd of die flightmax het naar 400 vluchten nog zo goed doet.

13. Sleurhutje

Sleurhutje Forum veteraan

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Het belangrijkste verschil dat ik tussen Zippy/Turnigy en Hyperions heb gemerkt, is dat als je echt op het eind van de capaciteit komt, de Zippy/Turnigy's nog enigszins langzaam inzakken en het bij de Hyperions in één keer op is. Dat maakt bij de Hyperions dus een soft cut-off van de regelaar redelijk riskant (kostte Derk v.d. Vecht bij de FMS een Sebart Sukhoi 29S 140E). :?

14. JVDO

JVDO

Lid geworden:
    7 okt 2005
    Naar mijn mening is de C waarde die erop gedrukt wordt "dikke zever".
    Ik heb packs getest van verschillende merken (zowel duur als goedkoop) en geen enkel pack kon nog maar de helft van zijn opgegeven continue stroom langer dan 15 - 20seconden houden. (Getest met dezelfde eagle tree dan Henri).

15. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Vergeet ook niet bij het testen van nieuwe packs dat ze na een paar cycly pas op kracht komen.

16. JVDO

JVDO

Lid geworden:
    7 okt 2005
    Ik heb dit zowel met nieuwe 5cycles, als met oudere 50cycles als met hele oude 200cycles getest.

17. r.marijnissen

r.marijnissen

Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Zit nu op ruim 100 vluchten en mijn 40C flightmaxx pakketten zijn sterker dan een nieuwe 30C flightmax.
    Zegt wel iets denk ik.

Na 400 vluchten....
    Tja tijd zal het uitwijzen want ze zijn er korter dus de meeste hebben nog minder laad pogingen.

Ook al is het bij 300x laden op dan zal een hyperion 600x moeten doen want ze zijn 2x zo duur.

Ik ga binnenkort eens een hyperion flink aan de tand voelen.

18. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Klopt, hyperion bevalt me nu nog heel erg goed. Ook de meeste oudere packs doen het nog erg goed. Alle hxt en zippy's liggen in de container inmiddels, de meeste door bol worden of het uitvallen van cellen.

Fabriek maakt ook geen bal uit, controle is veel belangrijker. Als merk 1 alles zo op de markt gooit en 2 eerst de cellen matched en controleerd dan is 2 duurder maar ook veel beter, terwijl het dezelfde cellen zijn. Toch betaal ik liever voor merk 2.

Zippy is me gewoon te slecht bevallen. Prestaties ok maar uitval en levensduur vallen tegen. Ik belast ze niet zo erg dus 40C heeft voor mij geen meerwaarde. Als ik packs ontvang die bij aankomst al cellen hebben met nog geen 3V dan is de eind controle gewoon enorm slecht, als het er al is. Dan liever hyperions uit een NL shop zodat terug sturen niet duurder is dan de packs.

19. r.marijnissen

r.marijnissen

Lid geworden:
    2 mrt 2008
    k heb iets van 20 lipo,s van flightmax allen werken goed.
    Ik heb alleen een probleem met een turnigy( 1 cell niet goed).

Zover ik weet komt turnigy, flightmax en rhino uit de zelfde fabriek.
    Zou me ook niet verbazen als ze allen dezelfde zijn met een ander jasje.
    Want er zijn maar 7 fabrieken die lipo,s maken ofzo.

In elk geval zegt het weinig denk ik van elk merk is er weleens een lipo met slechtere cell ook bij hyperion.
    Maar ja flightmax teveel rommel, ik heb er minstens 20 waarvan echt allen nog goed in balans....
    Zal dus meer ongeluk zijn geweest.

Dit baseer je op oudere genaratie zippy vs nieuwe generatie hyperion.
    Zoals eerder gezegt test de nieuwe 40C generatie eens.

QUOTE=Tadango;1695016]

25C hyperion is voldoende voor wat ik gebruik, dan liever goede betrouwbare packs dan goedkope die aan het eind van het jaar de kliko in gaan. [/QUOTE]

Je praat wel een beetje heel pro hyperion....
    flightmax is bij mij betrouwbaar en 40C voor helft van de prijs van een 25C hyperion.
    Bij mij gaan 4 30C flightmaxx als 2 seizoenen mee zonder problemen.
    Laat staan de 40/50C reeks.

20. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    @henri : leuke test, maar let op de conclusies, trek ze niet te vlug en verkeerd.

Het zou leuk zijn als je mbv je Eagletree ook het vermogen in beeld brengt, dan zie je gelijk de verschillen, want ik zie in je grafiek wel dat de spanningsdips bij de zippy's structureel lager zijn. Dat verklaart ook gelijk waarom de Zippy warmer is, hij heeft meer verliezen door de grotere inwendige weerstand (Ri) waardoor de afgegeven spanning lager is. (Ik kan de schaal helaas niet goed lezen)

Mijn eigen ervaring met de "goedkopere lipo's" is vooral dat er een grote spreiding zit op de verschillende packs, maw je kunt geluk hebben maar ook pech. Wellicht is het zo dat deze cellen niet zijn geselecteerd op bv. Ri, capaciteit etc. wat dan ook zou kunnen verklaren waarom de prijs lager is (afgekeurde batches van de "gerenommeerde" merken ???).

Daarom neig ik nog wel steeds naar de "merk lipo's" , maar aan de andere kant, als een pack zeer goed presteert (lees: hoge spanning onder zware belasting) maar bijvoorbeeld heel gevoelig is voor iets tever ontladen of een zeer korte levensduur, dan ben je daar ook niet echt mee geholpen.
    Dan ben je op een bepaald onachtzaam moment de pineut en is het pack onbruikbaar geworden of levert het nog maar de helft van de capaciteit, daar gaan je dure packs …. (voor gesponsorde vliegers natuurlijk geen probleem…)
    Zelf heb ik goede ervaringen gehad met Flightpower, ze leverden weliswaar niet superhoge spanningen maar gingen wel lang mee zonder dat de cellen uit balans raakten.

Verder is het zo dat al die "C-waardes" feitelijk niets zeggen over hoeveel spanning het pack afgeeft bij die betreffende C-waarde, dat is door de fabrikanten niet gestandaardiseerd. Dus een 40C van Hyperion is misschien net zo goed of slecht als een 25C van Flightpower, wie zal het zeggen ...... Gerd Giese ! Zijn site bezoek ik zelf regelmatig en bevat testresultaten (meten=weten!) van verschillende merken lipo's. Hij gebruikt een goede consequente testmethode waardoor je de verschillende lipo's onderling goed en eerlijk met elkaar kunt vergelijken . Hier vind je de verschillende testen in de middelste kolom : http://www.elektromodellflug.de/datenbank.htm

Bas
    ps. de nieuwe benchmark qua prestatie is de nieuwe Polyquest XF serie

Deel Deze Pagina