Zonnebril

Berrie

Vriend van modelbouwforum.nl
Een wat rare vraag wellicht. Ik heb al twee jaar achter elkaar, met name zo na het voorjaar, last van de hoeveelheid licht die mijn ogen te verwerken krijgen met het thermiekvliegen. (natuurlijk staat de thermiek altijd daar waar de zon staat........) Ik heb een goede zonnebril, Siergo Datsienie (weet ik hoe je dat echt schrijft), met UV filter. Maar nu dacht ik toch aan een nog betere, want geirriteerde ogen zijn niet fijn!

Wat gebruiken jullie?

Wellicht moet de zijkant van de bril met je gezicht mee "glooien" Zo dat de zon niet weerkaats in de binnenkant van de bril?

Jorrit had ooit een groot zonnebrillentopic geopend, maar dat is weg? (kan het iig niet vinden :? )

Slechte zaak dat het topic verwijderd is dus! :evil:

Ik had ook erg snel last van mijn ogen bij het vliegen. Had eens de mogelijkheid om een Oakley C-wire Platinum aan te schaffen. Sindsdien gaat het een stuk beter. Erg fijne bril met goede lenzen. Prima contrast en kleuren weergave. Hangt echter wel een prijskaartje aan van €225,- ($315 USD) maar dan heb je ook wat.

Oakley C-wire Platinum

oakley.jpg

Serengeti is ook een aanrader. RayBan kun je vergeten, modieus brillenmerk.

De zonnebrillen van het merk Zuricher voldoen perfect aan onze eisen. Ze zijn zelfs van vordeel voor brildragers omdat je ze net als een lasbril over je gewone bril heen kan dragen. Ik kan er bijna mee recht in de zon kijken. En de prijs valt ook reuze mee. Ik kan helaas de website van hun niet meer vinden.

Of deze
AVIATOR-smoke.jpg
te bestellen voor maar 41,00 euro + 6,00 euro verzendkosten bij www.chasco.de
Deze bril schijnt ook goed te voldoen.

niets gemakkelijker dan bestellen in Uw eigen taal bij:

Anschrift/Postal Address:
Braeckman Modellbau
Alvin Braeckman
Breitbendenstraße 22
D-52080 Aachen

Tel +49-(0)241-55 47 19
Fax +49-(0)241-55 20 79

USt.IDNr.:DE170811202
eMail:
Service/Support:
braeckman@braeckman.de

als Opticien weet ik wel wat goed is voor je ogen. neem een Serengetie. Die hebben de beste brillen die er zijn. de glazen zijn van glas (dus geen last van krassen) Super ontspiegeld (geen last van refliktie) en contrast verhogend. Ik heb er zelf nartuurlijk ook 1 en hij bevalt super. Ik heb hem zelf op als het bewolkt is . je ziet je kist gewoon beter.(door het contrast verhogen).

elke goede opticien die weet wat kwaltijd is verkoopt ze wel, de prijsen beginnen rond de 200e en eindigen bij een ongeveer 290e maar dan heb je een wel een super bril wat het geld zeker waard is.
Ikheb de mijne nu 10 jaar en ik ben er niet zuinig op maar je zou hem zo weer in de winkel kunnen verkopen.
hier een linkje http://www.bobos.nl/

suc-6 met je keuze

Berrie,
Ik heb ook een Serengeti. Die kan je dus gewoon een keertje proberen als we tegelijk op held veld zijn. Rienks (opticien in Schoonhoven) heeft ze overigens en ik heb hem daar gekocht.
Ik heb de grijze versie, die is vrij donker en gebruik deze alleen op de lichte dagen.

De Zurich heb ik ook. Deze geeft een mooi 3D effect (dieptewerking) en sluit ook goed rondom waardoor ook wind inval als je dwars op de wind staat (tranenende ogen) wat meer vermeden wordt.
Echter doordat de glazen van kunststof zijn verliest hij wat aan scherpte en je ziet er een beetje uit als een ulletje met die bril. Ik ben daarom de serengeti gaan prefereren.

Dank jullie voor al de goede adviezen. Om een beetje met het thema verbonden te blijven: "ik krijg er tranen van in mijn ogen!"

@ Hans, aan die belofte houdt ik je!

De bril die ik wil hebben moet ik bij lichte en donkere dagen kunnen dragen. Contrastverhogende effecten zijn natuurlijk te preferen. (kan ik weer 50 meter hoger komen in de thermiek)

Goed dat er een opticien gereageerd heeft. Die kan natuurlijk vakkundig advies geven. Leuk dat dit dan ook overeen komt met de ervaringen van Hans.

Voorlopig ga ik dus even voor een vergelijk met mijn oude bril en de Serengetie (en ik altijd maar denken dat de Serengetie een vlakte in Afrika was......)

Jullie zullen het misschien gek vinden maak ik heb een hekel aan zonnebrillen. Ik ben een brildrager dus heb ik altijd een bril op m'n neus staan. Ik heb echter NOOIT een zonnebril op en kan meestal de modellen langer en beter zien dan anderen die wel een zonnebril op hebben.
Naar mijn mening geeft elke zonnebril problemen met de kleurweergave. De glazen zijn gekleurd dus dat heeft altijd invloed op hoe je de kleuren van b.v. je vliegtuig ziet. Ik heb wel eens mensen les moeten geven die het verschil tussen de bovenkant en onderkant van hun vliegtuig niet (goed) konden zien door die zonnebril. Natuurlijk zal een betere zonnebril (lees duurdere) hier minder last van hebben maar het blijft aanwezig.
Een ander probleem voor mij is dat ik al een bril heb dus dat ik dan ook een geslepen zonnebril nodig zou hebben. Dat kost ook weer extra. Dus zit ik dan steeds met twee brillen, een gewone bril en een zonnebril. Dan de ene en dan weer de andere opzetten. Met m'n gewone bril zie ik alles prima, mijn zicht is 140% en dat is voor een 48 jarige zeer goed volgens de oogarts. Dus zolang ik het nog niet nodig heb, voor mij geen zonnebril.

Ik ben bril dragend en heb meekleurende glazen.
Dat vind ik heerlijk.
Een zonne bril moet niet te donker zijn.
En ook moet hij niet met je gezicht meelopen.
als de glazen onder een hoek staan of rond lopen.
Ga je doordat je onder een hoek kijk scheel kijken.
Dat moeten je oog spieren weer corrigeren wat vermoeidheid op levert
ook een bril aan de zijkanten dicht vind ik ten sterkste af te raden.
Omdat je dan een dode hoek in je gezichtveld heb zeer dom dus.
Een dure bril hoeft niet goed te zijn.
Ik heb op tv wel eens een test gezien.
Dat dure brillen vaak erg slecht zijn.
Soms zat er zelfs onbedoelt sterkte in.
Vaak is iets kleur goed maar zeker niet te donker.
Als je komt landen zie je, je model dan ook slechter tegen al donkerder achtergrond.

Ernst Grundmann zei:
Natuurlijk zal een betere zonnebril (lees duurdere) hier minder last van hebben
Misschien had ik hier beter iets anders kunnen schrijven.
"Natuurlijk zal een betere zonnebril (dus vaak veel duurdere) hier minder last van hebben"
Dit is waarschijnlijk een betere zin want een duurdere zonnebril hoeft natuurlijk niet per definitie beter te zijn.

Hans Meij zei:
De Zurich heb ik ook. Deze geeft een mooi 3D effect (dieptewerking) en sluit ook goed rondom waardoor ook wind inval als je dwars op de wind staat (tranenende ogen) wat meer vermeden wordt.
Echter doordat de glazen van kunststof zijn verliest hij wat aan scherpte en je ziet er een beetje uit als een ulletje met die bril. Ik ben daarom de serengeti gaan prefereren.
Dit is de site: http://www.zurichusa.com/Users/concerns.htm

Het is verreweg de beste zonnebril die ik ooit gehad heb. Omdat F2B piloten niet kunnen kiezen waar ze vliegen (bijna alle figuren met de wind in de rug) komt het tegen de zon in vliegen nog al eens voor (bijv. ~12 uur 's middags en N wind). Normaal had ik altijd last van reflecties achter mijn bril (met opsteek-zonnebril). Dat probleem is nu foetsie.
Ik kan mijn model nu de hele vlucht zien, ook als ik voor de zon langs moet. Voordien gebeurde het nog wel eens dat ik even verblind werd tijdens de verticaal dalende poot van een vierkante loop - voorover. Niet lekker, als je weet dat je geacht wordt het model een fractie later in rugvlucht op ooghoogte boven het asfalt te brengen.....

Daarom zal het me een zorg zijn hoe ik er uit zie, zolang ik mezelf nog steeds herken in de spiegel. En dat lukt ook nog best met die blauwe spiegel-glazen (of is het: poly-carbonaten?).
Dit had ik 20 jaar geleden al moeten hebben....

Bertus zei:
Ik ben bril dragend en heb meekleurende glazen.
Dat vind ik heerlijk.
Een zonne bril moet niet te donker zijn.
En ook moet hij niet met je gezicht meelopen.
als de glazen onder een hoek staan of rond lopen.
Ga je doordat je onder een hoek kijk scheel kijken.
Dat moeten je oog spieren weer corrigeren wat vermoeidheid op levert
ook een bril aan de zijkanten dicht vind ik ten sterkste af te raden.
Omdat je dan een dode hoek in je gezichtveld heb zeer dom dus.
Een dure bril hoeft niet goed te zijn.
Ik heb op tv wel eens een test gezien.
Dat dure brillen vaak erg slecht zijn.
Soms zat er zelfs onbedoelt sterkte in.
Vaak is iets kleur goed maar zeker niet te donker.
Als je komt landen zie je, je model dan ook slechter tegen al donkerder achtergrond.

Dat ben ik deels met je eens, somige `dure`zonnebrillen bagge zijn.
Maar dan praat ik over merken als bv een Armani, Channel of een Bruberie enz. Wat je daar tegen komt als de glazen gebogen zijn is: dat ze optisch niet zuiver zijn. Een lichte sterkte krijgen of dat ze heel veel gaan verteken. (een rechte lijn zie je dan iets gebogen) Dat zijn allemaal bestaande Merken die groot zijn geworden met andere produkten zoals de kleding.

Waar je naar moet kijken is een merk wat alleen brillen en het liefst zonnebrillen verkoopt. enkele voorbelden zijn; Nartuurlijk een Ramp-Ban, oakeley, Serengetie.
Die laaste is minst bekent onder de mensen maar steek met kop en schouders boven de rest uit.

Nu het verhaal over een zonnebril op sterkte. Ook daar heb je weer verschil in en alles is afhanklijk van de prijs die je wil betalen. Het beste glas op sterkte is op dit moment de Suncontrast-driver van Rodenstock en dat evenaard bijna Serengetie. die glazen van rodenstock kan je krijgen in elke sterkt of het nu enklvoudig is of met een lees gedeelte (multivocale). Die glazen zijn gewoon nog iets duurder dan je `blanke`glazen in je eigen bril ongeveer 20e per glas.

Glazen op sterkte kunnen wel `gebogen`zijn maar niet teveel, en dat is weer afhankelijk van je sterkte. Heeft iemand -3.00dpt dan kan dat veel minder gebogen worden als iemand met +3.00dpt.

8) 8) 8) 8) 8)

Gert Jan Bastiaans zei:
Glazen op sterkte kunnen wel `gebogen`zijn maar niet teveel, en dat is weer afhankelijk van je sterkte. Heeft iemand -3.00dpt dan kan dat veel minder gebogen worden als iemand met +3.00dpt.
Kortom, voor mijn toepassing is de standaard Zurich dus de juiste keus....?

Back