Op zoek naar een betaalbaar alternatief, kwam ik de 'Spot On 120' tegen van World models. net een stapje kleiner dan een 'fullblown' 2m kist, maar niet zo dramatisch dat het voor C of B klasse vliegen veel uit zou moeten maken - denk ik. Zoals bekend wil ik geen brandstoftoestellen meer. Deze spot on zie ik als leuk betaalbaar alternatief voor als je er nog niet aan toe bent om een 'echte 2m kist' in electro uit te voeren. Voordeel is dat hij niet zo gruwelijk veel kleiner is, maar wel lichter. Je kunt 'm met een kleinere setup vliegen en de 5kg hoef je je in elk geval geen zorgen over te maken. Het is allemaal net een tandje minder duur. Zijn er hier toevallig mensen die dit ding hebben zien vliegen? Los daarvan; wat zijn de indrukken/meningen over dit toestel? Het is geen 100% courant ontwerp volgens 'CPLR' normen, maar ook geen 'potloodrompje'. De romp is hoog, maar nog wel relatief smal, een beetje Oxalys achtig. De vleugel heeft een andere vorm. In het geheel lijkt het toestel een beetje op de Leo 110 van CMPro, alleen heb ik van CMPro genoeg gezien om daar niets van te kopen..
Beste Hezik, De kisten van The World Models zijn zeer goed. Zelf vlieg ik met de Groovy 90 van The World models. Echt een grandioze kist, heel mooi afgewerkt, heel compleet en vliegt als een droom. Deze kist heeft geen coupling! Over de Spot on 120 lees ik op Rc universe ook alleen maar positieve verhalen. Wat betreft spare parts kun je alles online bestellen bij The World Models. Je krijgt eerst keurig een offerte, waarna je kunt bestellen. Veel buitenlandse F3A vliegers hebben een kist van The World Models als trainingsmodel. Zelf sta ik versteld van de vliegkwaliteiten, ik heb al heel wat F3A modellen gevlogen en ook zelf ontworpen, maar deze vliegt echt heel erg goed en neutraal. (Op Rc-universe schrijft men: "They fly sweet") Kies wel een goede motor, een die bij de kist past. Om een voorbeeld te geven, de Groovy 90 is ontworpen voor de YS FZ110, deze heb ik dan ook gebruikt. Ik lees ook verhalen over vliegers die andere motoren kiezen, de resultaten zijn bijna altijd minder. Succes met kiezen!!
Hij heeft goede pers. Ik heb ergens eens test er van gelezen en men vond hem daarin verrassend goed vliegen. Probleem is met dit soort tests dat je niet weet of de tester daar eigenlijk wel enige kennis van heeft.
He, Arnoud grappig precies tegelijk een verhaal zitten dichten. Die van jou natuurlijk wel wat uitgebreider.
Hey Hans, Leuk dat jij ook positieve verhalen leest over dit F3A model. In Nederland zijn deze kisten vrij onbekent, maar dat is denk ik een kwestie van tijd. Iedereen denkt snel aan kisten van ZN-line, Oxai etc, deze kisten worden vaak vergeten. Voordeel van deze kisten is dat je met een kleiner budget toch heel goed F3A kan trainen en vliegen.
Dat was dan ook precies het voordeel waar ik gebruik van wilde maken. Ik ben echt nog aan het orienteren en het kan alle kanten nog op gaan, maar zoals de wind nu staat, zal er dit winter of het voorjaar zo'n spot on komen met electrosetup. Maar de kans is aanwezig dat ik volgende week toch besluit om zelf iets te gaan houtbouwen Vooralsnog heb ik ook nog niets slechts over deze kist kunnen vinden.. maar ja, mensen zijn vaak geneigd erg positief te zijn over hun eigen aankopen.. vandaar dat ik hoopte dat iemand hier al ervaring met dit ding had.
Ik zag hem bij Lorenz staan voor 369, misschien wel goedkoper op andere plaatsen. In deze grootte vind ik deze ook wel erg mooi:
Oef.. die is inderdaad ook erg mooi. Bijkomend voordeel is dat het een electro-ontwerp is. Ik zou dan wel 'de rode' nemen. Dat is natuurlijk persoonlijk, maar geen relatief donkerblauw meer op mijn leading edges. Voor mij is rood beter zichtbaar. Hij is wel iets duurder dan de spot-on, maar veel zit er niet tussen. De Spot On heeft wel een hogere WAF; van onderen is er veel roze zichtbaar.
Als je gaat zoeken kan je de Spot On 120 voor 299 euro vinden bij diverse leveranciers van The World Models. Als ik de verhalen moet geloven dan zijn deze modellen wel vrij zwaar gebouwd. Die Sebart Wind S zat ik ook al naar te kijken, vind het een erg mooi ding en de Sebart modellen zijn prima gebouwd. GJ
Dat blijkt ook wel uit de specs: 3980 gram vliegklaar. Het is natuurlijk niet blokkerend maar het is niet weinig voor dit formaat, en met elektro kom je ws. nog hoger uit. Ik vind die Spot on mooi maar zelf zou ik die Miss Wind nemen - bellissima.
Als ik heel eerlijk ben, ik ook Maar ja.. die is ook weer een stukje duurder en heeeeel ietsje kleiner.. Overigens weegt de sebart kist ook rond dat gewicht, vliegklaar.. het gewicht wat zij opgeven is ZONDER accu..
En heeft geen geprofileerde staart. Dit maakt heel veel verschil als je F3A wilt vliegen. Het stuurt niet "smooth".
Nou ja in dit geval is vooral het woordje 'kleiner' voor mij een bottleneck.. bedenk je dat, als ik een toestel koop als diegene uit dit topic, dat het mijn wedstrijdkist zou zijn.. niet trainkist, wedstrijdkist.
De Helios 90e van Hyperion ziet er ook goed uit. Opgegeven vliegklaargewicht is 3,20-3,45 kg bij een spanwijdte van 1723 mm.
Technische Daten Spannweite: 1720 mm Länge: 1851 mm Gewicht: ca. 2800 g Steuerung: Q, H, S, M Motorempfehlung: Hacker A50 16L + APC 16x8 oder 15 ccm 4T Empfohlene Zellenzahl: 10S Lipo Rumpf: Holz Fläche: Rippe Bausatz Ausführung: ARF INSPIRE 90 ARF FLITON 1720MM (Minus 10% Rabatt, Siehe Infotext) / ab 1501 mm Spannweite / Elektromotormodelle / Motormodelle / Flugmodelle und Zubehör / Modellsport Schweighofer en dat voor €219!! Ik heb hem ook hier vandaan en laten versturen via GLS, €8,00!! Stabilo/kielvlak is geprofileerd uitgevoerd. Ik ben hem nu nog aan het invliegen, maar eerste indrukken zijn erg goed. Overigens heb ik hem nu met een Saito-125 uitgevoerd; als ik die niet had liggen had ik hem zeker electro uitgevoerd. Toestel kan overigens beide opties aan, er zit een motorsteun voor electro en voor brandstof bij. Ik zou alleen wel gelijk een nieuw landingsgestel erbij bestellen; deze is te laag, zeker voor electro. Volkert