ik ben vastgelopen en weet nu niet waar de fout zit wat er gebeurd in de upline moet ik up bij geven om rechtomhoog te gaan in de downline moet ik down bij geven dit is in mijn optiek tegen strijdig ik ben wel van een 15x11 naar een 15x10 prop gegaan sinds die heb ik het idee dat het erger is ik zou zeggen het zwaarte punt moet verder naar achter maar dan kom ik naar beneden toe nog erger in de probleemen nu is dat wel op te lossen met een downline mixer er op maar dan begrijp ik het nog niet hoe het komt de side-trust is wel goed
Het is niet tegenstrijdig - het zijn twee verschillende problemen die toevallig bij jou allebei optreden. Als je in de up-line up moet geven (ik neem aan bij volgas) dan heb je teveel motordomp. Als je in de down-line down moet geven (ik neem aan bij stationair gas) dan is je instelhoekverschil niet goed (te groot). Dit alles er van uitgaand dat je je elevator goed getrimd hebt (evenveel up/down om het toestel vlak te houden in normale/rugvlucht). Vermoed ik.
Hoe reageert het toestel op lastwisselingen in rechte lijn? Dus volgas rechtuit en dan gas er af tot ie vrij langzaam gaat en dan in 1 keer gas er weer op? Hij zou dat zonder klimmen/dalen moeten doen. Gaat hij dan toch klimmen/dalen, is je domp niet goed. Wat gebeurt er als je in rechte vlucht je toestel op z'n kop legt? Moet je dan veel down drukken? Wat was het resultaat van de propwissel? Meer snelheid?
@ bram motor domp is volgens mij wel goed, ik zal er vanavond nog een naar kijken. ik vlieg inderdaad zero gravetie up en down zijn +/- gelijk. @ hezik op het gas wisseling reageert hij goed, bij veel vertraging zakt hij iets (is normaal) bij plots volgas geven zit er geen verandering in de vlieg lijn de kleinere spoed geeft boven in de figuren net wat meer trekkracht, snelheid zal ongeveer gelijk zijn, ik heb nu meer toeren ik vermoed zelf dat ik het moet zoeken in het zwaarte punt / wisselen van prop nu bedenk ik me net zijn de props wel even zwaar (ga ik even wegen) hoe zit het met de proptrust zal daar ook nog verschil in zitten?
even wat gecontroleerd instelhoek van het stabilo is 0 graden ten opzichten van de vleugel motordomp is 3 graden de 15x10 is 4 gram lichter dan de 15x11
in vlakke vlucht natuurlijk ook ander werkt het zero gravetie idee niet hhmm... als die 3 graden teveel zijn dan had ik dat toch moeten merken als ik van het gas af ga dat hij gaat klimmen wat is nu de juiste manier van motordomp te controleren? ik weet het even niet meer, ik doe ergens wat fout maar wat. ik heb al z'n trimcart geraadpleegt maar die is in het engels weet iemand een nederlandse versie
De juiste manier om de motordomp te controleren is: Eerst het zwaartepunt goed krijgen en de elevator neutraal trimmen. Dan met vol gas vertikaal omhoog. Trekt het toestel naar de cockpit, dan meer domp. Trekt het toestel naar de belly, dan minder. Drie graden is veel. Twee is min of meer de standaard. Jij hebt de motor van die Xtra vervangen door een motor met meer vermogen. Die zal dus ook harder naar beneden trekken bij de gegeven domping. Dit kan ook de oorzaak van je down line probleem zijn: Als jouw motordomp te veel is, dan ga jij meer 'up' trimmen om dat te compenseren in horizontale vlucht. In een down line met gas eraf trekt je toestel daardoor naar de cockpit. Het zwaartepunt controleer je als volgt: rol (bijna) meskant en trek een bocht met elevator. Niet rudderen. Zakt de neus, dan is zwaartepunt te ver naar voren. Zakt de staart dan te ver naar achteren. Andere manier: trim het hoogteroer neutraal (aan de grond instellen), start en vlieg horizontaal met gas. Neem gas terug tot stationair en laat de sticks los. Als het toestel een vlakke zweefvlucht naar beneden maakt is het zwaartepunt OK. Zakt de neus naar beneden zodat het toestel duikt is het zwaartepunt te voorlijk. Zakt de staart en gaat-ie overtrekken of pompen dan is het te ver naar achteren. Het beste is om de motor geheel uit te zetten (echte zweefvlucht) maar ja dat is niet zo praktisch :-D
Als je met 0 instelhoek op vleugel en stabilo vliegt, zou je je toestel in rechte lijn zo moeten trimmen dat hij een curve richting aarde volgt.. je zou dan dus voor een rechte lijn altijd zelf wat up bij moeten sturen. @Bram: er is niet een 'de manier'.. iedereen heeft z'n eigen manieren. Voor het zwaartepunt ken ik Br@m's eerste test ook een bocht praktisch meskant trekken en dan kijken wat ie doet. Als de staart naar beneden zakt is ie te achterlijk, zakt de neus is ie te voorlijk. 2e methode voor het zwaartepunt is het model inverted leggen en kijken hoeveel down je moet gevel. Veel down -> zwaartepunt te voorlijk. Gaat het toestel inverted klimmen--> zwaartepunt te achterlijk. De test voor domp ken ik gelijk aan wat Br@m vertelt, afgezien van dat je het ook kunt zien aan lastwisselingen. Aangezien je zonder instelhoeken vliegt, zou je toestel in rechte lijn altijd iets achterovergeheld moeten vliegen. Ik denk dat je tegen een combinatie van factoren aanloopt. Als je wilt, wil ik de trimchart wel vertalen naar 't nederlands? Ik heb overigens altijd begrepen dat als je een aanhanger van 'de 0 theorie' bent (geen instelhoek) dat je dan ook geen domp zou moeten instellen...
Ik heb even de mij bekende trimkaart in het Nederlands vertaald, zie: [65736] trimtips-het-nederlands
ik ben net terug van het veld. het rare is dat bij last wisseling in vlake vlucht er niks gebeurd. wat heb ik gedaan: vlak getrimd volgas gegeven plots gas er af dit geeft geen afwijking ook niet vangas dicht naar vol gas geen afwijking ter plaatse de motor domp aan gepast door middel van twee revetjes onder de onderste rubbers. weer geen afwijking met last wisseling, wel een iets beter up line (p.s. het zijn geen mega groote afwijkingen, het moet neutraal kunnen zijn) @ hezik wat mij bekent is met zero gravitie is het recht en op zijn kop vliegen gelijke hoeveelheid up en down te geven of motordomp ook nul moet zijn is mij niet bekent, ik zie daar ook het voordeel niet zo gauw van. normaal vlieg ik altijd met een beetje up die zie je bijna niet aan het vliegtuig. @ bram ik ga morgen eens op die manier naar het zwaarte punt kijken, dan ook maak een het zwaarte punt echt te voorlijk maken, dan kan ik gelijk zien hoe hij dan reageert.
Op de tekening staat 0 graden voor de instelhoek. Dit is als getal aangegeven. De domp heb ik met het geo-driehoekje proberen te achterhalen. Dat was wat lastig omdat de tekening van de voorkant van de romp losgekoppeld is van de rest van de romp.
Wat doen jullie toch in de avond op het veld door de week. Ik moet dan aardappels schillen en dat soort zaken.
Gna Gna.. ik heb deze week (vanaf maandag geteld) al weer 9 vluchten gemaakt met m'n kleine extraatje. Aardappels kun je geschild kopen he!
ben weer net thuis van het veld 40 gram aan de staart geplakt in fase, wat me opvalt ik merk er zo weinig van het enigste verschil is dat ik minder up moet trimmen maar in een bijna meskant bocht merk ik geen/weinig verschil! de down line is nu recht, de up lijn is wel beter maar nog niet neutraal. de revetjes waren op anders had ik de motordomp nog wat minder gegeven, zal morgen nog eens meten hoeveel de motordomp nu is. het is allemaal zo vaag, ik vraag me dan ook af is het toch niet wat anders kan zijn.