Nieuwe Uitdaging !!!

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 23 aug 2008.

  1. DAF power

    DAF power

    Lid geworden:
    19 mei 2008
    Berichten:
    73
    Da(f)g Piet,

    Die blauwe enveloppe, zijn dat snelheids overtredingen van de MB?
    Of van te zware aslasten ???

    Gr

    Daf Power
     
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo DAF power,


    Hahahaha, blauwe enveloppen.

    Nee,nee, geen bekeuring, geen aanslagen van te zware aslasten !!
    Die blauwe enveloppen zijn van mijn B.V.s
    Elke maand krijg ik div. van deze blauwe brieven, die zijn niet gevaarlijk, maar kosten soms (veel) geld, maar soms krijg ik ook geld terug !!!
     
  3. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    low budget dieplader

    hallo piet
    krijgt u straks van uw schoonzoon een opdracht om een low budget 8x4 trekker te maken in de schaal 1:1,
    met een max budget van bijv 35,000 euries,
    mvg markioo
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2008
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Marco,


    Maar of ik dit ga doen, dat weet ik nog niet hoor, want ik heb nog zoveel op stapel staan, wat ik eerst nog wil gaan bouwen, dat ik tenminste tot mijn 100ste jaar nog vooruit kan !!
     
    Laatst bewerkt: 16 nov 2008
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    0010

    Hallo allemaal,


    Even weer een Update van de Semi-dieplader.

    Als ik alles vooruit had geweten, had ik beter en sneller een hele nieuwe 6 assige Semi dieplader van messing kunnen bouwen.
    Want ik moet nu heel veel aanpassingen aan de Bruder Semi dieplader doen om de Semi-dieplader voldoende sterk te maken, zodat er toch nog tenminste 20 kg lading op kan staan !!
    Het Bruder kunststof buigt nogal door, vindt ik zelf.

    Maar ja, ik moet door hé, ik heb de uitdaging aangenomen, dus laat ik mij niet kennen en zal de Semi-dieplader geheel gaan afbouwen, al is het toch wel heeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeel werk !!!


    De Rood-Witte breedte markeringsborden gemaakt, in elkaar gesoldeerd en gemonteerd aan de onderkant van de laadvloer.

    [​IMG]

    De vierkante kokertjes gemaakt waarin de markeringsborden passen.

    [​IMG]

    De markeringsborden met de kokers die onder de klaadvloer gemonteerd worden, zo dat als de orden er niet opstaan, de machines gewoon over de laadvloer kunnen rijden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zie de assen onder de Semi dieplader, staat best mooi, vindt ik zelf, al hoewel er nog wel afdekdoppen op de wielnaven komen, deze worden uiteraard van messing gemaakt !!!

    [​IMG]

    De markereringsborden gemonteerd in de laadvloer.

    Als er geen lading opstaat die breder is dan de Semidieplader of de dieplader leeg is kunnen de borden worden omgedraaid, zodat ze dan binnen de laadvloer staan.
    Dit is bij de 1:1 ook zo gemaaktdoor mijn schoonzoon zelf !!


    [​IMG]

    Markeringsborden aan de achterkant, deze staan nu naar binnen op de laadvloer.

    [​IMG]

    De markeringsborden aan de achterkantstaan nu buiten de laadvloer.

    [​IMG]

    De markeringsborden aan de voorkant staan naar binnen op de laadvloer.

    [​IMG]



    [​IMG]

    De markeringsborden staan hier naar buiten op de laadvloer.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2008
  6. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Ohh, dat schiet al lekker op zie ik.
    Dan kan je binnenkort met de andere dieplader beginnen :rolleyes:haha .
    Teminste, als je hier nog zin in hebt na deze.
     
  7. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Stefan,



    Ja, de 6 assige Nooteboom smalbed dieplader met Jeepdolly komt er zeker, dat staat vast !!!
     
    Laatst bewerkt: 16 nov 2008
  8. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    low-budget caterpillar

    hallo piet
    waaaaaaat,een low budget caterpillar,
    dat kost me weer een taart denk ik haha,
    maar ik kijk uit naar het bouwverslag,
    maar waarom geheel werkend???
    of gaat uw schoonzoon er mee werken als minigraver zittende vanuit een luie stoel,ik zie het al voor me,hihi,
    ik wens u veel reken en uitzoek werk voor de onderdelen voor de cat 385,
    mvg markioo
     
  9. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.528
    Locatie:
    Nieuwegein
    uhm dat model wordt 7300kg dan ??? LOL en ag 20011 haalt niemand op het forum hoor :p 2011 misschien maar 7300kg x 1 euro = 7300 euro al.

    hoe immens groot wordt die kraan wel niet op schaal 1/12?
     
  10. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    low-budget caterpillar

    hoi cheeta
    12 x kleiner hihi
    even serieus,vrij groot,bijna de afmeting van een telefooncel op rupsen oftewel een minigraver,
    op de cat site staan de afmetingen,vergeten over te nemen maar zal de site weer even bezoeken,wordt vervolgd
    mvg markioo
     
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Cheeta,

    Sorry, typefoutje, moet zijn : 2011, dit is inmiddels gewijzigd in het topic !

    Kijk maar even naar de foto !!

    De Caterpillar kraan 385 CL weegt 88 ton.

    Het schaalmodel zal ongeveer 50 a 60 kg gaan wegen denk !!

    Als ik de kraan ga maken, zal ik deze kraan van staal en messing gaan bouwen !!

    De kraan wordt iets groter dan de Liebherr rupskraan van Stefan !!

    Marco overdrijft wel een beetje hoor !!!

    Tja, als je de kraan op het gewicht wil bouwen in de schaal 1:12, dan wordt deze wel heel erg zwaaar !!!!
    Dat gaan we dus niet doen !!

    Hoe groot hij precies wordt weet ik nog niet, want ik heb nog geen maten opgemeten en de tekeningen nog niet gezien !!


    P.S.
    Als jij een vrachtauto op schaal bouwt, die in de 1:1, 25 ton weegt, dan weegt jou schaalmodel in de schaal 1:12.8 (Tamiya) toch ook geen 1953 kg, maar hooguit 10 kg !!!
     
    Laatst bewerkt: 16 nov 2008
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Marco,

    Ho, ho, het is nog lang niet zeker hé, dat ik de rupskraan ga bouwen !!
     
    Laatst bewerkt: 16 nov 2008
  13. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    low-budget caterpillar

    hallo
    transportlengte cat 385 cl 14,000 mm=1:12 1166 mm lang met geknikte giek en een gemiddelde maat is dit ivm div lengtes giek die er leverbaar zijn
    gemiddelde hoogte 5000 mm = 416 mm ivm div gieklengtes
    gem totale breedte 3840 mm = 320 mm ivm div breedtes rupsplaten
    rupslengte 6000 mm = 500 mm
    al met al te groot voor op de low budget dieplader zou ik zeggen,
    en okee piet heeft zoals altijd gelijk het valt mee de maten,het is geen telefooncel op rupsen,eentje voor kaboutertjes dan,
    overdrijven is een vak,maar ik ben chauffeur,
    mvg markioo
     
  14. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.528
    Locatie:
    Nieuwegein
    er zijn al is meer kranen gebouwt. zijn er niet mensen die al eerder met het bijltje gehakt hebben? denk dat er een hoop aparte dingen komen kijken bij dit project. Hydroliek bijvoorbeeld.
     
  15. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    low-budget caterpillar

    hallo allemaal
    ja ik heb er zo eentje gezien op de duitse modelltruck net
    gevonden zie Dejott 2005 en het op de kettenbagger site en daar heb je 6 pag en het is de pag 4 daar staat ze halverwege de site cat 285 het verslag is niet tot het eind dus hoe het verder gaat weet ik niet want mn duits is niet veel beter dan mn chinees,
    en op youtube een filmpie van een grote cat maar of dat een 385 was weet ik zo even niet meer,
    mvg markioo
     
    Laatst bewerkt: 25 sep 2008
  16. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Hee, dat wordt interessant.. concurentie, leuk:p.
    Het wordt wel een zware. De mijne is 1:14 en weegt straks 50kG.
    Bij 1:12 wordt hij dan (14/12)^3x50=68kG.
    Mijn Liebherr R974 weegt orgineel circa 85ton.

    Als jouw kraan het gewicht op schaal zou hebben, dan zou hij 85000/12^3=49kG wegen.
    Dus hoezo lichter bouwen dan orgineel;)

    Maar waarom 1:12? de vrachtwagens zijn toch 1:14 dan staat 1:12 hier niet echt bij denk ik.
    Die 5500Euro gaat makkelijk lukken, ook al koop je de hydrauliek.
    De bouwtijd van 2,5jaar.....wordt krap denk ik. Ik ben nu 2jaar bezig en ben nog niet klaar. Maarja jij bouwt sneller dan ik dus goed plannen.
    In ieder geval veel succes met de bouw van de kraan, en bij vragen weet je met te vinden.
     
    Laatst bewerkt: 25 sep 2008
  17. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Stefan,

    Waarom schaal 1:12 ???

    Ik zelf voel meer voor de maat 1:14.8, want ik bouw al mijn eigen modellen in de schaal 1:14.8 (Wedico maat)
    En ja, hoe kom ik aan het gewicht tussen de 70 en 80 kilogram, dit heb ik ongeveer uitgerekend, wat alles zal gan wegen ten opzichte van de 1:1
    En omdat ik altijd toch wel wat zwaarde materialen gebruik, kom ik dus op die 70 a 80 kg uit, denk ik.
    Dus volgens jou berekening zit ik met 70 a 80 kg in de schaal 1:12 niet zo verkeerd, denk ik.

    En ja, hoe Cheeta aan die 7300 kg komt weet ik ook niet, dus ben ik uit gegaan van zijn berekening, dan wordt dud een vrachtwagen van 25 ton 1593 kg zwaar, hahaha
    En hoe Marco er bij komt dat de rupskraan zo groot wordt als een telefooncel weet ik al helemaal niet, hahahaha.

    Jou kraan is in de 1:1 ook behoorlijk zwaar, maar die heeft een extra lange mast, die gebruikt wordt bij slooopkranen.

    De rupskraan heeft een "normale mast" en geen uitschuifbare rupsen.
    Als de Caterpillar wordt uitgevoerd wordt met een lange mast in sloopuitvoering weegt de rupskraan 128 ton !!!
    In de sloopuitvoering heeft de Caterpillar rupskraan een verzwaarde onderwagen, verzwaar ballastblok en uitschuifbare rupsen.
    De mast is dan 43 meter hoog.
    De BEELEN Caterpillar 385 heeft een uittschuifbaar mastdeel tot een hoogte van 66 meter, deze kraan is bij Pon helemaal verbouwd en weegt helemaal opgebouwd ruim 150 ton.

    Nou zo'n zware jongen is dit dus niet, er kan wel een langer 2e mastdeel opgezet worden, maar dan ook het 1e mastdeel vervangen worden, omdat dat 1e mastdeel minder kromming heeft.
    Bovendien moet hij het ballastblok aan de achterkant van de kraan verzwaren.
    Dan wordt de rupskraan ineens 15 ton zwaarder en weegt deze rupskraan 103 ton.
    Deze Caterpillar 385 CL rupskraan kan niet vervoerd op de Semi-dieplader, want die is te zwaar en te hoog.
    Deze moet op een smalbed dieplader vervoerd worden met de rupsen naast het smalbed net vrij van het wegdek.
    Maar deze rupskraan hoeft niet zo vaak vervoerd worden.
    De Caterpillar 385 CL draait nu al bijna 2,5 jaar continu in een zandafgraving in Duitsland.
    Er zit ook een Duitse machinist op.
    De rupskraan is in de bouwvakantie alleen even 2 weken op de zaak geweest voor groot onderhoud !!

    Nou Stefan, je bent nu weer helemaal op de hoogte, hahahaha.
     
    Laatst bewerkt: 16 nov 2008
  18. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.528
    Locatie:
    Nieuwegein
    rekenfout laat op de avond :p was vergeten in de 3de macht te berekenen met de verschaling ;). Zo doende.
     
  19. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    low-budget caterpillar

    hallo allemaal
    sorry voor mijn misrekening dan maar,
    laten we het dan maar op de grootte van een telefoon boek houden hihi,
    maar had u het verslag gevonden op dat modelltruck net,waar u ook wel eens wat plaatst,
    die cat heb ik helaas niet af gezien,het topic stopt plots,
    hopelijk gaat u deze cat bouwen en kunnen we het wel tot een goed eind hier volgen,
    mvg markioo
     
  20. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Marco,

    Nee, ik heb niet op het Duitse forum gekeken en gezocht naar de Caterpillar 385CL.
    Ik zal binnenkort wel even kijken en zoeken naar het topic.

    Maar jij hebt het over een Caterpillar 285 CL, Schrijffoutje !!!!
    Want volgens mij bestaat de 285CL niet !!!!
     

Deel Deze Pagina