Wren MW-54 Turbine voor hydroplane

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door rikdragonfly, 10 jan 2008.

  1. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Beste Rick,
    Een centergat draai je niet uit maar boor je met een centerboor.( te koop in diverse maten).
    Meten van nauwkeurig werk doe je eerst met een schuifmaat daarna met een micrometer beide al dan niet digital.
    De door jouw beschreven M6 beitel is, een standaard plaatje of hardmetalen beitel welke over de gehele breedte 60 graden is geslepen.
    Deze is dus niet specifiek voor M6 maar voor alle metrische draden.

    Verder zou IK persoonlijk zelf alles in een spantang draaien.
    Anders op de manier van Gerald in de klauwplaat....... maar even voor de duidelijkheid,
    draai het center wat in klauwplaat komt...PAS als deze ingeklemd is in de klauw.
    DUS.....eerst stukje rond (zilverstaal) in de klauw.... schuine zijde draaien.......en dan je as er tussen plaatsen.
    NIET MEER HET CENTER UITNEMEN!

    Natuurlijk heb je voor de benodigde draaing van het werkstuk TUSSEN de centers een MEENEMER nodig.
    Waarschijnlijk het aluminium ding op de foto van Gerald.

    Deze uitvoering zorgt ook voor onbalans (trillingen).
    Probeer een ronde uitvoering te maken o.i.d.



    succes verder. mvg Rene

    PS Jaap, ik voel mij persoonlijk enigsins aangevallen door jouw niets toevoegende laatste bericht.
    Ik probeer hier een positieve bijdrage aan te geven........
    En denk dat dit alleen via Martin of Gerald kan????
     
    Laatst bewerkt: 17 okt 2008
  2. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    @Rene

    Moet je niet doen kerel, jij bent een vakman 1e klas en dat gelt voor meer mensen hier op het forum, maar ik vindt het jammer dat we zo weinig van je mooie werkstukken hier op het forum zien.

    Dat is juist het leuke van het forum hier, dus kom op met je foto`s van je prachtige motoren enz enz willen we allemaal zien, foto`s zeggen meer als woorden.

    Vriendelijke groeten Jaap
     
    Laatst bewerkt: 17 okt 2008
  3. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    motoren

    Dat is juist het leuke van het forum hier, dus kom op met je foto`s van je prachtige motoren enz enz willen we allemaal zien, foto`s zeggen meer als woorden.

    Nou kom op Jaap laat je motoren maar eens zien van binnen en buiten graag. De wren niet uit elkaar schroeven hoor anders kun je voor lopig niet meer vliegen bij wren zijn ze nog al druk.
     
  4. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hey Rik, je leest al, er zijn natuurlijk meerdere wegen naar rome, je moet eruit halen wat het makkelijkst is voor je. Die schuine kanten zijn absoluut niet belangrijk qua schuinheid, kun je gewoon afstellen op het bed met de gradenboog die erop gedrukt staat. Je hebt wel mooie metalen gradenbogen te koop maar da's echt niet nodig. Wil je wél heel nauwkeurig doen kun je beter de gemaakte hoek berekenen mbv tanges hoek=breedte x hoogte van de hoek, snap je?:rolleyes:
    Zoals sommige al zeiden heb je inderdaad een meenemer nodig als je tussen centers draai, dat zijn idd die alumninium plaatjes. Deze scrap plaatjes zijn allebei ook voorzien van linkse draad en klem/draai ik vast tegen elkaar op de bestaande linkse draad. In de drieklauw heb ik een boutje die dan de meenemer weer meeneemt. Keuze van aluminium is dat ik hiermee de draad nooit kan besschadigen en het is licht wat onbalans minimalizeert, voor high-power hoge toeren met je turbine zul je de as tóch moeten uit balanseren. Een spantang zoals Rene besschreef is inderdaad mooier maar moet je nét hebben, ik heb niet zoveel. De lager/turbinewiel/compressorwiel passingen zijn héél belangrijk en kun je niet met een digitale schuifmaat doen, je zult een micrometer moeten regelen. Bij Buitelaar zijn ze niet eens zo duur geloof ik. Probeer ongeveer 0,001mm overmaats te draaien voor zover mogelijk op alle passingen, het laatste beetje doe je met een schuurpapiertje als de as uit de opspanning is, gewoon in de drieklauw of spantang, zo kun je de laatste mooie schuif passing maken. Beetje "fingetspitsegefül" maar op de bank is het bijna onmogelijk om zonder passen met het specifieke onderdeel de maat zo mooi te maken. Zo zou het eigenlijk ook veel beter zijn om je as te laten slijpen maar dat kost me te duur dus dan maar "the hard way", maar als je deze mogelijkheid hebt zou ik dat zeker doen.

    Grtz,
    Gerald
     
  5. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    center

    @Rik.

    Niet vergeten, als je de as tussen de centers gaat draaien, om je meedraaiend center goed af te stellen.
    Gaat als volgt, neem een zo lang mogelijke as van zeg maar 20mm rond, centergaatje maken, dan de as zo lang mogelijk uitspannen en klemmen tussen de klauwplaat center en het meedraaiend center, draai er een haartje af over de gehele lengte, en ga dan eerst maar eens bij de klauwplaat en het meedraaiend center meten.
    Vaak/altijd moet je het meedraai center altijd bij corrigeren.
    Het zelf 2 assen verknald voor ik erachter kwam waardoor het kwam, leerproces zullen we maar zeggen.
    En ik ben notabene machine bankwerker van orgine. (is nooit mijn beroep geworden)
    Ga je werken met een spantang die je kan plaatsen in de plaats van de spanklauw, dan moet je hier ook wat afstelwerkzaamheden verrichten voordat je er een mooi assie uit kan draaien, heb zo'n spantang zelf en ben een hele dag bezig geweest voordat ik de afwijking kleiner had dan 2/100 mm, uitvullen, schuren, meten enz enz.
    Assen maak ik van oude assen uit pompen van m'n werk, echt assen staal dus.

    Maar wel leuk allemaal hoor, iets uit een stukkie metaal fixen, geeft mij in ieder geval veel voldoening.

    Ger.
    (ook driftig bezig met mijn eerste zelfbouwturbine, wren44, UT160 en reparatie's aan een RT Hammer en een Jorg Gutske turbine)
     
  6. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    @Ger


    Oeps, je bent me net voor Ger met je verhaal hier over het evenwijdig draaien over een lengte op de draaiebank, ik las dat niemand er wat over vertelde en wat wel heel erg belangrijk is, dat moet Rik eerst maar eens doen denk ik.

    Dan weet hij ook dat zijn draaiebank ook evenwijdig draait.

    Rik!!! kun je het allemaal volgen hier, ik vraag dat, omdat het allemaal nieuw voor je is.

    @Gerald

    Dat draadgat in je 3klauw heb je die er zelf in geknusseld ??

    Vriendelijke groeten Jaap
     
    Laatst bewerkt: 17 okt 2008
  7. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Ger, goed te horen dat je ook lekker bezig bent, maarehh, was da voor une motor?

    Grt,
    Gerald
     
  8. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ja, dat ging bij mijn kleine, oude hobbymat nog wel maar moet eerlijk toegeven dat dat bij mijn nieuwe HBM bankje niet meer lukte, té hard materiaal die drieklauw.... Dusss, daar heb ik het iets anders opgelost, zelfde aluminium plaatjes met een boutje eraan en een normale meenemer die ik op een eigen conus heb geschroefd. Deze conus span ik simpel in de drie klauw en voor ieder werkstuk draai ik effe een klein stukkie af zodat de conus op dat moment exact slingerings vrij is. De andere kant is (nog) geen meedraaiend center maar een vaste center. Hier weet ik 100% zeker dat er geen slingering in zit, beetje olie om te smeren, gaat prima.
    [​IMG]



    Dat doe je wel zéker!! :thumbsup:

    Je moest eens zien wat voor mooi spul hij maakt, misschien wat bescheiden erover dus hier een plaatje van één van zijn mooie eigenbouw motorkes...(vindt'ie vast niet errug?)..., niet gemaakt om mee te vliegen maar als demo materiaal maarrehh...., sjapoo hoor!
    Rene W's turbine:
    [​IMG]
     
  9. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Da's de motor die er al heel wat uurtjes op heeft zitten in de F86K en ook de verkochte XL Boomerang.
    Gaat nu regelmatig omhoog in de F86K, loopt als een naaimachientje en een powerrrrrrrr.

    Ger.

     
  10. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    @Gerald

    Zie dat leek me al raar dat draadgat in je 3klauw dat heb ik nog nooit gezien, maja er is veel op de markt natuurlijk.


    Kijk dat bedoel ik dus, die Rene maakt hele mooie motorkes maar inderdaat te bescheiden is ti met plaatsen hier, moet je eens kijken hoe hij alles netjes heeft gemaakt toppie Rene hoor.

    Maar Rene heeft ook nog zuigermotoren gemaakt dat weet ik zeker, heb ik wel eens ergens gezien op het net, geweldig hoe die man dat allemaal maakt.

    Groet Jaap
     
  11. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    Jongens, laten we nu niet elkaar telkens de vliegen afvangen en elkaar bekritiseren, dit is een zinvol draadje waar erg veel nuttige info word gegeven.
    ik denk niet dat Rik zit te wachten op dat gekibbel over en weer in zijn draadje van een paar ouwe gekken;)

    laten we ieder in zijn waarde laten en het leuk houden op het forum. (ik zal geen namen noemen, maar ik denk dat de gene wie ik bedoel het drommels goed weet)
    zo meneer de psycholoog heeft gesproken:p
    nu weer terug ontopic en vooral NUTTIGE info vermelden.
    vriendelijke groeten Gertjan
     
  12. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Dank u heren voor alle lof,
    Het is niet zo zeer bescheidenheid, maar meer een kwestie van foto's plaatsen.
    Dit gaat me nog steeds niet goed af en heb dit dus al enige tijd geleden opgegeven.

    Voor de geintreseerden kijk even op het VRIENDEN FOTO UPLOAD van dit forum in de bovenbalk en zoek even onder mijn naam: Rene Witteman

    mvg Rene
     
  13. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    pfoe zeg,

    ik sta plex, ik word overdonderd door informatie :p
    maar ik begrijp zeker wat er gezegd wordt.

    @Jaap:
    ik had al wel een tijdje door dat meneer Rutten en Stouten veel weten over deze dingen. Bedankt voor die centerboor;)

    @Rene
    een spantang heb ik niet. Ik ben van plan volgende week richting waddinxveen te gaan met de trein, dan neem ik mee wat ik nog allemaal nodig heb. Je verhaal zal ik morgen nog even door moeten lezen om het volledig te begrijpen.

    @Gerald Rutten
    sin cos en tan zijn mij wel toevertrouwd, wordt ermee doodgegooid op de TU :(. Ik ben reeds in het bezit van een micrometer tot 25mm, maar dan wel van de conrad. Ik neem aan dat deze ook wel nauwkeurig zal meten. dat van die meenemers ga ik morgen nog even bekijken.

    @ Ger
    puntje voor jou daar. Ik snap je verhaal volledig. Als je m "scheef" opspant, draai je je as natuurlijk conisch af, ipv evenwijdig. correct?

    dan een progressie update:

    vandaag heb ben ik begonnen met de tekeningen te kijken wat voor materiaal de onderdelen moeten zijn, en hoe groot. Dus alle tekeningen van onderdelen gesorteerd op massief alu, massief RVS, massief staal, en RVS plaatmateriaal. Ik ben bij het alu begonnen, en heb nu het materiaal voor de Compressor nut, Intake, shaft tunnel en shaft seal ruim op maat afgedraaid. Morgen ga ik 2 of 3 inbusbouten halen + nog wat ander spul, en mijn zoektocht naar het bij elkaar schrapen van materiaal vervolgen.

    Morgen dus meer, iedereen bedankt voor de adviezen. Met het op maat draaien zelf wacht ik tot ik voldoende zekerheid heb dat ik niks over het hoofd zie. Ik draai en knip nu alles eerst ruimschoots op maat.

    Kan trouwens de uitlaat gemaakt worden van 1mm dik RVS sheet, of is dat te dik?

    Groeten Rik :D
     
  14. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    @Rik.
    Voor de verbrandingskamer en de exhaust gewoon 0.5 mm RVS 304 plaat gebruiken, is licht en sterk zat (ervaring).
    Exhaust? gewoon een uitslagje knippen uit karton en overtekenen op RVS plaat, daarna puntplakken/lassen en voilá, uitlaatje.
    Ik weet niet of je al inconel pijpjes hebt voor de sticks? anders heb ik nog wel wat oude thermokoppel pijpen liggen dit is 6 mm uitw en 4,5 inw, dit spul is zeer hitte vast.

    Ger.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 okt 2008
  15. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    hoi Ger,

    Van die 1 mm vroeg ik, omdat ik nog een grote plaat van 1mm dik heb liggen. 0.5mm moet ik extra regelen. Dus dan kan ik het 1mm mooi voor de exhaust kunnen gebruiken.

    Ik ben net naar Pehavo geweest en heb een aantal dingen gehaald.
    3 M20 bouten 140 lang, centerboren, M6 linkse tap, en 2 60 graden buitendraad snijbeitels.
    Ook de 6.35mm boor om de turbine op te boren heb ik gekocht. Je kunt het mar vast in huis hebben liggen. ;)

    vanavond zal ik eens wat fototjes plaatsen van de vooruitgang.

    Groeten Rik
     
  16. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Vandaag voor het eerst een ongemonteerde turbine in de hand mogen houden bij Jaap. Nu ik dit allemaal gezien heb moet ik eigenlijk zeggen, dat stelt niks voor...... Met een beetje goed gereedschap is dat allemaal al te maken. Gelijk ook van Jaap de eerste onderdelen meegekregen voor mijn eigen turbine.........nu sparen en zoeken naar afval en materiaal om de rest van te maken. Nu snap ik ook de tekeningen die ik al een tijdje in mijn bezit had.
     
  17. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    besmet

    @Theo.

    Aanstekelijk hé die techniek :wink: maar vergis je niet want als zelfbouwer heb je een lange weg te gaan.
    Enne het ziet er allemaal simpel uit ................. om te maken, maaaaarrrrrr de som van alle onderdelen moet kloppen als een bus (de spreekwoordelijke 'feuerdose' :wink: ) en je moet het begrijpen, het totale proces bedoel ik wat er zich in zo'n wielendoosje afspeeld, anders heb je helemaal een lange weg te gaan.
    Anderzijds in een doorontwikkelde KJ66 wel goed te doen om te maken.
    Desalnietemin zijn er genoeg mensen hier op dit forum om je met raad én daad bij te staan (don't ask I just now) ik ben er velen hier nog dankbaar voor.
    Succes Theo enne bouw ze.

    Groet Ger.
     
  18. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    @Theo


    Was weer eens knoer gezellig vandaag in mijn werkplaatsje in Apeldoorn, ik ben blij dat jullie die berg piepschuim hebben opgehaald kunnen jullie zekers veel vliegtuigen van maken op jullie club en zijn er weer een heleboel blije gezichten als die klaar zijn en voor de glimlach op een gezicht daar doe ik het voor(uitspraak van Ger Kovacs), natuurlijk kom ik in 2009 eens kijken wat jullie er allemaal van gemaakt hebben.

    Ja Ger ik heb Theo en Jos even in mijn keuken laten kijken en uitleg gegeven wat betreft de bouw van mijn KJ66 turbine, de boel even uit elkaar gehaald en de mannen konden zien hoe een turbine in elkaar zit, valt reuze mee, toch

    Maar er komt meer voor kijken al lijkt het zo simpel, maar erg moeilijk is het niet als je de juiste machienes en gereedschappen hebt en dat heb ik om een turbine te maken, je moet het gewoon doen, dan kan iedereen een draaiende turbine maken.
    Moet je wel zin en tijd hebben natuurlijk en daar ontbreekt het nog al eens bij mij.

    Hieronder een foto van mijn KJ66
    [​IMG]

    Hieronder mijn draadje over de bouw van mijn KJ66
    fototjes


    Moet er maar weer eens aan beginnen.


    Theo als je een keer hele dag bij mij komt, dan kunnen we in 1 dag wel een verbrandingskamer met deksels maken, zie maar wat je doet en scharrel alvast wat materiaal bij elkaar. Inconel (6mm) pijpjes heb ik zat liggen voor je.

    Vriendelijk groet Jaap
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  19. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    Zo,

    Ik heb nu alle aluminium massieve materialen klaar + de Shaft ( gehard staal) en de Case rear (ijzer). Ger, het inconel bestel ik bij wren volgende week, want daar bestel ik ook een veer, compressor, lagers en turbinewiel.

    Op dit adres koop ik de gaspijp en oliepijp. Ze hebben hier ook de compressor en turbinewiel, maar niet de NGV. Ik kijk dus even wie wat ik waar bestel. Wat is jullie advies?

    Ik heb trouwens geen meenemer bij Pehavo kunnen krijgen, dus dat wordt een ritje Waddinxveen denk ik zo.

    Ik maak morgen foto's van wat ik allemaal klaar heb. Ook ga ik de rest van de materialen voorbereiden, en ik ga proberen draad te snijden op een proefstukje aluminium.

    zou iemand kunnen beschrijven hoe ik dat moet doen? Dan kan ik eens kijken wat ik voor elkaar krijg. Ik heb gewoon een standaard 60 graden beitel gekocht, waarmee ik alle metrische draden mee zou kunnen tappen.

    Gr. Rik
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2008
  20. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo Rik.

    Zo te zien krijg je info genoeg , succes ermee.

    Groetjes,

    Martin.
     

Deel Deze Pagina