de chinese 2.4 ghz test (assan modules)

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Gerard_nl, 17 mrt 2008.

  1. piccolopup

    piccolopup

    Lid geworden:
    8 sep 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Menaam
    Vreemd, ik krijg geen notificatie van berichten, vandaar mijn late antwoord.
    Ik vlieg zelf op de 35 Mhz, dus dat zal geen problemen opleveren, maar ik zat meer in over mijn collegavliegers die wel op de 2,4 zitten en dan ook nog in een sporthal, zou dat slim zijn?
    Is de afstand dan groot genoeg.
     
  2. Alex Söntgerath

    Alex Söntgerath

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    662
    Locatie:
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Anne,

    Bij mijn weten hebben 35MHz en 2,4GHz geen invloed op elkaar. Deze systemen kunnen ook in een hal probleemloos naast elkaar gebruikt worden.

    Alex
     
  3. piccolopup

    piccolopup

    Lid geworden:
    8 sep 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Menaam
    Ja dat begrijp ik, maar wanneer ik op mijn model een 2,4 Ghz camera heb en mijn collegavliegers op dezelfde frequentie vliegen, hebben we dan problemen.
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.486
    Locatie:
    Groningen
    met een 10mw trek je een andere vlieger niet snel naar beneden maar als je met 100mw+ gaan werken en er langs vliegt....... kan problemen opleveren. Ik zou het eens testen :)
     
  5. piccolopup

    piccolopup

    Lid geworden:
    8 sep 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Menaam
    Oke bedankt!

    Einde kaping! ;)
     
  6. jona

    jona Guest

    heb in de week men assan module en drie ontvangers aangekregen voor men FF10 en ja alles werkt . prachtig gewoon . nu kan ik voor 1 ontvanger van futaba 3 assan ontvangers kopen , als dat geen goede oplossing is .


    gr jona
     
  7. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.113
    Dat is natuurlijk geen vergelijk. Voor de prijs van één Mercedes kan je drie andere auto's kopen. Toch kiezen er mensen voor een Mercedes...
     
  8. H. de Winter

    H. de Winter

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    494
    Locatie:
    Deventer
    maar zie het eens zo:

    met een beperkt budget wil je een klus klaren. het lukt je op beide manieren prima, maar kost je met Assan spul 150 euro en met Futaba onderdelen 450. Dan weet ik wel waar ik voor ga.
    Bij de weg, ik vlieg zelf naar alle tevredenheid met een Corona 2.4 ghz. moduul en ontvangers :)
    Als je rondkijkt kun je dus flink besparen.
     
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.113
    Toch blijven er vragen over. Waar ga je heen voor service, hoe zit het met je conformiteitsverklaring, Bestaat je leverancier straks nog. Zaken waarbij je je bij een gerenommeerde europese leverancier toch minder zorgen over hoeft te maken.
     
  10. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Als ik maar 15% van de prijs die een "gerenommeerde Europese leverancier" (die zijn product ook in Azië aankoopt) telt hoef te betalen voor een gelijkwaardig product is voor mij de keuze snel gemaakt. :rolleyes:
    Inderdaad, hoe zit het met de conformiteitsverklaring???? Welke leverancier kan die voorleggen? Waar heeft deze verklaring ook maar enige rechtsgeldigheid en belangrijker, wat is de waarde van zo'n conformiteitsverklaring? We zijn hier wel over electronische componenten voor een hobby-toepassing aan het spreken, niet over homologatie-attesten voor de automobielindustrie (waar ik dan wel een klein beetje verstand van heb).
     
  11. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.421
    Locatie:
    Spijkenisse
    Uh, als je schade vliegt aan iets of iemand, dan heeft jouw verzekering het volste recht om niet uit te keren als zo'n conformiteitsverklaring ontbreekt, aangezien je dus met een niet goedgekeurd product vloog. Hier in NL vinden we dat toch wel erg vervelend;)
     
  12. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Als ik mijn verzekeringspolis doorspit zie ik nergens dat men van mij eist om van al mijn componenten die ik gebruik een comformiteitsverklaring (dat woord kent men in België zelfs niet) moet hebben. Er gaat heus niemand mijn zender opengooien om te kijken welke componenten er gewijzigd zijn. En wie heeft er een conformiteitsverklaring van zijn ontvanger? En van de servo's, de batterij, de motor? En bij uitbreiding, de kit van het vliegtuig? Of het hout/schuim waarmee het vliegtuig gebouwd werd? Jongens, stop toch eens met spijkers op laag water te zoeken..... De eerste die mij kan aantonen dat in er in België de laatste jaren een verzekeringmaatschappij heeft geweigerd om uit te betalen omdat een electronisch component geen conformiteitsverklaring had krijgt van mij een Ucellino!
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2008
  13. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.624
    Locatie:
    Maasland
    Het woord conformiteitsverklaring is heus wel in België bekend, maar blijkbaar niet bij alle Belgen. De reguliere Belgische winkeliers zijn zelfs erg voorzichtig met wat zij aan zendapparatuur op voorraad hebben en verkopen omdat het BIPT, in tegenstelling tot het Nederlandse Agentschap Telecom, erg regelmatig controles verricht.
    Je kunt het spijkers op laag water zoeken noemen, maar voor je eigen bestwil en veiligheid en ook die van anderen is er een wetgeving, die eisen stelt. Net zo goed als auto's moet ook radiobesturingsapparatuur aan bepaalde normen en veiligheidseisen voldoen. Dat is maar goed ook, want anders wordt het een rommeltje.
     
  14. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Of de reguliere winkeliers zo voorzichtig zijn met wat ze aanbieden trek ik toch in twijfel. Als ze er al geen rekening mee houden om 35MHz-apparatuur enkel te verkopen aan de modelluchtvaart maar ze gewoon ook verkopen aan de klant die een setje zoekt om zijn monstertruck te besturen,enkel en alleen omdat hij geen andere set in voorraad heeft, stel ik me toch ernstige vragen bij hun integriteit. En waarom verkochten ze meer dan anderhalf jaar geleden reeds 2.4GHz zendapparatuur terwijl ze wisten dat er nog helemaal geen regeling rond bestond? En waarom worden er niet-conforme neven-import zenders verkocht waarvan ze dan de module (met CE-keurmerk) wisselen om toch maar het keurmerk op de zender te krijgen?
    Ik betwist zeker niet dat radiobesturingsapparatuur aan bepaalde normen en veiligheidseisen moet voldoen maar het is gewoon onbegonnen werk om nog maar een overzicht van die eisen samen te stellen. Om dan nog maar te zwijgen over eventuele controles van die normen. Ik heb jarenlang normen en procedures geschreven en gecontroleerd om te weten wanneer ik me zorgen moet maken....
     
  15. konyn

    konyn

    Lid geworden:
    15 mei 2007
    Berichten:
    171
    Locatie:
    Den Haag
    Volgens mij garandeert geen enkele leverancier een storingsvrije werking van hun apparatuur.
    Ik vlieg nu al ruim een jaar met Assan 2.4Ghz en Futaba 2.4Ghz door elkaar. Ik ken ook aardig wat mensen met één van deze twee systemen. En ik moet zeggen dat ik in dat jaar ongeveer 2 storingen gezien heb waarbij een heli er opeens (vol gas) vandoor ging. Beide keren met een futaba 2.4Ghz systeem.

    Natuurlijk hoeft dit niet aan de radio apparatuur te liggen, er zit ook nog een regelaar in enzo, het is maar om aan te geven dat geen enkel systeem garantie geeft op storingsvrije werking.

    En feit is gewoon dat Assan in de praktijk 4x zo goedkoop is als Futaba en minimaal net goede resultaten levert. En volgens mij zit erop deze apparatuur ook gewoon CE keurmerk.
     
  16. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.113
    Een CE keurmerk is geen conformiteitverklaring. Daar zijn al vele discussies over gevoerd. Een conformiteitsverklaring wordt afgegeven door de invoerder in Europa. Daarin wordt verklaard dat het apparaat voldoet aan europese regelgeving. Ben je dat zelf omdat je in het Verre Oosten hebt geshopt, dan zou je het apparaat moeten laten keuren bij een meetinstituut. Dat is voor één exemplaar natuurljk onbetaalbaar.
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2008
  17. konyn

    konyn

    Lid geworden:
    15 mei 2007
    Berichten:
    171
    Locatie:
    Den Haag
    Ik zou bijna eens een keertje iets slopen met een vliegtuigje met een chinese module erin. Kijken of de verzekering weigert uit te keren. ;-)
     
  18. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.113
    De bereidheid van verzekeringen om schade te vergoeden is omgekeerd evenredig met de hoogte van het schadebedrag.
     
  19. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.976
    Locatie:
    Nootdorp
    Als jouw modelletje op de A13 terechtkomt, gaan de verzekeraars heus wel kijken of er een zondebok te vinden is, wordt je apparatuur ook in beslag genomen, en krijg je doodleuk te horen dat je illegale spullen gebruikt.
     
  20. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.624
    Locatie:
    Maasland
    Als die verzekering weet, dat je met niet-toegestane apparatuur vliegt, zullen ze er vermoedelijk niet zo lang over na hoeven te denken.

    Overigens is het gebruik van 2,4 GHz apparatuur uiteraard geen garantie, dat er storingvrij gevlogen kan worden. Daaraan levert niet-toegestane apparatuur trouwens ook niet echt een positieve bijdrage. Nu mag je bij Assan nog hopen dat de sets, die Jamara verkoopt dezelfde zijn, zodat ze aan de Europese eisen voldoen. Zeker weten doe je dat echter niet en je kunt er ook geen rechten aan ontlenen. Jamara geeft uiteraard alleen een conformiteitsverklaring voor haar eigen produkten. Bij produkten, die in Europa helemaal niet op de markt worden gebracht, heb je natuurlijk helemaal geen flauw idee aan welke regels deze voldoen.
    De storingen, die je zelf gezien hebt, zijn overigens wel zeer opmerkelijk. Het voordeel van digitale apparatuur, waartoe alle 2,4 GHz en ook alle pcm-systemen behoren, is namelijk dat er geen spontane bewegingen kunnen ontstaan. Bij o.a. het Futaba-systeem volgt de ontvanger de zender óf deze gaat in hold/failsafe. Zelf het gas openzetten is er niet bij.

    @classicracer,
    Dat in België reguliere winkeliers grijze nevenimport hebben is natuurlijk een uit de lucht gegrepen verhaal. Ze zouden daarmee een enorm risico lopen. Bij internetshops komt dit echter wél voor en ik zou zelfs ook nog kunnen noemen bij welke. Deze kun je echter niet bepaald tot de reguliere winkeliers rekenen. Daarnaast ging de argumentering er niet om in hoeverre winkeliers integer zijn, maar om het feit, dat ze veel kans hebben op controle door het BIPT. Wat dit betreft is het kromme dan wél, dat het BIPT internetshops niet controleert omdat deze niet tot winkels worden gerekend.
     

Deel Deze Pagina