Large scale Fokker DVII

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door strutter, 16 okt 2007.

  1. mac

    mac

    Lid geworden:
    7 apr 2008
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Enkhuizen
    Zo even wat gedaan aan het romp van de D8.

    Dank je wel Ralf voor het plaatsen van de foto's, heb nog even gekeken hoe foto's te plaatsen, wat een gedoe zeg'!
    tekst staat er zo op, maar een foto! moet veel makkelijker kunnen.

    Maar ja, nu even over de band.
    Ging helemaal zo als ik het in mij hoofd had dus een blij mens toen het geheel uit de mal kwam.
    ik heb dus een tweede mal gemaakt met een dia meter van 25 mm, daar in heb ik vaseline gesmeerd om de huis houd folie te laten plakken, foto 3.
    Heb hier in PU schuim gegoten, foto 2.
    De twee helften op elkaar geplakt met een glas maatje met epoxy, foto 1.
    De boel afgewerkt, foto 4.
    Toen in de mal van 30 mm met silicone, foto 5.
    Lossen na een uur en klaar, foto 6.
    Even wegen nog, 183 gram!

    Groet Jan.
     
  2. Von Richthoven

    Von Richthoven

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    453
    Locatie:
    Hoogeveen
    Strakke bandjes jan!!!:eek:
     
  3. Teus

    Teus Guest

    :D

    Die zijn heel mooi gelukt Jan, klasse. Ik ben niet zo goed thuis in het maken van onderdelen in mallen dus een vraagje;

    Hoe hou je de PU kern gecentreerd als je hem in de laatste mal doet voor het rubber?

    Gr. Teus
     
  4. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Prachtig om te zien, maar inderdaad vroeg ik me af hoe je de kern centreert?
    En, volgende vraag natuurlijk, hoe zouden deze banden zich houden als je met 18 tot 20 kg Fokker een harde landing maakt (op een verharde baan?) zouden ze dan niet opscheuren :confused:
    (Hoe vaak Martin al banden verloren is tijdens de landing van z'n pup :roll: dat wil je niet weten)

    We moesten maar eens iemand kiezen die een praktijk testje voor ons gaat doen..................:D

    Frank

    (Oja, ik heb geen tijd ;) )
     
  5. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Gebruikt Martin de Toni Clark wielen of de Reeves? :confused:
    Heb jij hier ook last van op je Pup Frank? (jij gebruikt dacht ik de Reeves wielen?

    De Williams brothers/Dubro zijn dan wel wat zwaarder/minder schaal maar ze zijn onverwoestbaar (ook een optie?)

    Groeten, Ralf
     
  6. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Martins wielen zijn van onduidelijke komaf ;)
    Zelf heb ik inderdaad de wielen van Mick (in feite kinderwagen wielen met twee deksels).
    Nog geen wieln verloren maar wel eens een schuivert gemaakt waardoor zo gedeeltelijk los scheurden van de velg,
    Ralf; heb net dit draadje teruggezocht naar wat de diameter van de wielen en de diameter van de band moet zijn 1:3 , maar kon dat niet zo snel vinden, weet jij die maten nog?,

    Frank
     
  7. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Diameter ø26,4 cm
    Banden volgens tekening ø35 mm :D

    Kan de nieuwe banden (10"?) van Will.Bro. nog steeds niet zien op hun site :(

    Groeten, Ralf
     
  8. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
  9. mac

    mac

    Lid geworden:
    7 apr 2008
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Enkhuizen
    Goeden dag Heren bouwers.

    Even als eerste op de vraag van Teus terug te komen,

    zo als je op de eerste foto kan zien zijn het twee helften PU schuim die op elkaar geplakt zijn met epoxy en een glas mat, daar door heb ik een naad in het midden daar steek ik op vier plekken spelden in en leg er kleine gewichtjes op tegen het drijven, giet dan de mal af en laat het een uur drogen, als het droog is haal ik de spelden er uit en ga de andere helft van de mal VOL gieten, beter te veel dan te kort, het te veel pers je er wel uit met de lijmtangen.
    De eerste mal waar de gedroogde silicone met schuim binnen band in zet druk ik dan in de net afgevulde tweede mal en pers het geheel aan met lijmtangen.
    Dus omdat ik eest de ene helft doe en laat drogen dan kan het noot meer mis gaan bij het sluiten van de mal!

    Dan de vraag van Frank,


    Het is sterk omdat er een glas mat tussen zit en daar komt bij dat het een hele taaie PU is en dan zit hij nog niet eens in de velg wat het nog veel sterker maakt
    Ik ga de velg ook zelf maken waar door ik hem goed passend kan maken, het worden ook twee helften anders krijg ik mijn band er niet eens om heen dus ben ik ook echt niet bang dat hij er af loopt.

    Hij komt de Eland proef wel door, daar ben ik wel gerust op.

    Ga ook binnen kort met de velg beginnen.



    Groet jan.
     
  10. Teus

    Teus Guest

    Vandaag op Bremen stond deze leuke D-VII in de kleuren die mij toch wel zeer aanspreken :D

    Wel geen schaal 1/3 maar de kleine ARF van Hangar 9 en zag er zeer goed uit.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  11. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Mooi kissie zeg!
    (gelukkig wel 4-takt ;))

    Groeten, Ralf

    P.S. vleugel-tekeningen vorderen niet zo erg, de 'loft' (schil/buitenrand die gemaakt is tussen de wortel,-en tip-rib vertoont 'deuken'
    Deze moet ik op de een of andere manier zien glad te strijken want gefreesde ribben met een deuk wensen we natuurlijk niet ;)

    Gaat alleen belachelijk veel tijd in zitten steeds met dat soort geneuzel :-|
    Schiet dus niet zo lekker op....

    Groeten, Ralf
     
  12. Teus

    Teus Guest

    Uit jacques zijn D-VI topic;

    Ik denk dat Achim Engels je vraag ook heeft gelezen Ralf :D

    Kijk maar eens HIER in zijn post van 29 november :p

    Gr. Teus
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 dec 2008
  13. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Blijft gaaf Teus! :D

    De 1/3 DVII heeft een ondervleugel van 233x40cm, dit willen we niet als 1 deel i.v.m. transport neem ik aan?
    Vandaar mijn vraag voor een oplossing :D
    Op de manier van Glenn kan het gelukkig ook in ons geval; de ondervleugels op de pijp schuiven en ieder met 2 bouten vastzetten op de juiste plaats :wink:

    Groeten, Ralf
     
  14. mac

    mac

    Lid geworden:
    7 apr 2008
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Enkhuizen
    He' Ralf,

    Ik dacht aan zo iets........


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  15. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo Jan,

    Dank voor het meedenken! :D
    De ondervleugel loopt niet door in de romp bij de DVII
    Zodoende kunnen we heel mooi de wortel van de ondervleugel tegen de romp plaatsen ;)

    Op zich een goed idee om 1 'lock'-punt te maken
    Is een stuk sneller op te bouwen dan 4 schroeven :p

    Ik denk dat de heren dit ieder voor zich gaan bepalen
    Ik zal ervoor zorgen dat er in ieder geval genoeg 'vlees' op de plekken zit waar evt. inslagmoeren moeten komen

    Nog even wat anders:
    Tot op heden ben ik ervan uitgegaan dat de delingen in de bovenvleugel op de plekken komen waar de taper komt (knikpunt van het rechte middenstuk naar de getaperde uiteinden)

    Nu zag ik op het draadje van de 1/3 DVI van 1bruno dat hij de deling precies in het midden van de bovenvleugel gaat maken
    Voordeel: maar 1 stuks pijp nodig, en eenvoudige fixatie van de 2 delen onderling
    Nadeel: vleugeldelen van ca. 1,5m lengte (ipv 1m), en monteren van de 4 cabane bouten als extra handeling op het veld
    Verder is het minder eenvoudig de aileronservo stekers weg te werken als bij een vast vleugelmiddenstuk
    Bovendien is de transporteerbaarheid er ook niet minder om als met een vast vleugelmiddenstuk want de cabanes blijven wel onhandig op hun plaats zitten
    Onze opzet met middenvleugel vast aan de cabanes is ook een stuk sterker denk ik

    Neuh, voor ons denk ik niet zo'n goed idee :rolleyes:
    Ach ja, je overdenkt zo eens wat.....
    Of zijn er met andere ideeën?

    Groeten, Ralf
     
  16. Teus

    Teus Guest

    Ik zou gewoon voor het drie stappen plan gaan denk ik............... :rolleyes: Middenstuk vast aan de romp en de twee tippen los er tegenaan. Heb dit ook zo bij de D-VIII en werkt prima, hier alleen dan nog de struts monteren. Maar wie ben ik, laat de idee'n maar komen :D
     
  17. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Teus, je bent een wijs man! :thumbsup:
    Ik denk er precies zo over maar wou het toch even in de groep gooien ;)

    Groeten, Ralf
     
  18. mac

    mac

    Lid geworden:
    7 apr 2008
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Enkhuizen
    Ben het met Teus eens.... ga het bij mijn D8 ook op die manier doen,
    dan kunnen de draden die uit de zij kant van romp komt voor de ellerol ook mooi blijven zitten in het midden stuk.

    Jan.
     
  19. mac

    mac

    Lid geworden:
    7 apr 2008
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Enkhuizen
    [​IMG]

    He' Ralf,

    Ik zag het, de onder vleugel loopt niet door, allen de liggers.
    De ligger kan je wel mooi gebruiken om je pijp door te laten lopen.

    [​IMG]


    Ik moest aan mijn fokker D 7 schaal 1/6 denken daar liep de vleugel wel helemaal door, maar ja dat was een semi schaal kist.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  20. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina