Beaufighter RBC afbouwen

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ton van Munsteren, 27 okt 2008.

  1. Teus

    Teus Guest

    Dan zou ik toch voor de versie met de volledige "azure blue" underside gaan.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  2. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.499
    Locatie:
    Dordrecht
    De Beau stond al weer op pag 2 gaat hard hier, moet er echt effe bijblijven.

    Hier weer een update gaat nu even wat langzamer omdat de FIAT ook weer inzicht komt en er voor de Beau een onderstelletje in elkaar moet worden geknutseld. Heb al wel een ontwerpje van het onderstel hoop dat het gaat werken met een miniservo.

    Hier weer wat plaatjes;

    [​IMG]

    Zit wel aardig maar blijkt wel weer dat je nooit op de aangegeven markering moet snijden want dat is vaak net te krap.

    [​IMG]

    Toch nog een aardige opening moet dus wat CA en balsa stof aan te pas komen.

    [​IMG]

    Dat balsastof gaan we hiermee maken.

    [​IMG]

    Is wel voldoende

    [​IMG]

    Wat dikke CA in de naad spuiten en de stof erin drukken en dicht is tie.

    [​IMG]

    Nu nog even een schuurpapietje er lang.

    [​IMG]

    Daarna een druppel dunne CA er overheen laten lopen en mooi dicht en stak is het resultaat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Begint er al een beetje op te lijken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Moet nog een stukje af is maar effe voor het idee.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De onderkap ook al een beetje in de richting geknipt maar die komt met parkertjes vast, omdat we anders niet meer bij het onderstel kunnen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ruimte zat voor een intrekbaar onderstel en een miniservo.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Even in de wachtkamer voor het onderstel kunnen we ook weer verder met de FIAT

    [​IMG]

    Zo moet het eruit gaan zien, lekker simple en hopenlijk ook goed werkend.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ton
     
  3. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    lijkt me een redelijk klein hefboompje aan de servo kant van de poot.... verder wel geniaal bedacht!
     
  4. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Zucht...

    Je bent gewoon gelijk begonnen 8O.
    Dacht nog, voor de zomer vliegen, dan moet ie prioriteiten stellen....

    Shit man wat ga jij rap en wat leren we weer veel (ik dan ;))

    Die stabilo, tja je moet gewoon de v-stelling nemen. Eigenlijk maar om één reden:
    [​IMG]
    Door die D-day lijnen, zie je de verbinding niet :D
    Hoewel whispering death, moet eigenlijk zwart zijn...

    Heb nu WEL en abbo.

    Grtz

    b

    PS zal nog ff mijn verzameling op CD branden, heb diverse boekjes met die plaatjes...
     
  5. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Er zijn verzachtende omstandigheden. Toen ik deze in de queue had geplaatst om volgend jaar af te bouwen, kwam er een dezelfde kit ongebouwd op marktplaats voorbij. Tja, twee kan ik mijn vrouw (nog niet) uitleggen ;)

    Grtz
    b
     
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.933
    Locatie:
    Zeewolde
    Tjsonge Ton je gaat weer als een speer en het ziet er helemaal toppie uit :thumbsup:
     
  7. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Hoi Ton,

    Leuke constructie :D Uiteraard bron voor discussie :proost:, komt ie:
    Weinig (bijna nul) moment van servo nodig als gestel helemaal uit is, maar misschien wel (te) forse belasting op servo-as?? Die is indien nodig misschien nog wel extra te ondersteunen (zodat krachten ergens constructie in gaan en servo alleen nog moment hoeft te leveren).

    Denk dat het moment wat servo moet leveren tijdens het inklappen, halverwege slag van landingsgestel erg hoog gaat worden, misschien beter om de sleuf en de pen te wisselen (sleuf in servo-hevel/arm en pen bij landingsgestel) :idea:

    Andere optie is natuurlijk op de kop gaan vliegen tijdens inklappen mocht het te zwaar gaan :hammer:
     
  8. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.923
    Locatie:
    Vlaardingen
    Maar dan krijg je er nog andere aanpassingen 'gratis' bij, zoals een andere observer/gunner canopy.

    Mocht je nog andere boekjes dan onderstaande hebben, dan heb ik ook wel interesse.

    - Squadron/signal publications nr 153, Beaufighter in Action
    - Profile publications 137, Beaufighter I & II
    - Modellers Datafile nr.6, The Bristol
    Beaufighter
    - AJ press nr. 74, monografie lotnicze, Bristol
    Beaufighter
    - Warpaint series nr. 1, Bristol
    Beaufighter
    - Osprey - Beaufighter aces of WWII
    - Pilot's notes - Air Publication 1721 A, F & J
    - Pilot's notes - Air Publication 1721 B
    - Pilot's notes - Air Publication 1580 B
     
  9. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Wow Ton, wat doe je dat weer mooi!
    Bedankt voor het geven van de instructies!
    Dat met dat balsastof is echt een goede tip, zijn zo van die dingen die je maar eens gezien moet hebben, dank hiervoor :D

    Wordt een hele mooie kist zo
    Die 'X2' was mijn favoriete schema, die had John Ranson ook op zijn grote Beaufighter :proost:

    Groeten, Ralf
     
  10. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.923
    Locatie:
    Vlaardingen
    :nooo:
    Wel de X2, maar dan in "Coastal Command" (grijs/groen) schema (zie je eigen plaatje ;)).

    [​IMG]

    Ook mijn favouriete schema.:yes:
    Komt zeker op mijn grote Beau, de kleine Beau zal het moeten doen met iets eenvoudigs grijs.
     
  11. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.499
    Locatie:
    Dordrecht
    Bram,

    Nee hoor heb het zeker nog 3 uur weten vol te houden de doos dicht te laten. Maar ja daarna gingen alle remmen los:p

    Als je meer leuke kleurenschema's hebt zet ze er maar bij hoor vind die BQ ook wel mooi.


    Berto,

    Ja gaat lekker zo de Beau is een prima motivator.


    Rob,

    Ja dat op de kop vliegen is zeker een prima optie had dat deze zomer met de Tempest, moest een rol draaien om de wielen uit te krijgen en ja tis weer eens wat anders.

    Dank voor het meedenken:thumbsup: dat omdraaien lijkt mij ook een prima optie moet dat nog eens goed bekijken. Heb de tekening snel in elkaar geflanst om in iedergeval het idee vast te zetten. Ben eerlijk gezegd ook bang dat de belasting redelijk hoog is maar heb met opzet een tussentuimel hevel weggelaten om de onderdelen zo beperkt mogelijk te houden.
    Zou wel een voordeel zijn al was het maar om bij het taxien de servo as te ontlasten. Er komt trouwens nog wel een veer op die een deel van het gewicht en draaimoment moet opvangen van de poot met wiel.
    Die zal de poot met zakken afremmen en de last van ophalen verminderen.

    Gaat een leuk experiment worden.


    Ralf,

    Graag gedaan hoop dat er meerdere van de tip gebruik maken.

    X2 is zeker een mooi schema maar vind dat de verhoudingen van de kist nog extremer worden met de invasie strepen.


    Wouter,

    Heb de V in het stabilo zitten en twijfel er toch aan om er opgebouwde staartvlakken van te maken, waardoor het rudder ook beter uitkomt. Heb jij van de constructie wat plaatjes en had je ook nog wat gewicht besparing.


    Ton
     
  12. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.499
    Locatie:
    Dordrecht
    Wouter,

    Al weer wat verder dan en eh komen er nog retracts in heb nog een leuk ontwerpje voor je.

    Ton
     
  13. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.923
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hier staan nog wel wat plaatjes
    [9562] beaufighter-10

    Qua gewicht lijkt het mij om het even, 4 mm redelijk hard balsa uit de kit of 2x 1,5mm licht balsa met een paar verstevingetjes.

    Retracts komen er bij mij niet in - ons veld is daar gewoon niet geschikt voor. Daarnaast zal de mijne uitgerust worden met twee echte sp400 met dubbelgelagerde vertragingen van aeronaut (of was het nou simprop?:confused:) en sanyo 2400.

    Gaat het CG wel goed komen met jouw setup van lichte brushless en lipo?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  14. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.499
    Locatie:
    Dordrecht
    Wouter,

    Toch wel een leuk staartje zo maar dacht eigenlijk dat er ook profiel in zat.

    [​IMG]


    Vind het wel grappig zo denk dat ik dat ook maar ga doen, is niet veel meer werk en staat wel leuk.

    Zie dat je ook een beetje hebt kunnen smokkelen met de dikte van het roer om zo het verloop van de romp goed uit te laten komen, is ook heel netjes.

    Zal geen probleem zijn die lichte motortjes komt een 3 cellen 3300 lipo in met 2 kleine accu's voor ontvangen en retracts, denk dat daarmee het zwaartepunt wel goed komt.


    Ton
     
  15. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.923
    Locatie:
    Vlaardingen
    De stuurvlakken zijn met oratex bespannen - gaat een stuk sneller dan glassen :).

    [​IMG]

    Ga jij trouwens het kielvlak werkend maken?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  16. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.499
    Locatie:
    Dordrecht
    He getver Wouter op die foto zat ik net niet te wachten.

    Nu moet ik het wel zo gaan doen:D kan er nu niet meer onderuit is veel mooier zo.

    En ja het rudder wordt ook werkend heb dat wel nodig met de grondstart.

    Zo en nu snel aan de slag, weer me hele schema overhoop gehaald je wordt bedankt Wouter:p

    Ton
     
  17. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Hoi Ton,

    Wellicht is het nog een idee om een extra ondersteuning te maken aan de linkerkant van het rode deel (servohevel) op onderstaande tekening. Gewoon iets wat ervoor zorgt dat wanneer servo bij belasting iets naar links wil bewegen, de krachten opgevangen worden. Kunt servohevel aan de linkerkant iets uit laten steken (net niet helemaal weg dremelen), zodat ie tijdens de rest van de slag niets raakt... :D

    Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, anders hoor ik het wel :celebrate:

    Mooi verslag :thumbsup:

    [​IMG]
     
  18. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Zal kijken. Even doorlopen, maar volgens mij waren wij tweeën redelijk in sync ;)

    Grtz

    b
     
  19. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Ehhh. Heren. Ik dacht eea nu toch redelijk te kunnen volgen, maar ben jullie nu even kwijt.
    Het kielvlak is het vaste gedeelte van de staart, waar het richtingsroer op bevestigd zit. Dat is volgens mij het rudder.
    En het rudder zal het toch altijd moeten doen en het kielvlak is toch altijd vast? :confused:
     
  20. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.499
    Locatie:
    Dordrecht
    Rob,

    Denk dat ik snap wat je bedoelt het zou dan als stootblok dienen voor de hevel bij taxien, want bij intrekken heeft het blokje geen fiunctie.

    Zet er even een plaatje bij want zoals je ziet komt de servo hefboom door een plaatgestoken, zou daar nog een glijlager in kunnen zetten ter ondersteuning van de as.

    [​IMG]


    Ton
     

Deel Deze Pagina