Bouwverslag Catalina PBY-5A

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Dodulation, 4 aug 2008.

  1. Ronald van Aken

    Ronald van Aken

    Lid geworden:
    5 okt 2006
    Berichten:
    375
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik laat niet veel van mij horen maar volg het catalina draadje met volle interesse.
    Het zit er goed uit Jeroen:yes:
    Wat betreft de propellers hou er rekening mee dat je deze ook moet uitbalanceren want ook zo uit het doosje is niet het geval.
    De motoren zullen dit erg waarderen evenals de rest van de kist.
    Succes verder,
    Ronald
     
  2. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi Ronald, leuk dat je even komt kijken… Jou ex begint al aardige vormen aan te nemen vind je niet? Hoe is het daar? Druk met je locomotief?

    Voor de props had ik al een leuk uitbalanceer-setje op het oog. Nu is het nog niet zover. Eerst maar eens wat mooie props vinden en ik heb van de week de motorruimte geschikt gemaakt dat de motor erin past. Ik plaats de cilinders omhoog trouwens. Jij hebt ze naar rechts zitten toch? Weet jij nog een leuk adresje waar je mooie props kunt vinden want bij Quartel hebben ze alleen die grijze GF dingen.

     
  3. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    Catalina crash...

    Vanochtend heeft mijn Cat haar eerste crash gemaakt! Wat er precies is gebeurd weet ik niet maar ik kwam haar tegen terwijl ze op de grond lag. De schade valt gelukkig mee maar ik baal er stevig van. Ik denk dat de bouw-kist, die rechtop tegen de muur stond, is weggegleden. :hammer::hammer::hammer:
    Nu de hele boel herstellen en hopen dat ze haar stijfheid niet is verloren…
    To be continued…

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  4. SCRT Pilot

    SCRT Pilot Guest

    Zonde, zou ik ook stevig van balen. Bovenzijde van de bulkheads vlakschuren en nieuwe "toog" erop maken. De lengtestaafjes schuin doorsnijden voor en achter het breukvlak en dan nieuw aangesneden stukje ertussen lijmen?

    En even aan de rest friemelen om te voelen of het nog stevig vastzit.
     
  5. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    Na de "crash" van mijn Cat ben ik het weer gaan herstellen. De schade viel mee maar de staart had toch een behoorlijke opdonder gehad. Ook na het herstel had ik nog niet echt het gevoel dat de constructie met een harde landing heel zou blijven. Daarnaast stond het roer toch nog niet helemaal naar mijn zin dus ik heb er een vakwerkje tegenaan gegooid...

    [​IMG]

    In de tussentijd heb ik wel weer wat leuke delen kunnen bouwen dus er volgt snel meer! Hopelijk geen reperaties meer...

    Hieronder nog een foto van mijn Catalina zoals ze er nu bijstaat...

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  6. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi Menno,

    Beetje late reactie maargoed. De tekeningen die ik gebruik zijn van "Custom Plans Service" (Robert C. Sweitzer). Amerikaans dus... Vandaar de schaal (1.04" : 1')

    Het vliegklaar gewicht dat ik voor ogen heb ligt rond de 9 kilo maar ik streef naar een lichtere kist om de waterlijn zo laag mogelijk te houden. Maar of dat gaat lukken met al die pneumatiek die er nog in komt, weet ik niet.
    Dat is nog even afwachten...

    Ik houdt iedereen in ieder geval op de hoogte met "praatjes & plaatjes"

    Gr, Jeroen

     
  7. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    Brandstof tanks doorlussen

    Zijn er mensen die ervaring hebben met het vliegen met twee of misschien zelf meer doorgeluste brandstof tanks? De beschikbare ruimte voor mijn brandstof tanks bedraagd nog geen 250cc wat ik persoonlijk erg weinig vind voor een 15cc viertakt. Zodoende zit ik er over na te denken om er per motor een tank bij te zetten. Op de motoren zitten toch brandstof pompjes dus voor de afstand zou het nietveel uit moeten maken.

    Ik hoor graag jullie ervaringen en/of adviezen...

    Gr, Jeroen
     
    Laatst bewerkt: 23 okt 2008
  8. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    Jammer dat ze niet op dezelfde schaal is als mijn Spitfire. Of andersom.

    Alhoewel, dat zeg ik nou wel, maar ik lees nu pas dat de spanwijdte is 3.26 meter tegen 1.65 meter van mijn Float Spitfire. De Spitfire is 11.24 meter in het echt, hoe groot is de spanwijdte van de echte Cathalina?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 okt 2008
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Jeroen,

    neem eens kontakt op met Frank Hartog (kleine man met grote projecten ;-) ), zijn B-17 wordt geloof ik gevoed uit 2 tanks (kunnen er ook 4 zijn) maar de afstand is wel meer dan 20cm.
    Om dit goed te laten gaan gebruikt hij perry pompjes.

    Stuur hem eens een PB en je zal vast een goed antwoord krijgen.

    Grt,
    Berto.
     
  10. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    De Catalina heeft in het echt 34.32 meter spanwijdte. Die van mij zou dan 5 meter moeten zijn wil hij in verhouding zijn met jou Spitfire, of jou Spitfire moet 1.1 meter zijn voor een verschaalde verhouding. Het wordt ook een watervlieger zag ik… Wat voor motor komt erin?

     
  11. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik heb Frank net een bericht gestuurd, hopelijk heeft hij nog een leuk advies... Bedankt voor de tip!

     
  12. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    Zie mijn Float Spitfire topic. Klinkt wat lullig, maar anders gaan er misschien 2 bouwverslagen door elkaar lopen.

    De Cathalina is groter dan ik had verwacht, ik meende altijd dat hij rond de 20 tot 24 meter zat. Dan moet de ze ongeveer schaal 1:10 zijn denk ik.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 okt 2008
  13. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    Na weer wat geklust te hebben is het weer even tijd om uit te blazen achter de computer, en de lijm moet toch drogen. Het is ook weer nodig want ik wil mijn bouwverslag up-to-date houden.


    De afgelopen dagen heb ik mij bezig gehouden met het hoogte- en richtingsroer. Dit is een beetje tricky want als de stabilo eenmaal vast zit kan het richtingsroer er niet meer uit! Daarnaast maak ik het mijzelf weer eens extra moeilijk door alle besturing intern te houden vanwege het opstuivende water de mijn OS max brommers straks gaan aanzuigen.


    Maar voor het zover was wilde ik eerst de box voor het neuswiel maken. De bouwkist kon toen nog zonder al te veel moeite omgedraaid worden en dat is nu wat moeilijker als de 85 centimeter brede stabilo eraan vast zit.

    [​IMG]

    Nu moet ik nog een pneumatisch neuswiel vinden. De box is nu pas gemaakt voor een Robart wiel dat alleen in Amerika verkocht wordt dus die moet besteld worden. Misschien dat Quartel nog met wat moois aan komt en dat het dan ook gelijk past. Zo niet; zetten we de zaag er wel in.

    Toen de box klaar was ben ik begonnen met het hoogte- en richtingsroer. Eerst wilde ik de servo’s in de stabilo zetten maar om het gewicht achterin zo laag mogelijk te houden heb ik ze onder de ‘vliegenogen’ gezet, althans, als die erin zitten kan ik er in ieder geval nog bij.

    [​IMG]

    Daarna de stuurkabels ingebouwd en deze aangesloten op het richtingsroer. Hier komt straks een hol balsa blokje overheen en valt dan volledig weg. Dan is het natuurlijk hopen dat ik er dan ook nooit meer bij hoef. Alles dus goed aandraaien en lock-tight erop. De verstelling heb ik bij de servo’s gemaakt mocht ik nog moeten verstellen.


    [​IMG]

    Het laatste klusje voor ik de lijm erop heb gesmeerd was de aansturing van het hoogteroer. Ook deze wil ik later nog kunnen stellen dus het moesten twee onafhankelijke armen worden.

    [​IMG]

    De stabilo zit inmiddels vast, de roeren zijn bekleed met krimpfolie en ik heb alles nog even behandeld met G4. Nu kan ik niet meer terug. Op hoop van zegen zullen we maar zeggen.


    Er volgt snel meer...


    Dan heb ik nog wel een ‘kijkersvraag’;
    Zijn er mensen bekend met het maken van cockpit glazen? Ik wil de vliegenogen namelijk gaan voorbereiden. Ik heb wel eens vernomen dat dit kan met vacuüm en een mal.
    Het fijne weet ik hier niet van dus ik sta open voor één ieder zijn suggesties.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Ziet er geweldig mooi uit zo :thumbsup:

    Als ze gewoon van Robart zijn kun je ze ook gewoon hier inde nl bestellen.
     
  15. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
    Dan heb ik nog wel een ‘kijkersvraag’;
    Zijn er mensen bekend met het maken van cockpit glazen? Ik wil de vliegenogen namelijk gaan voorbereiden. Ik heb wel eens vernomen dat dit kan met vacuüm en een mal.
    Het fijne weet ik hier niet van dus ik sta open voor één ieder zijn suggesties.

    hier een draadje
    vivak-kap-trekken
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Of, weet niet of ze die in de juiste maat/ronding hebben, even naar de hobby winkel, ik heb daar in verschillende maten wel eens halve plastic/glazen eierschalen zien liggen, die zouden in de juiste maat denk ik ook niet missstaan (echter natuurlijk niet helemaal schaal).
     
  17. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    Kapje trekken

    Bij deze zou ik graag een oproep doen naar mensen die voor mij een twee kapjes kunnen en willen trekken van de vliegenogen van mijn Catalina. Ik heb er zelf niet de apperatuur voor maar lever wel de mal aan.

    Mvg, Jeroen
     
  18. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)

    Hobby-In ;-)
     
  19. Ronald van Aken

    Ronald van Aken

    Lid geworden:
    5 okt 2006
    Berichten:
    375
    Locatie:
    Zoetermeer
    Jeroen,

    Geen vliegenogen maar BLISTERS :rolleyes:.
    Dennis van Hobby-in kan je wel helpen met vacuüm trekken,hele volksstammen laten dit bij hem doen.
    Momenteel is Dennis op vakantie en is pas over 2 weken weer in de winkel.

    Verder laat ik je weten dat afgelopen zondag 1 van de motoren van mijn Catalina het in de start liet afweten,de linker!
    Kist zat al op 5 mrt hoogte toen het gebeurde en dus verder moest vliegen op 1 motor. Het viel mij op dat dit geen enkel probleem was en dat ik zelfs nog hoogte kon winnen.
    Ik heb de Cat weer netjes geland maar de afgeslagen motor is kapot.
    Zitting waar de kleptuimelaar (gietwerk) in zit is afgebroken,en dit is samen met de cylinder uit 1 stuk. Raar eigenlijk want beide motoren hebben maar heel weinig draaruren. Saito kent geen losse cylinderkoppen zoals O.S .
    Ik heb dus Hobby-in gebeld wat de mogenlijkheden zijn om dit te repareren maar kon het beste wachten totdat Dennis weer terug is.
    De bouw gaat goed zo te zien maar kijk uit met het gewicht.

    Succes verder,
    Ronald
     
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Ai Ronald,

    Je hebt zo te lezen geluk gehad.
    Nu is op 1 motor vliegen niet altijd zo`n probleem maar op lage hoogte tijdens de take off met lage snelheid is het altijd kiele kiele en moet je even goed bij de les blijven.

    Wel vreemd dat een motor met weinig draaiuren zo`n schade heeft ben benieuwd wat de oorzaak zou kunnen zijn geweest.

    Succes.

    grt,
    Berto.
     

Deel Deze Pagina