Helling zweven?....hoe gaat dat?.......

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door RC-mike, 7 jan 2008.

  1. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.427
    Locatie:
    Harderwijk
    Het CG moet precies hetzelfde zijn als wanneer je "gewoon" vliegt. Ev. ballasten moet zwaartepunts-neutraal.

    Up geven? Was er niet iets verschoven waardoor je CG verkeerd zat? Wilde het toestel duiken?

    Als de helling waar je op vliegt niet vrij aangestroomd wordt, dan kan het turbulent zijn (vandaar dat je in het binnenland altijd een hogere bult nodig hebt voor een vergelijkbaar resultaat als aan de kust). Dit zou schokkerig gedrag kunnen verklaren.
     
  2. firefox309

    firefox309 Guest

    maar het schokkerige gedrag en het vol opgeven heeft niets met mekaar te maken in feite... was er genoeg wind???

    het zwaartepunt mag idd niet verlegt zijn.
    anders gaat ie pompen of duiken...

    en het schokkerige moet over gaan als je een beetje verder of meer naar links of rechts vliegt (daar waar geen turbulentie kan veroorzaakt worden door een boom of dergelijke)
    hij mag het dus zeker nie de hele vlucht zijn.

    normaal moet je ook niet zo snel ballast toevoegen op iets laag van helling. alleen als er veeel wind staat en een traag toestel... (wind sneller dan de vliegsnelheid...)

    zoek eerst dus die 2 dingen eens uit of t daaraan kan liggen. (zwaartepunt of oneffenheden in de helling dus)
     
  3. -maarten-

    -maarten-

    Lid geworden:
    14 nov 2008
    Berichten:
    43
    ja ik heb net weer me CG gechecked, en die ligt op de 30% dus dat zit wel goed, alles zat vast in het vliegtuig. ik gok dat het gewoon de helling was, want er zaten wat oneffenheden en bosjes op. toen de zwever wat verder van de helling vloog was het prima maar toen ik dichtbij de heuvel moest draaien ging het mis...ik ga het zondag weer proberen.

    bedankt gasten!
     
  4. firefox309

    firefox309 Guest

    your welcome, we hebben t allemaal meegemaakt :)

    allez, het ergeren in die kleine dingetjes leer je oplossen ter plaatse...

    dan weet je dat je verder moet blijve vliege om veilig te blijven.

    laat me maandag weten hoe t was :)
     
  5. firefox309

    firefox309 Guest

    en robert hoe was t gisteren? je had de eerste 3u vrij? en ik weet nog steeds niet hoe t meegevallen is ;)

    morgen ik op een bergje van 100m hoogte... hopelijk met fotokes :)
     
  6. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    tja, er was bijna geen wind dus niet doorgegaan. ik laat het weten als ik weer heen ga. helling is helaas alleen te bevliegen met zuidwest en zuid wind.
     
  7. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    Ik zal het nog één keer laten zien ;)



    Jongens, wat een weer vandaag toch weer :D!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. firefox309

    firefox309 Guest

    vandaag op de mijnterril van beringen geweest... helling is 100m hoog.

    ik kom boven, begint het te regenen!!! keiveel mistwolken over de helling.

    toch maar in elkaar gestoken, zender en vlieger al serieus nat.

    ik gooi op, de mist nog erger (zicht 50m)

    dus maar 3 korte vluchtjes gemaakt van een paar minuten. op een wind van 2 tot soms 3 beaufort.

    trug naar beneden te wandelen, stopt met regenen en de lucht klaart op... maar kzat met men knie waar mijn muniscus moeilijk deed. zakte er regelmatig door, dus had echt geen zin meer om trug naar boven te wandelen. helaas....

    maar het draagt wel relatief veilig. geen turbulentie. en het landen tegen de helling is ook "veilig"

    ik heb met een licht zwevertje (boar) 2m span en 760gr gevlogen, ik vermoed dat als t 4-5 wind is dat de helling tot 4meter zwevers veilig aankan.

    alleen op de W,NW en O,ZO te vliegen.

    maaaar het zicht bij open weer doet al veel genot ;) ook al draait de wind een beetje, je kan alle hoge mijnterrils van limburg (belgie) zien. dan denk je natuurlijk om ook de andere in te vliegen (ikzelf al 3 van de 4 bergen gedaan )

    goed nieuws dus, kheb een vlieghelling bij :p
     
  9. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    :cool: Allez, daar moet ik ook eens gaan proberen....
     
  10. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    ziet er goed uit raymond, wat komt er op 1.35 ineens voor bij dan
     
  11. firefox309

    firefox309 Guest

    een ander toestel eh robert ;) een vliegend vleugeltje in ribbenbouw, iets tof denk ik :p
     
  12. Eric R

    Eric R Guest

    Da's een zeilvlieger (hangglider)
    Misschien is het Bdoets wel :p
     
  13. firefox309

    firefox309 Guest

    ja wie weet :p hehe :p
     
  14. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.365
    Locatie:
    Haarlem
    Hee, wat is dat nu weer voor kist Raymond?
    Jouw hangar is nog groter dan ik dacht.

    Ik dacht wel dat je vandaag aan het duin zou staan.

    Leon
     
  15. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    Dat was inderdaad een zeilvlieger. Het was druk aan de helling vandaag: modelvliegers, zeilvliegers en 1:1 zwevers.
    Nee, die zit volgens mij nog gewond thuis. Ik hoop hem nog eens tegen te komen.
    Dit is een Carrera Sagitta. 2,2m kunstvluchtzwever. Heb ik al een tijdje, maar ik vlieg er niet zo veel mee. Deze komt ook bij Frank vandaan, net als de snif.
     
  16. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.073
    Locatie:
    Moordrecht
    En die cockpitkap is zo te zien heel inventief gevormd uit een plastic fles, of iets dergelijks?

    Ik heb zaterdag een set Youngmaster vleugels van Berrie gekregen, (Die weer van Erik R. afstammen, dank daarvoor) en wacht op het arriveren van de bestelde romp. Helaas zijn er van de Youngmaster geen canopies meer leverbaar. Misschien is dit een geschikte methode om snel iets bruikbaars te maken.

    Heb vandaag de boom gesnoeid, (eik van 15m) en heb de wind goed gevoeld!
     
  17. firefox309

    firefox309 Guest

    hier in belgisch limburg waaide het beneden niet! boven op de helling amper met geluk 3beaufort...
    je kan zelf ook nog altijd een houten cockpitje maken?. is even rap gemaakt als de fles ;)
     
  18. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.427
    Locatie:
    Harderwijk
    Nee, want die zit nog steeds thuis met een arm als een lam vogeltje.
    Maar ik heb het filmpje wel gelinkt op het zeilvliegforum, en aangegeven op welke punten die zeilvlieger voorbij komt. Dus de piloot zal zich wel melden. Het toestel is denkelijk een Airborne Sting. Hij komt prachtig door beeld, met die reflectie op de vleugel.
    Erg mooi filmpje, misschien wel leuk promomaterial voor de KNVVL?
     
  19. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Dirk, in Beringen moeten we echt wegblijven! Vraag maar eens aan Henri.....
    In lijne hof moogt ge natuurlijk wel komen vliegen!;)
     
  20. firefox309

    firefox309 Guest

    en waarom daar wegblijven? tis daar toch tof.?
     

Deel Deze Pagina