welk model en van welke leverancier

Discussie in 'F3A-X' gestart door Jan scholten, 9 apr 2008.

  1. Ronald Haan

    Ronald Haan

    Lid geworden:
    27 jan 2003
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Tiel
    Ik ken de F3A-X klassen van een aantal jaren geleden als een gezellige, behulpzame club enthousiasten modelvliegers. In 4 uur tijd hebben jullie ongeveer 25 berichten geplaatst die inhoudelijk niet over de gesteld vragen gaan.

    De eerste reactie zijn zinvol, een reactie op mijn vraag over de “silentblokken” is onbeantwoord gebleven. Stop jullie energie in het beantwoorden van de vraag, daar heb ik tenminste iets aan.

    Als ik dit allemaal lees bedenk ik me nog even of F3A-X nog wel zo leuk is en blij ik lekker heli vliegen.

    Ronald
     
  2. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    Ronald,

    F3A-X was leuk, ik ben er nu ook al een paar jaar weg. (misschien daarom dat het nu niet meer leuk is)

    zonder alles terug te moeten lezen Ronald, wat was de vraag van silentblokken ?
    Ik neem aan dat je niet de bezemstelen van Alex bedoelt.
     
  3. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.427
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik heb nog nooit gesteld dat ook maar 1 van mijn kisten 100% perfect zijn, aangezien ik van al mijn kisten verslagen heb gemaakt, wijs mij maar aan waar ik dat wel zeg?

    Als ik enthousiast ben over een nieuwe kist begin ik eerst met de positieve punten, uiteraard zijn er ook mindere punten, maar vergeef het mij dat ik daar niet direct over begin na een maidenverslag als die negatieve punten van ondergeschikt belang waren;)

    Ik heb 2 ZDZ's gehad; een ZDZ40 en 80. De 40 hebben we nog steeds, het aanzuigen van de brandstof aan het begin van de vliegdag (na een aantal weken stil te hebben gestaan) gaat wat moeizaam, verder is dit exemplaar bijzonder sterk en betrouwbaar in de lucht, wat betreft het aanzuigen heb ik nooit ergens gezegd dat dat anders was. De 80 liep rauw, maar startte weer wel goed, heb ik ook nergens ontkend?

    De JR servo's die ik van Jens heb overgenomen destijds trilden inderdaad niet, dat kan er aan gelegen zijn dat ik op dat toestel kleinere uitslagen heb ingesteld (mechanisch) dus mogelijk dat het daarin zat, maar ook daar heb ik nooit over betwist dat ze bij Jens mogelijk wel trilden?

    Prima, dat is je goed recht;)

    Grt.
     
  4. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.427
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik ervaar het anders als een gezellige en hechte groep, maar Ronald; kom anders een keer kijken bij een van de wedstrijden. De data voor 2009 zijn vandaag in de vergadering bekend geworden, dus zullen binnenkort wel op de site verschijnen.

    Grt.
     
  5. Ronald Haan

    Ronald Haan

    Lid geworden:
    27 jan 2003
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Tiel
    Klopt, F3A-X klasse ken ik ook als gezellig.

    In een van de eerste reactie, voor het gez….k (snap nu ook waarom sommige forumgebruikers meer dan 10.000 berichten hebben geplaatst), schrijft men over Silentblokken als motor Mount.

    Wat wordt bedoelt met Silentblokken?
     
  6. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Sint-Truiden (België)
    Een silentblok is gewoon een rubberblok met een stuk draadstang eraan (aan beide zijde, of aan één zijde, of gewoon 2 keer inwendige draad). Het belangrijkste is dat het star contact verbroken wordt door het rubber. Er is NOOIT metaal-metaal contact tussen de 2 kanten van de silentblok.

    Ze zijn te verkrijgen in allerhande hardheden en maten. In het algemeen zijn die van TC te zacht voor onze zware motoren.

    Even een foto van mijn monocilinder hydromount;

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.427
    Locatie:
    Spijkenisse
    Belgisch voor trillingsdempers/swingrubbers en nog een aantal van die woorden.

    [​IMG]

    De meeste modelbouwshops hebben ze wel, maar bij de automaterialenzaak zijn ze een stuk goedkoper.

    Grt.
     
  8. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    en nu hebben we genoeg met elkaar van woorden gewisseld.

    misschien eens een echte boksmatch organiseren. Dan raken we er misschien vlugger uit.

    Jens is door alex vaak verweten dat hij EF alles goed zegt, ik zie bij Alex niets anders, en hij geeft het dan nog toe, als hij de slechte punten tegenkomt worden die verzwegen.

    Voor mij dient een maiden om net juist de slechte punten te ontdekken, al de goede dingen weet ik meestal al wel. En daar moet aan gewerkt worden.

    DAT is belangrijk voor anderen.
     
  9. Ronald Haan

    Ronald Haan

    Lid geworden:
    27 jan 2003
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Tiel
    Oké duidelijk.

    Vroeger gebruikte ik de Hydro Mount van TC met dempers in plaats van Silentblokken (ook wel trillingsdempers genoemd).
    Ik weet nog dat TC 60 graden shore rubber gebruikt, welke Rubber hardheid (shore) gebruiken jullie nu?
     
  10. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Sint-Truiden (België)
    Hier bij de autoshop hebben ze er enkel redelijk harde. Beter te hard dan te zacht. We weten niet hoeveel shore deze zijn.

    Let op, de motor zelf staat ook op silentblokken. De dempertjes zijn eveneens vervangen door silentblokken.

    Wanneer je met een boxer gaat vliegen zou ik geen zachte ophanging gebruiken, gewoon veel werk voor beperkt resultaat. Je gaat dan beter een geschikte 3blad draaien. Tenzij je wil F3A-X vliegen, daar zijn ze wat strenger op geluid. Het is nu wel niet zo dat de Belgische competitie een kweekvijver voor lawaaierige toestellen is, maar wij concentreren ons meer op de competitie. Geluid wordt wel eens besproken, maar is niet heilig.
     
  11. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    Paul, hierin verschillen we dus van mening.

    De rubbers van TC zijn goed voor een zg62. Heb je een zwaardere motor ben je beter af met hardere versies.

    Voor België doe je er goed aan toch aan geluid te werken. Met lagere K faktoren op de figuren zal geluidsfaktor 2 belangrijker zijn.

    Trouwens in augustus zal er een wedstrijd bij ons zijn. Als clubverantwoordelijke laat ik een TE luid toestel terug landen. Onze buren zijn belangrijker dan die ene die niet wil luisteren.
     
  12. remke germs

    remke germs

    Lid geworden:
    27 mrt 2005
    Berichten:
    301
    Locatie:
    Valthermond
    ronald
    je kunt ook even bij ovetoom .nl kijken
    ze hebben er diverse maten en hardheden ,en niet duur

    remke
     
  13. remke germs

    remke germs

    Lid geworden:
    27 mrt 2005
    Berichten:
    301
    Locatie:
    Valthermond
    type fout overtoom dus
    remke
     
  14. hezik

    hezik Guest

    Als ik mij niet vergis, heeft men in NL geluidseisen en vliegt bv. Alexzzz met al z'n motoren star gemonteerd..
     
  15. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    met een waarschuwing en schorsing tot gevolg.
     
  16. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.427
    Locatie:
    Spijkenisse
    Schorsing? Dan weet je meer dan mij Peter;)
    Heeft overigens niks met starre ophanging te maken; een boxer hang je niet op rubbers.
     
  17. Bryan

    Bryan

    Lid geworden:
    7 feb 2008
    Berichten:
    1.055
    Locatie:
    Limburg
    Ik heb mijn Desert Aricraft 100 er ook zo op ;)

    Groetjes
     
  18. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    mijn boxer zal op rubbers komen

    ik zou niet weten waarom dat niet zou mogen. Ed Heemskerk heeft het ook gedaan, Sam Pets, Kurt Rombouts ...

    ik denk dat die mensen wel weten wat ze doen ? Of hebben die niet de nodige ervaring met motoren ophangingen ?
     
  19. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.427
    Locatie:
    Spijkenisse
    Kan zijn Peter, maar dat zijn wel uitzonderingen, dat weet jij ook wel;) Toen ik Sam sprak (op Steenbergen) vertelde hij mij dat hij er niet erg tevreden over was; de trillingen die het opwekte waren veel vervelender dan het minimale wat het aan geluid scheelde.

    Michel Knol zijn DA is ook star gemonteerd en fluisterstil. In Lelystad vloog ik met de 3W140 (nu vervangen door een 157) op de Knol Extra, toen kreeg ik ook 7's en 8'en voor geluid, en dat zelfs nog met een te kleine prop. In Stadskanaal had ik een veel te kleine prop, ik had met een andere prop of toerenbegrenzing zo mogen doorvliegen, niks geen schorsing dus;) (het was alleen noodweer, dus ging ik naar huis)

    Grt.
     
  20. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    Toen je sam sprak zijn we 2 jaar terug.

    Ondertussen ontwikkelen wij onze ophangen verder. Het getril kam niet van de ophanging.
    Als hij er niet tevreden van was zou hij dan zijn 2de katana ook zo maken en nu zijn sukhoi ook op rubbers zetten ?

    Ik zeg alleen dat je een boxer WEL op rubbers kunt zetten, omdat jij hetvolgende zij :

    "Heeft overigens niks met starre ophanging te maken; een boxer hang je niet op rubbers."

    hiermee wil ik zeggen dat je de mensen geen foute info moet geven. Het is niet omdat de meeste dat niet doen het niet kan en dat het zelfs beter kan zijn.
     

Deel Deze Pagina