Als je het eerder had gezegd dat je een pomp wilde.. ik had 2 140RX-en liggen, en het carterdeksel daarvan (met geintregreerde pomp) past gewoon in de 160FX. Dan had je een gepompte 160FX gehad.. ik heb die motoren verkocht aan GJVO, je zou er eens een PB-tje aan kunnen wagen. Carterdeksel met pomp kost bij OS 150 euro, dus dat is niet interessant.
dat is nu te laat, jammer maar helaas. ik heb lang getwijfeld, die pompen van de 140 werken die hetzelfde als een perry pomp?
Carterpompen werken op het vacuum van het carter, die losse pompjes niet (als ik het goed begrepen heb) Grt.
de vp30 perry pomp werkt op de druk verschillen van het carter. hoe de carter pomp werkt weet ik niet
Als ik mij niet vergis, werken ze hetzelfde. Die carterpomp is min of meer ook een perry pump, alleen zit ie in het carterdeksel geschroefd. In het carterdeksel zit een gaatje (voor een perry pomp zet je toch een nippel op het carter?) en via dat gaatje wordt de pomp aangestuurd door de drukverschillen. Voor de rest is het een membraanpomp, wat de perry pomp dacht ik ook was?
De ene Perry (VP20) gebruikt de trillingen van je model om een pompwerking op te wekken, de andere Perry (VP30)de drukpulsen van het carter. http://www.perrypumps.com/prod02.htm
Je kunt de Perry ook in Duitsland bestellen. Perry Produkte Goede ervaringen mee. Wat Richard schreef over het vliegen met een pomp klopt. Minder verbruik, mooiere loop in het middengebied. Zelf had ik ook de ervaring dat je stationair lager kan afstellen. Volkert
Dat ie iets zuiniger is en iets mooier loopt in het middengebied, weet ik, maar ik vraag mij af hoeveel dat nu precies scheelt? Stel.. je vliegt met een ongepompte 160FX 300cc weg in een vluchtje. Wat zou je dan verbruikt hebben als je een gepompte had gehad? Het wordt hier gepresenteerd alsof je dan fors minder brandstof (gewicht) hoeft mee te nemen, maar het zou mij verbazen als dat meer was dan 15~30 cc?
of het relevant is weet ik niet, maar dit is een feit. bij mijn 120 AX een rossi 4 ipv een enya 3 gemonteerd, de motor loopt een stuk beter en het verbruik is aanzienlijk minder. eerst had ik 9 min volgas motor looptijd en dan moest ik gelijk landen anders had ik een droge tank. met de rossi heb ik na 9 min nog +/- een kwart tank over. dit met de zelfde brandstof. dit ligt ook aan de afstelling van de motor. (gloei plug bepaald moment van ontsteking enz) ik geloof er wel in dat het brandstof gebruik fors daalt, maar dat ga ik nog verder uit zoeken
Was dit op dezelfde dag getest? Dus met precies gelijke weersomstandigheden? Ik bedoel maar - er zijn meer zaken die het verbruik beïnvloeden. Maar 25% minder brandstofverbruik door van plug te wisselen vind ik spectaculair. Ik gebruik altijd en overal Enya 3 maar kennelijk kan ik beter een Rossi 4 monteren...
ja, dit is op de zelfde dag ik moet er wel bij zeggen dat ik een hele ander afstelling van allebei de naalden nodig had. de enya 3 begaf het steeds bij mij (ik ben zonder nitro gaan vliegen) deze ging lucht lekken door de plug, gloeien deed hij nog wel. ik was door m'n pluggen heen en kreeg een rossi aangeboden om toch nog wat te kunnen vliegen. met het bekende resultaat
vandaag voor het eerst gevlogen met een Cline regelaar (en koud dat het was) op de x-tra. De fijn afstellng is nog niet gedaan vooral een snelle overgang naar volgas hapert hij nog een beetje. ik kon geen schroeven draaier meer beet houden om de statoinaar naald te verdraaien. Het eerste wat me opviel was eingelijk wel te verwachten, op de grond afgesteld zoals ik dat altijd doe. de x-tra omhoog gestuurd en die kwam dus niet op toeren, ik had er ongeveer net zoveel als ik op de grond had. geland en voorzichtig wat armer gezet nogmaals omhoog en nog niet lekker volgas, moet er wel bij zeggen dat de stationaar loop zeker niet slecht is. zo een paar keer steeds wat armer gedraait, nu heb ik zo de normaale toeren (op het gehoor was me even te koud voor de toeren teller). in de opgaan de lijn is er geen toeren verschil te horen, eerst was het zo dat ik wat te rijk vloog (omdat ik toch power zat heb) om in de opgaande lijn niet een te arm mengsel kreeg. wat resulteerde in meer toeren in de richting omhoog dan rechtvooruit. en wat ik nog meer merkte is dat de hoofd naald veel minder gevoelig is. de rest van het afstellen doe ik wel als het minder waait het snijd echt door merg en been. als ik hem nog wat beter afgesteld krijg dan komt er bij mij geen nitro meer in. hij loopt nu al zeker zo mooi als van de zomer. over de zuinigheid kan ik nog weinig zeggen, dat komt nog wel.
Tsja, het is nu pakken kouder, nog een keer proberen bij 30 graden.. maar vooralsnog ziet het er dus hoopvol uit. En idd.. zonder nitro.. scheelt toch een behoorlijke slok op een borrel qua kosten..
zonder nitro scheelt bijna een euro de liter. ook de temp van de motor viel erg mee (is ook niet zo gek met dit weer). het resudu wat uit de uitlaat komt is mooie heldere olie, dit wil dus zeggen dat hij nog wat armer kan.
even weer een bouw update het schiet nu toch lekker op alleen van het richtingsroer zijn de schanieren nog niet gelijmt, de romp is niet thuis. ik heb thuis geen plek om te spuiten, staat nu bij een maat van me. ik vindt het nu toch wel jammer van het kleur verschil van het grijs, maar het is niet anders. de zilver van dat merk verf komt er af, dat is ook zonde. het lijstje van te doen kort nu hard gas servo moet nog een plaats krijgen zo ook de schakelaar + ontvanger accu en de ontvanger zelf. de servo's op de roeren aansluiten en dat was het dan wel z'n beetje.