Dat baseer ik op jouw rol in de top hat in het B programma. De daalsnelheid in zo'n dalende lijn ook.. en dat is het probleem Met vrachtwagen doelde ik meer op het vliegbeeld dan op het vliegen zelf. Het was ook niet zwaar negatief bedoeld ofzo, vat het aub ook niet zo op. @Theo: die fout heb ik wel eens gemaakt, maar deze keer niet. Het hobbyin depron is in alle richtingen fors slapper.. niets aan te doen. @Niek: volgens mij ligt dat aan je snijsnelheid en warmte. Als je d'r een 100 watt soldeerbout 10 seconden tegenaanhoudt, ja dan krijg je wat jij beschrijft. Als je een niet te warme snijdraad er snel langshaalt, volgens mij niet. Plus dat ik, nadat er gesneden is, lichtjes wil schuren om eventuele verdikkingen kwijt te raken. Misschien heb je wel helemaal gelijk en wordt het een fiasco, ik ga het in elk geval proberen, we zien wel waar het schip strand
Alles wat je daarin mogelijk ziet misgaan, ligt meer aan mijn onwennigheid dan aan het toestel zelf. Bij het trainen in de week vóór de wedstrijd zaten er een paar hele mooie hoge hoeden bij. Dat het niet altijd op de wedstrijd lukt, tjah, daar kan ik het toestel niet de schuld van geven Nope, daalt niet sneller, althans niet met die remmen erop, zonder weet ik het niet. Mijn 135grams clik met remmen daalt verticaal net zo snel als de veel zwaardere spark met remmen (de spark heeft alleen de staartremmen extra, maar of die zo veel doen, ik weet het niet) Ah ok, dat was mij niet helemaal duidelijk. Dat doe ik ook niet. Ik heb alleen in de afgelopen jaren met heel veel verschillende kistjes gevlogen, en wat je hierboven zei, dat klopt gewoon niet, vandaar dat ik even reageer Terug naar de Elipsia
De eerste poging tot frezen op een testvleugel.. best al aardig gelukt, al zeg ik het zelf. Nog niet zo netjes als het origineel, maar dit is nog zonder nabewerking en met een fijn freesje, ga vanmiddag een wat groter freesje halen, anders ben je zo lang met oppervlaktes bezig. Eerst van het hobbyin depron een malletje gemaakt: En dan met de dremel uitfrezen.. handmatig proberen zo netjes mogelijk langs de lijntjes te gaan. Valt nog niet mee! 1 helft dus nu gedaan, gewicht van de vleugel na deze actie: 11,2 gram. Met het uitfrezen van 1 vleugelhelft heb ik dus 1,5 gram gewonnen, dat zou dus in de buurt van de 3 gram moeten komen voor de hele vleugel.
Nou, kom denk ik wel een heel eind in de buurt hoor. Dit is echt louter de vleugel he, en dan nog maar 1 helft, dus geen rolroeren etc..
De reden dat ik met de lichte CLik vloog, afgelopen zondag, was uitsluitend vanwege het nieuwe A Programma, waarbij de zaalhoogte een grote rol speelt. Het is bijna niet te doen die 3X een halve verticale rol, waarvan er eentje loodrecht naar beneden gaat. Als die figuren er niet in zouden zitten, zoals bij het B en C programma, zou ik lekker met een Elipsia vliegen van 135-140 gram. Zo'n toestel ligt erg vast in de lucht en stuurt veel strakker dan die ultra lichte bouwsels waar wij het A programma mee moeten vliegen! Misschien is het raadzaam om eerst even te kijken waar de winnaar van de C klasse mee vloog?
Hey Bert, Je hebt helemaal gelijk, ik heb nog lang het vliegniveau voor deze kistjes niet, als ik dat niveau ooit zou halen. Ik weet ook niet of ik met een ultra-lichte versie ook wedstrijden zou gaan vliegen hoor, waarschijnlijk niet omdat het er niet uitziet. Waarom dan toch bouwen? Nou, zoals ik in mijn startpost al zei; de hobby is vliegen en bouwen. Om kort te gaan: gewoon omdat ik het leuk vind dus, ook al is het wellicht niet supernuttig. Het nut zit ook op andere plaatsen; de bouwervaring; het werken met een frees, het zo licht mogelijk houden van dingen.. ook zaken die van pas kunnen komen bij de eventuele houtbouw van een 2m buitenkist.. Ik heb overigens ook een clik 'in de bestelling' en die zou volgens track&trace inmiddels al in het NL postraject moeten zitten. Ik zet dus zeker niet 'al mijn geld' op 1 paard Als ik gelijk van de mogelijkheid misbruik mag maken.. lijkt de manier waarop ik het nu probeer, een beetje op de manier waarop het bij de clik gebeurd is? Los daarvan.. ben ik erg benieuwd naar de mening omtrend clik vs elipsia.. ik heb een keer met de clik van Frans Osenga gevlogen en vond dat heerlijk vliegen (was voor mij de reden om de Nexus aan de kant te zetten) maar mijn elipsia heeft mij op dat vlak ook blij verrast..
Fout, een Elipsia van 140 gram met JR 185 servo's. Dit is pas de 2e wedstrijd die hij vliegt! Voor het "millen" hebben we een wat grotere diameter bovenfrees gebruikt. (Ca.12mm) Je krijgt dan automatisch mooie afrondingen in de hoeken. Ik hoop voor je dat je eerst hebt bepaald waar het ondersteunings paaltje onder het kruis terecht komt voor je bent gaan frezen?
Ik denk dat de afweging tussen bv sterk depron en minder sterk vooral terug komt in de benodigde CF om de boel weer stijf te krijgen. CF van 0,5mm weegt bijna niets en als dit in verhouding weer lichter is dan harder depron met minder CF ben je er ook. De vierkante platen polypron merk je toch wel een verschil in 1 van de 2 richtingen qua stijfheid. Van hobby-in is volgens mij ook niet de echte depron maar polypron. Ik heb hier platen liggen van de parket handel en weeg 104 gram/m2 dus valt bij jou sowiezo allemaal nog mee.
Nee natuurlijk heb ik dat niet gedaan, evenals ik niet rekening heb gehouden waar de kruisverstevigingen komen, of de SFG's.. deze vleugel is louter een oefenvleugel, om te experimenteren met het frezen, hoe dat gaat, hoe diep, hoe stijf het geheel blijft, of het patroon wat ik in gedachten had (wat min of meer een kopie is) ook werkt, enz. Conclusie is dus inderdaad een bredere frees en ik wil kijken of ik niet op een andere manier een mal kan maken zodanig dat ik niet de lijntjes toch met de hand recht moet houden, maar de frees gewoon tegen de mal kan laten lopen.. Om het verhaal compleet te maken.. ik zal 2 elipsia's maken.. eentje waarbij het maximale is getracht qua gewicht, en 1 gewone. Dan kan het later ook vergeleken worden qua vliegen.
Inderdaad, wij laten de frees as gewoon langs de mal lopen dan hoef je eigenlijk niet te kijken. (Behalve na afloop, of je wel overal geweest bent.)
Laatste vraag, en dan knutsel ik weer verder, mag ik uit de opmerking over de winnaar en z'n elipsia opmaken dat de elipsia wel als geschikt 'c-kistje' gezien wordt?
Ik denk dat ieder "modern" f3p kistje wel geschikt is voor de C. In de C is de factor piloot het meest belangrijk, belangrijker dan in de B en C (uiteraard moet je in iedere klasse een goede piloot hebben, maar in de C heeft het toestel de minste invloed) Grt.
Inderdaad, in de C klasse ontbreekt het vooral nog aan juiste afstelling en goede servo's. Gezien de totale kosten van de benzine om er te komen is het gewoon zonde om nog met van die HXT servo's te vliegen. Hezik schrijft z'n Nexus af alleen vanwege die rottige servo's terwijl ook hij gezien moet hebben dat Niels en Koen en Derk er geweldige prestaties mee behalen. Vraagje aan Alexzzz: Ga je nu weer van die HXT servo's in je kistjes zetten of vind je de JR 185 (=Graupner C131) toch beter?
In plaatsing maakte het niet uit voor mij (of zou het toch aan onwennigheid met het nieuwe model liggen...), maar ik heb met mezelf afgesproken voorlopig niet meer van model te wisselen (geldt ook voor am-model) dus blijf ik met de Spark vliegen, met............C131's Als ik later nog eens wissel van model weet ik nog niet wat ik doe, heb nog een C131 nieuw liggen, hoef er dan dus maar 2 bij te kopen. Grt.
Hoho, Bert, nu ga je een stapje te ver. Ik had in de Nexus alleen op rol een HXT servo zitten, op hoogte en rudder een Robbe (4.3 grams, 10 euro), en juist die lieten het afweten. Daarnaast denk ik dat er meer aan de hand was met 'mijn' nexus, zoals ik tijdens de wedstrijd al zei; ik geloof niet dat het een 'nexus-probleem' is. Het dweilen wat het ding deed, zoals ik dat noem, had meer te maken met ontbrekende stijfheid van het Hobbyin depron, of door mijn bouwprestaties. Daarnaast vind ik bovenstaande antwoord niet helemaal eerlijk, want ik heb ook meermaals begrepen dat er wel degelijk verschil zit in kistjes, zelfs in dit topic staat er nog een aangegeven, namelijk het gewicht, dat het in de C mogelijk wenselijker is een 'wat zwaarder kistje' te hebben. Ook is mij wel eens gehint dat de Nexus mss niet het beste C klasse kistje zou zijn..