Keildiffusor (II)

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door G J Broekhuizen, 22 okt 2008.

  1. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo Gerrit Jan .
    Dat zit niet in je diff ,maar in je kamer .


    Je krijgt zo en zo een hogere lucht snelheid ,kijk maar een eindje terug in dit draadje , toen had ik je al hiervoor gewaarschuwd , want er zitten veels te weinig gaten in de binnen en buitenpot van de verbrandings kamer voor zo,n diff.

    Wat je hiervoor zal moeten doen is kijken of je de lucht voor in de kamer rustiger kan krijgen , of tegen houden .
    Dat laatste is vrij eenvoudig.
    Er moeten dan luchthappers in het front deksel van de kamer gemaakt worden ,en de grote luchthappers , of gaatjes die vooraan de buitenpot zitten ,moeten of kleiner of helemaal dicht.

    op de binnenpot van de kamer zet je dan een opstaand randje ,net achter het primaire gedeelte , die ongeveer 3mm hoog is .
    Welnu ,als de lucht nu de kamer binnen komt ,dan zal deze niet meer aan de buitenkant vooraan binnen kunnen komen ,dus das al een verbetering.

    De lucht gaat dan via de luchthappers je kamer in , let wel de happers moeten naar de binnenpot wijzen .
    De lucht botst tegen de binnenpot en wil naar achter , maar je hebt ook nog lucht van je sticks ,die deze beweging veroorzaken , dus hier krijg je al een eerste botsting en goede menging met de kero.
    De lucht wil dan naar achter maar komt het opstaande randje tegen ,en botst terug .
    En net die tijd is genoeg om een goede verbranding te krijgen .
    Zo heeft Wren ook de 44 gemaakt en zelfs de grootste motor is zo uitgerust.


    Ik hoop,dat je hier wat aan hebt .
    Jammer dat ik andere bezigheden heb ,anders zou ik wel zo,n kamer maken , kon je gelijk testen.


    Wat ook kan schelen is de hoeveel heid sticks.
    Je hebt een aantal hoeveelheid lucht , en of die nu op hoge druk door 6 sticks moet ,of door 12 ,scheelt ook een hoop.
    Ik heb het zelfde ervaren met de 44 er ,die is nog steeds zeer gevoelig voor flame outs.
    Met gewone snelheids regelaar ,had je hem zo uit.
    Nu met de 40 RS die heeft 12 sticks ,en ik heb nog nooit de vlam naar achter gehad.

    Groetjes , en gewoon doorgaan , komt het allemaal goed.

    Martin.
     
  2. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo Gerrit Jan .

    Hier nog even een foto om wat meer duidelijk te maken .

    De rand die je in de binnenpot zit lopen is de vels rand ,oftewel het opstaande randje wat op de binnenpot zit in de kamer.

    [​IMG]
    Groetjes,

    Martin.
     
  3. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    diff

    Martin. bedank voor je reactie .
    Je had inderdaad mij gewaarschuwd voor de verbrandings kamer.
    Een nieuwe verbrandings kamer moet ik dan maar eens proberen.
    Met hulp wat patroon gaten betreft moet het lukken.
    spannend zou het goed komen.

    gr Gerrit Jan.
     
  4. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Ja hoor Gerrit Jan ,dat komt allemaal goed.

    We kunnen veel doen met een verbrandings kamer , dus dat gaat wel lukken .

    Groetjes,

    Martin.
     
  5. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    diff

    Er zijn vorderingen gemaakt .
    Zo als Martin al vertelde moet de verbrandings kamer aan gepast worden voor de diff.
    Ik ben er nog niet helemaal maar bij na.
    Bij 105k gaat de temperatuur nog wat omhoog, acceleratie is goed en de motor gaat niet in surge daar wilde ik van af .
    Er is zo goed mee te vliegen maar ik ga nog verder met experimenten om de motor nog optimaler te krijgen
    met vriendelijke groet Gerrit jan
     
  6. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    Hallo Gerritjan,ik hoop dat de rvs plaat goed is te gebruiken ,gewoon doorgaan met proberen.
    als ik de aansluit nippels van festo heb ,gaan we de nieuwe ecu,s proberen.
    Ik denk dat het nu wel moet gaan lukken,gelijk nieuwe hall sensors binnen.
    mischien volgende week testen.
    Ik denk dat het de eenvoudigste manier is om goedkoop en goed een autostartturbine is te maken.
    gr rene.
     
  7. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    rvs

    Bedankt Rene voor het rvs.

    Kan ik een paar brander kamers maken.
    Het is nog niet voor elkaar na eerst wat verbeteringen gezien te hebben was het met de laatste wijziging brander kamer duidelijk slechter, leer je ook van.
    Op dit moment ben ik bezig met 12 sticks verbrandings kamer als hij klaar is zal ik een foto posten.

    met vriendelijke groet Gerrit Jan
     
  8. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    rvs

    Graag gedaan Gerritjan,als er nog meer mensen die rvs nodig hebben kan ik mischien wat voor ze betekenen.
    Vandaag eens een branderkamer van 5500kw bekeken en wat me opviel was dat het gatenpatroon het zelfde is als van de microturbine en dat ook de grote gaten doorgedrukt zijn.
    enkel de kleine gaten aan de voorkant zijn eerst groot half blind doorgedrukt en aan het uiteinde in het rond enkele klleine gaatjes onder een hoek door ge boord.

    Mischien is deze methode ook toe te passen om extra koel lucht te verkrijgen.

    Ik zal morgen proberen een foto te maken van een sigment van zo,n verbrandings kamer.
    mischien is het bij iemand bekend deze methode.
    gr Rene.
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2008
  9. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    Ik heb ondertussen wat navraag gedaan bij de fabrieksmonteur maar die gaatjes zijn er voor dat de vlam in de verbrandingskamer rustiger wordt en is mischien handig om te weten!
     
  10. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    .[​IMG]

    De nieuwe verbrandings kamer met twaalf sticks naalden 0.6
    gaten patroon boven in 48 keer 1.5.
    [​IMG]
    motor reageert super snel en is koel met onder in lichte verkleuring schoep. het beste tot nu toe met de nieuwe diff

    Hoe is dit op te lossen gaten boven in groter of naalden kleiner wie het weet mag het zeggen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  11. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Hoi Gerrit Jan.

    Ik kan er even niet uithalen waar je nog tegenaan loopt, je motor spoolt snel op en je motor blijft koel zeg je hier, mijn vraag is o.a. haal je de 120K gemakkelijk en wat zijn je temperaturen?
    Ik weet wel dat je ook niet té veel gaatjes aan de diffussor zijde buitenkant verbrandingskamer moet hebben, in mijn RT Hammel heb ik aan de voorzijde, waar jij 48 x 1,5 mm gaatjes hebt zitten, 24 x 2 mm gaatjes zitten, hier had ik er ook 48 zitten maar dan is de vlam onderin het toerengebied van 33K tot +/- 70K niet stabiel genoeg, wel koel uiteraard maar niet betrouwbaar gebleken.
    Advies van mijn zijde is, maak het binnenpotje volgens de tekening van de UT 160, deze layout heb ik ook in mijn Jörg Gutske en in mijn RT Hammer turbine zitten en functioneren perfect, het gaten patroon wat jij op de foto laat zien had ik ook in mijn RT Hammer zitten en resulteerde erin dat mijn binnenpot na zo'n 10 uurtjes opgefakkeld was, met de nieuwe binnenpot heb ik nu +20 uurtjes weg en nog geen oververhitte plekken kunnen ontdekken op mijn binnen pot, er was geen verschil merkbaar in de exhaust temperatuur tussen de 2 binnenpotjes maar hieruit concludeer ik dat er meer lucht door de binnenpot kan en de vlam aan de buitenring van de verbrandingskamer rustiger blijft, en dus ook de sticks beter gloeien.

    just my two cents.

    Groet Ger.
     
  12. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    diff verbrandingskamer

    [​IMG]

    Deze verbrandings kamer doet het goed met een normale schreckling diff de motor was niet snel in toeren wissel maar was goed mee te vliegen.
    Met de keildiff was de motor nog trager en veel te heet. brande te veel achter in (6 sticks)

    [​IMG]
    met deze verbrandings kamer en met keildiff is de motor super snel in toeren wissel (12sticks)
    Van middag nog even test gedraaid op max 85a90k ik ben bijna te vreden 1 schoep onder in lichte verkleuring, met zon licht niet te zien.
    Volgend week end meer, want dan gaat hij naar 120k automatische start.
    Dan meer over stuw druk en temperatuur
    Ik denk dat de temperatuur laag is en de stuw niet tegen gaat vallen van middag 5.5 gemeten tot de volgende keer.
    gr Gerrit Jan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  13. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    test 120k

    Van middag de turbine laten draaien 120k
    Ik ben er nog niet helemaal te vreden over.
    Toeren tal 120 k gemeten temperatuur 578 graden,bij 100k minder als 480 graden , 410 bij 50a 60k . stuw druk bij na 9kilo bij 120k
    Toert lekker op geen vreemd geluid.
    Maar als je er achterin kijkt zie je toch nog lichte verkleuring op ,diverse plekken
    bij de voeler zie je toevallig geen verkleuring dus de motor is op diverse plekken nog iets aan de warme kant vind ik.
    Wie heeft de gouden tip de brandkamer is zo als afgebeeld .
    48 gaatjes boven in 1.5 en de grote gaten onder in zijn 5,5 .
    met vriendelijke groet Gerrit Jan
     
  14. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    foto turbine 120k

    [​IMG]

    BRAND MOOI ZO JAMMER VAN RODE PLEK ZIJ KANT . MOTOR LOOPT 120K



    [​IMG]
    duidelijk is nog 1 warme plek te zien de naalden zijn iets minder diep in de sticks gestoken 5a 7 mm de sticks iets naar de binnen pot gebogen resultaat was beter de hotspot moet ik nog weg zien te werken de motor toert super snel op de diff is een succes
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  15. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Weet je waar je eens naar moet kijken Gerrit Jan ?
    Naar de achterkant van de verbrandingskamer , of er geen spleet zit tussen achterwand en buiten pot .
    Want als hij daar nog een beetje lekt , heb je daar iets minder koellucht over ,zodat ie net iets roder staat.
    Ik denk zelf dat het niet aan de naalden ligt.

    Voor de rest een super succes , proficiat.

    Mvg,

    Martin.
     
  16. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    verbrandings kamer

    Ik heb er een verbrandings kamer bij gemaakt om een duidelijk vergelijk te krijgen.
    De gaten op zij onder in heb ik 6.5 gemaakt in plaats van 5.5.
    De naalden 0.6 genomen uit wendig in plaats van 0.8.
    hot spot is weg.
    temperatuur gemeten bij 120k meer dan 600 graden stuw druk 9 kilo.


    Ik stel hem in op 116k en ga er binnen kort een vluchtje mee maken.

    GR Gerrit Jan
     
  17. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    keildiff

    Goed nieuws ik ben tevreden over de kj 66 met keildiff.
    Na wat aan passingen verbrandings kamer en ngv loopt de motor zo als het hoort.
    Geen surge, toert snel op, geen hot spot, is koel ,drukt buiten gewoon goed.
    Na de aan passing kan ik nog niet zeggen of hij meer drukt als 9 kilo bij 120k maar het zou mij niet verbazen. hij is in gebouwd in de formost, dus niet op de test bank waar ik druk kan meten
    Het geluid is scherp .
    Van middag was het te mistig om te vliegen maar taxieen ging natuurlijk prima perfect.

    Martin bedankt voor de tip, het ligt aan je verbrandings kamer, inderdaad
    Rene bedankt voor het rvs.
    dit was het dan, de beste motor ooit gemaakt door mij.

    een groet van een tevreden turbine bouwer en voor straks fijne Kerstdagen

    gr Gerrit Jan
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2008
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Gefeliciteerd met je momenteel behaalde successen :D

    Hoop voor je dat het weer komende tijd beter wordt zodat je de turbine in de huidige staat goed kan testen op je Formost en er veel vluchten mee kan maken.

    Op naar de volgende uitdaging (die je vast al aan het bedenken bent) ;-)
     
  19. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Perfect Gerrit Jan ,prachtig dit behaalde succes.

    Ik wens jou ook fijne dagen ,en een goed 2009.

    Mvg,

    Martin.
     
  20. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    ook van mijn kant gefeliciteerd :thumbsup:( en gelukwensen voor het nieuwe jaar,)

    groeten Gertjan
     

Deel Deze Pagina