Hellingvliegen Langevelderslag

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Fotor, 12 dec 2008.

  1. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Nog niet helemaal wakker kennelijk ;)
    Vond het al zo bijzonder, hellingvliegen met een toestelletje van 100 gram..

    En ontopic: als het weer beter wordt (lees: als ik vrouw en kind mee kan nemen naar het strand) kom ik een keer hellingvliegen :)
     
  2. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.911
    Locatie:
    Hillegom
    En toch is dat precies wat ik hier doe (op Langevelderslag):



    Kistje met blauwe tippen weegt 99 gram, zonder blauwe tippen 92 gram :cool:.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    .....

    Die zijn speciaal gebouwd voor aan de helling neem ik aan? En ik had er even niet bij stilgestaan dat ook aan de duinen wel eens heel weinig wind staat :D

    Zijn er ook mensen die wel eens een MPX Fox geprobeerd hebben aan de helling... Zou dat (met weinig wind) enigsins werken (aileron + elevator)
     
  4. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.911
    Locatie:
    Hillegom
    Ja, heb ik geprobeerd. Het waaide toen nog wel stevig en ik kon hem net bovenhouden. Is wel een vrij zware fox met motor, met een lichte zweefversie denk ik dat het wat makkelijker is.
     
  5. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.431
    Locatie:
    Harderwijk
    Nu ik dat filmpje nog eens bekijk valt het me op dat de Acro pas goed bovenblijft als er ook parapentes hangen. Gold dat nou ook voor de grotere modelzwevers?
     
  6. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    het weer ziet er goed uit

    ik vertrek nu naar de langevelderslag

    wij gaan met z'n 3en

    meschien tot straks


    gr erik
     
  7. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.911
    Locatie:
    Hillegom
    De minus acro heeft relatief erg veel wind nodig gezien zijn hele lage vleugelbelasting. Veel grote zwevers kan je met minder wind al bovenhouden.

    Ik ben er rond half twaalf.
     
  8. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    gister heb ik niemand gezien! Was heerlijk weer, lekker naar zandvoort en terug gevlogen :). In het donker ook nog even mijn acroschermpje getest. heerlijk plekkie is het toch!

    Vandaag heb ik geen vervoer. Eens kijken hoever ik met de buggie kom vanaf scheveningen :).
     
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.431
    Locatie:
    Harderwijk
    Hoge vleugelbelasting, zal je wel bedoelen... ;)
    Vlieg ze!
     
  10. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.911
    Locatie:
    Hillegom
    Jij vindt 14 gram/dm2 een hoge vleugelbelasting? Ik vind het verdomd weinig. En dan wel gewoon vliegen in windkracht 6 (netaan, maar het gaat). 4 is minimaal, anders hou je hem niet boven.
     
  11. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.431
    Locatie:
    Harderwijk
    Volgens mij hebben we een spraakverwarring.
    Een toestel met een hoge vleugelbelasting zal bij weinig wind niet boven blijven.
    Je vertelt dat de Minus Acro het bij 4B. niet redt, maar bij 6 lekker vliegt. Dat wijst op een hoge vleugelbelasting, toch? Zeker in vergelijking met de Thermic, die een grotere vleugel heeft en dus een lagere vleugelbelasting.

    NB. Ik zou niet eens weten wat voor een modelzwever een hoge of lage vleugelbelsting is. Een toestel met relatief lage vleugelbelasting (dus: gewicht per oppervlak) moet bij 4 Beaufort prima boven kunnen blijven.
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2009
  12. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.911
    Locatie:
    Hillegom
    Bart, je snapt het principe.
    Waar ik op doel is dat de minus acro een grote uitzondering is. Deze heeft ondanks zijn hele lage vleugelbelasting toch veel wind nodig. Zal door het symmetrische profiel komen. De minus thermic vliegt wel met minder wind. De vleugelbelasting van beide is vrijwel gelijk. De thermic heeft dan wel iets meer spanwijdte, maar ook wat meer grammen. Dat de thermic minder wind nodig heeft komt door zijn andere (gewelfd ipv symmetrisch) profiel.
     
  13. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.356
    Locatie:
    Utrecht
    Laag = HLG/DLG en F3J, meestal 15 - 35 gram per dm2.
    Hoog = Jets en F3F, vanaf ± 75 gram per dm2
    Vele gewone weekend electro-kisten zitten rond de 50 gr/dm2

    Uiteraard is dit een subjectieve scheiding.

    Gr. dirk.
     
  14. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Waar was iedereen? Rijd ik met me buggie helemaal van scheveningen naar Langevelderslag, is er niemand aan het vliegen! Alleen een paar lui met die blowkarts die 50m heen en weer kaggelde...
    Naja, ff gezocht naar een handschoen die ik gister daar was verloren volgens mij, niet gevonden en toen dus maar weer aan de wind naar huis :).
    Was prachtig soarweer voor zwevers met een gemiddelde tot hoge vleugelbelasting ;).

    ik had nu met 2.5m² ook een lekkere vleugelbelasting! haha, gister met 25 en daarna 18m² een stukkie minder, ligt rond de 3.5-4 kilo/m².
     
  15. firefox309

    firefox309 Guest

    schandalig toch ;) welke wind waait er bij jullie? hier kwam ie uit het noordoost... dus zeer koude :p
     
  16. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    @ sietse Hoelaat was je er dan?

    ik ben er van 9:00 tot 15:00 wezen vliegen

    toen vonden we het wel weer genoeg en zijn naar huis gegaan


    gr erik
     
  17. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.911
    Locatie:
    Hillegom
    Sietse, ik heb er ook ruim 2 uur gestaan (half 12 tot 2). Het was wel berekoud! Op tijd naar huis gegaan, want ik had zaterdag al een paar uur in Garderen staan smijten. Waar was je toen???
     
  18. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.431
    Locatie:
    Harderwijk
    Hoe doe je dat bij de haven van Katwijk??
     
  19. firefox309

    firefox309 Guest

    hij zal intrekbare wielen hebben , en dan lekker over het water scheuren tot aan de andere zijde? :p
     
  20. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.989
    Locatie:
    Rottevalle
    Gewoon stukje lopen en dan weer verder karren. ik heb ooit een keer geprobeerd om er over heen te springen bij laag water , maar dat wil ik niemand aan raden ;-$
     

Deel Deze Pagina