Wren MW-54 Turbine voor hydroplane

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door rikdragonfly, 10 jan 2008.

  1. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    ....helemaal niet! Alle draadjes zijn voor iedereen en alle info, als je wat wil weten vraag je het gewoon, hele hoop expertieses hier.

    Grt,
    Gerald
     
  2. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    in duitsland zit iemand die de machines van buitelaar volledig CNC maakt

    Het is voor iedereen die iets nuttigs te vertellen heeft.

    Groeten Rik
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2010
  3. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    ik heb spindels gevonden voor mijn freesmachine :D

    ze zijn te koop bij merchant dice, zit ook op ebay, alleen in de winkel van ze zijn ze een stuk goedkoper. Bovendien staan niet alle onderdelen op ebay, die ze in de shop wel hebben. Bij de shop kun je ook gewoon met paypal betalen, lekker handig dus

    De spindels zijn alleen op maat gezaagd, maar verder niet pasgemaakt voor mijn machine ofso. Ik zal dus de spindels nog moeten bewerken.

    in mijn HBM BF20 zitten de volgende maten trapeziumdraad:
    -X-as:16mm dik 80cm lang
    -Y-as:16mm dik 35cm lang
    -Z-as:20mm dik 55cm lang

    In kogelomloop heb ik het volgende uitgezocht:
    Code:
    ISEL Type 1a 16x04       ISEL-1A-16x04               £60.80    2x       £121.60	
    ISEL Ballnut             ISEL3 25 x 05               £87.00    1x       £87.00	
    ISEL Ballscrew Spindle   ISEL 16 x 04 Spindle        £5.22     120cm    £62.64	
    ISEL Ballscrew Spindle   ISEL 25 x 05 Spindle        £7.50     80cm     £45.00
    
    verzending is £25
    met verzending en 15% BTW komt dit op €415.49

    ik ga ook nog even informeren wat het bij CNCsteuerung.de kost

    Gr. Rik


    edit:

    ik heb eindelijk reactie terug van wren, zullen wel vakantie hebben gehad. Ik heb nu de turbine onderdelen besteld en betaald.
    het volgende is besteld:

    - 12 blade compressor wheel bored
    - turbine wheel bored
    - unmachined NGV
    - inconel tube 5mm 1 meter
    - 2x 688 ceramic bearings
    - spring for shaft tunnel
    - lubrication pipe
    - gaspipe
    - fuelpipe

    over een paar weekjes dus feest :)

    Gr.
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2009
  4. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    Voor de mensen die het CNC gebeuren allemaal wel interessant vinden;), ik heb een FAQ geschreven over dit onderwerp.

    Groeten rik :bye:
     
  5. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    diffusor

    ik heb de originele diffusor klaar in 3D. Nu kan ik hier g-code van maken en tegen de tijd dat de CNC klaar is (alleen nog spindels nodig) dan kan ik eens kijken op een stukje mdf of het iets wordt :) Ik krijg van gerald als het goed is ook nog tekeningen voor de kamps diffusor. Deze ga ik ook in 3D maken, zodat ik deze ook uit kan frezen.

    Hier het 3D model:

    [​IMG]
    [​IMG]

    er staan er nog 2 op mijn website.

    Groeten Rik
     
  6. Mr. Tucano

    Mr. Tucano

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    370
    Locatie:
    België
    Hey Rik,
    Ja dat CNC gebeuren is iets heel intresant, ooit op school veel mee bezig geweest ( Emco)
    Die 3d tekeningen zijn mooi maar, ik denk dat je radiale vaantjes
    de verkeerde kant opwijzen, of het is gezichsbedrog.( maar denk het niet)
    Verder heb ik enorm veel bewondering voor met wat je allemaal bezig bent, verder doen zou ik zeggen.
    MVG Tucano
     
  7. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    Hoi Tucano,

    Als ik goed kijk in de tekeningen draaien de vaantjes rechtsom (als je naar achteren gaat) als je de axiale schoepen kunt zien. Mochten ze toch verkeerd om staan, dan heb ik ze met 3 klikken goed staan :p

    Gr. Rik
     
  8. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Hoi Rik, kijk nog eens heel goed naar de afbeelding, zoals ik het zie staan de axiaal kammen de verkeerde kant op :wink:

    Ger.
     
  9. Mr. Tucano

    Mr. Tucano

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    370
    Locatie:
    België
    Ja ik dacht hetgeen bol is moet hol worden en omgekeerd.
    Verder ziet het er goet uit.
    Heb toch ook men tekeningen er maar eens bijgenomen.
    ach, een foutje is snel gemaakt, komt wel goed.
     
  10. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    klopt,

    het is nu gecorrigeerd :) bedankt voor de tip!

    Klopt het dat die 8 gaten aan de achterzijde niet meer getapt hoeven te worden? Omdat zeg maar dat filter is komen te vervallen.

    (ger had je mijn pb nog gelezen;) )

    Gr. Rik
     
  11. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Ik dacht dat ik je al geantwoord had, het weekend van de 24, 25e had ik moeten werken maar dan ga ik op familiereunie.
    Als je die '11' gaten in de 'wiggen' van de diff bedoelt, waar de leidingen doorheen gaan opboren tot 3mm en de andere 8 tappen met M3 draad, daar zit je 'verdichterdeckel' aan vast, dus boren tot 2,3mm.

    Ger.
     
  12. Mr. Tucano

    Mr. Tucano

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    370
    Locatie:
    België
    Ja, dat filter zou niet nodig zijn, maar ik zou op die plaats 3 afstandbusjes bevestigen die de verbrandingskamer vasthoud en op de goede maat zet, zoals ik het bij men KJ had gedaan.
    Het is maar een idee, maar wel handig.
     
  13. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen

    Hoi Ger,

    Dan kijken we nog wel

    In de tekening hebben ze het echt over 8 getapte gaten met M2.5 als ik op de totaalview kijk, leek mij de filtercover daar aan vast te zitten.

    die 11 gaten in de axiaalwiggen, moeten die niet door en door geboord worden?

    Groeten Rik
     
  14. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Effe voor de duidelijkheid, de 'radiaal'wiggen, vlak liggend, zijn de wiggen waar je of M3 maar uiteraard ook M2,5 in kan tappen, in mijn ene turbine zitten in de wiggen 8 x M3 getapt, maar dat is een 66er huis en geen 54er huis die jij aan het maken bent.
    Die dingen aan de buitenkant noemen we axiaalkammen.
    Maar eh, misschien een 'vortex' diffussor tekenen, zo'n ding is makkelijker te frezen als de standaard diff die je nu hebt getekend.
    Wat bedoel je met filtercover? misschien de intake-cover? oftewel de compressor deksel.

    Ger.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 jan 2009
  15. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    ok,

    bedankt ger, ik haalde ze dus door elkaar.

    Ik heb nu de vortex tekeningen van Gerald gekregen k ga daar binnenkort mee aan de slag.

    Groeten, Rik
     
  16. Mr. Tucano

    Mr. Tucano

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    370
    Locatie:
    België
    Ger,
    Ik denk dat het de MK2 was.
    Daar werd er op de achterkant van de dif. een groef uitgedaaid waarop een filtergaasje gemonteerd werd.
    Het gaasje had de werking alle onzuiverheden uit de lucht te halen die verder voor het olieverdeling zorgde.
    Zoals ik al eerder aangaf is niet nodig en busjes plaatsen is een optie.
     
  17. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Tucano , helemaal goed, maar alleen de mk1 en 2 hadden het filter , de mk3 en 4 niet, hier onder waarom.
    Wren had het filtertje bedacht omdat de 54 motor ook als helicopter motor gebruikt werd en de wieken zouden volgens hun stof in de motor kunnen blazen.
    Daarom hadden ze het filter bedacht.

    Ik heb het filter getest ,en ook zonder filter flink stof , of zeg maar zand op gezogen , en het resultaat doorgegeven aan Wren , absoluut geen stof of zand in de lagers ,omdat het simpelweg naar buiten geslingerd word ,en keurig achter in het huis verzamelt word.

    Je krijgt dan op den duur een rammelaar als je de motor schud , maakt hem open en leeg , maar absoluut geen verontreiniging in de lagers .
    Wren heeft daarna het filter er uit gelaten .

    Mvg,

    Martin.
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2009
  18. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    belangrijk bericht van Wren, maar een aantal van jullie zullen het al wel weten. Het is dus bedoeld voor de mensen die hetzelfde gaan (of ooit willen) doen als ik. Ik heb het proberen te vertalen uit het engels.

    De MW54 stuwdruk motor (gebruikt door JET's)

    Deze motor zorgt ervoor dat een zo groot mogelijke luchtstroom omgezet wordt in stuwkracht door de lucht samen te persen in het uitlaatspruitstuk, en daardoor het vliegtuig voort te stuwen. De turbine en compressor van deze motor zijn daarvoor geoptimaliseerd zodat de torsie door de turbine verzorgd gebruikt wordt om de compressor aan te drijven en dat er een beetje extra over blijft (de stuwdruk). De grens hieraan is de maximum temperatuur die door de NGV en turbine stadiums kan worden weerstaan, een limiet van ongeveer 650'C

    De Gas Generator Motor(voor helikopters en boten)

    Goede gas generator motoren verzorgen gas op een bruikbare druk welke kan worden uitgebreid om een 2e turbine aan te drijven, en dus meer energie kan absorberen in de vorm van torsie. De term "gas generator" is dus gegeven aan een gas turbinewiel welke veranderd is om wat meer lucht door te laten, en voor ons meer belangrijk, op een temperatuur welke houdbaar is voor normale materialen en uitlaat overeenstemmingen. Een uitlaat nozzle is niet bevestigd bij deze motoren.

    Effect van een Power turbine
    Het laatste punt dat belangrijk is wat experimenten hebben laten zien, is dat het toevoegen van een 2e turbinewiel met NGV aachter een gas turbine de temperatuur van de uitlaatgassen verhoogd met ongeveer 200'C, afhankelijk van het vermogen wat van het gas wordt onttrokken. In tegenstelling tot de populaire gedachte dat de motor laat merken of er een beperkende neerstroom is van de turbine en dat het van invloed is op de vrije gas stroom, en dus zijn werkingstemperatuur. Als we ons aan het limiet van 600'C (turbine ingangs temperatuur) zou dat betekenen dat de maximale uitlaat temperatuur rond de 400'C mag zijn als er een tweede turbine wordt gemonteerd.

    Om te bereiken dat de MW54 op een lagere temperatuur draait, moet het vermogen geleverd aan de as verhoogd worden, en daarom dus de aandrijving naar de compressor. De is eenvoudig te bereiken door de hoek van de turbine bladen te verkleinen, met name de uitgangshoek van de wiggen.

    Hier een afbeelding, links de stuwdruk turbine, rechts de gas generator turbine.
    [​IMG]
    je ziet dat de ingangshoek gelijk is, maar de uitgangshoek bij de gas generator turbine minder is​


    Conclusie

    Als je een turbine wilt ombouwen tot turboprop, dien je het turbinewiel te vervangen voor een gas generator turbine wiel.


    Het was dus maar goed dat ik Wren er tussentijds nog over had gevraagd, anders had ik met het oog op de toekomst het verkeerde turbinewiel gekregen. Het pakketje van mij wordt namelijk morgen verzonden. :)

    Hopenlijk hebben een aantal mensen iets aan deze uitleg.

    Gr. Rik
     
    Laatst bewerkt: 12 jan 2009
  19. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Perfect uitgelegd Rik.

    Meestal als je iets telefonische besteld ,dan vraagt Sara altijd waarvoor het is ,dus zal je niet zo gauw een verkeerd wieltje thuis krijgen , maar het is voor vele mensen nog niet duidelijk dat er een ander turbine wiel in moet.
    Wren heeft dit wel geprobeerd met 1 wiel ,maar de resultaten waren slecht.

    Mooi dat je spulletjes opgestuurd worden ,kun je gauw aan de slag.
    Wil je iets over het freepower gebeuren weten , email me maar.

    Succes,

    Martin.
     
  20. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    Is goed martin, bedankt :D.

    Ik heb trouwens hier net gelezen dat er niks met een turbine gebeurd als hij te water gaat. Wat je er van moet geloven is een 2e, want als ik gelezen/gezocht heb is er vrijwel niemand die een turboprop speedboat heeft, alleen pure thrust wordt gebruikt. Echter schiet je daar weinig mee op, omdat je de boot uit het water moet duwen met je prop, en dat kan alleen van onder. De turbine met thrust duwt de boot juist het water in. Je wilt de boot uit het water, om het contact oppervlak te verkleinen, waardoor de boot minder weerstand heeft en harder kan varen.


    Ook heb ik afbeeldingen gevonden waar een rem op de prop zit. Niet om de turbine te stoppen, maar om de mogelijkheid te geven dat de turbine al wat eerder op gang kan komen, en dan die rem eraf te gooien.

    Gr. Rik
     

Deel Deze Pagina