Hulp gevraagd bij ontwerp Heavy Hauler (Dragon krijgt kleur)

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Catweazle(c), 30 nov 2008.

  1. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Hoi Mark,
    deze optie neem ik in overweging.
    Kijk zoveel assen komen er bij mij ook onder. :p
    Moet nu alleen nog een mogelijkheid ontwerpen om de wielen van de 1e achteras stuurbaar te maken, maar dan zo dat toch alle wielen van de as behouden blijven. :lol:
     
  2. mark

    mark Guest

    Een tijd geleden was er iemand op het forum(robert..... de rest van zijn naam weet ik niet meer) die aangedreven assen stuurbaar kon maken.
     
  3. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Headlights gezocht

    Ben al een poosje op zoek naar deze headlights maar dan op Tamiya schaal. Weet dat ze er wel op Wedico schaal zijn, maar dat is dacht ik net iets te klein.
    Heb ze nog niet kunnen vinden :(, weet iemand van jullie waar deze eventueel te koop zijn?

    [​IMG]

    Ben namelijk van plan om de bestaande headlights van de cabine te vervangen door dit type, maar voor ik de bestaande er af sloop wil ik wel graag de vervanger hier voor op het schap hebben liggen. ;)

    Ben anders bang dat ik een probleem krijg als ze nergens te koop zouden zijn en ik de bestaande headlights er dan al af heb gesloopt.
     
  4. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Hoi Mark,
    ik denk dat het bestuurbaar maken van de as op zich niet het probleem is. Maar denk eerder dat ik een aanpassing aan het frame moet maken zodat ik ruimte kan krijgen om zo ook daadwerkelijk te kunnen laten sturen.

    Je krijgt dacht ik een heel andere draai uitslag met een as met dubbele wielen dan met een as met enkele wielen.;)

    Zal voor de dubbele wielen meer ruimte tussen het frame en de wielen moeten zien te maken dan er standaard tussen zit.
     
  5. mark

    mark Guest


    Dat zeker, maar dacht dat je vroeg hoe je een aangedreven as sturen wilde maken.
     
  6. mark

    mark Guest

    Volgens mij is voor lichten het verschil miniem. mischien dat iemand anders daar uitsluitsel over kan geven
     
  7. jan_m

    jan_m

    Lid geworden:
    22 dec 2008
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Antwerpen (vremde)
    Hey Ruud,

    Je zal inderdaad eventueel wat meer ruimte moeten voorzien, maar hou er wel rekening mee dat de wieluitslag anders is dan die van de voorwielen (ik denk kleiner). Wanneer je de dubbele wielen wil behouden is het mischien een oplossing om het hart van de velg van het binnenste wiel te verwijderen ,je houd dan enkel een "ring" over waarop de band zit deze ring bevestig je doormiddel van "strippen" aan de buitenste velg. Hierdoor wordt de spoorbreedte niet verbreedt.

    Mvg Jan
     
  8. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Hoi Jan,
    de wieluitslag van de achterwielen zal inderdaad kleiner zijn die van de voorwielen. Er zit zeker een centimeter of 35 tussen de beide assen dus moet nog zien hoeveel de uitslag van de achterwielen gaat worden.
    Maar denk toch dat ik op de plaats van de eerste achteras het frame iets of wat smaller zal moeten gaan maken om te voorkomen dat de achterwielen tegen het frame aan geen lopen tijdens de bochten.
    Maar die hindernis neem ik wel als ik daar aan toe ben. :)

    Denk dat ik de achterwielen niet direct hoe aan te passen, maak toch een nieuwe stuurbare as voor deze wielen, dus kan dan gelijk de spoorbreedte met het maken van de as al aanpassen.;)
     
  9. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.531
    Locatie:
    Nieuwegein
    sturen met dubbel lucht?

    ik heb het nog nooit gezien,, meestal worden er supersingels dan voor gebruikt.
     
  10. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Bestaande koplampen verwijderd

    Ben van de achterkant van de cabine maar weer even naar de voorkant gesprongen en de bestaande koplampen maar vast verwijderd.

    Heb hier nog wel geen vervanging voor, maar hoop deze nog wel een keer te vinden. Dus "come on live dangerus" :lol:

    Zo heb ik de voorzijde aangepast:

    Zo was het.
    [​IMG]

    Zo heb ik het gedaan, met het draadje garen. :lol:


    Zo zag het er uit nadat het draadje zijn werk weer had gedaan.
    [​IMG]

    Hierna onder de gaten een paar verstevigings plaatjes aangebracht.
    [​IMG]

    Daarna de gaten opgevuld met plastic plaatjes.
    [​IMG]

    Daarna de eerste laagjes plamuur aangebracht en geschuurd om het geheel op te vullen en glad te maken.
    [​IMG]

    en weg zijn de bestaande koplampen.
    [​IMG]

    Nu nog weer even driftig verder aan het plamuren en schuren om de zaak weer helemaal glad en in model te krijgen. ;)

    Trouwens Ghossie, bedankt voor je Bison tip, ik heb het bij deze ingreep gebruikt en lijmt als de beste. Ga alle naden van de cabine er mee verstevigen. Super spul :D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Hoi Cheeta, ik ook niet :lol:
    Maar leek me leuk om het eens uit te proberen, vindt het mooier als alle achterwielen het zelfde zijn en één moet de eerste zijn. :idea::lol:

    Maar je hebt best kans dat het om een of andere reden niet wil werken, maar dat zie ik dan wel weer.;)
     
  12. truck-freak

    truck-freak

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    866
    Kan wel hoor.. ( kiep auto )
     
  13. truck-freak

    truck-freak

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    866
    Voor de koplampen, je kan de achterlampen van de BOX / container trailer gebruiken.
    Je zaagt het te veel plastic rond de lampen weg, je maakt dit weer netjes met plaatmatriaal en je hebt hele mooie rechthoekige lampen.
     
  14. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo
    dubbel lucht gestuurd kan wel,
    zie maar de terberg bouwvoertuigen 3,4,5 assers
    allen met de aanduiding wdg=wielen dubbellucht gestuurd,
    dit geldt dan voor de achterste as,
    mvg markioo
     
  15. jan_m

    jan_m

    Lid geworden:
    22 dec 2008
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Antwerpen (vremde)
    Hoi Ruud,

    Wederom zeer mooi werk. Klein vraagje vanaf wanneer worden de wielen tegengestuurd? Hoe zou de truck rijden wanneer de achterste as tegengesteld zou draaien? Vraagje voor de kenners, ik denk namelijk dat wanneer de afstand te groot is de truck in een bocht teveel zijwaarts zou uitdraaien.
     
  16. Ton Duits

    Ton Duits Guest

    Wat een geweldige knutselaar ben jij.

    Hallo modelbouw collega,

    Wat zit ik toch iederkeer met verbazing naar jou knutselwerk te kijken. En dan met dat filmpje erbij. Gewoon weg geweldig om dit project te volgen. Zeer waarschijnlijk heb ik wel wat aan jouw foto's. Er vliegen allerlei beelden door mijn hoofd om zelf weer eens een project op te starten. Ga zo door ik volg je op de voet.

    Groet, Ton...
     
  17. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Als eerste bedankt voor jullie complimenten. :worship:

    Als je bezig bent met een project is het altijd leuk te vernemen dat je niet alleen zelf plezier hebt aan het bouwen, maar dat de mede forummers er ook plezier aan beleven. ;)


    Hoi Jan,
    Zijn een paar heel goede vragen waar ik op dit moment geen antwoordt op zou kunnen geven. :(
    Het is bij mijn project trouwens de bedoeling dat de eerste achteras gaat mee of bij sturen met de vooras. Moet alleen nog uit zoeken hoe ik de wieluitslag voor die as kan berekenen.:confused:
    Heb trouwens al wel eens overwogen om de laatste as te laten tegen sturen, maar zou dan eerst moeten uitproberen wat de effecten zijn omdat ik dat dus zoals reeds genoemd niet zou weten.




    Hoi Ton,
    ik doe m'n best. :lol:
    Zal zo veel mogelijk foto-info van mijn project proberen te plaatsen en hoop dat je er inderdaad iets bruikbaars tussen kan vinden voor om je eigen project op te starten.
    Dat is toch ook het doel van dit forum, ideeen uitwissellen en elkaar helpen. ;)
     
  18. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Dak stuurcabine gedicht

    Weer kans gezien om de afgelopen week een paar uurtjes aan mijn truck te bouwen.

    Heb nu eindelijk het gat in het dak van de stuurcabine maar eens dicht gemaakt.
    Was dus weer even stevig plamuren en schuren geblazen. :lol:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna de bodemplaat van de sleeper ook maar eens afgemaakt.
    Deze had ik al wel op maat gemaakt maar nog steeds niet gelijmd.

    Dit maar meteen met de epoxylijm gedaan zodat ik het niet nog eens extra hoef te verstevigen.
    Aangezien dit onderdeel straks toch de hele kap en alle elektronica moet gaan dragen meen ik daar liever geen risico;).
    [​IMG]

    Op het aangebouwde stuk heb ik zelf een paar strips gemaakt van ABS zodat ik de sleeper goed aan de bodemplaat kan schroeven.
    De tweede accubak heb ik nog maar even laten zitten.
    Weet op dit moment nog niet zeker of ik deze staks door eventuele wilde plannen nog nodig heb.:lol:
    [​IMG]

    Ben ook nog een poosje met de binnenkant van de kap aan het stoeien geweest om alle naden nog eens extra te versterken met epoxylijm om er zeker van te zijn dat ik na verloop van tijd geen last krijg van scheurtjes op de naden. ;)

    Toen ik daar toch mee bezig was, gelijk de hele binnenkant van de kap maar even nagelopen op oneffenheden en deze maar even weg gewerkt met, ja hoor een likje plamuur. :lol:

    En dan nu bij hoge uitzondering een kijkje in de kap.
    Binnenzijde sleeper.
    [​IMG]

    Binnenzijde stuurcabine en motorkap.
    [​IMG]

    En dan nu, kastje dicht.
    [​IMG]

    Na dit alles ben ik nu bezig met het uitzetten van het ramenplan op de sleeper.
    Ook dit wil ik weer een beetje afwijkend doen dan anders, wil de ramen nl in echte raamrubber gaan leggen.
    Maar eerst maar eens even een poosje tegen het plan aan kijken of ik het echt zo wil hebben.
    Want ik wil er wel zeker van zijn voor ik de gaten in de sleeper ga aanbrengen.
    Heb het volgende in gedachte.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo laat dit plan dus eerst maar even op me inwerken voor dat ik dit ga uitwerken. :lol:
     
  19. V8-nielso

    V8-nielso

    Lid geworden:
    25 apr 2008
    Berichten:
    228
    Locatie:
    Zeewolde
    ik zou het ronde raam weg laten.
    voor de rest ziet het er schitterend uit.
     
  20. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    Ruud,ik heb je filmpje zitten te bekijken,maar er wordt toch best wel wat sterkte van de kap verwacht qua sterkte.Lijkt mij dat er best wel wat kracht op komt te zitten.Of vergis ik me?
    En een Dremel?Werkt dat niet?
    Die gebruik ik tegenwoordig.Maar wil niet zeggen dat jou oplossing geniaal is!!!Nooit gezien in de modelbouwwereld dan.

    Wel zag ik vroeger dat er op deze manier autoruiten verwijdert werden.Maar die zaten ook nog rubber.Nu zitten ze geplakt.

    Wordt een mooie truck waar je mee bezig bent.Ga zo door!!!!
    gr Marcel.
     

Deel Deze Pagina