Bouwverslag van de Fly Baby

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Bert van Eijk, 1 jan 2007.

?

Wat vindt u van dit bouwverslag?

Peiling gesloten op 21 jan 2008.
  1. Goed, ga er mee door.

    100,0%
  2. Kan beter; geef een reactie........

    0 stem(men)
    0,0%
Meerdere stemmen zijn toegestaan.
  1. Bart Verhoeven

    Bart Verhoeven

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Echt
    VERDORIE!!!!!!!!

    WAT EEN GEWELDIGE KIST!

    Bert. Ik heb helaas dit draadje niet echt goed gevolgd. Laat me eens effe weten waar de tekening vanaf komt en wat de spanwijdte en motorisering moet zijn!!!

    Groet van Bart
     
  2. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Henri,

    Ideeën te over. Heb in elk geval het plan om de P-47 ( Brian Taylor tekening), die ik ooit van Jan Brilman overnam af te bouwen. Ben ook tussendoor al aan het tekenen aan een B-25. En ....., ik droom steeds van alles. :grin: Ideeën genoeg dus, maar tijd te weinig.

    Bert
     
  3. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Dag Bart,

    De tekening komt van mijzelf. Ik heb de originele bouwtekening mogen gebruiken en daarvan een geschaalde variant gemaakt. Als je op één van de eerste pagina's van dit draadje kijkt staat er een kleine kopie afgedrukt. Constructie is zo goed als gelijk aan de echte kist. De spanwijdte is ongeveer 1,86 meter (even uit mijn hoofd) en de motor is een Laser 150, die ik ook in mijn Piper J-3 gebruikte.

    Bert
     
  4. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hi scalefans,

    Na van alles en nog wat over dips te hebben gelezen voel ik mij toch wel genoodzaakt om weer
    een vervolg te maken op het bouwverslag van de Fly Baby. Mijn dip lag(ligt) vooral in het
    vervolg van het verslag. Ik schoof het steeds vooruit, tot vandaag. Het bouwen, hoe langzaam
    dat dat ook gaat, heeft gelukkig niet stilgelegen. Wel waren er de nodige teleurstellingen wat
    leidde tot vernieuwing van de desbetreffende onderdelen en dat kost nu eenmaal tijd.

    In deze aflevering begin ik met het inbouwen van de apparatuur voor de motor.

    [​IMG]
    De carburateur is te zien aan de bovenkant, de gasklep moest bediend worden.

    [​IMG]
    Een miniservo is genoeg voor de lichte loop van de gasklep.

    [​IMG]
    Wellicht een nietszeggende close-up.

    [​IMG]
    Ook hier een nietszeggende close-up van de carburateur.

    Het zegt allemaal maar weinig, maar er is weer een vervolg. Wat nog aan de orde moet komen
    zijn de brandstoftanks en het relais voor de gloeibatterij, die standaard aan boord is. Dit is een
    beproefde methode van de Piper en die hou ik erin. :razz:

    Wordt (spoedig) vervolgd.
     
  5. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.421
    Locatie:
    Spijkenisse
    Bert; ben je niet bang dat de fragiele kleine tandwieletjes kapot trillen?

    Grt.
     
  6. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hoi Alex,

    Heb hiermee geen ervaring en was ook wel benieuwd naar reacties in deze richting. Overigens
    vallen de trillingen van de Laser erg mee.
    Mogelijk dat ik het voor het gewicht niet hoef te laten, omdat er vermoedelijk nog wel wat neusgewicht zal volgen.

    Bert
     
  7. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Hi Bert, goed te zien dat je nog lekker bezig bent :D

    Dan zou ik lekker voor de oude vertrouwde S3001 gaan :p
    Zou werkelijk zonde zijn als een fraaie kist als deze door zoiets ten gronde zou gaan
    Ik zou het er niet op wagen als ik jou was, ook al vallen de trillingen van de Laser mee ( en ruimte heb je ook zat zo te zien )

    Wat is dat boutkopje met die sleuf bovenop je deksel trouwens?

    [​IMG]

    Ziet er verder weer mooi uit
    Groeten, Ralf
     
  8. Edwin van der Maat

    Edwin van der Maat verslagschrijvers

    Lid geworden:
    18 dec 2006
    Berichten:
    421
    Locatie:
    Swieqi; Malta
    Hoi Bert,

    ben het met de vorige reacties eens. Het is beter om normale standard servo dan een mini servo voor het gas te gebruiken. Je hebt grote kans dat de tandwieltjes het begeven.

    Groetjes, Edwin
     
  9. Alex Söntgerath

    Alex Söntgerath

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    662
    Locatie:
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Of eventueel een miniservo met metalen tandwielen biv. HS85MGBB metalen tandwielen en dubbel gekogellagerd.

    Dat zou een alternatief voor een miniservo.
    Volgens mij zit er nu een HS55 in?

    Verder complimenten voor de afwerking!
    Alex
     
  10. hezik

    hezik Guest

    Een HS81 MG of met nylon tandwielen is hier perfect voor. De nylon versie heb ik anderhalf jaar zonder enkel probleem mee gevlogen met een 23cc tweetakt motor op een 2m F3A kist.

    Voor de rest.. tsja wat moet je hier van zeggen.. het ziet er gewoon prachtig uit allemaal.. en dan bv. bij zo'n cockpitrand nog zeggen 'ja het kan beter, ik kan er mee leven', eigenlijk zou iemand je dan een draai om je oren moeten geven ;)
     
  11. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Met dank ook aan de andere bijdragen; ik heb nog een S3001 liggen en een servo inbouwen kost ook maar beperkt tijd. Dat gaat er dus gebeuren. :cool:

    Het boutkopje is in plaats van een nippel gekomen die ik in het kleppendeksel had aangebracht toen de motor op z'n kop in de Piper hing. Telkens zat het deksel vol olie, dus smering genoeg, maar ik vond het geen prettig idee dat het deksel helemaal vol met olie zat. Aanvankelijk drainde ik het kleppendeksel na drie a vier vluchten, maar met de drainslang op de nippel ging dat vanzelf. Nu de motor met de kop naar boven is geplaatst zal de olie door de kleppen mee naar binnen gaan en wel mee verbranden. Vandaar.

    Groeten,

    Bert
     
  12. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd

    Ook die ervaring is van belang om te weten. Maar m'n eigen uitlating in het kader van het beetje extra gewicht weegt:grin: natuurlijk mee.

    Ik weet dat ik af en toe wat kritisch ben, maar om me gelijk om de oren te slaan :confused: gaat wel wat ver. :wink:

    Bert
     
  13. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.312
    Locatie:
    Den Haag
    Helemaal niet ... dat onderscheid de ware schaalbouwer. :yes:
     
  14. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hi scalefans,

    Omdat de eerste poging om banden te maken niet verder kwam dan een halve mal, moest ik
    opnieuw beginnen. Het begon gelijk alweer goed. De eerste positieve mal van isolatieschuim
    bleek te zijn uitgehold door de polyester plamuur. Dit kwam bij het schuren aan het licht.

    [​IMG]
    De uithollingen duidelijk te zien; rijp voor de afvalbak.

    Van hetzelfde schuim werd een tweede positieve mal gemaakt, maar nu heb ik eerst twee
    lagen epoxyhars aangebracht. Epoxy plamuur zou een uitkomst zijn, maar ik weet niet of dit
    verkrijgbaar is.
    Deze manier kwam tot een beter resultaat en kon worden afgewerkt.

    [​IMG]
    De afgewerkte mal in de plank, die de halve contramal moet gaan vormen.


    [​IMG]
    De mal is gemonteerd en kan verder worden afgewerkt.

    Het afwerken gebeurt met het dichtstrijken van de kiertjes om te voorkomen dat het
    hars daar doorloopt. Vervolgens wordt alles een aantal keren in de was gezet om een super
    gladde ondergrond te krijgen. Daarna wordt het lossingsmiddel aangebracht.

    [​IMG]
    De streken van het lossingsmiddel zijn nog te zien maar zullen spoedig verdwijnen.

    Na al deze voorbereidingen kan het glasmat met de epoxyhars worden aangebracht.

    Wordt vervolgd.
     
  15. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hi scalefans,

    Bij de hernieuwde poging om mallen te maken voor de vervaardiging van banden ging het
    niet volgens plan. Bij de verwijdering van de houten plank bleef een gedeelte van de
    aangebrachte verf achter.

    [​IMG]
    Restanten verf nog achtergebleven op de halve mal.

    Bij de verwijdering van de tweede helft gebeurde weer hetzelfde als bij de eerder gemaakte
    mallen. Eén helft kon makkelijk worden losgemaakt, maar het andere deel zorgde voor de
    nodige problemen.

    [​IMG]
    De hele bende van de positieve mal is blijven plakken.

    Wie kan me vertellen wat hier fout gaat? :confused:
    Er is lossingswas aangebracht (vijf maal) en daarna een lossingsmiddel. De positieve mal is goed
    glad en was in de verf gespoten. In dit geval cellulose verf en niet, zoals de vorige keer, in de
    twee componenten lak. :rolleyes: Achteraf blijkt de verfkeuze niet de meest verkeerde te zijn
    geweest, want met wat verdunning kon alles redelijk makkelijk worden verwijderd. Alleen
    wel lastig al die verspilde tijd. :twisted:

    [​IMG]
    Gelukkig alles toch nog schoon en dus bruikbaar.

    Wordt vervolgd.
     
  16. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Bert, ik denk dat je er baat bij hebt als je deze vraag ook even stelt in het verlijming & constructie forum...
     
  17. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
  18. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Jitze en Gerald,

    Bedankt voor jullie reactie.
    Heb hier en daar al even gekeken, maar ik moet het doorspitten om echt achter de waarheid te komen.
    Ik zie ook dat de mallen die ik heb gemaakt heel veel overeenkomst vertonen met de afbeelding, die Gerald bijvoegde.
    Heb dus alweer een wiel uitgevonden. :sleepy:

    Bert
     
  19. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hi scalefans,

    Volgens adviezen middels het forum en dus volgens plan de gasservo vervangen door een zwaar-
    der exemplaar.

    [​IMG]
    De bevestiging van de hoekaandrijving.

    Een bevestigingsplaatje met een 90 graden hevel geïnstalleerd en een servo tegen de stuurboord
    zijwand bevestigd.

    [​IMG]
    De servo op de achtergrond tegen de zijwand.

    De servo zit nu aardig verscholen en laat zich niet makkelijk uitbouwen. Mijn ervaring is dat de
    slijtage van de gasservo's wel wat meevalt, dus zal het deze keer wel een keer misgaan. :razz:

    Ook zijn de brandstoftanks nu ingebouwd en is het uitlaatsysteem aan de beurt om te worden
    beschreven. Intussen heb ik niet stil gezeten en ben ik al wel weer iets verder. Ik ben niet echt
    tevreden over het tempo, maar lees hier en daar dat ik niet de enige ben, :cool: gelukkig maar.

    Wordt vervolgd.
     
  20. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hi scalefans,

    Weer een posting over de bouw van de Fly Baby. De uitlaat is aan de beurt. Van wat pijpmateriaal
    werd het geheel met zilversoldeer in elkaar gezet.

    [​IMG]
    De uitlaat van het originele vliegtuig.

    Met een aantal "toeters en bellen", zoals carburateurverwarming en dergelijke moet het mogelijk
    zijn op de echte een beetje te benaderen.

    [​IMG]
    Beetje vaag beeld, maar het laat het verloop goed zien.

    De metalen bak onder de uitlaat is een lekbak voor gelekte olie.

    [​IMG]
    De oorsprong van de uitlaat is de cilinderkop van de Laser 150.

    Het flexibele deel van de uitlaat komt bij Mick Reeves vandaan en was al mooi van lengte om op door
    te borduren.

    [​IMG]
    De samengestelde uitlaat met voorop een pijpje voor de carburateur.

    Het, nu nog doodlopende, pijpje moet nog gekoppeld worden aan de de nog te maken dummy carburateur.

    [​IMG]
    Zicht op de voorste bevestigingsplaat.

    Op de achterzijde van de uitlaat is een plaatje gesoldeerd, die de grootste stevigheid geeft aan het geheel.

    [​IMG]
    Beeld van de uitlaat ter vergelijking met die van het echte vliegtuig.

    Aan d het achtyerste uiteinde van de pijp komt geen bevestiging meer, dus moest voor een solide
    bevestiging worden gemaakt, die de trillingen van de motor kan weerstaan.

    [​IMG]
    De achterste bevestiging in beeld met twee boutjes.

    Al met al weer wat gepuzzel, maar toch wel weer een stukje verder met de kist.

    Wordt vervolgd.
     

Deel Deze Pagina