90 size elektro heli ?

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door 666yeti666, 28 apr 2008.

  1. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Niet mee eens.
    Stel je maakt een bladestopper (bedoeld of per ongeluk),
    Dan wil je de bladen snel op gang krijgen met -10 of zo.
    Je hebt gelijk dat je dan snel naar -7 -4 gaat maar even is -10 wel handig.

    Ik heb overigens alle curves gelijk in alle flightmodes.
    -12 0 +12 in een rechte lijn.
    De heli reageert dan gelijk in IEDERE flightmode, OOK autorotatie.

    Maar ik zou in het geval van Bas inderdaad ook een Dutch3D Hover mode instellen met wat minder pitch. Voor hover figuren is dit mooier.

    Ik had vorig jaar (eindelijk) eens mijn brevet gehaald op de club.
    Toen moest ik de hover figuren doen met 1700 toeren op de 3D kop (waggelen dus) en met -11-> +11 pitch.
    Het was hard werken om hem rustig genoeg te houden.
    Meteen respect gekregen voor de F3C vliegers.
    Het is saai, maar wel moeilijk om je heli zo stil te houden.
     
  2. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.880
    Locatie:
    Nijmegen
    Tja, ik zou in feite de tussenliggende pitchstanden voor "akro" wel weg kunnen halen, die -5graden voegt in feite weinig toe ….

    Voor de rotorbladen moest ik trouwens opvulringen gebruiken, blijkbaar is de opening van de bladhouders 14mm, terwijl de CY710SB een dikte heeft van 12mm.
    Gelukkig had ik nog 4 ringen van 25mm diameter liggen die de bladen perfect opsluiten tussen de bladhouders.

    Tijdens pitchinstellingen moest ik wel even wennen aan de bladlengte zeg, ik moest hem beneden op de eettafel neerzetten om dat fatsoenlijk te kunnen doen . Rotordiameter is 1.59meter ! Totale lengte is dan 1.95meter …. een flink maatje groter dan de logo 3d ….

    De balllink op de staartservo 1 gaatje naar binnen is toch wel een verbetering, nu is uitslag minder en de beweging rond het midden ook rustiger geworden.
    Ook heb ik een extra stuk dubbelzijdig tape onder de spartan zelf geplakt, ik vind namelijk dat de gyro wel erg gevoelig is , als je er al naar kijkt dan staat de staartservo te rammelen ....
    De uiteindelijke waarden voor de gyro zijn trouwens als volgt geworden, zie hieronder.

    Bas
    ps. hooveren is zeker niet gemakkelijk, zeker niet met een lichte heli en veel wind zoals ik heb ondervonden …. een jurylid zei zelfs tegen me "he, kun je er geen baksteen inleggen …" je begreep, ik was op dat moment 'not amused' …..

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  3. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.880
    Locatie:
    Nijmegen
    Vergeet ik helemaal te vermelden dat ik de SLS lipo's heb geladen met de duo (oude software)
    Ri ligt tussen de 35 en 45mOhm per pack van 6 cellen. Dus ca. 6 a 7.5mOhm

    En ook weer wat geleerd :

    Bas
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2009
  4. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik gebruik het liefst maar 1 pitchcurve voor alle idle ups en autorotatie, dan voelt je heli altijd precies hetzelfde. Een 90er hovert al een stuk makkkelijker, ik zou echt een keer proberen te vliegen met als normale gascurve 0 0 0 0 0, dan idle up alles op je gewenste toerental, alles met pitch steeds hetzelfde. Dit doe ik met al mijn electroheli's, vliegt erg makkelijk.
     
  5. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.880
    Locatie:
    Nijmegen
    De cyclic eens nagemeten en ik kom nu op +/-9 graden. In de manual staat trouwens +/-7.5 graden vermeld.
    (toch weer wat geleerd …)

    De hoovermode moet ik erin houden voor de dutch3d hooverfiguren, de rest kan ik dan skippen waarna ik 2 modes overhoud.
    Bv:
    hoover -3/+6 , rpm = 1500
    3D -12/+12 , rpm = 1900

    Verder heb ik nu de bediening om de motor aan/uit te zetten op 2 schakelaars zitten. Dat is dan zo geprogrammeerd dat ik met 2 schakelaars de motor aan moet zetten en met maar 1 schakelaar de motor uit kan zetten. Puur veiligheid zodat de motor niet gaat lopen als je per ongeluk tegen die ene schakelaar stoot, je weet wel hoe dat op het veld soms kan gaan met een hoop mensen om je heen …..

    Ook heb ik gisteren de riem gespannen volgens de manual (riem kan in het midden 1.5mm ingedrukt worden) en daarna zonder bladen de motor laten lopen. Alles loopt prima, hoewel het wel meer herrie maakt dan m'n logo. Ook wel logisch; geen riemaandrijving en veel grovere tandwielen.
    Ook nog getest wat er gebeurd met draaiende motor als ik de connector naar de ontvangeraccu lostrek/zender uitzet etc. In alle gevallen stopt de motor met lopen en blijven de servo's in de laatste stand staan. Failsafe werkt goed en regelaar reageert ook goed als hij geen pulsen meer krijgt, prima dus.
    Hopelijk van het weekend een soort van reikwijdte test met ingeschoven antenne en lopende motor. Als alles goed gaat misschien (eindelijk!) wel de maiden …

    wordt vervolgd …..

    ps. ik zie net een politieheli overkomen en je kunt zien dat het goed waait, hij was flink aan het kwispelen met zijn staart !
     
  6. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.880
    Locatie:
    Nijmegen
    De foto's spreken voor zich denk ik !

    YEEHAAAAAAAAAAAAAAA !!!!
    De maiden is gisteren succesvol gelukt !
    Het was wel berekoud maar de moeite waard. 2 packs gevlogen, 5 a 6 minuten in de lucht geweest .
    Ik hoefde niets te trimmen dus afstelling was 100% ok.

    Tijdens het lage toerental van de hoover had ik last van een soort resonantie. Echter weet ik totaal nog niet hoe laag "laag" was. Dus dat moet ik nog nameten als ik de datalogger binnen heb. Misschien is dat toerental wel veel te laag.

    Dingen die opvielen :
    * Veel vermogen voorhanden
    * Rechtuit vliegen blijft rechtuit
    * Ongevoeliger voor wind tijdens hoover
    * Zeer wendbaar ondanks hoge gewicht
    * Maakt aardig veel herrie

    Dit is dus met als referentie van de logo 10 3D in het achterhoofd.

    Het verschil in headspeed tussen de verschillende accumerken (SLS en Saehan) was gelijk merkbaar en natuurlijk ook te verklaren aan de hand van de verschillende Ri's (SLS ~ 35 ..45 mOhm , Saehan ~ 60 .. 75 mOhm ) en de C-waarden (SLS = 25-50C , Saehan = 20C).
    Desondanks ging het ook met het Saehan pack prima.

    Ik heb wel het idee dat ik de spartan verder af moet regelen, volgens mij staat hij iets te gevoelig staat.

    Nou , de eerste stappen zijn gezet .

    De canopy moet nog verder gespoten worden, dus die zit er voorlopig niet op. Eens kijken of ik de reserve canopy er tijdelijk op ga zetten, dan is de orientatie namelijk een stuk beter.

    wordt vervolgd ......



    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  7. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Gefeliciteerd Bas:D

    Lekker gevoel he die knikkende knieën van de spanning die over gaan in een gevoel van blijdschap als alles goed gaat;)

    Nou we moeten gauw maar eens wat afspreken met z'n allen!!

    Gr,

    Mario
     
  8. ferro

    ferro

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    emst
    gefeli bas , dat zal idd wel een enigzins verhoogde hartslag opgeleverd hebben niet ?
    ga je nog een filmpje posten ? wil dat wel eens zien namelijk.
    succes en hou hem heel .
    mvg ferry
     
  9. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Gefeliciteerd Bas. Ik ben al redelijk opweg met de motor van mn Stratus inlopen.

    Je resonantie/wobble ligt waarschijnlijk aan je harde dempers, dit heb ik ook als ik hover met lage headspeed. Heb je de clipped spindle? Dus met de Cringen?
     
  10. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    :banana:Gefeliciteerd man!:banana:

    Grt. Eric
     
  11. RBRCH

    RBRCH

    Lid geworden:
    24 jul 2006
    Berichten:
    780
    Locatie:
    Hardenberg(OV)
    Hey Bas,

    Gefeliciteerd man, mooi werk!
    Succes :thumbsup:

    Gr, Roy
     
  12. helihenk

    helihenk

    Lid geworden:
    4 apr 2004
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Etten-Leur
    Hoi Bas ,

    Gefeliciteerd met de maiden .
    Geweldig gevoel he , om een paar KW E-vermogen tot beschikking te hebben .

    Henk
     
  13. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Gefeliciteerd Bas!

    veel plezier ermee
     
  14. F3Cees

    F3Cees

    Lid geworden:
    18 aug 2008
    Berichten:
    175
    Locatie:
    IJzendijke
    Hoi Bas,
    ziet er goed uit en proficiat.
    en nu veel gaan oefenen
    gr Cees
     
  15. jd1uth

    jd1uth

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    429
    Locatie:
    Uithuizermeeden
    Volg dit draadje al een tijdje en je ziet er uit als een gelukig man met zo`n smile op je face
     
  16. Mopilot

    Mopilot

    Lid geworden:
    31 jul 2006
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Vlijmen
    Haha echt lachen om je zo blij te zien :)

    Ziet er goed uit! Het echte vliegwerk zien we wel op de D3D!

    Succes met afstellen/finetuning en spuiten!

    Greetz,

    Michiel.
     
  17. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.880
    Locatie:
    Nijmegen
    Iedereen bedankt voor de leuke reacties ! Ik ben inderdaad weer zo trots als een aap ......

    Het is toch wel spannend om zo'n beest voor het eerst op te spinnen, je weet gewoon dat er ontzettend veel vermogen in zit en dan wil je niet dat er iets raars gebeurt.

    nu veel oefenen, oefenen, oefenen ....


    Laurens, ik heb inderdaad de clipped spindle, het was erg lastig om de 2de c-clip erop te krijgen, alles is erg stug.
    Eens kijken hoe ik dat op ga lossen. Headspeed verhogen is natuurlijk het gemakkelijkst, maar ja, dan wordt hij weer een stuk aggresiever tijdens hooveren en dat wil ik niet.
    Heel veel expo erbij kan dan misschien iets bieden.

    Hoe heb jij het opgelost ?

    Bas
     
  18. Dat ziet er mooi uit Bas, die smile had ik ook toen ik voor het eerst met mijn Ion vloog (Nu nog altijd eigenlijk).

    Die 8 graden cyclic pitch waarover ik het had was wel ivm flybarless vliegen. Ik zal mijn flybar Ion eens meten om te zien hoeveel cyclic pitch ik daar heb.

    Bij hoger toerental stel ik meestal iets minder 'gewone' pitch in.
     
  19. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Je zou je ATV's in je hoverstand kunnen verkleinen. Ik vind hem niet zo fel met hoveren, ik heb de headspeed gewoon wat hoger.
     
  20. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.880
    Locatie:
    Nijmegen
    @jurrien : heb je toevallig nog je cyclic gemeten ?

    @laurens, :
    bestaan er ook andere dempers ? Anders moet ik de headspeed ook maar verhogen


    Het is de laatste tijd echt geen vliegweer zeg, bah !!
    volgende vlucht zal nog even duren ..... grrrr ......

    Bas
     

Deel Deze Pagina