2 meter F3A setup, advies.

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Alexzzz, 28 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hezik

    hezik Guest

    Ik wist niet dat je een HXT besteld had, maar dan ben ik het wel met Hans eens. Jouw turnigy was er duidelijk een uit een slechte serie, die slijten ze nu kennelijk opzettelijk als goedkopere HXT variant.

    Overigens.. als je donderdagavond naar clubavond zou komen en die motor mee zou nemen, inc endfest, kan ik 'm meenemen en repareren voor je. Wat je er daarnaa mee doet, is aan jou. Je zou het geheel een keer op een test-stand kunnen monteren en gewoon kijken wat het doet. Het zou mij niets verbazen als na reparatie blijkt dat die motor gewoon prima werkt...
     
  2. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    ??????

    Je krijgt de nieuwste versie van de motor en je bent belazert???
    En waarom zou die slecht verkoopbaar zijn???
     
  3. hezik

    hezik Guest

    Je volgt het even niet, nando.

    ALS het is zoals het lijkt, dan zit het zo:

    Turnigy had een slechte serie motoren. Die hebben ze vervangen door een ander type. De slechte motoren worden nu verkocht als HXT.

    Slecht verkoopbaar omdat het, zoals geleverd, rommel is. Je had de motor van Ruben moeten zien, dat sloeg gewoon nergens op. Iets overdreven gesteld leek het erop alsof ze een groep kleuters at random de magneten er in hadden laten plaatsen. Het ding liep 'uit de doos' al aan.

    De gang van zaken:
    clubgenoot 1 koopt een Turnigy met als typenummer 'A' (weet even juiste nummer zo niet, gaat om idee)
    clubgenoot 2 koopt een HXT met als typenummer 'B'

    clubgenoot 1 krijgt een turnigy met typenummer A geleverd, welke goed in elkaar zit
    clubgenoot 2 krijgt een turnigy met typenummer A geleverd, welke enorm brak in elkaar zit

    het opvallende is dat de twee geleverde motoren NIET dezelfde motoren zijn. Ze hebben wel hetzelfde typenummer, maar het zijn, afgezien van de brakke constructie van de motor van clubgenoot 2, gewoon andere motoren.

    Het heeft dan een beetje de schijn dat de 'mislukte turnigy's' goedkoper als 'HXT' gedumpt worden..

    Sowieso ben je als fabrikant de boel een beetje aan het belazeren als je een motor levert die volgens specs meer dan 2.5kw moet opleveren, maar waar 4 magneten niet in vast zitten en de rest schots en scheef ingelijmd zit..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 jan 2009
  4. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Njah, kennelijk toch nogal een risico dus als je een dergelijke motor bij HC bestelt, en laat ik nou net ff geen zin hebben om een risico te nemen, aangezien ik dan maar 1 f3a kist heb straks.....
     
  5. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Illustratief is in dit geval dit draadje. Je ziet een link naar de nieuwe en oude Turnigy. Als je nu die link naar de oude volgt kom je op een HXT motor terecht. Twee weken geleden geraakte je nog op een oranje Turnigy.
    Turnigy AerodriveXp SK Series 63-64 230Kv / 3150W
     
  6. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Njah, ik heb de 5330/f3a met jeti al voor minder dan 400 euro samen gezien in Belgie, dus het zal daar wel op uitdraaien uiteindelijk......

    Ik ga uiteraard wel besparen op de lipo's:D

    Grt.
     
  7. hezik

    hezik Guest

    weet je het wel zeker Alexzzz? Dit jaar zul je in de B nog wel veilig zijn, bij gebrek aan goede kist blijf ik in de C, maar volgend jaar zul je dan die kist WEER moeten verkopen als je bang bent verslagen te worden ;)
     
  8. 3w4Ever

    3w4Ever

    Lid geworden:
    28 dec 2006
    Berichten:
    403
    Locatie:
    Poldergebied
    Groot gelijk... lipo's zijn verbruiksgoederen.
    Motor en regelaar is een investering(Mag dus hoge prijs hebben als kwaliteit maar goed is)
     
  9. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik lust je rauw:p
     
  10. RuJon

    RuJon

    Lid geworden:
    23 apr 2008
    Berichten:
    76
    Tja ik kan nu twee dingen doen. Of heel boos worden en die hele HC directie vervloeken dat ze er allemaal bij neervallen, of mijn verlies nemen en doorsparen voor een echte motor. Ik kan je wel vertellen dat ik helemaal klaar ben met HC. Mijn lesgeld heb ik betaald. Ik kom morgen wel ff langs op de club hezik. En er is nog altijd een uitweg: 160 os :D

     
  11. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ja, die heb je ook al voor 50E
    Kijk dat snap ik niet. Voor een verbrandingsmotor wordt wel 400-600E neergelegd. Een behoorlijke electromotor mag niets kosten.
     
  12. hezik

    hezik Guest

    Waar moet naar z'n geld zijn. Een brandstofmotor is een complexere constructie, dat die duurder is om te maken, spreekt voor zich, dus dat die duurder is om aan te schaffen is logisch.

    Als je bv. de plettenberg F3A motor koopt.. die kost qua productie misschien een keer 50 euro. Kijk, dan heb je als klant toch het idee dat je een beetje genaaid wordt, dus ga je kijken naar goedkopere alternatieven.

    Daarbij.. als er een HXT OS160 variant was van 50 euro, weet ik zeker dat mensen die ook zouden bestellen om te kijken wat het is..
     
  13. RuJon

    RuJon

    Lid geworden:
    23 apr 2008
    Berichten:
    76
    Nou.....in Chinaaaaahaha. Dit raakt volgens mij de klassieke discussie tussen elektro en brandstof. Want wees eerlijk, brandstof vliegen is toch veel goedkoper ;) Zeker als je met 0% of hooguit 5% nitro vliegt. Dan ligt het omslagpunt al snel boven de 150 cycli en als je 2-3 pakketten gaat gebruiken, om lekker door te kunnen vliegen, het veelvuldige ervan. Om maar niet te spreken van een lader, netvoeding, eventueel balancer, koffertje om lipo's veilig mee te kunnen nemen. En wil je echt door kunnen vliegen, heb je eigenlijk twee laders nodig en ga zo maar door.
     
  14. Julius Monchen

    Julius Monchen

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    986
    Gewoon de AXI 5330/F3A met JETI spin 99 en 20x13 prop nemen zou ik zeggen Alexzzz. Dat is DE combo. Kun veel van verwachten en je zult er een hoop lol aan beleven. Mocht er ooit is minder zijn, de service van AXI is uitstekend.:thumbsup:
     
  15. hezik

    hezik Guest

    Brandstofvliegen is niet goedkoper op dit formaat, maar goed, laten we die discussie niet gaan voeren.

    Je vergeet schade door afslaande brandstofmotoren, kappotte servo's door trillingen, loslatende folie/lak door uitlaatgassen, niet kunnen vliegen omdat je motor niet wil, enz..

    Echt, als je de berekening heel serieus maakt, is electro op dit formaat gewoon goedkoper.. ook als je bv. van de AXI motor uitgaat.
     
  16. 3w4Ever

    3w4Ever

    Lid geworden:
    28 dec 2006
    Berichten:
    403
    Locatie:
    Poldergebied
    Hoe langer ik modelbouw doe, hoe meer ik kijk naar de duitse markt ivm kwaliteitsmaterialen. Die mensen weten wat kwaliteit is zoals plettenberg, strecker, actro, schulze, 3w enz voor een schappelijke prijs als je weet dat het monteren is en gebruiken zonder miserie.
     
  17. hezik

    hezik Guest

    Die service staat dan wel ter discussie.. hier iemand met problemen met een AXI motor, en die heeft al 2 weken geen antwoord van ze ontvangen:

    schreeuwende-axi-motor

    Voor de rest ben ik het wel met je eens. Zowel Alexzzz als Ruben moeten gewoon de Axi nemen :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  18. Julius Monchen

    Julius Monchen

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    986
    Tsja, het is een aardige investering. Maar de 'doorgaande' kosten zijn al een stuk minder. Stel we halen uit de 2x5S van 150,- euro 100 cycli, wat me zeer reeel lijkt. Dan zijn de kosten per vlucht 1,50. Een 160FX houd toch ook wel van een stevige slok brandstof, laten we zeggen 400ml p/v. Uitgaand van de 5% Quartel brandstof a ruim 4 euro de liter = 400 ml = 1,60 EUR.

    Elektro wordt naturlijk wel weer wat duurder als je niet de beschikking hebt tot een stroomaansluiting op het veld. Dan ben je genageld aan een aggregraat (zoals ik) en komen er weer extra benzinekosten bij. Hoewel je dat ook weer kunt oplossen, door bijvoorbeeld 6x Zippy a 150,- EUR de stuk te nemen; Thuis laden en achter elkaar leegvliegen op het veld.
     
  19. RuJon

    RuJon

    Lid geworden:
    23 apr 2008
    Berichten:
    76
    Nu is er dus een Axi 5325 HEPF - Onlineshop - AXI 5325/24 AXI5325/24 . Deze staat niet op de Axi website. Erg vreemd. En op mijn vraag om wat technische details krijg ik van deze hepf winkel te horen dat de motor veel lijkt op de 5330: and that's it. Iemand thoughts hier over?

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  20. hezik

    hezik Guest

    Ja, daar was al eens wat over gevraagd, en vooralsnog is niemand met aanvullende specs gekomen, dus is het koffiedik kijken.

    Ik vermoed dat die motor prima zou functioneren, ook vanwege deze opmerking:
    Maar als je 100% zekerheid wilt, pak je gewoon de al langer bestaande en reeds meer gebruikte Axi...
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina