F801 Hr. Ms. Tromp (scratchbuild)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Luc Biemans, 16 okt 2008.

  1. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Zie mijn reactie bij Freek hieronder. Ik ben dus op zo'n beetje alles weer terug gekomen. Geinig zo'n eerste modelletje.
     
  2. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Ik ga dus wel even heel graag op je aanbod in. Dan maar meer plastic want ik wordt te zwaar. (niet alleen de Tromp overigens maar dat lossen we na de vakantie wel weer op).
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    D'r staat daar ook een verwijzing naar een instructiefilmpje van een duitser.
    geniaal gewoon die vent.
     
  4. Buchertje

    Buchertje

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Bosschenhoofd
    Beste Luc,

    Snelheid mag deze dame best hebben met de twee olly's (olympussen) aan het werk liep deze dame zeker 30 kn. Tenminste dat liepen de S-fregatten dik ik heb zelf al eens 32 kn met de bloys van treslong gevaren en dan gebeurt er wat kan ik je verzekeren.

    voor de rest ziet het er super uit wat je aan het bouwen bent. Opbouwmaken van polystyreen 0,8 of 1 mm dan lukt het zeker.


    pr. Jaarwisseling.

    gr. Gert.
     
  5. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Tanx !! Ik doe mijn best en ook een goed uiteinde.
    En dat geldt natuurlijk voor alle Forumleden :banana::celebrate::music::proost:
     
  6. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    En ik maar denken dat je dit zelf had uitgedacht ........................
    Kom je vanavond nog langs ?
     
  7. Burp

    Burp Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.078
    Locatie:
    Zaandam
    Dat liepen ze zeker. Met de Jan van Brakel (F825) hebben we ooit de blauwe vlag gehad (snelste boot) met ik geloof 34 knopen. In oorlogstijd kunnen ze met andere schroeven en wat beveiligingen verwijderen 40 knopen lopen.

    De oude stoomboten liepen dat uit zichzelf al.
     
  8. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoi,
    Bedankt, ga verder met de opbouw met 1 en 2mm multiplex. Is wat handiger te verwerken bij bochtige gedeelten vind ik. Maar misschien is dat omdat ik het liefst met hout werk. Vandaag de basis voor de het odnerste deel van de dekhuizen gemaakt.
     
  9. Wimo

    Wimo

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Eindhoven,Holland
    Zuinig met gewicht

    Hoi Luc, ik lees dat je de opbouw gaat maken van 1 en 2 mm triplex, Wees voorzichtig met het gewicht dat je in de bovenbouw verwerkt. Ikzelf heb voor mijn M-fregat 0.8 mm, 0.4 mm triplex en balsa gebruikt. Verder heb ik in de romp wat spanten verwijderd om de accu's zo laag mogelijk in de romp te plaatsen, in mijn geval liggen ze nu op de scheepshuid. Heb de huid wel terplaatse versterkt met een matje met polyester.
    Groeten
     
  10. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    1.007
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    opbouw

    Ik heb 1.5mm triplex gebruikt, en ik zou als ik het opnieuw zou doen dunner gaan; 1.5mm triplex is prima (te) sterk, een beetje moeilijk snijden met een Stanley-mes (heb all mijn opbouwdelen met stalen lineaal en Stanley mes gesneden), en buigt (te) goed). Totaal gewicht incusief dekken en frutsels van de opbouw is 1.2kg, dus best te doen maar minder is altijd beter.

    Freek
     
  11. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.550
    Locatie:
    Monster
    Neem gewoon 1mm polystyreen plaat. Werkt makkelijk, en vraagt lang niet zo veel nabehandeling voor een strak resultaat (gewichtbesparing) als hout.
     
  12. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    1.001
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Luc,

    Iedereen heeft z'n eigen voorkeur, ook ik heb altijd de voorkeur gehad voor hout. Mijn Tromp heeft ook een opbouw van triplex 1 mm dik voor de wanden en 3mm voor de dekdelen waar railing staat (dit vond ik zelf makkelijker werken) Ik denk (en ik heb zoals je weet ervaring met hetzelfde schip en zelfde schaal) dat met 1 en 2 mm triplex en waar nodig wat verstevigingen het gewicht geen probleem zal geven.

    Maar.... zoals al eerder aangegeven heb ik zelf schade aan mijn Tromp. Omdat mijn garage niet verwarmd is en ik zocht naar vervangend (lees binnen aan de keukentafel) werk ben ik (naast een modelletje van een S100 (revell)) begonnen met het renoveren van mijn Tromp.. en begonnen met de hangar, en deze keer niet van hout maar van polystyreen-plaat!

    Hoewel geen ervaring met dit spul blijkt dit echt prima te verwerken. het buigt makkelijk, is eenvoudig te snijden en gewoon lijmen met Revell contacta (bouwpakket lijm) of met secondenijm (niet mijn voorkeur omdat je niet kan corrigeren) En nog een voordeel: het heeft geen houtnerf en dus mooi glad en snel te verwerken. En het is nog goedkoop spul ook! Bij deze kan ik mij bij Gert en Adam aansluiten ik kan het je aanbevelen!
    Hier heb ik 0,75 mm en 2 mm (dek) gebruikt.

    Zie hier: achterzijde
    [​IMG]

    En voorzijde:
    [​IMG]

    Ben van plan in de toekomst op mn gemakje de volledige opbouw van dit spul te gaan (her)maken. kan ik gelijk wat wijzigingen verwerken...

    groetjes Kees
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  13. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.550
    Locatie:
    Monster
    Het is zelfs te lijmen met thinner.
    Penseeltje in de thinner dopen, en langs de lijmnaad trekken. En nette, snelle verbinding is het resultaat.
    Persoonlijk vind ik hout maar "drama materiaal" voor dit soort dingen.
    Dit (of andere kunststoffen) werkt veel makkelijker en gladder af. Ik zie hier soms mensen hele prachtige dekhuizen bouwen, en dan moet het afgewerkt worden.
    Dan kom je met schuren niet meer in alle hoekjes en gaatjes, details vervagen omdat er veel gegrondverfd, en geschuurd moet worden, en bijna (uitzonderingen daar gelaten) zie je bijna altijd de houtnerf nog.
    Voor mij geen millimeter hout meer in een scheepsopbouw.
     
  14. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Allemaal erg bedankt voor de goede tips. Ik ga inderdaad ook het polystyreen ook toepassen. Wel maak ik het onderste deel van de dekhuizen van 2mm. De rest wordt dan 1 mm, balsa of polystyreen. Ik ga dan ook gebruik maken van de vacuumpomp van mijn zwager om onder ander de Radarbol, kanon en sloepen van mallen te maken,. Dat weegt inderdaad praktisch niets en geeft een mooi resultaat.
    Ben het eens met Adam dat hout lastig is af te werken, maar heb hier veel ervaring mee dus daar ben ik niet zo bang voor. Wel kan door het toepassen van te veel plamuur weer een gewichtprobleem optreden wat je met styreen dus veel minder hebt.
    Als de onderste rij af zal ik de foto plaatsen.
     
  15. Buchertje

    Buchertje

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Bosschenhoofd
    Beste Luc,

    Mocht het 1 mm materiaal wat flexibel zijn kan je heel gemakkelijk een verstevingsribje plaatsen.(zoals droopyke in het bouwverslag van de HD-21 doet) Ik zelf doe dit nu ook met de bouw van de TH- 7 Ook kan je dit materiaal met een "goede" hobbyschaarknippen. Met name rondingen gaan dan vrij gemakkelijk.
    Ook de Revell Lijm is mij geen onbekende is wat duurder als thinner maar ruikt denk ik wat minder.

    De rondingen van de brugvleugels zijn dan ook gemakkelijk te buigen even lief de fohn aan de vrouwvragen, ik gebruik nog een koperen pijpje en buigen maar.

    succes ermee.

    gr. Gert.
     
  16. Nodri

    Nodri

    Lid geworden:
    16 jan 2009
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Nabij Franeker en Harlingen
    Hallo Luc,

    Wat heerlijk om dit verslag te lezen!! Ik heb zelf met heel veel plezier op de oude dame mogen varen en heb daar een toptijd gehad!!
    Mijn vraag is: Welke versie bouw je van de Tromp??
    - eerste versie zonder goalkeeper?
    - versie met gestreepte bol?
    - versie met smart L dus zonder TARTAR raketten?
    - versie zonder WM-25?

    Veel succes met bouwen, mocht je nog foto's od info nodig hebben kun je me altijd vragen. Ik heb nog een hele stoot aan foto's liggen. Misschien staat er net dat detail op wat je nodig hebt!
     
  17. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoi,

    Ik heb de tekeningen van de eerste versie en die gaat het dan ook worden. En aangezien het de F801 is dus ook de gestreepte bol.
    En dus ook met tartar raketten want de smart L radar is volgens mij pas aan het eind gemonteerd als test voor de opvolger.
    En als ik het goed heb is de wm-25 toch de radar die na de eerste revisie is toegevoegd ?
    Ik ga dus voor het origineel, zonder goalkeeper etc.
    En.... Elke foto is welkom. Ik heb er heel wat maar details zijn altijd interressant want de meeste zjin overzichtfoto's.

    Luc
     
  18. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    onderwaterschip en de opbouw

    Zo, ondertussen wel lekker opgeschoten.
    De schroefassen zijn maar liefst 50 cm lang. Dat heb ik nodig omdat de hoek waaronder ze naar binnenkomen zo klein is dat ik dan pas de motoren kan plaatsen. Bijna aan het eind is er dan ook een extra buisje aangebracht waardoor de assen lopen en ze niet gaan slingeren. Je weet maar nooit tenslotte.

    [​IMG]

    Tegelijkertijd gewerkt aan de roeren die ook nog geverfd moeten worden.
    En ..... De opbouw van de voorste dekhuizen vlot lekker dus weer een paar fotootjes :

    [​IMG]

    De roeren liggen op het voordek en omdat de Tromp een beetje voorover in de houders ligt lijkt het of het achterste dekhuis schuin omhoog loopt.
    Dat is gelukkig gezichtsbedrog. D'r moet nog een hoop gedaan worden maar de basis voor de brug is af en ik kan ook starten met de hangar. Elke avond een uurtje of zo en dan vlot het lekker.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  19. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    1.001
    Locatie:
    Hengelo
    Ha Luc,

    Ik begon je al te missen... ;) was nl erg benieuwd naar de status

    Het schiet al aardig op, ziet er goed uit, zie dat je de opbouw van hout maakt, of vergis ik mij?

    Groetjes Kees
     
  20. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    ik vroeg me ook al af waar je bleef:p
    ga je de raampjes ook open maken en waar je heb je opbouw van gemaakt!

    Ziet er goed uit verder!

    ik vind jammer dat ze gesloopt is.
     

Deel Deze Pagina