Oeps, dan is mijn bovenstaande reactie eigenlijk overbodig, mja.. Ik denk dat het er vooral vanaf hangt hoe goed je je gasstick "onder controle" kan houden, en hoe juist die 30C van de opgegeven accu's is, tis opt randje natuurlijk, ik zou voor 6000mAh gaan, of ervoor zorgen dat er minder stroom uit getrokken wordt..
Bij deze. Als jij je lipo overbelast (bv. 50C uit een 20C lipo trekken ofzo, om het even sterk te overdrijven) hoeft daarbij de spanning helemaal niet onder de 3v per cel te komen, maar gaat toch je lipo naar de kl... Zie een lipo als een kamer vol met mannetjes.. die mannetjes representeren stroom (ampere) al die mannetjes hebben een emmertje energie (voltage) op hun rug. In die analogie is de C waarde hoe groot de deur is waardoor die mannetjes naar buiten kunnen en de capaciteit hoe groot die kamer is, hoeveel mannetjes erin kunnen. Als jij nu meer mannetjes uit die kamer wilt hebben dan dat er door de deur kunnen, kun je je voorstellen wat er gebeurd. Er onstaat paniek aan de deur. Er zullen wel mannetjes naar buiten komen en in hun emmertje zal wel de gewenste energie (voltage) zitten, maar niet de hoeveelheid mannetjes die je eigenlijk wilde (stroom) en door het gedrang bij de deur worden er mannetjes onder de voet gelopen, die dood afgevoerd worden, oftewel de capaciteit van je lipo (= het aantal mannetjes wat maximaal in die kamer zit) neemt af. Meer technisch.. als de ionenstroom groter wordt dan het materiaal aankan, krijg je een andere reactie, welke onomkeerbaar is. De ionen binden zich dan niet aan datgene waar ze zich aan zouden moeten binden, maar aan iets anders. Het is dus mogelijk een lipo te beschadigen (de levensduur of capaciteit) zonder dat je boven of onder het maximale of minimale voltage komt. Hoeveel cycles haal jij op 1 lipo?
Ik kan je redenering volgen (volgens mij heb je je roeping gemist, je had schoolmeester moeten worden ), maar daarin moet je rekening houden met het feit dat het hoe dan ook een 25C lipo is, dat moet het naar het einde toe toch ook nog zijn? mijn Amperes gaan Samen met het voltage inzakken, dus op zich blijft de verhouding +- gelijk? naar het einde toe haal ik nog maar 16C uit mijn accu (60/3,7) dus ik zie nog altijd niet hoe het schadelijk kan zijn.. De accu moet niet meer moeite doen naar het einde, want door de lagere spanning wordt de gevraagde stroom ook lager! Naar analogie met jouw verhaaltje; Er komen nog altijd even veel mannetjes uit door dezelfde grootte van deur, alleen is hun emmertje minder vol en levert het gewoon minder op om door de deur te gaan, maar ze moeten niet meer moeite doen om er door te geraken.. Ik staar me ook niet blind op het voltage, maar ben er wel zeker van dat het allemaal samenhangt of denk ik helemaal mis? Het aantal cycles kan ik niet zeggen, ik heb pas sinds kort de eagletree (waarmee deze metingen werden gedaan) en ik heb nig nooit het aantal ladingen geteld.. Kan ik bij deze accu mss wel eens bijhouden! Stel dat je gelijk hebt, wat ga je dan doen om dat te vermijden?
Tot op zekere hoogte wel.. ik weet even niet hoe ik dat binnen de mannetjesanalogie moet uitleggen..ik gebruikte die analogie alleen maar om uit te leggen hoe het kan dat je een lipo kan beschadigen, zonder boven of onder de max en min spanning te komen. Een poging.. stel in die kamer ligt een berg 'voltage', wat die mannetjes dus in hun emmertjes scheppen. Naarmate je lipo leger raakt, zal er minder berg zijn, en wordt het voor de mannetjes lastiger hun emmertje gevuld te krijgen. Daarmee neemt de hoeveelheid mannetjes die eruit kunnen komen af. Op een bepaald moment is dus niet de grootte van de deur de beperking, maar de berg 'voltage' die nog aanwezig is in de lipo. Maar goed, veel verder kun je die analogie niet rekken denk ik. Wat je er aan doet.. dat zijn de standaard tips die je ook altijd bij lipo's krijgt. Niet overbelasten (dus letten op de C waardes), bij voorkeur ook niet constant op het randje gaan zitten (dus niet continu de maximale ontlaadstroom gebruiken), uitkijken met korstondige hoge piekbelastingen en niet helemaal leegvliegen. Ik denk dan ook dat ie niet perse naar 6000mAh toe moet, ik denk dat ie juist naar 2p toe zou moeten gaan, met deze stromen. Ik denk dat hij de levensduur van z'n lipo fors verlengt als ie bv. van 3000mAh cellen een 12s2p pakket samen zou stellen. Effectief levert 'm dat een 6000mAh pakket op met een belastbaarheid van 40C (als ie 20C cellen gebruikt). Je hebt dan een ruimere marge en gaat niet steeds net op of over de grens van de belastbaarheid van je lipo zitten als je een keer wel vol gas geeft. Maar goed, dat is allemaal theoretisch geneuzel, ik heb zelf nog nooit met dit soort toestellen gevlogen. Ik zou dan ook zeker even goed kijken naar mensen die wel met dit soort setups vliegen.
Grote-mensen-taal begrijp ik ook wel een beetje hoor!:teacher: Net wat ik doe dus Max 77A (92,5Acontinu - 111A sustained - 140A burst --Flightpower), doe ik niet <-77A=20C-> 5C onder de continu waarde, lijkt me mooi. Dat is mn piek! En er zit nog 1000mAh in na 9min vliegen. Mmh 6000mAh aan 40C klopt niet denk ik, 6000mAh 20C bedoel je? Lijkt me straf als de C-waarde omhoog gaat bij het parallel schakelen Ik zou idd ook eens op flying giants of RCG gaan kijken, daar is het al vaak voorgedaan..
Ik heb oa deze lipo's, OUTRAGE XP25 6S1P 5000mAH 25C - XP VERSION Product Information Specification: * 22.2v * Continuous Discharge Rate: 25C * MAX Discharge Rate : 50C * Capacity: 5000mAH * Size : 57x45x155 mm * Weight : 745g (With Wire) * Pack Configuration: 6S1P * TP Balance Connector Features: * Extremely powerful * Very light weight compared to all other available packs on the market * Very compact size * TP balance connector pre-install * Very cool temperature after flights * No dropping in power during flights * No puff Dus continu 25C van 5000mAh bij 42V= 125A x 42V = 5250W continu Max dus 50C van 5000mAh bij 40V = 250A x 40V = 10000W Max De motor zal rond de 4000W max moeten zitten dus ruim binnen de spec's van de lipo's 4000 / 40V = 100A dus de Turnigy Sentilon zou toereikend moeten zijn mits een goede koeling vermoed ik, maar als deze op het brandschot achter de prop komt lijkt mij dat geen probleem. Dit zegt nog niks over de vliegtijden, maar de log's laten zien dat het nominale vermogen veel lager licht. De Sukhoi van lespinoy heeft een Piek van 2240W, en een gemiddelde van 495W dat is dus een factor 4,5 lager, vertalen we dat naar 4000W max / 4,5 = 889W nominaal oftewel een gemideld verbruik van 21,2A tov de 17,5A van lespinoy, hij vliegt 10min op een 3700mAh pack, 80% van 3700 = 2960mAh, ik mag 4000mAh (80%) uit de lipo's trekken, dat is dus 1000mAh meer capaciteit. 4Ah / 22.2Ah = 0,18Ah x 60 = 10,8 min vliegtijd. Ik heb deze berekening met mijn boeren verstand gemaakt, dus zou best kunnen dat ik er ver naast zit, zo correct me if I am wrong.
Zit aan deze motor te denken, Hobbycity Online R/C Hobby Store : HXT 80-85-B 170Kv Brushless Outrunner (eq: 70-40) $139.95) Met 12S en een 22x10 prop 4100W bij 7000 toeren.
22*10 op 7000rpm is een mooie waarde voor zo'n kist hoor (zou dan eerder een 24*10 proberen, maar hangt er natuurlijk ook vanaf of die motor dat trekt) Grt.
Mooi om te horen dat dit goede waardes zijn voor deze kist, ik heb helaas tot een 22x10 op deze motor kunnen vinden maar de motor heeft nog 2000W reserve dus groter kan altijd, maar met de 22x10 komt hij rond de 90A wat ik wel een erg mooie waarde vindt Alex welk merk prop kan ik het beste voor gaan? motor heeft een 10mm as.
10mm is erg mooi, de meeste props hebben namelijk een 10mm as. Het mooiste is een cfk prop, mijn all-time-favoriet is Mejzlik. Grt.
Vraagje, wat houd deze prop maat met 7000rpm in, wat voor 3D kisten kan je hiermee vliegen (gewicht) en wat voor brandstof motoren leveren dit soort vermogens?
Spullen zijn besteld, de volgende setup gaat het worden, HXT 80-85-B 170Kv Brushless Outrunner (eq: 70-40) Input Voltage : max. 48V Kv : 170 rpm/V Weight: 1230g Shaft: 10mm Voltage Range: 20-48v Non Load Current: 2.6A Stator Size: 70x40mm Power: 6000W Turns: 8 Resistance: 37ohm Idle Current: 2.6A Equivalent: 50-70cc Gas Engine TURNIGY Sentilon100A HV 5-12S BESC (Ver4) + Programming Card Cont Current: 100A Burst Current: 110A BEC Mode: N/A (no BEC) Lipo Cells: 5-12 NiMH : 15-36 Weight: 125g Size: 60x60x11mm TURNIGY 8-15A UBEC for Lipoly met een 2500mAh 2S lipo (had ik nog) XR Type B Beechwood 3D/SF Propeller 22x10 en een 24x10
Mooie setup, maar bedenk je wel dat je regelaar de zwakke schakel is tov. die motor. Zou je er 6000Watt uit willen trekken, dan kan je regelaar dat niet aan. Is verder niet zo'n ramp, 6000Watt ga je ws toch niet trekken, maar kies dus iig niet de zwaarste prop..
Als je straks je regelaar in de de vlucht opblaast ben je ook je kist kwijt. Edit: te snel gereageerd, je hebt een regelaar op een aparte LiPo
Dat is wat negatief gesteld.. hij gaat wel een aparte ontvangerlipo gebruiken, dus in principe zou het opblazen van regelaar gelijk zijn aan motoruitval bij brandstof. Dat zou ik niemand aanraden uiteraard, maar hoeft niet gelijk 'kist kwijt' te betekenen. In alle eerlijkheid.. ik zou ook een zwaardere regelaar pakken, in mijn beperkte ervaring kun je je regelaar beter overdimensioneren.