2 meter F3A setup, advies.

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Alexzzz, 28 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.428
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ok, ik zal bij de electronicaboer hier op de hoek een 5 ohm weerstandje halen, waar moet ik die precies solderen? (graag exact beschrijven, electronica is niet mijn sterkste punt...)

    Ff simpel gesteld;

    beide 5s pakketten krijgen dus 4mm goudcontacten, voor het vliegen verbindt je ze door, de resterende 2 contacten gaan aan de regelaar, verder zit er niks meer tussen toch? (op die weerstand na)

    Grt.
     
  2. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
  3. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.428
    Locatie:
    Spijkenisse
    Bedankt Hans! Daar moet het wel mee lukken:D

    Wat heeft dit voor nut trouwens?

    [​IMG]

    Aan-uit "schakelaar" voor het aandrijfpack ofzo?

    Grt.
     
  4. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Je kan ze ook permanent doorverbinden. Soms levert dat ook een gewichtsvoordeel op als bijvoorbeeld bij een pack een van de twee draden helemaal naar voren is gebracht. Je moet dan wel de krimpfolie verwijderen.

    Kijk deze Rhino zou ik bijvoorbeeld ontdoen van de gele folie.
    [​IMG]

    De Rode plus loopt helemaal naar achteren. Je kan dan het 2e pack 180 graden gedraaid zijn min direct aan een kort stukje plus solderen.

    Bovenstaande is bij de meeste packs het geval. Deze zijn dus niet gefabriceerd om altijd in serie met een 2e pack te gebruiken.

    De Flightpower F3A wel. Dan komen de draden er aan twee kanten uit:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2009
  5. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.428
    Locatie:
    Spijkenisse
    De pakketten blijven los van elkaar, dan kan ik ze als 2x 5s laden, en mocht er een pakket sneuvelen, dan kan ik er een andere goede aan vastknopen:D

    Ik heb 2x een Power Peak Infinity 3 Bid op 2x een 7Ah loodaccu in mijn laadkoffer, kan ik daarmee op een dag eenmalig 1 pakket bijladen denken jullie? (dus per lader 1x een 5s 5000mah)

    En enig idee wat dit doet?

    [​IMG]

    Grt.
     
  6. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ik denk dat dit het aparte cirquitje is zoals Bert omschreven heeft en zoals zij het doen, dus met een separaat draadje.
     
  7. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
  8. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.428
    Locatie:
    Spijkenisse
    Even nog een bijkomende vraag.

    Als ontvanger ga ik een Robbe/Futaba R5014DPS of 5114DPS gebruiken. De heren vd Vecht hadden destijds in hun Funtana reikwijdte-problemen met de 5014DPS. Nu zit ik al een tijdje verschillende forums te bekijken en kom toch met regelmaat de 5014DPS tegen in 2 meter (en grotere) electrokisten.

    Zijn er hier gebruikers van de 5014DPS (de 14 kanaals ontvanger die lange tijd is geleverd bij een T14, FX40, etc) die in hun electrokist toch goede ervaringen hiermee hebben? (wel een beetje een grote electrokist, dus zeg maar vanaf 2 meter)

    [​IMG]

    Bedankt:D
     
  9. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ik denk niet dat de grote van de kist van belang is maar de grote van het vermogen, dus zeg vanaf 2Kw?
     
  10. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.428
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ok, vind ik ook prima.

    Vraag blijft dus staan:)
     
  11. Julius Monchen

    Julius Monchen

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    986
    Jij hebt toch een T-14MZ? Daar kan een 2,4 Ghz FASST module in.... :p
     
  12. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.428
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ja.........en?;)
     
  13. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.428
    Locatie:
    Spijkenisse
    Goed nieuws, kreeg van Lindinger de volgende melding;

    "Wir haben heute Ihre Bestellung versendet."

    Das prettig, is ie misschien dit weekend al in huis:D

    Mijn vraag over de ontvanger staat er nog steeds he mensen:)
     
  14. Volgens mij bedoelt Julius dan dat je een 2.4gHz ontvanger kan nemen...;)
    Dan ben je "zeker"

    Groeten
     
  15. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.428
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik snap wel wat hij bedoelt, maar dat doet ik nog even niet:D (daar gaan we dan ook verder geen discussie over houden)
     
  16. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Hoi, Alexzzz.
    Deze 5014 ontvangers zijn al in een vroeg stadium vervangen door de 5114 ontvangers, daar de 5014 niet goed omging met storings gevoelige omgevingen zoals bij turbine modellen en elektro aandrijvingen met hoog vermogen. Hoewel de 5114 beslist beter is in dat opzicht is deze ontvanger ook weer trager geworden, waardoor het hele 35 MHz G3 systeem op losse schroeven is komen te staan.

    Wil je veilig vliegen? En toch een hoog vermogen elektro aandrijving hebben? Dan is 2,4 GHz de enige optie waar mee je goed uit de voeten kunt.
    De prijs kan het niet zijn, want een Spektrum module met ontvanger kost ongeveer net zo veel als een 5114 ontvanger. Je kunt ook een Futaba 2,4 GHz module overwegen, is ook goed, maar kost iets meer.
     
  17. hezik

    hezik Guest

    Hans Meij heeft net een jaar lang gevlogen met een hoog vermogen electroaandrijving... en zonder 2.4Ghz.

    Het is echt niet nodig, het kan ook gewoon met 35Mhz.. maar je maakt het jezelf wel makkeljiker met 2.4...
     
  18. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    En wat voor zender heeft Hans nu dan.....
     
  19. hezik

    hezik Guest

    Dat neemt niet weg dat ie op 35Mhz probleemloos vloog, Bert.. Hans is niet naar 2.4Ghz gegaan nu omdat ie storingen had op z'n synergy.

    Bij ons vliegen er meer electro.. nog een andere 2m F3A kist, geen probleem op 35 Mhz (met plettenberg). Een Vario EC135, voormalig turbine, met nog iets meer vermogen dan in een F3A kist, en kleinere afstanden.. zonder problemen. Een Vario Bell 222, eveneens meer vermogen, wederom geen probleem. In beide gevallen heli's die vliegen op 9000mAh 12s2p pakketten..

    Als je zou zeggen: wil je zeker weten dat het storingsvrij is vanaf moment 0, neem dan 2.4Ghz, dan geef ik je volledig gelijk. Maar beweren dat je op 35Mhz niet met deze vermogens electro kunt vliegen, is domweg niet waar. Dat heeft Hans al een jaar aangetoond, maar Hans is niet de enige.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 feb 2009
  20. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.428
    Locatie:
    Spijkenisse
    Njah, ik doe wel een goede reikwijdte-test eerst, en de Funtana van Derk werd ook probleemloos met een 149DP gevlogen, dus dat kan ook altijd nog:D

    Hezik; die electrovliegers bij jou op de club, zitten daar ook 5014/5114DPS gebruikers bij dat je weet?
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina