Trex450 ripp-off van Hobby City build

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door wrobijns, 4 feb 2009.

  1. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Omdat er veel vragen zijn omtrend deze heli heb ik besloten een bouwverslagje er van te maken.
    Hier heb ik de manuals vandaan: http://helifreak.com/showthread.php?t=43239&highlight=trex450+manual%5C
    De ARF SA lijkt er nog het meeste op.

    Dit zijn mijn basis componenten.
    [​IMG]


    De bodemplaat kan er maar op één manier in
    [​IMG]


    De pinion (tandwiel op de motor) op de motor zetten (niet meegeleverd in de kit of motor).
    De motor inbouwen en nog niet vastdraaien zodat je hem kunt afstellen op het tandwiel.
    [​IMG]


    Dan de kop bouwen.
    De flybar er in zetten en zorgen dat beiden kanten even lang zijn.
    [​IMG]


    Paddles er op zetten.
    De paddleweights maximaal aan de buitenkant (nu nog)
    voor maximale stabiliteit.
    Agressiever maken kan later nog.
    [​IMG]


    Ik zat even te zoeken wat ik met het koperen ringetje moest doen.
    Het moet op het tandwiel.
    [​IMG]


    Van de staart in elkaar zetten ben ik vergeten foto's te maken.
    Dus maar een plaatje.
    [​IMG]
    Alles past maar op één manier.
    Tips:
    - Eerst de guide ringen op de buis zetten voordat je hem in de heli zet.
    - De support struds (schuine ondersteunende buizen) lijmen met 2 componenten lijm.
    - Schijn met een lampje door de buis om te kijken of de riem niet gedraaid zit.
    - controleer of de tailblades juist draaien door de kop te draaien
    Als het goed zit gaat de "dikke" kant bij beiden als eerste.


    Zo moet je de snaar draaien en verbinden met de heli.
    Dit heb ik in de SE manual opgezocht.
    [​IMG]


    Mount de battery frame (dat rare plaatje)
    [​IMG]


    Mount het gedeelte wat de kop tegen houdt om te roteren.
    [​IMG]


    De canopy mounts.
    [​IMG]

    Het landingsgestel spreekt voor zich.
    Maar voor diegenen die nooit een heli hebben gebouwd.
    Het de brackets van het landingsgestel loopt schuin naar voren.
    [​IMG]


    Klaar met de ruwbouw.
    Morgen ga ik de elektronica inbouwen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  2. viper_l

    viper_l

    Lid geworden:
    30 jul 2008
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Waanrode
    wat is een pinion?
     
  3. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Het kleine tandwiel op de motor.
     
  4. Funky

    Funky

    Lid geworden:
    20 jan 2008
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Genk - Belgium
    Ziet er van hieruit erg goed uit ! Mooi verslagje. Ik dacht dat hij met een witte canopy kwam.
     
  5. Rogier

    Rogier Guest

    Zie de eerste foto... daar zie je de witte canopy nog in het plastic in de doos.. :)

    Inderdaad mooie heli en ook nog eens spotgoedkoop! Tempting....
     
  6. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Proper verslagje !!!
    Als je dit nu even naar 't engels vertaalt en ook op het hobbycity forum plaatst (bij blogs) dan maak je volgens mij een heel goeie kans om $30 in store credit in de wacht te slepen.
    Heb zelf al 2x dergelijk credit gewonnen en je krijgt dan een kortingcode.
    Rijk zal je der niet van worden, maar 't is toch mooi meegenomen, je hebt er bijna een 2e heli voor :)
     
  7. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Mooi verslagje Walter,
    en het ziet er op het eerste gezicht nog goed uit ook!
     
  8. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    De kit valt me zeker niet tegen.
    De kwaliteit is goed.
    Als je niet te hard alles aan draait zijn er eigenlijk geen problemen.

    Het witte kapje vond ik lelijk en een glasvezel koste maar $5,- geloof ik.
    Dan twijfel ik niet lang.

    Ook zijn de extra tailblades niet standaard.
    Hoe stijver de tailblades, hoe minder de gyro moet werken => strakker.
    Voor $3,50 wederom geen moment over twijfelen.
     
  9. AVS

    AVS Guest

    Ach dat is met de 'niet-rippoff' ook hetzelfde :)

    Leuke heli !
     
  10. bennetje

    bennetje

    Lid geworden:
    1 jul 2005
    Berichten:
    272
    Mooi en duidelijk verslag!
    Ik heb het zelf met de Trex450 manual erbij ook wel allemaal gevonden, maar met jouw verslag erbij is het een stuk makkelijker voor degenen die nog moeten beginnen!

    Ben.
     
  11. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    En dan nu het electro gedeelte.

    Eerst de servo's testen voordat we ze gaan inbouwen.
    [​IMG]


    Mijn servo's hebben een schuine bovenkant en dat past niet.
    Dus moest ik bij allemaal de schuine kant er af snijden.
    [​IMG]


    De servo's kreeg ik er niet in zonder het frame te verbuigen.
    Dus veel, heel veel los maken zodat de frames ver genoeg van elkaar kunnen om de servo's te plaatsen.
    [​IMG]

    Zelfs weer de kop er af gehaald om de servo's vast te kunnen zetten.
    Anders kon ik niet bij de bevestigingsplaatjes,
    [​IMG]

    Het inbouwen van de servo's heeft in totaal zeker 2 uur geduurt :(
    Wat een gepriegel met zo'n kleine heli.


    Servo's ingebouwd. (eindelijk)
    [​IMG]


    De ball links zaten niet in de kit.
    Bij de meeste heli's zit dit er wel bij.
    Dus zelf ball links opsnorren.
    [​IMG]


    De gyro en staartservo plaatsing.
    Het is even zoeken hoe precies de servo geplaatst moet worden.
    [​IMG]


    Stekkers aan de motordraden gesoldeerd.
    je kan ook alles vast solderen maar ik wou de flexibiliteit behouden als ik de draden anders wil plaatsen.
    De regelaar had al de juiste contra stekkers.
    [​IMG]
    [​IMG]


    Aan de accu de stekkers gemaakt die ik graag gebruik.
    [​IMG]


    Ik kan even nu het niet afmaken omdat ik een servo heb opgeblazen.
    Ik wou even de accu testen en heb in een moment van verstandsverbijstering de accu rechtstreeks aangesloten.
    Ik dacht dat 7.4V wel even OK was voor mijn ontvanger (dat is het ook)
    Maar mijn ontvanger accu's zijn 7,4V, deze 11,1V.........
    Er was één servo aangesloten op de ontvanger, die is nu dus kapot.
    De ontvanger is nog OK.
    Maar afstelling en dergelijk kan ik nu niet doen omdat ik het frame weer uit elkaar moet halen als de nieuwe servo binnen is.

    Als hij straks klaar ik zal ik een klein filmje er van maken.
    Eens kijken hoe je met deze goedkope oplossing kunt 3D'en :-D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  12. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Hey Walter!

    Ik heb dat andere draadje niet gevolgd, maar had al wel in de gaten dat je daar actief aan deelnam. Nooit gedacht dat jij zo'n modelletje ging aanschaffen, is je blade overleden? Ziet er leuk uit! Wat zijn dat van servo's? Lijken wel lieve kleine JR 8915'ers!

    Ik ben zelf net van de 450 afgestapt, dat is met mijn worstenvingers gewoon niks waard. Had wel gedacht dat we op de zelfde golflengte zaten wat dat betreft, gepiel. Daarnaast kan ik er gewoon niet serieus mee vliegen, ze houden het vaak nog geen 4 vluchten vol. M'n laatste 450 crash was na afloop van de D3D Venlo afgelopen jaar. Nooit meer opgebouwd. Een gekke bui en een ingeving van boven deed mij een chaos poging doen. Een slaag percentage van 0,000001 op 100 en toch proberen. Op lang termijn toch een dure investering als je er zo mee om gaat. (het zegt meer over mij) Ik heb nu dus maar een protos aangeschaft en reeds aan het bouwen. Verslag volgt, heb nogal wat op en aanmerkingen...

    Ik ben benieuwd wat je er mee van plan bent! Je hebt iig de tuin groot genoeg om daar te vliegen.

    Tot morgen!
    Tjerk ;)
     
  13. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Nee de Blade400 is nog OK.
    Het is gewoon lachen om met dat ding te vliegen.
    Maar dit ding is te veel uit onbalans om goed mee te 3D'en.
    Als daarmee inverted vlieg moet ik ENORM compenseren om hem recht te houden.

    De TREX ripp-off is gewoon lachen om wat heen en weer te smijten ter vervanging van de Blade. Dan kan ik ook op electro meetings mee doen :rolling:
    Het niet een serieuze heli voor me. Gewoon een hebbedingetje voor er bij.
    Als hij beter blijkt dan de blade dan doe ik de blade weg voor een prikkie.
     
  14. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    En nog een update over deze heli Walter? Wat vind je ervan, zou je het een beginner aanraden?
     
  15. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Ik ben nooit een voorstander geweest om deze kleine heli's als beginner heli te nemen.
    Ze zijn wiebelig, snel, agressief door het lage gewicht, en windgevoelig.
    Maar ze worden vaak wel als eerste stap genomen in de heli modelsport vanwege de prijs.
    Echt een leuk ding voor er bij voor die prijs.
    Geen serieuze starters heli naar mijn mening.
    Bij ons op de club heeft iemand een trex450 om mee te starten.
    9 van de 10 keer waait het te hard.
    Dat ding is zo wiebelig tov een 50 size dat het een eeuwigheid duurt voordat hij voorbij het hover stadium komt.

    Buiten de genoemde nadelen is dit een leuke 450 heli.
    Op de kit is eigenlijk niets aan te merken.
    Nu denk ik wel dat het uit maakt dat ik niet de allergoedkoopste servo's e.d. er in had zitten maar het vloog erg leuk.
    Met nadruk op vloog........

    Tijdens mijn testflight ging het mis.
    Ik wou kijken hoe 3D capable het was. PRIMA !!! (voor zo'n klein frotje)
    Toen deed ik wat TicTocs.....
    Die gingen prima maar ik had de paddle weights wat ver uit elkaar waardoor hij traag was op de cyclic. Het werden meer rainbows.

    Toen gebeurde het. Ik kreeg een lock-out.
    hij vloog achteruit inverted in een boom en de regelaar ging piepen.
    Mijn receiver (AR7000) had zijn bind verloren.....


    Wat was nu de oorzaak van een lock-out?
    - Receiver failure?
    - Regelaar failure of te heavy load -> powerdip?

    De onderdelen zijn alweer besteld.
    Onderdelen waren 20,- de hele kit 35,-
    Toch maar alleen de onderdelen besteld omdat ik dan zeker geen gezeik krijg bij de Duane ;)
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2009
  16. Pirke

    Pirke Guest

    Balen! Volgens mij werkt je ontvanger tot 3,8 volt ofzo, ver beneden het voltage dat je servo's nodig hebben om te functioneren. Echter, als je inderdaad veel te veel stroom zou trekken dan kan het gebeuren.

    Knipperde je ontvanger nadat hij z'n bind weer had? Ik weet van de AR6200 dat hij niet constant brandt maar knippert nadat er een korte power loss is geweest.
     
  17. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Ik zeg "Static" oftewel statische ontlading Walter...
    een klein vonkje op een van de Spektrum antennes en hij valt uit de lucht.
    Ik heb zo een lockout gehad met de Protos in het begin.
    Heb het satelietje toen ver naar onderen gebracht (weg van de snaar), en de boom geaard met frame en motor.
    Geen problemen meer gehad daarna.
     
  18. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Dat zou kunnen.
    De satelite ontvanger zat net voor de snaar overbrenging.
    Ed van RCHeliparts zei dit ook al.
    Ik zal dit eens gaan her-rangschikken.

    De regelaar lijkt me gewoonweg stug.
    Deze is redelijk over gedimensioneerd en ook niet de allergoedkoopste.
    De ontvanger was ook "uit" (lampjes uit) terwijl de regelaar zat te piepen.
    Nu had ik op moeten letten WELKE piepjes hij gaf.
    Maar ik was een beetje pissed en was dit vergeten.
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2009
  19. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Klopt,
    Ik had exact dezelfde symptomen, en net als jij ook veel te pissed om even te kijken wat de regelaar er van vond :D.
    Stuurfout Ok..maar zo.
    Heb links en rechts wat gal lopen spuwen op Spektrum, de ontvangers zijn wat dat betreft super gevoelig.
    Futaba heeft dat veel beter op de rit.
    Jammer... :( , succes met opbouwen Walter!.
     
  20. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Mooi, Dit geeft me weer wat vertrouwen.
    Dat vliegt toch wel wat relaxter als je wat vertrouwen in je setup hebt.
    Het is wel niet mijn duurste (LAAAANGGG niet) maar toch :D

    P.S.
    Ik heb alleen maar heli's gehad met torguetubes.
    Dus.... Hoe "aard" je de tailboom?
    je kunt alleen het potentiaal verschil wegwerken door ze met alkaar te verbinden.
    Maar hoe doe jij dit dan?
    Een schroefje in de tailboom schroeven vind ik ook zo cru.
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2009

Deel Deze Pagina