fokker G1 project in 1/5 schaal

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jacques.1, 31 dec 2007.

  1. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.844
    Nu weer eve over de G1 graag
    Ik ben benieuwd waarmee hij bekleed word
    De oude was voornamelijk papier en stof als ik het goed heb
    Zo had i de D21 ook bekleed
    Dat ik die craste was er van de vleugol een jutte zak met balsa snippers over .
    Maar realisties was het wel
     
  2. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hoi.
    ik zal nu maar weer over de g1 beginnen dus :eek:ntopic:
    jaap dat filmpje kende ik al , maar toch bedankt

    jeroen de vorige g1 was alleen met papier bekleed
    deze wordt met glasmat/g4 gedaan en de roeren met solartex

    dat bouwen met die bouwkist heb ik van yke overgenomen

    erik
    ik heb frank eens gevraagd om de vleugelbelasting uit te rekenen (wist zelf niet hoe dat moest :() bij 18 kg kwam hij op ± 100 gr/dm (hiervoor bedankt frank)
    maar ik denk dat hij toch wat zwaarder wordt ,met bart de boel eens uitgerekend , wordt toch wel zo'n 20 kg ± 110 gr/dm
    ik had het gewicht van een paar zaken verkeerd ingeschat
    na een paar test met de cil. van het landingsgestel bleek deze toch sterk genoeg :D

    gr. jacques
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    Pfff, met die vleugelbealsting hoef je je echt geen zorgen te maken :nooo:
     
  4. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.844
    Dat bouwen in een kist heb ik ook van hem dat werkt echt perfect.
    G4 heb ik ondertussen ook ervaring mee en ik vind dat beter werken dan papier.
    Ik heb geoevend op mijn kleine spitfire en daarna de vleugol van de D21 ermee bekleed.
    Alles word strakker en detais zijn makelijker aan te brengen
    en de glasmat geeft nog exstra sterkte aan het geheel ook.
    Yke is nu bij somige modellen overgestap op solartex
    Maar ik vind zijn oude metode voor een linne evect mooier
    Ik hoop dat ik mijn D21 net zo mooi krijg als dat i was
     
  5. Paul Stalenberg

    Paul Stalenberg

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Noord Holland
    Goedenavond Allemaal
    Met heel veel plezier kijk ik elke dag even of er weer nieuwe ontwikkelingen zijn in dit prachtige en vooral leerzame verslag van de Fokker G1.
    Nu merk ik dat het al een tijdje stil ligt wat ik erg jammer vind en krijg erg het gevoel dat een paar mensen genoeg van dat gewouwel en bemoeienissen van de heer J.Weel.
    Ik hoop dat het verslag weer snel opgenomen wordt zodat er weer wat te genieten valt en dat de discussie aan de kenners overgelaten wordt.

    Met vriendelijke Groet Paul Stalenberg
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En jij ook welkom. Leuke eerste post van een nieuw forumlid.
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2009
  7. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.920
    Locatie:
    groningen
    Af en toe zakt je echt de bek open . . .

    :nooo:


    jan.
     
  8. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    IK VIND HET GEWOON ENORM PRACHTIG-INDRUKWEKKEND-INSPIREREND DIT
    En ook een abbootje dus, op dit stuk Hollandsch Glorie 1:5
     
  9. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.844
    Hoezoo bemoeienissen ik ga tog niet zeggen hoe iemand die beter bouwd als ik zou moeten bouwen
    Vind de g1 ook erg mooi worden en kijk uit naar de volgende foto,s
    Dacht dat een forum was om ervaringen uit te wisselen
    En wat yke betreft
    Somige mensen kunnen hem tog lastig vinden
     
  10. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hallo,
    waar zijn we nu weer mee bezig ?(iemand afzeiken ) ik dacht met modelbouw :confused:

    of de een nu slecht Nederlands schrijft ( ben zelf blij dat de spelling controle goed werkt ) of goed, maakt toch niets uit .
    we weten toch wel wat bedoeld wordt
    wat de een bemoeienis /gewauwel noemt , vindt de ander misschien interessant
    dus laten we hiermee stoppen a.u.b.

    zo en nu weer wat van de g1

    ben druk bezig geweest met het landingsgestel en ik denk dat het zo wel kan
    nog een paar foto's
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    nu kan ik weer verder met de staartbomen deze nu afwerken
    de motoren heb ik ook 2x zg38

    gr jacques
     
  11. Teus

    Teus Guest

    Het landingsgestel is goed gelukt zeg Jacques :worship:

    Het gaat al een hele kist worden. Heb je al een idee voor de uitlaten op de Zg-38? Zo niet, dan moet je het ontwerp dat ik Bart heb gestuurd eens bekijken. Gerard, een vriend van mij heeft dit ontwerp gebouwd voor in zijn Beaver en gaat er binnenkort mee proefdraaien. Past allemaal zeer mooi binnen de kap op de plaats van het oude potje, maar is wel een 5-kamer demper :D

    Als ik er weer ben zal ik er wel wat foto's van maken als je interesse hebt.

    Gr. Teus
     
  12. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hallo,

    ik heb eens uitgezocht hoe ik het spul in elkaar ga zetten .
    bij een model met gewone romp monteer je normaal de vleugels met 1 of twee schroeven aan de romp , maar bij de g1 zijn dit 5 delen
    het middenstuk , 2 staartbomen en de vleugels.
    bij de vorige werd dit met twee spanners en een draad aan elkaar gespannen deze constructie was te flexibel tijdens het vliegen zag je de vleugels op en neer bewegen
    nu heb ik het zo gedaan :
    [​IMG]
    twee draad bussen met een sterke 2comp.lijm aan de alu buizen gelijmd
    achter de tweede rip nog een schroef ingedraaid
    [​IMG]
    rond 10mm voor op 7 mm afgedraaid m5 schroefdraad
    [​IMG]
    twee m5 verzonken inbusbouten 135mm lang (custom made)
    [​IMG]
    en zo zit het dan vast
    dit zit goed strak aan elkaar zonder speling
    en de vleugel wordt dan met een schroef aan de staartboom vastgezet

    en nu maar hopen dat dit goed blijft zitten :eek:

    gr. jacques
     
  13. Defox

    Defox

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    184
    Locatie:
    Noord Holland
    Wat ik zo zie, moet dit werkelijk gaan lukken, ik gebruik zelf graag ronde vleugel buizen, die ik bij: Ralf Petrausch Modellbautechnik bestel, maar jouw vleugelbevestiging met de m5 trekbouten en de rechthoekige vleugelbevestiging is natuurlijk ook geweldig, plus uit eigen keuken.....:cool:

    Groet Peter.
     
  14. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.844
    Ziet er goed uit die vleugolbevestiging
    Bij mijn huricane zit de vleugol vast zoals bij de oude G1
    en daar heb ik ook mijn twijvols over maar het zit
    aleen durf ik er geen rol of loop mee te maken
    ik denk dat jouw oplosing beter is de tijd zal het leren
     
  15. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Mon dieu Jacques,

    Dat ziet er weer geweldig uit, mooie constructie zo
    Welke afmeting hebben de alu buizen?
    Zitten er nu hardhouten latten als vleugelpennen in (gelamineerd?)?

    Dit is werkelijk Hogeschool van de modelbouw :worship::worship::worship:

    Groeten, Ralf
     
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2009
  16. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hoi teus,
    de vorige had de standaard uitlaten er op ,deze waren wel aangepast als twee kamer uitlaat
    [​IMG]
    was toch een redelijk beschaafd geluid
    stuur de foto's maar op ben toch benieuwd hiernaar

    ralf,

    de alu buizen zijn voor 20x30 2mm achter 20x20 1,5mm
    de vleugelpennen zijn nu van mass. beuken , bij de vorige was dit mass. eiken , was wel sterk genoeg
    is wel sterk maar ik bekijk nog of we voor gelamineerd gaan

    gr. jacques
     
  17. Teus

    Teus Guest

    Hoi jacques,

    Het artikel met de tekening en beschrijving heb je per Email.

    Hier het vooraanzicht;

    [​IMG]

    Zijaanzicht;

    [​IMG]

    Gerard (Galaxy) heeft ook de standaard hood op de achterkant en dan past het precies. Helaas geen foto's van de achterzijde daar de motor al op het model zat gemonteerd voor ik met de vraag naar foto's bij hem kwam. Binnenkort gaat er worden gedraaid met de motor en deze uitlaat en dan kunnen we horen of hij idd. zo stil is als ze beloven.

    Gr. Teus
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  18. Teus

    Teus Guest

    Toch nog wel daar de motor er gister nog even af moest. Zoals je ziet moest er wel een schuine kant aan worden gemaakt i.v.m. de 90 graden inlaatbocht.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  19. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hoi teus,

    ziet er goed zo'n uitlaat zou graag eens horen wat voor geluid hier uitkomt
    deze komt een beetje overeen met de standaard uitlaten die we aangepast hebben


    gr. jacques
     
  20. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.844
    met brandend verlangen zit ik te wachten op de volgende foto,s
    ooit bouw ik de g1 ook maar eerst afmaken wat ik heb
    en das nogal wat
     

Deel Deze Pagina