waar moet ik zijn voor schulze V7 software?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Erik v. Schaik, 15 okt 2007.

  1. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.094
    Locatie:
    Brüggen NRW Duitsland
    Hallo allen

    Ik gebruik de A123 LiFePo al geruime tijd als ontvanger accu en wel de '2 in line' 2300 cellen gekocht via Staufenbiel. Staufenbiel Modellbau - Willkommen !

    Omdat ik voor in mijn toestellen toch gewicht nodig heb, en ik bij de ontvanger accu's redundancy wil, bestaan mijn ontvanger pakketten uit 2 sets gekoppeld via 2 Schottky diodes dan wel via een Emcotec DSPI Micro http://shop.rc-electronic.com/ (ingesteld op 5 cellen NiCd/NiMH)

    Na een dag intensief vliegen moet er gemiddeld zo'n 450 a 480 mA per accu worden geladen, op een capaciteit van 2300 mA per accu dus niet erg veel.

    Mijn vraag, moeten de cellen om ze fit te houden nu geregeld worden ontladen of is dit bij de LiFePo niet nodig?

    Harry
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2009
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.524
    Locatie:
    Groningen
    Is bij LiFe niet nodig :) Gewoon laden voor je gaat vliegen en enjoy :)
     
  3. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.076
    Locatie:
    Moordrecht
    Alhoewel het natuurlijk geen kwaad kan om aan het begin en einde van het seizoen de staat van de cellen te beoordelen door ze een paar keer te cyclen.
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.524
    Locatie:
    Groningen
    Uiteraard. Ik heb mijn ontvanger LiFe pack ook net ontladen op 5A tot 3V/cel en daar kwam steeds netjes 2000 mAh uit. Dat is een goed resultaat en een goede test :)
     
  5. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.094
    Locatie:
    Brüggen NRW Duitsland
    Bedankt voor jullie antwoorden.

    Vanaf begin mei hebben we een tijd geen sleepvlieger meer en kan ik de accu's eens onderhanden nemen.

    Overigens, in het Graupner 2009 nieuws heeft Graupner een duidelijke voorkeur voor de A123 cellen als ontvanger accu.

    Nu alleen nog maar (according to rumors) overschakelen op de nieuwe generatie A123 cellen 5000 mA en 1x per 3 maanden laden :):):)

    Groetjes,

    Harry
     
  6. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Klinkt leuk hé, eens in de 3 maanden laden.
    Dat doe ik met mijn zender, ik heb nog nooit zo vaak met lege accu gestaan. Als het geen routine meer is vergeet je het.
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.524
    Locatie:
    Groningen
    Mijn lipo in de zender gaat heel erg lang mee. Ik laad nu inderdaad ongeveer om de 2 maand. En gaat er max 66% in ongeveer.

    Ontvanger accu's laad ik sneller voor elke vliegdag (of weekend), die zijn toch iets kritischer en minder makkelijk te controleren (ook tijdens de vlucht)
     
  8. De GooF

    De GooF

    Lid geworden:
    12 dec 2006
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Emmeloord
    Nu vroeg ik me dus af hoe het met deze laders zit heeft deze het bereik van 9-13s ? of is het maar 1 soort accu tussen de 9-13s bijv. 10s en moet je met de software aan de gang om een andere accu te selecteren.?

    :edit: net gelezen dat als je inderdaad met verschillende accu's wil je de software nodig hebt.:

    Groeten,
    Jan-Willem
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2009
  9. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Als zenderakku kan je ook deze overwegen:
    transmitteraccu
    Wel heb ik op forums gelezen dat het zwaar wordt ontraden om ander akkus te gebruiken in zenders als de orginelen. Mijn 2.4 zender (Spektrum DX7) op NiMh kan heel lang met een lading doen en overstappen naar Lipos is dan ook niet noodzaak. Heb al wel vernomem van enkelen dat deze zender op Lipos vroegtijdig de geest kan geven.

    Met 2s a123 als ontvangerpakket heb ik zelf minder goede ervaringen gehad in mijn Jetmach60 (6kg kist). door gebruik te maken van 9gr en 20gr servos ben je IMHO genoodzaakt om een BEc te gebruiken. Onder zware en langdurige belasting ben ik van mening dat de kleine servomotor niet zijn warmte kan dissiperen waardoor demagnetiseren een probleem kan worden. Als je dan boven de opgegeven 6V gaat zitten (met 2s A123 dus 6.6V) heb je dus meer vermogen in de servomotor dan hij aankan. Het kleine verschil van spanning tussen pakket en BEC geeft een heel slecht funktionerende BEC . Er moet voldoende spanningsverschil zijn voor een bertouwbare BEC. Mijn edf jet was hierdoor met een Jeti MaxAmp (5A kontinu) gaan kuren na een paar minuten vliegen wat tot 2 maal toe een noodlanding in 4m hoog mais opleverde, dat was mijn geluk want er was geen schade aan mijn model. Ook het kuren van de BEC resulteert voor 2.4 Ghz in een reboot van de ontvanger wat een aantal seconden kan duren.

    Het inzakken van celspanning van zwaar belaste servos (grote 3d modellen bijvoorbeeld) geeft ook als risico dat de ontvanger kan rebooten zodat je model neerstort. aangezien je ontvangerakku niet veel verbruikt is 2S A123 voor snelladen niet interessant (been there!)

    Als oplossing heb ik er een emcotec aangeschaft (geen 100% vertrouwen meer in de Jeti en wil niet nog eens en keer neerkomen hoewel niet bewezen is dat de oorzaak de MaxAmp is!) en een 2s Lipo akku. De 8.4v spanning geeft genoeg verschil voor een betrouwbaar functioneren van de BEC. Bij een Lipo pack is het overigens wel wijs om een zo hoog mogelijke C-rating aan te schaffen. Alleen dit is ook niet genoeg om de spanning stabiel te houden. Bij een klein Lipo pakket (400mah bijvoorbeeld) kan je spanning nog behoorlijk inzakken als zou het een 25C pakket zijn. Met het gebruik van een 2S1p 2200MaH 25C pakket en emcotec werkt alles zeer naar wens.

    Info over BEC met 2.4Ghz is hier te vinden, post 152,153 en 154. De laatste is van Spektum:
    A123/LiMnPo blog: Winter vdo A123!! - Page 6 - RC Groups

    Ook het ver ontladen van de zenderakku zie ik zelf als niet wenselijk. Na het debacle van de ZGUIDE CODE resetten bij Futaba zenders bij en te lage akkuspanning en het zien van filmbeelden van een turbunekist met Graupner Rx (niet hoppen) waar een aantal frames door de ontvanger niet was waargenomen waardoor failsafe intrad ben ik er toch wat zorgvuldiger mee geworden. Het gemiste aantal frames is overigens af te lezen bij graupner Rx.

    grtz!

    Erik
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 mei 2010
  10. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799

    Idd je zou op zich alles met deze laders kunnen opladen als je de goede laadparameters invoert. Wel binnen de grenzen van de lader dus. Ook het fijnafstemmen van de paras is dus erg fijn mits je kennis van zaken hebt. De parameters kan je in een file opslaan zodat het wissellen van laadparameters slechts bestaat uit het aanklikken van je file. die handeling duurt maar 20 sedonden ofzo. zelf heb ik mijn filenaam met akkutype en datum weggeschreven bijv: 9s1pA123_28_02_09.
    Het enigste wat ik gemodificeerd heb aan de lader is de Wattage meter, een opsteekschakelaar aan de stekker en een stukje klitteband erop. op de klitteband heb ik het type akku op geschreven die in de lader is geprogrammeerd om rook te voorkomen ;).



    Type Charge Voltage Charge Current Power FePO Li-Mn/Po
    30212 10 – 16,5 V 0,4 – 20 A 330 W 3 – 4 S 3 – 4 S
    30224 20 – 33 V 0,2 – 10 A 330 W 6 – 9 S 5 – 7 S
    60124 20 – 33 V 0,3 – 17 A 600 W 6 – 9 S 5 – 7 S
    60136 30 – 49,5 V 0,2 – 12 A 600 W 9 – 13 S 8 – 11 S
    60148 40 – 66 V 0,15 – 9 A 600 W 11 – 18 S 10 – 15 S
    100124 20 – 33 V 0,6 – 35 A 1200 W 6 – 9 S 5 – 7 S
    100136 30 – 49,5 V 0,4 – 24 A 1200 W 9 – 13 S 8 – 11 S
    100148 40 – 66 V 0,3 – 18 A 1200 W 11 – 18 S 10 – 15 S
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 mei 2010
  11. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.076
    Locatie:
    Moordrecht
    Shake it. Max 1A, Max 650mAh en enorme drift...
    Afrader dus.
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.524
    Locatie:
    Groningen
    Het is nog niet bewezen dat die lipo de oorzaak is. In theorie moet een goed 8 cellen NiMh pack ook een hoge spanning kunnen leveren. Lipo zit snel op 11.7V en zakt dan rustig. Mijn lipo is ook een echte zender lipo van 2500 mAh. Veel verschil met een andere lipo is er niet.....
     
  13. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Stroom is iets van 43A statisch. De regelaar leest 35a gemiddels uit maar dat is een vrij grove indikatie waar je niets aan hebt. Pakket temp is ca 40grd wat wel de 35A dynamisch bewijst. Nu alleen even koelproblemen van de regelaar halfgas maar daar werk ik nu aan. Afgelopen zondag een testvlucht gemaakt met 5min halfgas (maakt hij een buitenwaardse looping mee met een landingssnelheid!). na 5 min een rugvlucht over het veld willen maken maar moest een noodlanding maken door thermische afslag op 112grd. Zette hem netjes op de kop in het weiland net voor het veld. wel in de gier maar geen stukken ;). Kostte me 2 avonden poetsen en stinkt nog steeds naar koe!

    STOL (short take off & landing) vluchtjes hier:
    4KNxdNBMBOM[/media] - 9S A123 testflight 2
    PvSEjwE5Y8E[/media] - 9S A123 testflight 1

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  14. De GooF

    De GooF

    Lid geworden:
    12 dec 2006
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Emmeloord
    Gister even mijn minifan laten proefdraaien met de mega 16/15/2,Jeti spin 55 op 4s LiFePo watts-up ertussen. Nu kom ik op 53A piek en 514 watt nu zakt het accu pakket erg in.Logisch want 42A is het mooist voor de cellen,maar de amps gaan nog naar beneden in vlucht neem ik aan ? Nu zal als het pakket warm is ook beter gaan,questie van try en error denk ik.:)

    Vandaad ook weer op de club over gehad dat elektro de toekomst heeft,en als je begint je beter 1 klasse kan kiezen (.40,.60 etc) met behulp van 1 accu,regelaar,lader precies waar jij dus mee bezig bent.:D
     
  15. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    voor de wm400 fan en 16/15/2 had ik op 3s a123 goede resultaten. ben alleen even de watts vergeten. Motorlooptijd was schappelijker en temp is precies goed. Spanning zakt minder in waardoor je bijna hetzelfde vermogens/gewichtsverhouding hebt als op 4S. Op 4s zakt de spanning als een baksteen en heb je erg veel hitte in je pakket. Probeer eens op 3s. Deze setup had ik voor een Alpha Jet in gedachten:
    [​IMG]

    VM400 met axi, geen /2
    [​IMG]

    Heb toevallig bij mijn calmato gisteren een losse magneet in de Roxxy. Deze hakte alle 3 de fasedraden door dus had ik een noodlanding. De motor uit mijn Hots (nieuwe) was in 4 minuten omgebouwd en vandaag weer lekker gevlogen. Dat is weer het voordeel als je modulair bent. Had ook de motor uit de Wonder kunnen halen. alleen de propmaat is anders (kan varieren van 8x10=1100w tot 11x4=750w dus kan eigenlijk alles van .25-.56 vliegen met dezelfde motor). De hele aandrijving is modulair en dat is best fijn. nadeel is dan wel weer dat je met bouwn rekening moet houden dat je de onderdelen ook binnen een paar minuten kan monteren/demonteren anders komt het er op een zaterdagochtend na de boodschappen ook niet van ;)

    grtz! Erik
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  16. De GooF

    De GooF

    Lid geworden:
    12 dec 2006
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Emmeloord
    Bedoel je de 400 fan of de 480 ?Ik bedoelde de laatste deze heb ik ook op 3s getest viel me zwaar tegen.:(
    Balen dat de magneet los is gekomen,maar hoe heb je dat nu opgelost eigenlijk om de motor nu toch snel demontabel te maken van de calmato ?

    Heb mijn ''Ready'' ook al bijna klaar, alleen hoe heb je de laad-overbrug stekkers zitten om de accu in het model te laden ? Bedoel dan vooral binnen in :) Ben nu nog een beetje aan het puzzelen,Over hoe en wat,zoals waar ik de regelaar wil hebben (vanwege watervliegen) en of er eventueel koeling moet komen voor het accu pakket.Omdat deze recht achter het motorschot komt te zitten.

    Groeten,
    Jan-Willem
     
  17. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    De WM400 fan heeft dezelfde dia als de mf480 maar heeft de motor aan de voorkant. In de wm fan kom ik toch op een bruikbaar vermogen (met NiCd kan je met 350W al leuk uit de voeten hoor)

    Bij de calmato heb ik ipv de Alu buisjes waar de motor op was gemonteerd nu een extra motorschot van triplex tussen de wangen gelijmd en daar de inslagmoeren in verplaatst. Nu kan ik dus makkelijk de motor erop bouten. Het orginele motorschot heb ik open gedremeld voor meer koeling van de regelaar . Die sloeg thermisch af op 112grd. Ik moest ook nog eens 2 gaten in de bodem vd tankruimte maken en de krimpkous van de regelaar afhalen om na 5 minuten halfgas te vliegen geen thermische afslag te krijgen. Ging vandaag met vliegen erg goed! Let op dat ik met 9S vlieg dus met een laadspanning van 32V. de spanning bij halfgas moet dus aanzienlijk verlaagd worden door de regelaar. daar had ik bij 6S nooit last van gehad.

    Laadstekkers is vrij simpel. Rood en zwarte kabels van het pakket naar printplaat. Zwarte doorverbonden van printplaat naar regelaar. op plaats van verbinding een laadstekker gezet. een rode draad naar de regelaar. op de printplaat aan de rode draad van pakket ook een laadstekker. Ik gebruik een mpx 6polige stekker om bijde rode kabels door te verbinden. de andere helft van de stekker dient als overbruggingssleutel.
    Als je dit op tekening zet krijg je het door. De zwarte kabel is dus permanent met de regelaar verbonden. De rode niet, dat doet de mpx stekker. Zorg dat de laadstekkers zo dicht bij de overbruggingsstekker staat dat je nooit beide tegelijk kan gebruiken. Dat is een extra veiligheid tegen haast ;)

    als het nog niet duidelijk is neem ik even andere maatregelen maar dan moet ik gaan schroeven.

    Succes,

    Erik


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  18. De GooF

    De GooF

    Lid geworden:
    12 dec 2006
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Emmeloord
    Bedankt voor je antwoord ! :thumbsup: Zal hem eens uittekenen.Kan dan weer verder met de Ready :cool:

    Groeten,
    Jan-Willem
     
  19. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ik heb, nadat ze hier al tijden niks liggen te doen, mijn 1e 4 cellen gesoldeerd (2x2s) en opgeladen.
    Vanavond als het weer een beetje mee werkt mijn 1e lifepo vlucht.

    Het komt in een oude afgeragde zagi (90cm span) als snelle combat setup, 4s1p A36-46 2900kv Hobby City motor (die het op 3s1p lipo al behoorlijk doet) 6X4 prop.

    Rede dat ik voor A123 ga is de crashbestendigheid, het toestel is voor de combat en krijgt flinke klappen. Hoewel mijn lipo cellen het met milde vervormingen ook overleefde. Daarnaast had ik veel lood (>100g) dat kan er nu uit.
    Ik wil nog een normale combat zagi maken, 2s1p lifepo. Enkel nog ff een licht binnenloptertje vinden die net wat meer dan een sp400 doet.
     
  20. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Voor:
    [​IMG]
    Na:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015

Deel Deze Pagina