De hybride turbine...

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Sjef van Boekum, 12 jan 2009.

  1. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Je vergeet ook even dat je niet overal een turbine kan vliegen en dat edf jets voor de meesten de enige oplossing is. ze hebben allebij voor en nadelen.
     
  2. wpkees

    wpkees

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    310
    Locatie:
    leiden
    Hoi shef
    Applaus Applaus
    Het word een groot theater
    Al werk het niet dan is het zeker een spektakel
    Gr Limme
     
  3. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
  4. scheur

    scheur

    Lid geworden:
    27 okt 2003
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Met verbazing heb ik dit draadje doorgelezen......:p
    Is er nog niemand op het idee gekomen om een standbeeld voor Sjef
    te maken? die heeft hij wel verdiend;)

    zelden zo'n eigenwijze prutser gezien...
     
  5. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  6. Work in progress....

    [​IMG]

    [​IMG]

    Als het een beetje meezit kan ik jullie vandaag nog vertellen OF er winst uit die 'thermische stage' valt te halen. Ik heb net wat metingen gedaan...die hele ductconstructie levert precies nul komma nul vermogenswinst op. En dat valt opzich mee, ik had eigenlijk verlies verwacht...maar het komt ongeveer overeen met wat ik met deze prop heb gemeten toen ie 'unducted' was. Volgens mij is de duct nu veel te lang...of misschien zit de propellor wel te ver naar achteren gemonteerd....zo kan je het ook bekijken natuurlijk. Daar ga ik nog mee schuiven, alvorens ik die duct ga inkorten.

    Nu ga ik mijn hoofd breken op de brandstofleidingen/pompjes/buisjes....werk aan de winkel dus....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 feb 2009
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.486
    Locatie:
    Groningen
    We zijn benieuwd :)
     
  8. Oja, nog iets: uit tests is gebleken dat benzine dé brandstof is die (in dit geval!) het beste werkt. Wat ik ook probeer met diesel en parafine....de verbranding daarvan loopt lang niet zo lekker als benzine....ik denk dat dat het drukprobleem is waar sommigen het over hadden: "om de verbranding efficient te laten verlopen heb je zoveel psi druk nodig..." ---> Als je diesel stookt ja.

    Maar volgens mij heeft benzine een stuk minder druk nodig. (of temperatuur...)

    Maar wie voelt zich geroepen om mij daar het fijne over te vertellen....dingen over flashpoints enzo. En waarom gebruiken alle turbinemotoren altijd 'diesel-like' brandstoffen? En wat gebeurt er als ik euro 95 zou gebruiken als brandstof voor een huistuin&keuken-jetcat? Welke brandstof zou Coanda hebben gebruikt? (lijkt mij dat hij zeer, zeer waarschijnlijk ook benzine gebruikte....maar dan 1910-style. Was benzine 100 jaar geleden hetzelfde als dat spul wat tegenwoordig 'benzine' heet?



    "gaat niet werken, zal niet werken, werkt niet, kan niet, bestaat niet....noooit!" ;-)
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.486
    Locatie:
    Groningen
    Probleem met diesel / kero / petroleum edg is dat je het moet verstuiven om een goede verhouding lucht / brandstof te krijgen. In een turbine heb je daarvoor die stick die de brandstof verhitten en verdampen. Die damp vermengt met lucht en dat brandt goed. In een diesel motor heb je de verstuivers. Een turbine op kero start heeft ook 1 electro verstuiver om de boel voor te verwarmen. Je zou natuurlijk daar ook meerdere van kunnen nemen zodat je geen stick meer nodig hebt maar dat gaat wellicht teveel stroom vragen.

    Waarom geen benzine....... goede vraag. Het zorgt voor verbranding dus in mijn ogen zou het moeten werken. Er zijn vast mensen die hier een antwoord op hebben.
     
  10. Benzine fikt met een hogere temperatuur...ik wiki dus ik besta... Maar als je dat in een jetcat gooit....denk ik dat ie het te warm gaat krijgen....als het loopt teminste. Loopt het? Wat doet de benzine in de sticks? Hetzelfde als kero toch? Want ik verwarm mijn benzine dus ook voor....hoe stom klinkt dat...maargoed: ik denk dat dat een cruciaal element is....omdat er op deze manier dus gas uit de injectoren komt, ipv vernevelde vloeistof...en daarmee maak je de vlam heel kort (en krachtig).

    Oja, en ik draai de pomp vanaf nu op 11 volt ipv 6...daar gebruik ik een apart 3s 1300 mah lipootje voor. Het pompje komt van zo'n noobie-startsetje...maar pomp prima. Ik heb er ook maar meteen een grotere tank aangehangen. Ik denk dat het brandstofsysteem zoals ik het nu heb, een halve liter binnen één minuut wegzet.

    Yeah baby, dit ding is dorstiger dan mijn auto...en die heeft al zo'n errugu dorst! :D:D
     
  11. scholtus

    scholtus

    Lid geworden:
    31 mrt 2006
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Harskamp
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. SCRT Pilot

    SCRT Pilot Guest

    Spectaculair ding op YouTube. Lijkt erop dat er stuwkracht geleverd wordt. Maar niet echt een EDF als je het mij vraagt. Eerder een radial pomp gebruikt als ventilator/compressor met diffusor aan de omtrek.

    Als je kan zorgen dat de verbrandingsdruk iets onder die van de diffusor exit ligt dan kun je (nagenoeg) de diffusor druk over een groter oppervlak laten aangrijpen => stuwkracht. Dat lijkt mij hier gebeurd te zijn. Dit kun je regelen door met de uitstroomweerstand te experimenteren.

    Het ding heeft ook de juiste sound. Hoe ze de motor uit de hitte houden snap ik nog niet helemaal, zal ook gekoeld moeten worden.
     
  13. [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Aaaahfterburnur!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Oh, oh oh oh...mijn brandstof pomp kapt er net mee. Heb 3 vlammen ofzo kunnen maken...naaaah....bloedlijp gewoon! Een groot verschil tov het vorige testbed....die zonder duct....dit is een soort snijbrander....die vorige was een grappig vlammenwerpertje vergeleken met dit. :D

    Maargoed, ik doe straks nog een poging....met het ruitenwisservloeistofpompje uit m'n auto...volgens mij is dit pompje een stuk degelijker dan dat stuk stront uit china, die kapotging. Is al ingebouwd trouwens...en ik ben weer teruggegaan naar mijn ouderwetse 3-punt injectorring. Gulden regel overscheden: If it works, don't change it!

    Mooi apart geluid geeft dit ding trouwens! En ja, die 'inlet vane' kan je horen....is een deel van het orkest. Zonder dat ding klinkt ie heel anders...en is ie minder stevig. :-D

    Maar dat geluid! Alleen al daarom rockt de hybride jet!!

    Hehe...misschien maak ik er tzt een filmpje van....dat ik er een kuikentje doorheenschiet....en dat ie als gepofte jachtschotel eruitknalt. Bij wijze van "RC bird ingestion test"....:D:D:D
     
  14. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    hej sjef,

    k zie dat je goed bezig bent. Echter wat me opvalt, hoe meet je nu of dat ding ook werkelijk thrust opbouwt? Hoe meet je dat, maar dus ook met en zonder brandstof.

    en btw: volgens mij komt de TECH / mecano van vroeger jou ook nog goed van pas :D

    Gr. rik
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.486
    Locatie:
    Groningen
    Ding op youtube is GEEN edf maar een echte hybride turbine. Ze hebben daar een radiale compressor gebruikt in combinatie met een verbrandings kamer. Het idee aan het begin van dit draadje. En dat lijkt goed te werken.
     


  16. tadaaa!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    tjonge wat een stuwkracht zeg,:sleepy: ik zou hem maar goed vast zetten. maar als terrasverwarmer zou die goed werken
     
  18. Jaaah zeik het maar af hoor...ik ken de riedel: ik bedenk iets nieuws, mensen trekken het niet omdat ze het zelf bedacht zouden willen hebben, en dat betekent dat het goed is.

    Dus ik beschouw jouw azijnige sneer als een compliment. Thanks, mate!
     
  19. SCRT Pilot

    SCRT Pilot Guest

    Ik wil je/het niet afzeiken maar ik denk ook dat een open pijp niet gaat werken.
    Afzetten tegen "de prop" levert niet meer op dan de kale prop kan leveren zegt mijn gevoel.

    Of ik snap het idee erachter niet, wat ik voor je hoop. Het idee van aandrijving zou volgens mij moeten zijn dat je ergens een hogere druk maakt welke op een opp. aangrijpt om zo een kracht te genereren, het opp. mis ik in dit ontwerp. De pijp zou minimaal een grotere diameter moeten hebben naar achteren toe.
     
  20. Oja, ik stond dus 8 meter oid achter dat ding, in de luchtstroom. Je merk duidelijk dat de luchtsnelheid toeneemt op het moment dat de 'combustor' inkomt. Ik zou alleen niet durven zeggen hoe groot het verschil precies is....want ik heb het nog niet gemeten. Maar i'll be damned: er IS verschil!

    De truuk is om niet te veel brandstof in te spuiten, want dan bereik je een punt waarop d'r niet genoeg power meer is om die vlam ruim achter de motor te houden....de afstand tussen de motor en de combustor moet dus groter....en misschien draai ik toch de motor om...ook al is het volgens mij minder efficient zo.

    Wat is trouwens de schroefdraad van glowplugs? Is volgens mij weer zo'n moeilijke maat....

    En hoe regelen jullie je brandstofdruk? Met een regelaar op de pompmotor wss...maar daarnaast toch ook een overdrukventiel ergens? Wat zijn de huistuinenkeuken-oplossingen hiervoor? Ik zat te denken om een paar buisjes en een naald van een carburateur te combineren tot een soort regelaar, waarbij de overdruk weer terugloopt in de tank... Is dat een goeie?
     

Deel Deze Pagina