Skymaster MB339 vliegt

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Richard Branderhorst, 9 mrt 2009.

  1. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.159
    Locatie:
    Ederveen
    Om het draadje van de Rafale niet teveel te bezoedelen, hier dan wat info over de MB339 waar we sinds een maandje mee vliegen.
    Bouwtijd was plm 3/4 jaar (zat wel vliegseizoen tussen!)

    Voor de bouwbeschrijving, check RCU draadje:
    SkyMaster MB339 Build Thread
    Ik ben daar richbran
    Het was ondanks een ARF kit toch een heel gepuzzel om alle systemen goed te laten werken, maar een erg leuke bouw verder.

    Het is een ongelofelijk mooi model om te zien vliegen en helemaal niet moeilijk. Mede vanwege de grootte en de duidelijke beschildering.

    Het model heeft nou vier vluchten, gevlogen door Thomas, mijn zoon. De vijfde vlucht heb ik zelf gemaakt.
    Alles ging OK, tot en met de touch and go.
    Daarna nog een landing.
    Beetje te snel maar in mijn ogen niks gevaarlijks, dus om niet al te ver op de baan terecht te komen heb ik hem kennelijk niet perfect afgevangen.
    Na het eerste contact met de baan begint er zo'n huppeldans, die ik van de Hotspot met het Eurokit gear herken. Niet meer te stoppen! We zien er delen af vliegen. Na vier lelijke huppels eindelijk stil.

    Behoorlijke schade aan gear ophanging, deurtjes, onderkant romp achter neuswiel ingedrukt, gear zelf ook schade vermoed ik. Heb nog niet de moed gehad alles uit elkaar te halen...ff bijkomen. Dus gisteren lekker aan een andere kist zitten werken.

    Ik ga hem weer 100% in orde maken...

    Op zo'n moment wordt je weer eens wakker geschud met het risico van de hobby!
     
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Richard,

    volgde je natuurlijk al op RCU en las net dat je schade hebt gemaakt.
    Zonde man maar jouw kennende gaat dat weer helemaal perfect hersteld worden.

    Alvast heel veel plezier gewenst met je verdere vluchten.
     
  3. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    stuiter de bonk

    @Richard.

    Jammer joh, gaat toch weer een hoop tijd inzitten.(en het nieuwe is er vanaf :wink: )
    Heb de 339 van Maikel zien vliegen en die heeft met 24 kilo vlieggewicht, dacht ik?, totaal geen moeite, de kist blijfffffffffffffft in plané in de landing.

    Ger.
     
  4. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    @R


    Aaaaaiiiii dat is minder Richard, deken er over en ff niet na kijken een wekie of 2.
    Dan maar eens dekentje eraf en de schade herstellen en weer gaan vliegen.

    Wel jammer ik hem super om te zien staan in je bouwkeet.


    Groet Jaap
     
  5. Koenieboy

    Koenieboy

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    611
    Locatie:
    Belgium
    Maikel heeft me 2 weken geleden nog even laten spelen met zijn MB339.

    Ik had me ook wat verkeken op de landingssnelheid. Ik zette het gas al heel vroeg dicht, maar door het hoge gewicht en ondertussen hoogte verliezen tijdens de landingaanvlucht verlies je moeilijk snelheid. (met moeilijke woorden potentiële energie in kinetische energie omzetten :))

    Mijn landingen waren wat snel vond ikzelf maar de landing zelf was vrij zacht, het grondeffect hielp wel wat.

    Shit happens sometimes en soms gaat er wel eens wat kapot, part of the hobby.
     
  6. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.159
    Locatie:
    Ederveen
    Ik denk dat het veel scheelt of je op beton vliegt of gras, ik vermoed dat ik anders niet zo'n schade had gehad....Mja, 3000m beton heeft weer andere voordelen....
    Op het RCU draadje kun je lezen dat er diverse vliegers een kraaienmixer actief hebben om sneller energie af te bouwen.
     
  7. butler

    butler

    Lid geworden:
    5 dec 2005
    Berichten:
    786
    Locatie:
    de koepel
    ik denk dat het gewoon zit in het eerder het gas dicht trekken.

    toen ik de mb 339 invloog heb ik het gas al dicht getrokken voor de laatste bocht.
    ik weet dat het voor je gevoel een beetje eng is omdat de kist zo zwaar is.
    maar de kist zweeft zo bizar goed en kan zo langzaam dat is ongelofelijk.

    en wat ook wel helpt is zeer laag aankomen , dan hoef je niet zo te duiken met de landing waardoor de snelheid niet vergroot.

    ik doe dat met al mijn kisten, de meesten vinden dat dood eng zo als ik land en denken dat ik voor het veld land .
    maar ik ben dat gewoon gewend:D

    ik las op rcu dat hij meskant niet op hoogte blijft bij je.
    hoe is je zwaarte punt?
    en hoeveel rudder uitslag heb je

    Koen kan met die van mij met 3/4 gas een meskant buitenwaardse 360 graden circel vliegen met iets meer dan half rudder.
    mijn zwaarte punt ligt op de buis en hij hangt met volle hopper en lege tanks neutraal tot 1 a 2 graden achter over.
    en die van mij weegt 24 kg vol:shock:




    succes en maak hem snel klaar , want hij vliegt als een droom.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  8. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Je zal soms wel moeten met windstil weer:D Ons veld is best groot maar die 24kg (en die 20 van mij) zet zover door dat je zo weer aan de andere kant van het veld bent:D
     
  9. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.159
    Locatie:
    Ederveen
    Butler,

    Ondanks het feit dat je kennelijk jouw techniek goed beheerst:

    Feit is dat je de kortste landingen kunt maken vanuit een normaal glijpad.

    Ultiem bewijs daarvoor is de landingstechniek zoals die wordt toegepast op carriërs (vliegdekschepen).
    Dat is allemaal via een normaal glijpad van plm 3 graden.
    Voorwaarde is wel dat je zóveel weerstand hebt dat je met power op moet vliegen.

    Voordelen zijn een véél betere trefkans van het landings "punt" en een veiligere final.
    Omdat je gas op hebt staan, is de spool up tijd van de motor veel directer als vanuit idle.

    Bij jouw landings techniek (daarom vinden je clubgenoten het zoooo eng...) heb je het nadeel, dat een vergissing in de snelheid gelijk tot voortijdig de grond raken zal betekenen. Je hebt geen marge meer.

    Met de "carriër style" landing kan een iets te lage snelheid hooguit een wat hardere landing betekenen.

    Uiteraard moet je doen waar je jezelf het best mee voelt.

    Ik ga na de rep eens die kraaienmixer instellen, samen met de speedbrake. Het moet toch mogelijk zijn de MB met power op te landen.
     
  10. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    landen

    Naast model vliegen vlieg ik ook 1op 1 en wel het zweefvliegen.
    Om goeden veilig te landen met een zweefvliegtuig moet in de eerste plaats je snelheid correct zijn, je zit ruim boven de overtrek snelheid, maar ook weer niet te veel, bij te hoge snelheden zijn je kleppen niet effectieve, het pad regel je met je kleppen je hebt maar 1 kans want een door start is niet mogelijk, en als je op een middag een keer gaat kijken zie je dat de landingen over het algemeen netjes zijn.
    Met de formost had je ook geen controle over het landings pad tot er rem kleppen op kwamen en het landen werd simpel .
    Je kunt er nu meer minder gas op houden of de klep stand aan passen zo dat je in vloed kunt uit oefenen op het pad of daal hoek.
    Zo dra je met je vliegtuig dicht tegen de overtrek binnen komt valt er niet veel meer te corrigeren je maakt het je zelf moeilijk vroeg of laat gaat het fout.
    Met vriendelijke groet Gerrit Jan.
     
  11. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.159
    Locatie:
    Ederveen
    GJ,
    Doorgaans liggen de aanbevolen naderings snelheden van een heleboel vliegtuigen in de 1/1 vliegerij rond de 1,3Vs, ofwel 1,3 X de overtreksnelheid.

    Ik snap je opmerking over remkleppen bij hoge snelheden niet, remkleppen worden JUIST effectiever bij hoge snelheden!
    Weerstand neemt kwadratisch toe met snelheid....Dat heb je ongetwijfeld met de theorielessen geleerd daar :)
    .
     
  12. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Richard,
    Zoals je al wel gemerkt hebt zijn landen op gras en beton twee totaal verschillende zaken.
    Het gras is vaak niet zo kort als in 1:1 dus dempt dat de landingsstoot aanzienlijk. De meeste landingspoten van onze jets zijn dan ook mooi geveerd, maar dempen voor geen meter. De techniek op gras is dan ook vaak met minimale snelheid het ding stallen op 5-10 cm boven de grond en hopen dat je snel stilstaat.

    Het is bij landen op beton van belang dat je op het moment van touch down de verticale daalsnelheid vrijwel 0 is, hiervoor heb je juist een iets grotere horizontale snelheid nodig, maar dat speelt bij 3Km baan geen rol.

    Ik denk dat een crow stand van de rolroeren goed gaat werken, vooral omdat de neus van het model hierbij omhoog komt en blijft, doordat de vleugeltippen onder een geringere invals hoek komen te staan. In het echt wordt het niet vaak toegepast omdat de piloot dan enkel de neus van het toestel kan zien, iets waar wij ons niet druk over hoeven te maken.

    Op deze manier kun je voorkomen dat eerst het neuswiel de grond raakt, waardoor de boel gaat stuiteren.

    Bij mijn toestellen doe ik het als volgt: Bij de downwind leg ga ik in landings configuratie, flaps en crow en wielen uit, dan kun je nog heel goed de snelheid zien van het model, en laat hem dan in een continue zakkende bocht naar me toe draaien waarbij de snelheid eigenlijk constant blijft, pas als de kist recht voor de baan komt moet ik meer up geven om de sinkrate te stoppen en komt de neus omhoog. De rest is kinderspel.

    Natuurlijk eerst even op hoogte de rolroer crowstand proberen en eventueel wegmixen met hoogteroer.
     
  13. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    Met hoge snelheid heb je zo veel lift dat je vliegtuig niet wil gaan zitten ook al trek je vol kleppen. gr Gerrit Jan
     
  14. Sandor

    Sandor Guest

    ik kan me sterk vergissen , maar de 1:1 vliegerij heeft weinig te maken met onze toestellen.

    want dan zou een MB339 zoals die van jou ongeveer 300 kilo moeten wegen...
    de mb339 kun je met 40km per uur landen zonder een enkel probleem.
    bij een te hoge snelheid zal deze vroeg of laat gaan stuiteren.
    de olie gedempte poten zoals jij die hebt zouden dit eigenlijk niet moeten toelaten..
    of wat Butler al voorstelde , CG te veel naar voren.

    tot nu toe vliegen alle jets het beste met de CG licht naar achter ivm geen prop wash over het hoogteroer.
    is maar mijn mening.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 mrt 2009
  15. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Klinkt logisch, dan wordt de staart gevoeliger:)
     
  16. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.159
    Locatie:
    Ederveen
    Bert:
    Idd, zo vlieg ik de andere jets ook, alhoewel die hebben geen crow hebben.

    Tja, het is gewoon ff wennen aan zo'n nieuwe kist. Nog te weinig ervaring met de neusstand en inschatten snelheid.

    Sandor,
    Een model of een 1/1 kist vliegt volgens dezelfde principes, daar verandert niks aan. Uiteraard, vanwege het lagere gewicht kom je op fors lagere snelheden uit.

    Ik was al bezig het CG te veranderen n.a.v. de ervaringen met de eerste 2 vluchten, maar dat doe je natuurlijk stapsgewijs. Ik had nu plm 1 ltr (smoke) olie in een tank direct achter het CG en er was bijna 100gr lood uit de neus.
    De Elev trim stond na de 4e vlucht echter nog steeds "UP". Niet dat dit de ultieme indicatie van het CG is, maar gecombineerd met een stabiele pitch ligging gaf me de indruk dat het makkelijk nog wat naar achteren kan.

    We zullen zien na de reparatie.

    Wat wél door mijn hoofd heefd gespookt is dat ik dacht dat je de MB weer niet overdreven moest afvangen, omdat je anders snel een tailstrike hebt, niet voor niets zit er een tailstrike skid op (ook op de 1/1) Als ik dat uittestte (weliswaar met ingeveerde poten) op de bouwtafel, dan liep je vrij snel tegen een tailstrike aan.
    OK, uithuilen, repareren en weer verder, ik heb alweer een hele poos niets écht kapot gevlogen, het was weer eens tijd denk ik....karakter vormende hobby hebben we toch! :)
     
  17. Henri Artz

    Henri Artz Guest

    Maiden

    Gisteren de maiden gehad met mijn MB339 (nog whitebody) .

    Vliegt werkelijk heel strak en blijft ook werkelijk maar doorvliegen. Bij de derde landingspoging, (bij de vorige twee vloog de kist steeds te snel) heb ik op downwind het gas al dicht gestrokken. De flaps had ik bij alle drie de landingspogingen al op een graad of 25 staan.
    Was werkelijk kikken om met deze kist te vliegen!!!
    Helaas is onze grasbaan, die ik gistermorgen nog extra gemaaid had, niet echt hobbel vrij.

    Mede daardoor brak het asje van mijn neuspoot en was een vervolg vlucht niet meer mogelijk.

    Ik weet nu in ieder geval dat hij in kleur gespoten kan worden.


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  18. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    He Henri.
    Fantastisch man , schitterend ,ach en dat neus pootje heb je toch zo weer gefixt? ,of niet dan .

    Veel vlieg plezier.

    Mvg,

    Martin.
     
  19. F15

    F15

    Lid geworden:
    27 jul 2006
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ha Henri,

    Mooi dat hij prima vliegt hoe staat het met de velox ?
    en wanneer zie ik de MB 339 op rozenburg eerdaags ? ben benieuwd

    grt
    michel
     
  20. Henri Artz

    Henri Artz Guest

    Hoi Michel,

    Helaas is het de Velox niet zo best verlopen. Helaas heb ik de wetenschap betreffende de eigenaardigheden van de Velox iets te laat gelezen op het forum. Ik zat op downwind met voldoende snelheid (naar mijn mening en ook die van enkele toeschouwers) en hij zakte zo over de achterzijde weg. Dus vol gas en neus down. Ik kwam naar schatting één metertje te kort. Hij klapte vlak tegen de grond.

    Dus wanneer iemand nog wat onderdelen heeft van een Velox dan graag een berichtje.

    En Rozenburg moet er binnenkort wel een keer van komen.

    Grtz,

    Henri
     

Deel Deze Pagina