Bouwverslag van de Fly Baby

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Bert van Eijk, 1 jan 2007.

?

Wat vindt u van dit bouwverslag?

Peiling gesloten op 21 jan 2008.
  1. Goed, ga er mee door.

    100,0%
  2. Kan beter; geef een reactie........

    0 stem(men)
    0,0%
Meerdere stemmen zijn toegestaan.
  1. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Heb een vraagje..

    Waar dient dit stukje pijp voor?

    [​IMG]


    Overigens ben ik erg onder de indruk van dit draadje! Wat een mooi toestel is dit!!!
     
  2. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hi,

    Dit stukje pijp is de "happer" voor de carburateurvoorverwarming, die wordt gebruikt om bevriezing
    van de gasklep te voorkomen.
    Zoals je ziet is de uitlaatpijp dubbelwandig en daardoor kan de lucht worden voor verwarmd.
    Ergens in de aanzuigopening (in dit geval onder de carburateur) zit een klep, die bij het
    vermoeden van ijsafzetting in de carburateur kan worden bediend. Het gevolg is dat er nu
    verwarmde lucht in de carburateur komt. Warme lucht is minder "dicht" en zal dus de prestaties
    van de motor beïnvloeden, vandaar dat de vlieger als dat mogelijk is de koude lucht zal
    selecteren als het op prestaties aankomt.
    De kans op bevriezing is het grootst naarmate de gasklep dichter wordt getrokken. In de
    meeste vliegtuigen (zonder injectiemotor) zal de checklist voorschrijven dat er is een landings-
    configuratie wordt gevlogen de carburateurvoorverwarming wordt aangezet.

    Wellicht was de uitgebreide uitleg niet nodig, maar zo is het redelijk volledig.

    Bert
     
  3. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Thnx Bert voor de uitgebreide uitleg!!

    Ik volg je draadje met veel plezier en ben erg onder de indruk van zowel je bouwkunsten als het toestel zelf!!

    Groet,
    Theo
     
  4. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hi scalefans,

    Hij moet toch eens af, nog liefst voor het nieuwe vliegseizoen.:rolleyes: Vandaar weer even een upgrade.
    Nu zijn de belangrijkste teksten aangebracht hetgeen weinig commentaar behoeft.

    [​IMG]

    Alle teksten zijn letterlijk en op schaal van de echte Fly Baby overgenomen. Er zijn
    met de plotter maskings gemaakt en de teksten zijn toen met 2-K lak opgebracht.

    [​IMG]

    Bij het verwijderen van de tape zijn wat lakdraadjes achtergebleven, die nog moeten worden verwijderd.

    [​IMG]

    Ondanks het feit dat de letters slechts drieënhalve millimeter hoog zijn, is het allemaal best te lezen.

    [​IMG]

    Vanwege de tapes die op de romp zijn aangebracht is de maskingtape niet helemaal goed komen
    te zitten. Het resultaat is een deels weggevallen tekst. Ik durf het nog niet aan om het met een
    penseeltje bij te werken. Veel te klein en veel te fijn. :cool: Ik ga me nog beraden hoe ik dit oplos.

    [​IMG]

    Hier moet nog een stang uit de motorkap komen, die de olie afsluitklep moet bedienen. Ik denk
    eraan om daar de ontvanger schakelaar aan te koppelen.

    [​IMG]

    Zelfs op het landingsgestel is nog tekst aangebracht, ook dat is weer redelijk gelukt. De
    verbouwing bij mijn dochter is bijna klaar, dus kan ik me helemaal op de Fly Baby storten. :grin:

    Wordt vervolgd.
     
  5. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.421
    Locatie:
    Spijkenisse
    Net echt!:cool:
     
  6. Teus

    Teus Guest

    Dat ziet er toch nog goed uit Bert :thumbsup:

    Vraagje,

    Hoe heb je de maskingmal gemaakt? 3mm is toch best klein om zelf uit te snijden. Heb je een snijplotter gebruikt o.i.d.?

    Gr. Teus
     
  7. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hoi Teus,

    Ja hoor, de maskings zijn met een snijplotter gemaakt.
    Met de hand snijden is op deze grootte volgens mij onmogelijk. Zelfs het bijwerken van "heilige dagen" met het fijnste penseeltje wilde al niet. :mad:

    Groeten,

    Bert
     
  8. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo Bert,

    Wat ziet dit er weer waanzinnig mooi uit!
    Laatste loodjes zeker nu???

    Deze gaat zeer goed scoren bij de F4c in Noorwegen deze zomer :cool:


    "Een schaalmodel is nooit af, je stopt gewoon en begint met het volgende."


    Ben benieuwd wat dat gaat worden, vast weer een dubbeldekker, je hebt de smaak goed te pakken :D


    Groeten, Ralf


     
  9. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd

    Bedankt voor de lovende tekst. Maar jij kunt er ook wat van hè?
    Dat scoren is wel de bedoeling, maar zo langzamerhand begin ik steeds meer te denken aan de Maiden. Ik het zwaartepunt goed, zit alles goed vast, houdt de constructie het. :confused: Ik denk het wel, maar je weet maar nooit. :alien:

    Groeten,

    Bert
     
  10. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    O Ja,

    Dat nieuwe model moet een P-47 worden, die al een tijdje ligt te wachten. Maar het zal er van komen om een warbird te bouwen.

    Maar Ralf, tweedekkers vind ik ontzettend leuk.

    Bert
     
  11. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hi scalefans,

    De banden zijn aan de beurt. Na wat problemen met de band mallen, deze uiteindelijk toch
    opgelost en het maken van de rubber banden kon aanvangen.

    [​IMG]
    De met rubber gevulde mal.

    De voorbereide mal is gekoppeld en gevuld met PU rubber. Het rubber werd met een slagroomspuitje
    van onderen af ingespoten, terwijl er aan de bovenzijde ontluchtingsopeningen
    waren aangebracht.

    [​IMG]
    Het plakkaat aan de onderzijde van de mal.

    Na uitharding werd de mal gepakt en een onaangename verrassing kwam aan het licht. :sad:
    De mal had gelekt.

    [​IMG]
    Het punt van lekkage te zien bij de aansluiting met de binnenmal.

    Aan een van de zijden van de buitenmal is de binnenmal vastgeschroefd, maar aan de andere
    kant niet. Dit bleek het probleem te zijn. :rolleyes: Met een beetje doordenken had dit voorkomen
    kunnen worden.

    [​IMG]
    Uiteraard was de eerste band niet een goeie.

    Het eerste bandje had uiteraard wat luchtblazen opgelopen in de mal, hetgeen door de
    lekkage was veroorzaakt.

    [​IMG]
    Plaatsen waar lucht, in plaats van rubber zat.

    Tegelijk had ik nu wel een idee van de sterkte van het rubber. Dat viel niet tegen en gelijk werd
    besloten om de binnenmal te vergroten, zodat er minder rubber gebruikt hoefde te worden.

    [​IMG]
    De binnenmal met toevoeging op de buitenrand.

    Minder rubber, betekent minder gewicht. :grin:

    [​IMG]
    Ter afdichting van de mal werd nu klei aangebracht.

    [​IMG]
    De nieuwe opstelling is verticaal, met een ontluchting bovenin.

    Om inzakking te voorkomen werd er een soort overloop trechter aangebracht met
    daarin wat extra rubber, zodat dit kon inzakken in de plaats van eventuele lucht. Toch werden
    er nog kleine luchtblaasjes in de band aangetroffen die bij de volgende exemplaren steeds
    minder werden. Blijven oefenen dus. :D

    [​IMG]
    Nieuwe band met uit hout gedraaide velg.

    De velgen zijn in eerste instantie van een plaat multiplex gedraaid. Later kan ik deze ook van
    epoxy o.i.d. maken.

    [​IMG]
    De band om de velg levert toch een stukje "vering" op voor de Fly Baby.

    Nu volgen de wieldoppen nog om het geheel compleet te maken.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2009
  12. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Hoi Bert.

    Ziet er heel mooi uit.
    Maar even over die luchtblaasjes.
    Kun je er het niet vacuum trekken.
    Is maar een idee.

    Ga lekker zo door dan zien we hem de eerste schaalwedstrijd wel.

    Han.
     
  13. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hi scalefans,

    Jullie hebben de wieldoppen nog te goed en nog veel meer natuurlijk.

    [​IMG]
    De eerste laag glasmat over de gedraaide mal.

    Aanvankelijk heb ik geprobeerd om met één laagje glasmat te volstaan maar dat te slap.
    Een tweede laag is stevig genoeg.
    De houten mal werd bekleed met monokote wat makkelijker werkt dan de lossingswas en dergelijke.
    Monokote heeft geen last van warmte die vrijkomt bij het hardingsproces van epoxy- en polyesterhars.

    [​IMG]
    De wieldop op z'n plaats levert een compleet beeld op.

    Weinig over te vertellen verder, want er moet nog verf op en dan zal het ter beoordeling van
    de lezer zijn of het erop lijkt.

    Wordt vervolgd
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2009
  14. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hi scalefans,

    Gelijk nog maar een update omdat de vorige wel heel erg kort is.

    Er moet nog een dummymotor worden gebouwd om het geheel wat echt te laten lijken. Eerst
    werd een tekening vervaardigd om zoveel mogelijk een beeld te krijgen van hoe het allemaal moet.
    Daarbij krijg je gelijk al visioenen over de constructie van het geheel.

    [​IMG]
    De ruwbouw van het motorcarter.

    Met een bestaande ronde vorm (kartonrol) werd de basis gelegd. Er werd vervolgens een schijf
    balsahout ingelijmd om de ronde vorm te kunnen fabriceren.

    [​IMG]
    De ingelijmde verstevigingsring voor het centreren in de draaibank.

    In de draaibank werd het geheel in model gedraaid en met polyesterplamuur werd het zaakje glad
    afgewerkt.

    [​IMG]
    De uitgetekende schijven voor de cilinders.

    Aanvankelijk werd de schijven allemaal uit 1 millimeter triplex (ik had even geen andere maat op
    voorraad) gemaakt, maar dat klopte niet met de maatvoering. Toch maar met de modelbouwwinkel
    gebeld voor 1,2 millimeter triplex voor de tussenschijven. Nu klopte het precies. :grin:

    [​IMG]
    Eerst met de figuurzaag uitzagen, dan stapelen.

    Aanvankelijk had ik elke schijf op maat getekend, maar later heb ik gewoon een stapeltje van de
    grootste schijven gezaagd. De draaibank en schuurpapier deden de rest.

    [​IMG]
    Op de draaibank komt de uiteindelijke vorm in beeld.

    De schuine hoek (4 graden) kan met de metaaldraaibank gemakkelijk gerealiseerd worden.

    [​IMG]
    De cilinderkop is een apart verhaal, zie onderliggende tekening.

    De cilinderkop moest wat anders worden opgebouwd. Ik heb besloten om één oermodel te maken
    en daarna een afdruk in siliconenrubber te maken. Het vervolg zou dan een vijftal cilinderkoppen
    van epoxyhars vermengd met microbaloons moeten opleveren.

    [​IMG]
    Het totaalplaatje van een cilinder met kop.

    De complete cilinder van hout lijkt er toch wel een beetje op. Voor het uiteindelijke resultaat
    maar weer een foto van de echte motor.

    [​IMG]
    Zo moet het gaan worden al ie klaar is??

    Er moet dus nog veel gebeuren. Heel apart bij deze motor is dat de buizen voor de klepstoters aan
    de achterzijde zijn geplaatst. Ook dat moet dus nog worden gemaakt, samen met de kleppendeksels.

    Wordt vervolgd.
     
  15. mac

    mac

    Lid geworden:
    7 apr 2008
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Enkhuizen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  16. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.920
    Locatie:
    groningen
    Cylinder met kop = plaatje! :worship:

    Nu nog kleine boutjes er tussen friemelen (zie foto) en dan is 'ie helemaal af. :p


    jan.
     
  17. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    hoi bert zeg ziet er puik uit hoor! even n vraag ivb met bespaning welke soort folie heb je gebruikt en waar kan ik die halen

    mvg johan
     
  18. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Goed idee om nog eens te proberen.
    Met de binnenmal erbij zal de uitvoering wel iets moeilijker zijn.
    Wordt in de toekomst, want ik heb nu een aantal acceptabele banden.

    Bert
     
  19. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Dank je Jan,

    Aan de boutjes, zowel voor de kop, de cilinder en het motorcarter wordt gewerkt.

    Bert
     
  20. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hoi Johan,

    Ik heb hiervoor solartex gebruikt dat ik bij Mick Reeves (Engeland) had besteld, maar volgens mij ook gewoon in Nederland te verkrijgen.

    Groeten,

    Bert
     

Deel Deze Pagina