De bouw van een Boomerang Elan

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door jolmer, 18 mrt 2009.

  1. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Bedoel je dat de servoplaat zélf kapot gaat, of dat het hout waarin deze vastgeschroefd zit het begeeft? En hoe moet ik de servoplaat verstevigen, als er een servo op zit die de hele plaat in beslag neemt? Of moet de plaat vast met bouten en moeren, i.p.v. zelftappers?

    BTW, hoe krijg je Kero op je servo's? Dan móet je wel erg enthousiast vliegen, inderdaad! :D

    ~Jolmer
     
  2. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Eigenlijk zonde van al dat vermogen, toch? En als ik nou alleen vol gas vlieg bij verticale figuren? Zou de Elan deze power niet aan kunnen? Sandor heeft vanaf het begin aangegeven dat er zelfs wel een P160 op zou kunnen, waarom dan niet mijn 15 kg?

    ~Jolmer
     
  3. henk visser

    henk visser

    Lid geworden:
    20 mei 2005
    Berichten:
    131
    Locatie:
    Ureterp
    Jolmer de Boomerang Elan is ontworpen voor de 8kg motoren zoals de jetcat P-80.
    Ik vlieg hem nu met de P-120 se maar wel op 117K ipv 123k!
    Een 16kg kan best als je hem terug draaid! de inbouw maten van een 80 120 en 160 zijn namelijk gelijk :)
    Ook vraagt een zwaarder turbine om throttle managment...dus niet dom weg blazen ))))))
    Ik zou hem zeker bij de eerste vluchten terug zetten tot je de kist goed kent en dan kan je altijd nog voor de volle pot gaan!
     
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2009
  4. butler

    butler

    Lid geworden:
    5 dec 2005
    Berichten:
    786
    Locatie:
    de koepel
    tuurlijk past er een 160 in (kwa formaat)
    kwa vermogen gaat de elan met een 120 al na de start vertikaal omhoog met volle tank.

    hij vliegt al goed met een p80.

    maar ik wil het best wel eens zien hoor met meer dan 15 kg:D(op een veld bij jullie)

    koen bedoelt als er bijvoorbeeld kero uit de ontluchting aan de onderkant loopt en over de flap luikjes komt.
    de plastic kapjes kunnen daardoor week worden en afbreken
    doe een wat groter ringetje onder de schroefjes (meer draagvlak)

    gr maikel
     
  5. Sandor

    Sandor Guest

    hij bedoelt je flap servo,s , ik had eens een geval waardoor het plastic uitharde nadat er wat veel kero opkwam..
    je zult wel zien war het spul overal kruipt

    ik raad je dan ook aan voordat jegaat bouwen alle spanten in de romp even een laagje vernis te geven (mengsel 30 min epoxy met methanol - verdunnen tot het bijna water is)
    even insmeren en klaar , nooit meer keroschade aan de binnenkant.
     
  6. Sandor

    Sandor Guest

    nee dat gebeurt door lui die een klitbandje gebruiken om een tank te monteren
    die gemiddeld 30 kilo weegt bij 5G....
     
  7. henk visser

    henk visser

    Lid geworden:
    20 mei 2005
    Berichten:
    131
    Locatie:
    Ureterp
    Wat ik vaak doe en ook prima werkt is G4 van De Vos chemie.
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.575
    Locatie:
    Groningen
    glasmatje kan ook goed, en anders namaken van glasvezel..... :)
     
  9. Koenieboy

    Koenieboy

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    611
    Locatie:
    Belgium
    triplex plaat en wit bespannen gaat ook :)
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.575
    Locatie:
    Groningen
    Da´s ook een stuk simpeler.....
     
  11. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Uh, hoe moet je de tank dan vastzetten? :confused:

    Is het namaken van die servoplaatjes echt noodzakelijk als je alleen rondvliegt, i.p.v. dat je veel bizarre 3D-achtige manoeuvres maakt? Ik heb zojuist nog even gekeken, maar dat spul zit (tenminste nu nog) als een huis...

    ~Jolmer
     
  12. Sandor

    Sandor Guest

    Tank zet je vast met minstens 3 klitbandjes die helemaal rond lopen.
    of een paar stevige tywraps , tire raps of trekbandjes.

    die servo plaatjes hoef je niets aan te doen een paar onderleg plaatjes is voldoende.
    koen en ik vliegen die kisten erg extreem , daarom verslijten we er ook meerdere per jaar...
    daardoor zien we ook wat gaat en niet gaat..
    als er een fout inzit halen we die er wel uit meestal .
    kreten zoals : dit had ik niet gedacht , of "ik heb niks meer" , of "waarom komt het gras omhoog".
    zijn veel geuite kreten op het veld...

    gebruik gewoon epoxy die heb je wel op de plank staan..
     
  13. butler

    butler

    Lid geworden:
    5 dec 2005
    Berichten:
    786
    Locatie:
    de koepel
    je kan het ook met trekbandjes doen.
    maar ik ken er genoeg die het met klitteband doen.
    en koen heeft bewezen dat het goed vast blijft zitten:D

    gr maikel
     
  14. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.750
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Booster turbine, vuurrood

    Overdag zie je dit denk ik niet ,maar ik zou hem wel een beetje aanpassen
    Geen kwaad woord hoor , maar als ervaren turbine ontwikkelaar en bouwer ,moet ik toch even een paar dingen zeggen over je motor
    De vlam komt te ver naar achter ,en bij gasgeven is dit dan ook duidelijk te zien.

    de mannen van booster zullen wel weten waar ze mee bezig zijn denk ik dan ,maar soms heb ik m,n twijfels,


    Ik heb de mannen van booster gesproken ,en heb zo,n stuwcone in m,n handen gehad , die is bijna een mm dik ,en beweerden ook nog eens dat het inconel was, dus als ie zo rood staat ,reken dan op een egt van 750 plus , geen wonder dat je daardoor je 2.5 kg extra hebt ,hitte is nu eenmaal power , maar nogmaals geen kwaad woord , dat doe ik wel op jetpower ,want dan spreek ik ze toch weer ,en zal dan gelijk doorgeven dat ze de naam van de motor maar moeten veranderen in hot booster.

    Kan wel met die mannen opschieten dus das geen probleem .
    ze houden wel van een grapje.

    Maar goed , ik wens je veel succes Jolmer ,en hoop dat je alles keurig afhebt voor Appingendam , dan kom ik ook ,en neem een paar tractoren mee en nog een lief klein motortje .
    Ik wil je motor wel eens horen draaien ,en zien draaien met m,n eigen ogen .

    steek ik weer wat vanop.

    Tot Appingendam.

    Martin.
     
  15. Koenieboy

    Koenieboy

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    611
    Locatie:
    Belgium
    en heeft ook bewezen dat je na het opstijgen maar tot 5 tellen moet wachten alvorens dan rechtomhoog te trekken en te zien dat ie unlimited verticaal gaat met een P120SE :D.

    Met je Booster wordt dat nog leuker denk ik :D
     
  16. RUFTER

    RUFTER

    Lid geworden:
    20 sep 2004
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Diest (BE)
    Je moet de tank door klittenband of met tie-wraps verbinden met de spanten in de romp, enkel bevestigen op de plaat waar de tank op rust is niet genoeg, dan komt de tank met plaat en al eruit.
    Ik had dit opgelost door 2 aluminium buisje door de spanten te steken en daar alles aan te bevestigen, maar er zijn meerdere manieren mogelijk.

    Groeten, Bart.
     
  17. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Bedankt voor de tips! Wat is eigenlijk een "onderleg plaatje"?

    Ik ga sowieso de servo's van de flaps extra stevig bevestigen, omdat die aardig wat weerstand krijgen te verduren...

    ~Jolmer
     
  18. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Heel verstandig, als je in een iets te snel 'vluchtpad' zit, en dan is zeker niet denkbeeldig met 15 kilo trust tot je beschikking, en je zet je flaps wat snel bij, dan is het 'breaking point' snel bereikt :wink:
    Heeft Sandor ook wel eens gehad met zijn 'oude' XL Velox. "hé wat komt ie scheef binnen"
    Onderplaatje haalt de flex uit de servo houder en geeft meer grip aan de bevestiging van de servo tray.

    bouw ze.


     
  19. MendeltBooster

    MendeltBooster

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    120
    hallo martin
    ik wou even reageren op dit bericht
    de booster is niet zo rood als op het filmpje die is van slechte kwaliteit
    ik heb liever dat de uitlaat heet is dan het turbinewiel.
    de max tem was 650 graden de booster meet de temp tussen de ngv bladen net voor het turbinewiel en dan is dat niet slecht
    eerste run van de turbine was niet zoals het hoort maar dat kwam door een paar mis starts omdat de motor niet genoeg kero kreeg met de tijd komt er wel een goed filmpje maar dan niet met een mobiele telefoon
    grt mendelt ps heb je nog met het glaasje gewerkt?
     
  20. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.750
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo Mendelt.

    ik moet eerlijk zeggen dat ik er nog niet aan toegekomen ben dat glaasje te gebruiken.
    Maar ik heb het in iedergeval liggen ,dus .....

    Maar nu even over die booster.

    Mendelt , jij was er dus bij , heb je dan geen roodgloeiend turbine wiel gezien ? kan haast niet anders want die cone werd helemaal rood, of ligt dat aan dat telefoontje ,dat die juist de verkleuring versterkt op het fimpje.

    Hoe dan ook ik wil hem zien draaien , ik kom gezellig buurten in Appingendam ,kunnen we babbelen en mekaars hobby bekijken.

    Mvg,

    Martin.
     

Deel Deze Pagina