De bouw van een Boomerang Elan

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door jolmer, 18 mrt 2009.

  1. MendeltBooster

    MendeltBooster

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    120
    hallo martin
    ja het telefoontje versterkte het licht en inderdaad was ik erbij want het was bij mij thuis maar als je in appingedam bent kun je altijd langs komen
    kun je mijn booster ook wel horen en zien lopen temp van mijn booster zelfs hoger 730 graden maar dan zit ik over de 17 kilo stuwdruk geen enkel probleem maar je moet een turbine ook niet altijd volgas laten draaien doen ze bij een echte ook niet er word maar 90% van het vermogen gebruikt dat geeft turbo ook aan
    grt mendelt
     
  2. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek
    He Mendelt, als je "mijn" kist mee neemt kun je hem daar laten draaien, neem ik em ook mee. Zijn er waarschijnlijk 3 F16's.

    Martin, in mijn F16 zit een kunstwerkje van Mendelt, kun je die ook eens horen en zien draaien. Heeft een heel apart en realistisch geluid, anders dan de fabrieks motoren. Mijn temperaturen hangen rond de 520 graden en 14kg stuwdruk en we hebben ook al eens gedraaid in het donker en ook dan licht de nozzle op.

    Groetjes, Peter
     
  3. wpkees

    wpkees

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    310
    Locatie:
    leiden
    kunnen s'nacht gaan vliegen
    nachtjetmeting :)
     
  4. Sandor

    Sandor Guest

    meet eens met een externe thermo?
    wij hebben toen tot 900 graden gemeten bij een 160.
     
  5. MendeltBooster

    MendeltBooster

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    120
    hallo sandor
    als je de motor inbouwt word de uitlaat nossel niet meer rood word gekoeld door de lucht stroom is met mijn booster ook zo nossel temp boeit niet als je een schaal 1op1 neemt met afterburner word de nossel nog veel heter maar die licht achter het turbinewiel die is niet zo heet blauwe kegel komt van snelle acc en verdwijnt direct
    grt mendelt
     
  6. wpkees

    wpkees

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    310
    Locatie:
    leiden
    als de fabriekan er voor in staat dat deze turbine tegen deze hogen temp kan
    en de materialen die hij gebruikt er tegen bestand zijn en geefd er gerantie op
    dan is er toch niks aan de hand
    maar ik moet wel zeggen dat het wel anders is dan dat we gewend zijn
    Gr limme
     
  7. MendeltBooster

    MendeltBooster

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    120
    nee lijkt alleen zo 2jaar garantie alle onderdelen inconel
     
  8. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Hey iedereen!

    Zo, dan nu eindelijk weer eens een update van mijn bouwwerkzaamheden aan de Elan! :D
    Ik heb inmiddels al aardig wat gedaan en héél veel foto's gemaakt,
    waarmee ik aan jullie de bouw een beetje wil illustreren.

    Ik ben begonnen met het vastlijmen van alle roeren aan de vleugels, kielvlakken,
    hoogteroer en romp (voor de flaps):

    [​IMG]

    Ik ben van plan de scharnieren van de roeren later nog te borgen,
    door een satéprikker door het roer en het scharnier te boren.
    Uiteraard aan de onderkant, zodat dat niet opvalt... ;)

    Daarna heb ik de servo's geprepareerd, incl. de montage van deze op de servoplaten:

    [​IMG]

    Serieproductie! ;)

    [​IMG]

    Daarna uiteraard de middenstand van alle servo's bepaald...

    [​IMG]

    De eerste servo's zijn geplaatst in de vleugels van de Elan:

    [​IMG]

    ~Jolmer
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2009
  9. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    [​IMG]

    De servo's worden via een M3-draadeind aan een hevel (lange M3-bout) in de aileron's gekoppeld...

    [​IMG]

    En dat ziet er dan als volgt uit:

    [​IMG]

    Daarna was het de beurt aan de flaps:

    [​IMG]

    Montage van de hevel op de flaps:

    [​IMG]

    [​IMG]

    ~Jolmer
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2009
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.575
    Locatie:
    Groningen
    Zijn alle scharnieren die erbij zitten van die CA charnieren?
     
  11. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Gemonteerd en wél: de flaps van mijn Elan...

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna heb ik van 2 servo's het snoer verlengt, voor montage in het stabilo:

    [​IMG]

    Daarna de boel gemonteerd...

    [​IMG]

    ... en de boel op de hoogteroeren gemonteerd!

    [​IMG]

    ~Jolmer
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2009
  12. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Jep, ik heb me laten vertellen dat dat volstaat, àls ik ze maar borg...

    ~Jolmer
     
  13. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Daarna kon ik het niet laten om even mijn landingsgestel te prepareren:

    [​IMG]

    Eén van de remmen...

    [​IMG]

    Gemonteerd in 2 minuten! Als alles zo gemakkelijk was... :D

    [​IMG]

    Hierna ben ik verder gegaan met het monteren van de servo's.
    In dit geval de servo's in de beide kielvlakken van de Elan:

    [​IMG]

    Na wat vijlwerk, paste de servoplaat goed!

    [​IMG]

    ~Jolmer
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2009
  14. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Nog een draadstangetje er tussen, dan is die ook alweer klaar!

    [​IMG]

    Vervolgens heb ik de romp klaargemaakt voor de testplaatsing van de motor:

    [​IMG]

    Daarna heb ik een bezoekje afgelegd in Sneek, bij Peter Coers.
    We hebben daar gezamenlijk geprobeerd de romp passend te maken voor mijn turbine...

    [​IMG]

    Een beetje "overkill" voor een Elan, maar wel erg gaaf om te zien! :D

    [​IMG]

    Waar ik zojuist nog mee bezig ben geweest, is het verstevigen van de spanten
    (met glasmatten en 24h Epoxy) waarin de motor wordt vastgeschroefd:

    [​IMG]

    Dat is wel nodig, met zoveel stuwdruk! Nu nog even de rest van de spanten in
    de 24h Epoxy smeren, zodat de kist geen last krijgt van kerosinecorrosie / ~schade...

    To be continued...

    ~Jolmer
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2009
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.575
    Locatie:
    Groningen
    Met zoveel stuwdruk krijg je vanzelf een pijl vleugel :)
     
  16. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Wordt 'ie toch nog moeilijk te vliegen! :D

    ~Jolmer
     
  17. Gert-Jan

    Gert-Jan

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Ureterp
    boemerang

    Jolmer,

    Ga je ook een vector toepassen ?

    Gert-Jan
     
  18. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Bedoel je Thrust Vectoring, zoals bv. bij een F-22? In dat geval: nee, dat niet...

    Daarvoor heb ik geen ruimte, maar ik zou ook niet weten wat het voordeel daarvan op deze kist zou zijn. Als het al mogelijk is, want de motor zit redelijk in het midden van de kist; de beide staartbomen steken nog een heel eind achter de motor uit, dus kun je volgens mij sowieso niet aan TV doen...

    ~Jolmer
     
  19. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Oeps, ik had de naam van het fotoalbum veranderd, waardoor de foto's niet meer zichtbaar waren... Nu verholpen! :D

    ~Jolmer
     
  20. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Mooi kist!! maar is het niet verstandig om stukjes krimpkous om de kwiklinks te doen? als je pech hebt kunnen ze onder zware belasting open schieten;)
     

Deel Deze Pagina