ST52E Benzinmotor 52ccm Welke motor is dit?

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door rwijnhov, 1 apr 2009.

  1. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.462
    Locatie:
    St.Anthonis
    Beste Allen,

    Even een vraagje, ik heb gisteren deze motor maar eens gekocht omdat ik gewoon erg nieuwsgierig ben of het iets is. Hij komt van http://www.schelbietech-powerengine.de . Kan iemand mij vertellen welk merk dit nu is. Het is namelijk geen FTL en ook geen TGY. Cilinder en blok is anders. Wie weet welke het wel is? Zodra ik hem binnen heb zal ik eens wat meer foto's plaatsen. Nu moet ik ook nog een op zoek naar een toestel voor deze motor :).

    [​IMG]
    specs:
    ST52E Benzinmotor 52ccm Luftgekühlt
    Speziell entwickelter 2 Taktmotor aus Robusten Industrie Motoren. Er ist für den Einsatz in Flugmodellen bestens geeignet. Ruhiger kraftvoller Lauf im gesamten Drehzahlband.
    1700 Umin - 6300 Umin mit 22 X 10 Menz Luftschraube.
    Zündanlage :
    Der Motor ist mit einer Akkuzündanlage, Spannungsbereich 4,8 - 6 Volt
    serienmäßig ausgerüstet. Auf Wunsch und Mehrpreis kann auch eine Automatisch nachregelnde Micro -Prozessor Zündung geliefert werden. Durch einen um 360° verstellbaren Zündgeber mit Dauermagnet ist eine Früh - Spät Zündung einstellbar.
    Der Zündaufnehmer ist fest und sicher am Motor befestigt.
    Vergaser:
    Als Vergaser ist ein Walbro Membranvergaser oder baugleich verbaut.
    Durch die Membran Pumpe und Regelung ist er Lageunabhängig. Leer und Vollgaseinstellung ist durch Einstellschrauben auf Propeller und Betriebszustand anpassbar. Ebenso verfügt er über eine Schokerklappe . Der Venturi Durchmesser beläuft sich auf 15mm. Es ist ein ausreichendes Isolierstück zwischen Motor und Vergaser verbaut
    so das eine Dampfblasen Bildung ausgeschlossen ist. Ansaugtrichter sorgt für gleichmäßige Strömung im Einlassbereich des Vergasers. Ebenso wird ein Spritnebel verhindert.
    Der Drehzahlbereich bezieht sich auf einen eingelaufen Motor von 1700 Umin bis 7800 U
    min. Unter Verwendung von Vollsyntetik Öl. Mischung 1 : 40 !
    Luftschrauben: 20 X10 - 21X8 - 22X6 - 22X8 - 22X10
    Einlaufen:
    Der Motor sollte mit 2 Takt - Mineral - Öl einlaufen! Kein Vollsyntetik Öl wegen der guten Verschleißminderungs - Eigenschaften im Öl verwenden! Nach ca. 15 Betriebstunden auf Vollsyntetik wechseln.
    Treibstoff : Super - Bleifrei.
    Motor Daten ST52E :
    ST52E 2 Takt Kolbenmotor.
    Hubraum 52 ccm.
    Bohrung 44mm .
    Hub 34 mm.
    Gewicht: mit Zündung ohne Dämpfer ca.1780 g.
    Masse : H = 20 cm B = 20 cm ( 11,5 cm ohne Vergaser ) L = 20 cm.
    Kühlung : Luft
    Schub : Eingelaufen, mit 22X10 Luftschraube 6300 Umin = ca. 13 Kg Schub!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  2. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.434
    Locatie:
    Spijkenisse
  3. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.462
    Locatie:
    St.Anthonis
    Dat klopt die gegevens heb ik ook al allemaal. Ik heb de motor en besteld en hij komt mijn kant uit. Ik was dus alleen nieuwsgierig welke chinees dit eigenlijk is. Ik neem aan dat hij namelijk ergens in china gemaakt wordt en daar ook nog onder een andere naam verkocht word. Het is dus geen ftl of xyz. Welke zou het wel zijn.
     
  4. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Dit is gewoon een Industrie motor uit China die ook in Chinese motorzagen en bosmaaiers is te vinden .

    Ze hebben geen automatische vonk tijdpunt verstelling .
    Geen walbro carburateur .
    En 13 kg thrust krijg je niet eens met een ZG62 en Reso voor elkaar .

    Geschatte inkoop onder de 50 $

    Als je 50 bestelt kan je ze ook met een groene zylinder krijgen . :D

    Als model zou ik een hoogdekker aan raden die zonder motor goed te landen is . :D

    Mvg johan
     
  5. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.462
    Locatie:
    St.Anthonis
    hmmm ok duidelijk, zodra ik hem binnen heb, zullen we er eens een purple pipe aanhangen en eens proef gaan draaien. Heb er niet al te veel voor betaald, dus ik kan er wel eens mee gaan experimenteren.

    Maar waarom zou deze onbetrouwbaar lopen en afslaan?
     
    Laatst bewerkt: 1 apr 2009
  6. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Voor die paar dollar heb je geen qualiteit kwa materiaal en dichtingen enz.
    De carb is een goedkope plagiat en ook de ontstekingstijdpunt staat vast .

    Bij een motorzaag voor de hobbyist is het geen probleem als hij en paar keer afslaat , je trekt een paar maal aan het touwtje en hij loopt weer .

    Maar bij een vliegend model heb je geen touwtje . :D


    Mvg Johan
     
  7. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.434
    Locatie:
    Spijkenisse
    En los van de betrouwbaarheid; qua duurzaamheid zit je met deze motor ook echt niet op de voorste rij helaas......
     
  8. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.462
    Locatie:
    St.Anthonis
    Ok van wat ik las op de website staat het ontstekingspunt niet vast en kun je dit zelf afregelen. Ik heb er gelukkig ook niet veel voor betaald dus dan kan ik nog wel wat prutsen. :)

    "Durch einen um 360° verstellbaren Zündgeber mit Dauermagnet ist eine Früh - Spät Zündung einstellbar."
     
  9. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss

    Je hebt er alleen niks aan .

    Om makkelijkte starten heb je 0° nodig .
    En voor power tot 30° voor ontsteking .

    Mvg Johan
     
  10. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.462
    Locatie:
    St.Anthonis
    hmm ze beweren dat ze ook een digitale hebben eens informeren hoe dat zit.
     
  11. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.462
    Locatie:
    St.Anthonis
    ach ja we zullen het wel eens bekijken zodra ik hem binnen heb.
     
  12. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.462
    Locatie:
    St.Anthonis
    Hoe zit dat eigenlijk met de ftl52 motoren van Hobbycity hebben die ook een vastaand ontstekingstijdpunt. Of zijn die beter kwa ontsteking?
     
  13. razor

    razor Guest

    Sorry hoor, maar ik word er zo schijt ziek van dat, waneer iemand iets over zijn vol trots nieuwe motor vraagt, er gelijk een bak stront over hem gegooit word van wat voor rommel hij gekocht heeft,
    in vrede's naam, wie verzet zijn ontsteking ooit?????? ik heb 3w,da,dl,zenoah, en af fabriek staan die dingen gewoon goed,

    iedereen is helemaal geil op de dl motoren niks dan lof. en dat is de zelfde goedkope chinese "troep" maar die voldoet wel,
    mischien heeft de beste man wel een slechte keuze gemaakt, maar dat hoeft toch niet op zo'n manier gemeld te worden, hij vraagt of iemand hem het merk kan vertellen,en dat lukt de heren niet echt...
     
  14. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Hier word niks afgekraakt , hier word ergens om gevraagd en daarop geantwoord .

    Dus hoef je er ook niet ziek van te worden . :D

    Als je alles hat gelesen hat was je opgevallen dat de gekochte motor geen elektronische verstelling heeft van de ontstekings tijdpunt .

    Wat de merken als DA , 3W en Zenoah wel hebben .

    En bij vastgezette voor ontsteking slaan ze nog al eens terug .

    En ik weet uit eigene ervaring hoe zeer dat doet als een 52cc terug slaat op je vingers , en ik hat al een heel dikke handschoen aan .

    Dat was een 62er zenoah met verkeert gefreesde spie.

    Mvg Johan
     
  15. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.462
    Locatie:
    St.Anthonis
    ok even duidelijkheid scheppen.

    Deze motor kost me nu 120 euro incl. verzenden. Dus inderdaad goedkoop spul maar voor 120 euro kun je nog wel eens wat proberen. Eventueel kan ik er voor een 30 euro meer een ontsteking op krijgen die wel electronisch regelt. Dus zal die dus op een 150 euro komen. Nu is mijn vraag of dit wel de moeite is voor deze motor? Wat zouden jullie doen?
     
  16. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.434
    Locatie:
    Spijkenisse
    Nee, ik zou het niet doen.....
     
  17. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ik zou helemaal niet zo'n motor kopen .
    Ik zou mij alleen maar ergeren als ik zo iets zou kopen .

    Ik bouw veel en weekend's veel vliegen en dan wil ik een motor hebben waar ik niks aan hoef te schroeven .
    Benzine in de tank en gaan . :D

    Mvg Johan
     
  18. rene_w

    rene_w

    Lid geworden:
    3 feb 2008
    Berichten:
    154
    Locatie:
    leeuwarden
    en uit de laatste 2 "commentaren" blijkt dat je dus alleen kan gaan modelvliegen als je een hele dikke beurs hebt en johan en alexx blijken die te hebben.
    dus als je voor niet al te veel geld een motor koopt om eens te experimenteren ben je gewoonweg dom bezig. dus alle modelvliegers die geen 3w of zenoah oid kunnen betalen houdt maar op met deze hobby.

    gr rene
     
  19. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.434
    Locatie:
    Spijkenisse
    Je kunt het ook anders zien; ik heb juist geld te weinig om goedkoop te kopen;) (doordenkertje)
     
  20. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.462
    Locatie:
    St.Anthonis
    Ik vind dat iedereen dat voor zichzelf moet weten. Het enige dat ik graag zou willen weten is of het de moeite is om er een electronisch regelende ontsteking bij te kopen. Of gewoon de gene houden die er bij zit. gezien de meerkosten van 30 euro op een motor van 120 euro. Ik start overigens benzine zowiezo niet met de hand alleen met een starter. En ja ik heb hier een perfecte start motor voor.
     

Deel Deze Pagina