Vliegen op zonne-energie

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Solar Challenger, 8 apr 2009.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Het probleem is niet de motor maar de energie die je maximaal uit je cellen haalt. Je kunt er zoals je zelf al had uitgerekend niet meer dan die 8W uit toveren, een andere motor helpt dan niet.

    Waar jij tegenaan loopt is de reden dat er niet meer met zonne-energie in vliegtuigen wordt gewerkt. Het is niet rendabel.
     
  2. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
  3. hezik

    hezik Guest

    Op zich zou die combinatie wel vliegen, alleen trek je dan gewoon je accu leeg.

    Test het maar eens uit.. laat die speed 280 maar eens lopen op de 4.8v die je in gedachten hebt, en schrik van de stroom die ie dan al trekt ;)
     
  4. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Het lijkt me meer reeel om een zwever van 150 gram te bouwen

    met een 20 gram lipo

    12 gram motor

    5 gram ontvanger

    2x 3 gram servo's

    6A regelaar 5 gram
     
  5. Solar Challenger

    Solar Challenger

    Lid geworden:
    8 apr 2009
    Berichten:
    27
    Daar zijn dus de zonnecellen voor :D. Om meer stroom te leveren:D:D
     
  6. hezik

    hezik Guest

    Wat betreft spullen.. pak een 240mAh 2 cells lipo, een 14 grams buitenlopertje met een 7 grams regelaartje en 3 gram ontvangertje. Die spullen bestaan allemaal en zijn tegen een heel vriendelijke prijs te krijgen. Koppel daar 2 goedkope 4 grams servootjes aan.

    Dan kom je in totaal, inclusief je zonnecellen en een frame, op een vlieggewicht van rond de 130 gram uit. Dat gaat dus zeker weten vliegen, de vraag is dan alleen nog of je dan uit je zonnecellen voldoende stroom kunt trekken om je accu niet leeg te vliegen. Ik vrees dat het antwoord daarop al gegeven is..
     
  7. Solar Challenger

    Solar Challenger

    Lid geworden:
    8 apr 2009
    Berichten:
    27
    Het gaat hier om een profielwerkstuk. Het testen en bouwen van een werkend elektrisch systeem is dus het belangrijkst. We maken dus eerst een werkend elektrisch systeem en bouwen het vliegtuig er omheen. Tijdens het testen van de schakeling zal blijken hoe lang de boel het uithoudt. Het vliegen komt daarna pas.
     
  8. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    @Henry (i?)

    Haha, dubbelpost, nog geeneens zover uit elkaar met gewicht ;)

    Maar je moet uitkijken, als je even geen gas geeft, laad je de lipo met meer dan 1 Ampere op, en dat gaat hij niet leuk vinden :nooo:
     
  9. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Je moet misschien net andersom rekenen.
    Je cellen leveren in het gunstigste geval 14W.
    Daar gaat de energie voor servo's en ontvanger af. En je motor werkt op een rendement van maximaal 70%.
    Je mag echt blij zijn als je 8W overhoudt.

    Met die 8W kun je 100 gram misschien in de lucht houden. En die 100 gram haal je nooit.
    Conclusie: onmogelijk. Nogmaals, als het zo makkelijk was werd het wel meer toegepast.
     
  10. Solar Challenger

    Solar Challenger

    Lid geworden:
    8 apr 2009
    Berichten:
    27
    Het gaat niet om een lipo, maar om een NiMh. Die zijn veel minder gevoelig.
     
  11. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Dat snappen we, maar we proberen je een lipo aan te smeren, omdat je met een NiMh al helemaal niet de lucht in komt...
     
  12. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    En véél zwaarder. In alle mandragende electrovliegtuigen worden enkel lipo cellen gebruikt anders werkt ook dat niet.
     
  13. hezik

    hezik Guest


    En ook veel te zwaar. Wil je dit plan serieus uitvoeren en er succes mee hebben, is het eerste wat je moet doen, van het idee van NiMH cellen afstappen.

    Bedenk je ook dat die mylar folie waarschijnlijk niet sterk genoeg zal zijn om jullie ca. 400 gram wegende contraptie in de lucht te gaan houden ;)
     
  14. Solar Challenger

    Solar Challenger

    Lid geworden:
    8 apr 2009
    Berichten:
    27
    Goed, Lipo's dan, maar wat is er mis met het mylar folie.
    400 gram, betekent 4 N aan lift. Dat houdt het Mylar toch wel?
     
  15. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Ik denk wel dat Mylar sterk genoeg is, mits genoeg ribben...

    Je kan ook eens oralight bekijken...
     
  16. hezik

    hezik Guest

    Nu ja, dat hangt ook van de dikte af natuurlijk.

    Als je nu eens even een stapje terug doet. Je kiest oorspronkelijk op alle vlakken voor sterk verouderde en ook relatief loodzwarte techniek. Gewicht wat mee de lucht in moet en wat dus eisen stelt aan het vermogen. Eisen die je setup te boven gaan, als het tenminste de bedoeling is om 'self sustained' te kunnen vliegen.

    Dus: een licht brushless motortje etc. Qua kosten maakt dat nog niet eens uit, juist de brushless spullen etc zijn fors goedkoper geworden. Een brushless equivalent voor de speed280 kost waarschijnlijk hetzelfde als de echte speed280, als het tenminste geen merkmotor hoeft te zijn.
     
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Moet het per sé motor-aangedreven zijn? Ik denk dan dat je in de problemen blijft komen. Je hebt het zelf nu over 400 gram maar dat gaat dus niet werken met 8W. Neem je meer cellen dan neemt ook het gewicht toe en heb je dus ook weer meer vermogen nodig. Zonnecellen zijn niet de beste manier om een auto of vliegtuig aan te drijven, simpelweg omdat ze te zwaar zijn ten opzichte van hun geleverde energie.

    De 8W die ju nu ter beschikking hebt blijft, en die 65 gram enkel voor de cellen ook. Dat gaat NOOIT goed komen, wat voor motor of accu je er ook bij gebruikt. Denk ik :)
     
  18. hezik

    hezik Guest

    Hoe groot zijn die zonnecellen eigenlijk in totaal? Ik zou als ik jullie was overwegen om de cellen zelf als structureel onderdeel te gebruiken, scheelt weer gewicht..
     
  19. Solar Challenger

    Solar Challenger

    Lid geworden:
    8 apr 2009
    Berichten:
    27
    De eisen:
    Een model bouwen dat de lucht in kan
    Het werkt op zonne-energie
    De stroom die de motor tekort komt, wordt door een batterij geleverd.
     
  20. Solar Challenger

    Solar Challenger

    Lid geworden:
    8 apr 2009
    Berichten:
    27
    De zonnecellen zijn 100 bij 50 mm
     

Deel Deze Pagina