Hyperion G3 accu's draadje (CX, VX en EX serie)

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door jitze, 10 apr 2009.

  1. macgyver NL

    macgyver NL

    Lid geworden:
    6 jul 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Someren
    mmmm Ohja daar had ik ze vandaag ;)

    Groeten,
    Jeroen
     
  2. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Bart, bedankt voor je ervaringen! Erg positief, het lijkt er toch echt op dat deze accu's wel degelijk beter zijn dan concurrenten.

    Prima, dan laat ik het zo staan.

    RCtechnics is voorlopig prijstechnisch ook nog prima, zelfs iets goedkoper dan de eigen shop van Hyperion! En prijstechnisch goed concurrerend met de alternatieven.
     
  3. Stekke

    Stekke Guest

    Gisteren mijn bestelling van RCTechnics binnen gekregen. 2 Hyperion G3 packs 5000mAh, 3s1p, netjes verpakt. Kleine teleurstelling, niet 'mijn' type balancerstekkers. Maar dat is ondertussen al opgelost ;) met een beetje soldeerwerk. Ze hangen nu aan de lader. Voorlopig laad ik ze met 1C. Ziet er goed uit. Nu de accu-ruimte van m'n Waco wat aanpassen zodat ze passen :rolleyes: Testdraaien is nog voor vanavond gepland. De eerste vlucht waarschijnlijk zondag.

    Zijn er al meer vliegervaringen met deze nieuwe accu's?
     
  4. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    > Vermogen weet ik zo niet heb niet gemeten,
    Vandaag nu ook gemeten aan mijn CX 3300mAh S5, en ik kon het niet geloven maar ik zat boven de 2kW met de CX. Dat was van de FP EVO maar 1.6 kW :) ( meeting zijn gedaan met twee nieuwe accus's 5 tot 10 vulchten achter de rug ) . De setup van mijn extra 58" is tussen de meting niet veranderd, behalve dan de accu. In Ampere uitgedrukt was het dus 90A voor de FP vs. 117 A voor de CX. Ik heb meteen na de meeting een kleiner prop gemonteerd, want dit is dus echt te veel. Ben van 16x8 naar 15x8 gegaan en nu zat hij op 92 A ( weer rond 1.6 kW ).

    Dit geeft me we vertrouwen in de CX 10s 5000 mAh, voor mijn extra 88"
    de Jeti regelaar kan dus 115 ampere kortstondig aan en de accu's hebben er ook geen moeite mee. Beteken dus dat ik zo'n 4kW max ga hebben op een 7.6 kg kist :):D:):D:):D

    Nu nog afwachten hoe lang ze dit uithouden.

    Bart,
     
  5. benvlieggraag

    benvlieggraag

    Lid geworden:
    4 sep 2002
    Berichten:
    598
    Locatie:
    Tilburg
    Dat is nogal wat, 400W meer, dat is 25%.
     
  6. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Heb vandaag, natuurlijk weer gevlogen, en ik moet toch even een advies geven en goed op te letten met de afslag spanning, stond
    bij mij op 3.1V per cel. dit is te weinig, lader gaf aan 3250mAh in een 3300mAh accu te stoppen.
    En de cellen waren echt niet meer in balans. 0,3-> 0,4 volt verschil.
    Volgens mij ben ik het veilige gebied dan al voorbij. heb de afslag spanning naar 3.2V gezet, maar ik weet
    nog niet of dat goed is. Misschien moet hij nog hoger. Laat wel weten als ik het weer
    leeg vlieg, :) ( doe ik namelijk niet iedere keer ), hoeveel er dan in past.

    Bart,
     
    Laatst bewerkt: 1 mei 2009
  7. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    lipo tot aan LVC leegvliegen is sowieso een aanslag op het aantal cycli. Dit was voor mij ook een reden om eens naar LiMnPo te kijken waar tot 90% leeg mag. Grote faktor hierin speelt mee dat mijn pakket gematched is ;)
     
  8. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Daarom ook mijn post. Voor de flightpower was die 3.1V goed, maar voor de G3 is dat te laag. En ik denk dat de 3.2 ook nog te laag is. maar dat laat ik nog wel weten. Ben nu gewoon aan het testen met deze accu wat ik in moet stellen bij mijn 88" Extra. Heb net toch even zitten rekenen en ik denk dat ik naar 3.3V moet.

    Ik zit me alleen af te vragen of het wel nodig is, ik blijf dus boven de 3.2V, dat is voor lipo's toch een vleilige spanning ?

    Bart,
     
  9. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    De Spin regelaars staan standaard op 2.9V.

    Als je 0.4V verschil hebt in je cellen dan zou je voorzichtig kunnen stellen dat er sprake is van grote produktievariatie in de pakketten. 60-70% leegvliegen wat gebruikelijk is voor Lipo dus maar beter aanhouden tgv levensduur.
     
  10. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Vergeten te melden, de onbalans was toen ik hem leeg getrokken had (3250 mAh), 1/2 minute laden met 3C en hij was weer in balans.

    Bart,
     
  11. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    60 vind ik wel heel erg, 75% vind ik een mooie.
    Timer is mijn methode, werkt goed.
     
  12. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Bij de eerste generaties lipos kwam de warmte in het pakket vrij als je die verder leegvliegt als 60%. Dat is voor mij een reden om de landing in te zetten want dan ben je het aantal cycli aan het inkorten. Nu is het trend om steeds hogere stromen te gebruiken dus zou ik dit nog steeds aanhouden. Mocht de warmte meevallen kan je wat verder gaan maar persoonlijk zou 70% de limiet zijn voor Lipo. Met dit in het achterhoofd is het dan wel weer een optie om duurdere (betere) pakketten aan te schaffen tgv levensduur. Bij de EDF is dit nogal een struikelblok waardoor ik nogal hink om die stap te maken naar 4-5kW. een 14-18s 5000mAh setupje is best prijzig en het is bekend dat ook de pakketten van gerenomeerde merken dit ongeveer 40 vluchten aan kunnen. Er is ooit eens een kostenplaatje van gemaakt van een BVM Elektra op turbine of edf en de edf zou 2x duurder uitvallen! Bij kunstvlucht/3D worden de paketten anders belast.
     
  13. Stekke

    Stekke Guest

    Vandaag het eerste vluchtje gedaan met de Hyperion's. Met de nieuwe Graupner compact 610Z toch maar eerst een gewenningsvluchtje met m'n vertrouwde kokam's (oude beestjes: de overbekende 3200mAh 3S1P van de allereerste generatie... tot op heden mijn beste accu's ooit) De Waco zwalpte een beetje door de lucht, ook die aerodynamica van de jaren 30 hebben ze scale mee gekopieerd :)
    En dan was het de beurt aan de hyperion's. Eerste check met een 20x12 prop was wel overdreven. Glitch van de Cyclon 100 regelaar. Dan maar terug de (aanbevolen) 18x6 prop gemonteerd. Dat ging veel beter. Met deze setup ging de Waco met duidelijk meer authoriteit van de grond. Het vliegbeeld was veel overtuigender. Reserve te over. Deze setup trekt de 6kg zware Waco probleemloos door loopings. De accu's waren nog niet handwarm na de landing. Accu's moeten nog opnieuw geladen worden, ik heb dus nog geen idee hoever ze nu leeg gevlogen zijn. Maar na deze eerste kennismaking kan ik wel zeggen dat ik aangenaam verrast ben. Voor mij kunnen deze G3's bij in het rijtje van Kokam H5 en flightpower. :D
     
  14. macgyver NL

    macgyver NL

    Lid geworden:
    6 jul 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Someren
    Vandaag de maiden met de vanquish gehad:

    Wat een heerlijk kistje:
    [​IMG]

    Ik heb de nieuwe Hyperions CX G3 4s/2500 er in.
    8 minuten 1500 mAh eruit >> en dan vervolgens 13 minuten laden, das echt RELAXED...

    Vandaag met elk pakket (heb er 2 ;)) 6 vluchten gemaakt. Je hebt haast geen tijd meer om een praatje te maken >>> want dan begint die lader alweer te zingen :cool:.... cellen blijven mooi in balans

    Met de airboss/torque setup draai ik:
    APC 12x6E
    9200 RPM
    45 Ah
    700 Watt...

    Groeten,
    Jeroen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  15. Koen

    Koen Guest

    Testje 35C 4S2200 G3 en 25C 2S240

    Hoi allemaal,

    Gisteren m'n Hyperion VX G3 4S2200 35C getest door m'n oude Astro Watt meter aan m'n Sapac F-16 te hangen.

    Daar zit in Schuebeler DS-30 fan, Medusa 3400 KV motor, Turnigy Plush 60A regelaar met 3A switched BEC, vliegklaar 875 gram.

    Met Dualski 25C 4S2200 of Rhino 25C 2350 had ik zo'n 820 watt, nu 949 watt !
    En na meerdere keren 5 seconden volgas nog steeds 940 watt.

    Dus nu 949 watt op 875 gram vlieggewicht :D

    En heerlijk dat je ze met 7A (max van mijn lader) kan volplempen.

    Wel alvast regelaar op hoogste cut off gezet (3.1V per cel).

    Ook even de nieuwe CX G3 2S240 25C aan m'n 118 grams Clik! indoorkistje gehangen en voelt ook als veel meer vermogen t.o.v. de accu's die ik altijd gebruik (Fullriver 2S250).

    Dus eerste indruk: superaccu's !

    Besteld bij Hyperion Europe lekker snel in huis.


    Mvg,

    Koen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 mei 2009
  16. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    voorlopig blijven de goede ervaringen binnenstromen!!! wat mij erg blij maakt.

    Ik bestel een dezer dagen ook een accu voor mn Corby Starlet.
     
  17. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.310
    Locatie:
    Almere
    De fut is uit mijn lipo´tjes voor de indoor en microkistjes. Maar even de 3G CX 2s240 en 2s450 besteld.
    Heel handig dat je door de hoge laadstroom simpel voor alle maten zoń eenvoudig lamaheli balanceerladertje kan gebruiken (met als ingang biv een himodel 3S2200 pakket).
    Wel eerst balanceerstekkertje erop maken. Zinloze gewichtsbesparing op die kleine accuś

    Minder gestekker en knopjes rommelen op de lader.
    Gewoon Plug en play
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2009
  18. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    Nijmegen
    Dat klinkt inderdaad goed, echter hoeveel cycli hebben de flightpowers al achter de kiezen ? En hoeveel C zijn de FP's ?

    Blijkbaar is de inwendige weerstand (Ri) van de G3 veel beter, daarom houden de beter de spanning vast en worden ze minder warm. Dat zien we ook terug bij cellen van SLS

    Bas
     
  19. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    post 38 stond alles al had daarom niet herhaald, in het kort
    - beide meeting verricht met 5 tot 10 vluchten per pakket ( nieuw dus )
    - 3700mAh voor de FP

    Ik heb nog een meeting gedaan na een vlucht, er was 2300mAh uit ( gemeten met het laden ) .
    En voor het laden trok hij nog 77A ( spanning was iets van 3.7 volt per Cel, weet het niet helemaal zeker meer )
    Let wel dit is dus met kleiner prop waarbij hij 92 A trekt als de accu vol is.
     
  20. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.071
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Ik ga ook voor twee maal een Hyperion G3 VX - 6S 4200mAh (35C) ben benieuwd!!

    Heb ze overigens bij RCtechnics besteld, voor die prijzen ga ik ze niet ver halen;)
     

Deel Deze Pagina