Hyperion G3 accu's draadje (CX, VX en EX serie)

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door jitze, 10 apr 2009.

  1. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Maar wat is jou post dan? Een discussie over discussie om de discussie ???
    Post #75, 76, 78, 79 80 en 81 zijn oftopic, die mogen als het aan mij zou liggen verwijderd worden.

    Wat vind jij oftopic?
    Dat het over laders gaat met genoeg vermogen om alle mogelijkheden van de accu te benutten, en om te discussiƫren of het uberhoubt een nuttig iets is om 5C te laden is alleen logies.
    Afslagspanningen zal iets zijn wat iedereen aangaat die die accu wil gaan kopen of al heeft gekocht. En waar het een indicatie indicatie van is is ook belangrijk, iemand geeft aan zelf door echte ervaring dat het anders is dan bijvoorbeeld fp. Dan is het handig om te weten of dat een indicatie is van iR (Hans Meij) of werkelijke capaciteit tov opgegeven capaciteit(hezik). (ben het overigens met Hans eens)
    Allemaal ontopic!
    Het gaat over de Hyperion G3 .
     
    Laatst bewerkt: 9 mei 2009
  2. hezik

    hezik Guest

    Dat ben ik met je eens, maar heeft weinig tot niets met het afslagvoltage te maken. Wat veilige voltages zijn, ligt besloten in de chemie.

    Een Hyperion kun je dus ook veilig ontladen tot 3.1v zonder schade, gelijk aan de flightpower (zelfs nog wel lager, 3.0v is een prima afslagvoltage, tenzij je je lipo's tot het einde toe tot aan het maximum belast). Het verhogen van het cutoff voltage dient in deze geen functie.

    Sterker nog, als deze lipo's hun spanning beter vasthouden onder belasting, wat wel beweerd is, zou je het afslagvoltage juist lager moeten kunnen instellen zonder gevolgen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 mei 2009
  3. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Henri, je bent soms echt onuitstaanbaar! Eerst zelf bepalen dat anderen volgens jouw mening de accu's kopen vanwege het gadgetgehalte. Als mensen die ZELF de accu's hebben vervolgens vertellen waarom zij ze hebben, ga jij je vragen stellen of zij representatief zijn voor de gemiddelde modelbouwer (waar het in feite niet over gaat. Je lanceert een mening over de gemiddelde Hyperion G3 gebruiker... en die gebruikers zelf ga jij in twijfel trekken...)


    anyway, ik had deze draad vooral bedoeld om vragen en ervaringen te posten (zie startpost).

    Voor mij zit de meerwaarde van deze accu's hem in het feit dat ze met 5C geladen kunnen worden. je kunt dus met 1 accu per kist en een stevige lader de hele dag vliegen. Voor mij is dat de investering van een duurdere lader waard. De lader slijt niet echt, de accu's wordel minder.
     
  4. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Er is iets wat je niet snapt.
    Kom je straks nog naar het veld, dan teken ik wel een grafiekje op het bord om het duidelijk te maken.

    Nou ja ik doe nog 1 poging.
    Als ze de spanning beter vasthouden is dus de spanning na verlies van 80% van de capaciteit dus hoger. Als je wilt dat je niet verder ontlaadt dan 80% moet dus de afslagspanning hoger.
     
  5. hezik

    hezik Guest

    @Jitze: 1 gebruiker is geen gemiddelde. Waar het mij om ging is dat de gemiddelde NL modelbouwer geen 500 Watt aan laadapparatuur heeft staan. Dat er hier dan 1 of 2 zijn, of zelfs meer, die dat wel hebben, doet daar niets aan af.

    @hans: ik begrijp het prima en je hoeft geen grafiekjes te tekenen.

    Ik zal wat verdergaan.

    Waar het jullie omgaat is om de ontlaadcurve van een Lipo. Een lipo ontlaadt in het begin relatief even heel snel, dan blijft hij een hele tijd vlak en vervolgens zakt het heel snel in elkaar.

    Nu is het punt waar je de afslag instelt eigenlijk waar het hier even om draaide. Jullie zeggen: zodra hij onder het voltage zakt waar hij het langst blijft hangen, dan is ie dus leeg, dat laatste stukje hele steile grafiek ga je geen uren op vliegen. Dus pakken we dat als afslagpunt. Aangezien het nominale voltage voor deze hyperion cellen, in vergelijk met oudere flightpowers, hoger ligt, kan je dat punt hoger pakken.

    Dat is allemaal waar en dat spreek ik dan ook niet tegen.

    Waar het om gaat is dat dat een pragmatisch afslaginstelling is. Het laatste stukje van de grafiek daalt het allemaal heel erg snel en dus zeggen jullie zodra je daar in terecht komt wil ik dat ie afslaat. Dat is een hele veilige keuze en op zichzelf niets mis mee.

    Het gaat fout zodra je gaat beweren dat dat moet. Dat is namelijk niet waar. Je kunt nog steeds gewoon 3v als afslagpercentage pakken, het enige verschil is dan dat je dan bij de Hyperions al wat verderop zit in het laatste steile stuk van de grafiek, en bij de flightpowers nog redelijk aan het begin.

    Qua schade aan de lipo, want daar ging het om, maakt dat niets uit. Die Hyperion verdraagt die 3.0 volt even goed of slecht als die Flightpower.

    Dat er dan op het 3 volt punt bij de flightpower ongeveer is uitgegaan wat de opgave van de fabrikant, en bij de Hyperion meer, zegt niets over de kwaliteit van de accu, maar over de opgave van de fabrikant. Hyperion is daar kennelijk scheutiger mee.

    Is het zo beter? ;)

    Werken met cutoff is sowieso verkeerd, want als jij het punt bereikt hebt waarop je lipo voltage inkakt, zit je al over die 80% heen. Je zou juist voor dat punt moeten afslaan, alleen kan dat niet, want dat is niet meetbaar. Daarom kun je beter met een timer werken.

    Waarom ik er even over doorzever is omdat ik de volgende stap al zie.. dat mensen hier elkaar gaan vertellen dat hun regelaar niet geschikt is voor Hyperion cellen omdat ie niet het juiste cutoff voltage aankan. Sterker nog, dat is al eens voorbijgekomen. Dat soort fabeltjes heeft niemand wat aan. In realiteit maakt die 0.2v cutoff verschil echt geen moer uit, er zit tijdens het ontladen ook hooguit 5 seconden tussen voordat ie van 'cutoff 1' naar 'cutoff 2' is gegaan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 mei 2009
  6. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    De gemiddelde NL modelbouwer vliegt tegenwoordig ook met een bunch Zippy's en koopt dus geen duurdere accu's meer.

    Ik verwacht dat de meesten die bewust de G3 accu's kopen ook een lader zullen hebben / willen waarmee ze de accu's met minstens 3C kunnen laden.

    bij deze stop ik ff met offtopic gaan in mn eigen draadje.

    ontopic: mijn accu's zijn besteld. levertijd is nog niet bekend. Binnenkort hoop ik mijn ervaringen hier te kunnen spuien.
     
  7. hezik

    hezik Guest

    Tsja, dat zou je verwachten inderdaad. Dan komen we dus op het grijze gebied van verwachtingen en dan verwacht ik dat er een hele grote groep modelbouwers in NL is die dit soort spullen koopt zodat ze op het veld kunnen zeggen dat ze cellen hebben die met 5C geladen kunnen worden. Laten we elkaar geen mietje noemen, onze hobby heeft een hoge 'patsfactor', we vinden het allemaal interessant om aan anderen te vertellen welke spullen we hebben en welke magische eigenschappen die hebben ;)

    Feit is, dat de groep laders tussen 50 en 100 watt het meest verkocht is in NL en dat de hoogvermogen laders fors in de minderheid zijn.

    @jitze: welke accu's heb jij besteld en welke lader heb je?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 mei 2009
  8. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    Vind ik anders ook nog een interessant punt; Welke Laders gebruiken jullie om die G3's Vol te stampen? Hoog-vermogen laders zijn (voorlopig nog) niet zo heel makkelijk te vinden heb ik gemerkt..
    Voor kleine paketten valt het nog mee, maar wat voor de grote paketten?
     
  9. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Ik heb nu een 4S4000 CX besteld bij RCt. De levertijd is nog onbekend, dit gaat sowieso meerdere weken duren. Zodra mn nieuwe viegtuig af is ga ik doorsparen voor een Hyperion 720i (ja, ik weet dat je hiermee de 4S4000 niet op 5C kunt laden)
    Ik hoop over een jaar mijn 2m Porter af te hebben. Deze zal op 6S accu's gaan vliegen en tzt zal er nog een tweede 720i komen om deze te laden.
     
  10. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Hezik realiseer je wel wat je hier beweerd zonder dat je zelf deze accu's hebt?

    Weet je wat, Ik zet hem op 3.0, en als ze naar 10 vluchten helemaal bol staan krijg ik van jou dan nieuwe ?

    Weet wat je hier adviseert, want jij beslist voor anderen die de cellen wel hebben., dat ze geen schaden op lopen als je de volle 100% van de capaciteit gebruikt.

    Jou theorie is gebaseerd op accu's voor de G3, ik zeg niet dat het wonder dingen zijn, meer ergens zijn ze toch iets anders dan anderen.

    En nog iets, als je met 1C laad aan ze gewoon veel langer mee. als dat geen voordeel is weet ik het ook niet meer.

    Als ik jou was zou ik een toontje lager zingen en zelf eens met deze accu's gaan experimenteren, voor dat je anderen gaat adviseren.

    Bart,
     
  11. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    De discussie gaat eigenlijk helemaal nergens over. Een LVC is alleen maar een laatste redmiddel om je pakket van een gewisse dood te redden. Of je een pakket die niet gematched is zo ver leeg wilt vliegen is IMHO zeer dom. Een regelaar heeft alleen maar de totaalspanning van je pakket als referentie dus niet de spanning per cel.

    Dat als uitgangspunt 70-80% leegvliegen bij een ongematched pakket normaal is zal iedereen wel snappen. Wat de levensduur zal verkorten is ook de ontstane warmte in het pakket. Bij de vorige generaties Kokam kon je merken dat het pakket na 60-70% al lekker op temperatuur kan komen en dat zie ik zelf eerder als een grens.
    Dat de LVC op 3V staat is eigenlijk verre van interessant om daar wijzigingen in aan te brengen.
     
  12. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799

    Niet echt hoor. mijn keuze voor andere laders en cellen is puur om kosten te drukken. Dat het werkt met compromissen is bewezen. Ik ga er echt niet bij na denken of ik de blits ben op het veld met ander spul (ben toch de enigste elektrovlieger op Delta Oss dus heb ook niet echt een referentie wat standaard is of niet in Nederland, maar merk wel dat op e-meetings de chinees in ons kikkerlandje goede zaken doet ;) . Maar kan ook niet echt zeggen dat de gemiddelde Nederlandse modelbouwer zou kunnen zijn.)

    Dat ik zelf niet in de pas loop met anderen boeit me ook niet zo. Wat ik wel bereikt heb door deze investeringen (o.a. de 1200W/25a lader) is dat voor mij 1 enkele 5C/35-50C pakket eerder een pre is als ik er een wil aanschaffen. Hoorde net van Hobby-Inn dat Graupner met 1C/35C pakketten uit gaat komen en dat is dus helemaal niet interessant voor me want dan heb ik meerdere pakketten nodig om "normaal" te kunnen vliegen. Daar wil ik dus vanaf want de pakketten hebben een beperkte levensduur.

    Om kosten te drukken moet je dus investeren. Doe je dat niet dan ben je nog steeds genoodzaakt om meerdere pakketten aan te schaffen voor je te kleine lader.
    Waarom er dan laders aangeschaft worden waarvan het dan duidelijk is dat die niet de 5C kunnen leveren zal dan wss een butgetkewstie zijn. Mischien beter 1 pakketje en even doorsparen dan?

    Ik hoop dat deze cellen waarmaken wat ze beloven. LiFePo is niet overal in te zetten dus een 5C lipo pakket zal voor mij tzt ook een keer op de planken komen.

    grtz,
    Erik
     
  13. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Btw, mocht er iemand zijn die zijn 5C pakket eens op mijn lader zou willen proberen dan zijn ze welkom. Moet ik alleen even de minimale spanning nazoeken maar kan tot 50V gaan. Ben zelf erg nieuwsgierig hoe snel ze vol kunnen zijn. Als ze thermisch ook acceptabel zijn komen we meteen achter ;)
     
  14. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    > Een LVC is alleen maar een laatste redmiddel om je pakket van een gewisse dood

    Hier ben k het dus niet mee eens, bij mij FP's stond de LVC op 3.1V en dan waren ze 80% leeg, geen laatste red middel maar voorbehoedsmiddel, waar mee je het pakket gewoon beschermt. Dit kan ik dus nu niet doen want de max LVC spannig is 3.2V(jeti), dit betekent niet dat ze hier extra van lijden. Dat weet ik niet en ik wil dat met mijn 3300mAh best testen( kosten val daar nog te behappen ), maar met mijn 2x5000mAh 5s niet ( bij mij groeit het geld ook niet op mijn rug).

    Bart,
     
  15. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    De Jeti spin regelaars staan standaard op 2.9V ingesteld. De Advanced serie is wat ouder en lijkt me aannemelijk dat de hogere afslagspanning voor de eerste generaties lipos is geprogrammerd. Met een update ben je er al. et is idd niet de bedoeling dat een regelaar zo vroeg afslaat. een noodlanding wilt niemand, maar 80% leeg is best netjes vind ik.
     
  16. hezik

    hezik Guest

    Een nieuwe leesbril, ja. Ik zeg juist heel duidelijk dat het cutoff voltage niet de manier is, maar een timer. Met een cutoff voltage ben je sowieso al te laat, of dat nu op 3.0 of 3.3 volt staat. Je moet uberhaupt niet doorvliegen tot je regelaar 'aan de cutoff' gaat. De cutoff is een laatste redmiddel voor als je een keer per ongeluk vergeten bent je timer te zetten of iets te lang doorgevlogen hebt.

    Dus, beter lezen.

    Voor de rest: dit is internet. Jij post ook in draadjes dingen over spullen die je zelf niet hebt, dat doet iedereen. Het is altijd de taak van de lezer om zelf zijn of haar eigen mening te vormen. Als iemand zegt 'hezik jouw mening neem ik meteen over' dan ben ik de eerste die zegt 'niet doen, wacht eerst af hoe anderen er over denken'. Dat is al meerdere keren gebeurd.

    Voor de rest weer verder over de hyperion lipo's .. :)
     
  17. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.071
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Moet in dit geval XYZ gelijk geven, en snap zijn probleem ook;)

    Als je altijd met een vaste belasting vliegt kan het precies zo zijn dat je afslag spanning overeen komt met zo'n 80% ontlading, het is niet de gebruikelijke manier, maar verdomt makkelijk als het toevallig zo uitkomt, en in zijn geval werkt het dan ook perfect zonder dat je enig risico neemt.

    Heb het zelf ook gehad met een Trex 450 met 3S 2100mAh lipo's, dat kwam ook zo mooi uit:)
     
  18. hezik

    hezik Guest

    [knip lama]
     
  19. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Henri, zou je het grafiekje alsnog kunnen posten? (de niet aangepaste versie)

    Dan neem ik hem in de startpost op. het is een interessant grafiekje wat ook de afslagspanning uitlegt.
     
  20. hezik

    hezik Guest

    De reden dat ik 'm weggehaald had, was omdat het niet over deze accu bleek te gaan.. ik ben nog zoekende naar een grafiek die wel over deze accus gaat..
     

Deel Deze Pagina