Benzine is niet goedkoper dan electro.. maar wel een mooie aandrijftechniek waar we misschien in de toekomst wel meer van gaan horen. Webra heeft ook de 150i welke afdoende zou moeten zijn als aandrijving. Ik heb zelf geen benzinemotoren gehad, maar wat ik er van gezien heb op het veld en hoor op fora, is dat die betrouwbaarder zijn dan methanolers. Toch zit je nog steeds met trillingen. Technisch gesproken is electro wat mij betreft gewoon de beste aandrijving. Brandstof is leuk, maar ook een benzinemotor wordt als je de plussen en minnen naast elkaar zet, verslagen door electro. De achillishiel van electro is dat je wel als je gaat beginnen je moet investeren in je laders en mogelijk het gewicht, alhoewel dat tegenwoordig best meevalt. Een aspect wat in deze discussie nog niet genoemd is, is het geluid. Ik moet zeggen dat de YS 170 met onsteking en de OS 160FX die ik bij ons op het veld regelmatig hoor lopen, zeker geen herriebakken zijn, absoluut niet, maar toch.. electro is net weer een stapje stiller. Als je lekker buiten zit in de zon in de natuur is het toch altijd weer even slikken als er een brandstofmotor gestart wordt. @Johan: ik zeg helemaal niet dat ik geen gevoel heb voor brandstofmotoren. Ik kan volgens mij prima een brandstofmotor afstellen, maar je hebt wel eens mensen die met het kulargument aankomen dat mensen die problemen hebben met methanolers, zelf niet met motoren om kunnen gaan. Dat zal in sommige gevallen best zo zijn, maar mensen die dat beweren presenteren het altijd alsof zij het magische gevoel hebben en daarom hun motoren het altijd goed doen enzovoort. Terwijl als het puntje bij het paaltje komt, ook die mensen wel eens een dag op hun motor hebben staan vloeken, bij wijze van. Om die discussie eruit te halen zeg ik er dan alvast bij dat dat juist een zwak punt is van elke brandstofmotor 'je moet er gevoel voor hebben'. 2 accustekkertjes inpluggen kan elke gek en dan werkt je electromotor gewoon. Daar hoef je geen 'fingerspitzengefuhl' voor te hebben. Weer een punt voor electro dus. Boven de 2m zou ik ook benzine zeker heel serieus overwegen, voornamelijk vanwege de kosten van de accu's die je dan nodig gaat hebben. Methanolmotoren, benzinemotoren, enzovoort, het is gewoon hele mooie techniek en het gepruts met een motortje kan ook zijn charmes hebben, zondermeer. Bij F3A is het alleen zo dat het wat mij betreft om het vliegen zelf moet gaan, niet om de techniek erachter. Als je graag prutst met een motortje, prima, koop daar een leuk ragkistje voor ofzo, maar op je F3A kist wil je wat mij betreft een zo probleemloos mogelijke aandrijving waar je zo min mogelijk tijd en aandacht aan hoeft te besteden met een zo maximaal mogelijk rendement. Volgens mij blijft er dan gewoon maar 1 keuze over.
weet je wat het echte probleem bij brandstofmotoren is. dat je de voortekenen van problemen mist, het is zo simpel om achteraf te zeggen het lag daaraan. een motor die ineens/gelijdelijk anders gaat lopen heeft een oorzaak. het is de kunst om je onderhoud optijd uit te voeren. als je dat kunt, dan is er niks mis met brandstof (op de trillingen na dan)
En de vettigheid. Die trillingen kunnen me niet schelen, dat heeft bij mij nog nooit een probleem veroorzaakt. De smeerboel is het grote nadeel. Dat een lager of een plug verslijt, tja dat is logisch. Ik kies ervoor om niet preventief te vervangen en daarmee neem ik een risico. Ik denk dat we in de toekomst bij de elektromotoren ook wel versleten lagers gaan meemaken, of loskomende magneten, of accu's die de geest geven. Feilloze techniek bestaat niet.
Klopt, van een aantal F3A vliegers weet ik dat ze hun accu's preventief vervangen na een aantal vluchten, maar niet iedereen doet dat natuurlijk (ik zelf ga dat ook niet doen) Het is dus wachten op de eerste electromotor die op een wedstrijd halverwege de vlucht inzakt qua vermogen...... Dan is het weer schelden op electro en lang leve brandstof Maar ach, ik heb zelf nog geen spijt gehad van mijn beslissing om de Evo electro te maken, we kijken het wel aan.
oke, oke..... die smeerboel was ik even vergeten. ook met elektro moet je schoonmaken, de dode vliegen moeten er ook worden af gepoetst zo zie ik het ook, alles kan stuk gaan.
Ja, maar mijn X-tra moest ik 20 minuten poetsen, mijn Evolution slechts 5 Maar de tandwielen van de servo's/de servo's zelf hebben bij mijn 160FX nooit wat te lijden gehad, daar heeft Bram gewoon gelijk in.... met mijn huidige 150 en 157cc benzinemotoren blijven ook de servo's net zo spelingsvrij als toen ze nieuw waren.
Weet iemand al iets van het verloop van de wedstrijd in Wieringen vandaag? Die A-vliegers zijn kennelijk niet van die enthousiaste internetters. Ik kan me tenminste niet voorstellen dat ze nog niet thuis zijn, met zó weinig deelnemers :-D EDIT: Oeps, de uitslag staat al op de site van de subcie. Dat is wel héél snel.
Using best 2 of 3 rounds for total Pos Pilot Prcnt Summary ----------------------------------------------------------------------------------- 1 Vecht, van der;Derk 1000.0000 R1:1000.0000 R2 :1000.0000 (R3:1000.0000 2 Tooren van;Dennis 978.9500 R1:985.2000 R2 :972.7000 (R3:916.1800) 3 Verkerke;Job 919.1550 R1:900.7000 R2 :937.6100 (R3:853.6800) 4 Knol;Michel 888.8900 R1: 892.8400 (R2:876.4600) R3:884.9400 5 Schrichte;Sjoerd 886.8650 R1:921.5300 (R2:841.8500) R3:852.2000 6 Wit; de;Fred 880.3350 (R1:841.7200) R2:891.8200 R3:868.8500 7 Gastel, van;John 829.7850 R1:823.8200 R2:835.7500 (R3:763.1100) 8 Berendse ;Haijo 825.0050 (R1:806.3100) R2:838.0700 R3:811.9400 9 Meerkerk;Ferry 795.3150 R1:808.4000 R2:782.2300 (R3:771.1400) 10 Wijk van,;Richard 781.7700 R1:765.9900 (R2:723.1800) R3:797.5500 11 Jochems;Erik 743.7100 R1:717.2300) R2:741.5900 R3:745.8300 12 Heemskerk;Ed 623.7450 R1:624.5600 (R2:609.3300) R3:622.9300
Wieringen Hier de groepsfoto van Wieringen F3a http://members.quicknet.nl/d.vandervecht/f3a_10_5_2009 [231kb].jpg
Thanks, het was een uitzonderlijk mooie dag. Echt goede condities, weinig wind. Wel precies cross, blow in. Welke, naar mate de dag vorderde, steeds meer aanwakkerde. Maar al met al een zeer goede dag. Uitstekend verzorgd door de MVC Wieringermeer. Fantastisch veld, en een zeer gezellige openhartige club! Leuk detail... De nummers 1 tot en met 5, allen electro vliegers Er moet ook bijgezegd worden dat alle motoren zeer goed liepen gisteren, 2-takt en 4-takt.
Dan ben ik toch eigenlijk best beniewd hoeveel procent in de A-klasse al met een electro aandrijving vliegt?
Nummer 6 vliegt met een YS 170 met ontsteking en dat loopt toch ook wel mooi hoor.. alleen mijn eerdere opmerkingen erover blijven staan Toch wel een verrassende uitslag, er zijn zeker mensen die sinds de invliegdag vorderingen hebben gemaakt, als ik zo naar de scores kijk.