Ik denk dat Donatas de "gewone 8717" heeft op 2s life cellen, net als Derk in z'n Sebart Su 29 gebruikt.
Ik vraag mij af.. Hans vraagt het in het kader van een F3A kist.. dus geen 3D. Volgens mij is dan de BLS 451 de betere keuze. Die JR weegt 73 gram (opgave fabrikant) tegenover 58 gram (actueel gewogen).. dat is 20 gram per servo. en of je voor 'gewoon F3A' het verschil gaat merken tussen 0.06 en 0.10? ik geloof er niets van
De gewone 8717 op 2s lipofe bevalt erg goed, als je ontvanger meer spanning aan kan zoals de Spektrum/JRSpektrum serie is het ook best wel licht. @Hezikan geloof je het maar niet.
Praktisch iedere F3A kist heeft aan 5kg torque per roer genoeg...... (nu heb ik zelf ook 20kg servo's op de staart zitten, maar die had ik nog over)
Mag ik hieruit opmerken dat je verwacht dat voor gewoon F3A vliegen het verschil tussen 0.06 of 0.10 te merken is? Zo ja: op welke momenten merk je dat dan?
Op alle momenten waarop je moet stoppen met sturen, uit komen van een loop, beindigen van een rol en dergelijke over het stoppen van snaprolls maar te zwijgen. Er is niks eenvoudiger dan te stoppen met sturen als je er bent i.p.v. te gaan schatten hoe lang de kist nog door zal gaan en te gaan kijken of je inschatting goed was. @Alexzzz: Je mist het punt dat de rolroeren bij snaproll's een veel grotere uitslag krijgen dan normaal, dat in combinatie met het feit dat van af ongeveer de helft van de maximale stelkracht, servo's langzamer gaan bewegen maakt dat 5kg niet genoeg is. Althans voor precisie vliegen, voor maar wat in de rondte klooien is 5Kg ruim genoeg dacht ik zo.
Neem dan eens de Integral van Derk als voorbeeld; hoeveel groter zijn zijn uitslagen dan voor een snap, wanneer je dit vergelijk met de rest van het programma? Met de Evolution doe ik met minimale uitslagen een keurige snap-rol, ik kan me niet voorstellen dat andere kisten werkelijk zulke enorme uitslagen nodig hebben om fatsoenlijk te snappen, maar ik kan iets over het hoofd zien?
Net even in het Jury rapport opgezocht de "keurige snaproll" van Alexzzz scoorde dus een 4, 4, 5, 5, en een 4. Ik ben er niet bij geweest maar het lijkt mij wel zeer sterk dat alle juryleden er volkomen naast zaten. Misschien toch eens aan andere uitslagen denken?
Toch iets beter kijken Bert 7 7 6 8 8 http://kunstvlucht.modelvliegsport.nl/F3A/2009/Uitslagen 2009/Oss/wedstrijdoverzicht B Oss.doc Ronde 2 ging bagger, niet alleen de snap, maar de complete vlucht, omdat ik meer bezig was met de diepte en grootte van de figuren dan met de figuren zelf (stomste wat je kunt doen; teveel dingen aanpassen in je wedstrijdvlucht)
Dat is precies wat ik bedoel, het wordt lange afstand schieten op zo'n manier. Als je je kist zo afstelt dat du moment dat je met up en mega rolroer uitslagen en rudder hij meteen overtrekt, en bij loslaten van de knuppels de stroming meteen weer aanligt kan het niet mis gaan, mits je servo's snel genoeg gaan.
Ik zat er nog eens over na te denken.. die High Voltage servo's zijn 20 gram zwaarder per stuk. Dat is op een vleugel (rollen werd als voorbeeld genoemd) 40 gram aan servo's meer. Dat is dus 40 gram die tov. het midden een afstand heeft. Als ik dan massatraagheid erbij pak en het echt marginale verschil in servosnelheid.. Dan zou het mij niets verbazen als de prestaties in de praktijk gelijk zijn. Daarnaast vraag ik mij af of men dan ook verschil merkt in dichtbij vliegen of veraf.. want veraf is de vertraging groter dan het snelheidsverschil tussen beide genoemde servo's. Als laatste.. als je voor de keuze staat..de BLS 451, 10kg, 0.10 s/60 graden, 70 euro, of de JR HV versie, 12kg, 0.06s/60 graden, 120 euro.. dan vraag ik mij af wat de beste keuze is. Als ik daarbij in overweging neem dat Hans (de vraagsteller in kwestie) nu vliegt met S9514 servo's, die 'slechts' 0.14s/60 graden doen en 'slechts' 4.6kg.. Ik geloof zonder meer dat de JR HV's ontzettend goede servo's zijn, dat staat wat mij betreft niet ter discussie. Ik weet alleen ook dat de BLS 451's ook ontzettend goede servo's zijn. En ik plaats er sterk mijn twijfels bij dat het marginale verschil in prestaties, het gewichts- en prijsverschil rechtvaardigen. Als het mijn portomonaie zou zijn in elk geval zeker niet.
Dat was een welbekende 'hezik overdrijf weer eens' opmerking Als je op 150m afstand en ca. 255m hoog vliegt, is de afstand ongeveer 300m. Je radiosignaal doet er dan 0.001s over. Vlieg je onderin de box is dat 0.00050s.. Maar niet alles serieus nemen.. Overigens zat er wel een serieuze ondertoon in.. er is een biologische grens aan wat een mens qua tijdswaarneming nog bewust kan waarnemen.
De Jr 8715 is sneller en sterker dan de Futaba 451 bls servo's. Omdat je al aangaf graag te overdrijven toch maar even opgezocht. Futaba: 10Kgcm .10 over 60 graden. JR 8715 12Kgcm .09 over 60 graden.
De 0.9 is over 40 graden volgens hun website.. en dan is de BLS dus sneller.. Sterker is ie idd sowieso.. maar 12kg op een F3A rolroer? volgens de diverse calculators zou rond de 3~4kg voldoende zijn. //edit nah.. nu 4 'jr-sites' open en alle 4 zeggen ze iets anders. Gezien jouw uitspraak, zal het dan wel over 60 graden zijn.. in welk geval ie inderdaad sneller is.
Ik lees toch echt 60 graden...... ƒvƒƒ|EƒwƒŠƒRƒvƒ^[Eƒƒ{ƒbƒg‚ÌJR PROPO - “ú–{‰“Šu§ŒäŠ”Ž®‰ïŽÐ@ƒvƒƒ|@ƒnƒCƒpƒ[ƒT[ƒ{
Yep.. ik daar ook.. inclusief een heleboel andere vage tekentjes. Zie daar ook 66 gram staan, wat nog 'maar' 8 gram meer is dan de BLS 451. Goed, de JR is dan dus sterker en sneller. Niet veel sneller, maar wel sneller Ik blijf er echter mijn vraagtekens bijzetten of een dergelijk marginaal verschil waarneembaar is. Verder vraag ik mij ook af in hoeverre 12kg nodig is op een F3A rolroer. Ik had de gegevens overigens van de USA website, waar het ding ook een ander nummer heeft. Nog vager.. de USA website zegt ook dit: .08 sec/60° @ 6V