Volledig axiaal, wat vinden jullie ervan?

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door Jos van der Werf, 28 sep 2006.

  1. Jos van der Werf

    Jos van der Werf

    Lid geworden:
    13 aug 2005
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Bedum
    Jazeker. 95% van de motor staat in Inventor Versie 2009. Alleen de slangetjes e.d. staan er eigenlijk niet in.

    Gr. Jos
     
  2. Jos van der Werf

    Jos van der Werf

    Lid geworden:
    13 aug 2005
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Bedum
    Vorderingen

    Hier nog even een korte update,

    Inmiddels ben ik al weer begonnen aan de nieuwe compressor, Erg veel freeswerk. En het duurt allemaal erg lang maargoed, de machine is niet sneller op het moment. Maargoed.

    Op de foto zijn al het een en ander aan onderdelen te zien.

    [​IMG]

    Gr,
    Jos
     
  3. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek
    Dat ziet er super uit! Maar wat wil je ook met zo'n mooi programma, ik heb em ook.

    Groeten,
    Peter
     
  4. Jos van der Werf

    Jos van der Werf

    Lid geworden:
    13 aug 2005
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Bedum
    Hierbij weer wat foto's van de vorderingen.

    Alle diffusor wielen zijn inmiddels gefreest. Alleen de IGV moet nog handmatig nabewerkt worden. Het eerste titanium compressorwiel is inmiddels ook gefreest.

    [​IMG]

    Vorderingen tot nu toe

    [​IMG]

    Titanium compressorwiel 5e stage

    Nu moet ik nog 4 compressorwielen maken en een inlaat stukje.

    Gr. Jos
     
  5. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Prachtig hoor Jos.
    Als je kunt , wil je alles dan meenemen naar Appingedam ?

    Ik zou het graag willen zien.

    Mvg,

    Martin.
     
  6. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ha ha, jij niet alleen hoor Martin! ;)

    Grt,
    Gerald
     
  7. Jaloersmakend mooie dingen hoor! Ben benieuwd wat voor'n kracht er uit dit apparaat gaat komen....ik denk een hele hoop namelijk! Weet je al wat voor een kist je hier omheen wilt bouwen?!? Want eigenlijk verdient zo'n motor een kist die volledig rondom die motor is ontworpen... Want als die kist gelijke tred wil kunnen houden met de krachtbron die erinzit...dan moet het wel een extreem mooi vliegmachien worden.

    Kan je niet een leuke toepassing bedenken voor al die 'bleed'-druk die je hebt? Haha....pneumatische actuators ipv servo's bijvoorbeeld. Zodat je 'pssssst-pssssst' hoort ipv 'ieieieieie-ieieie'! :D
     
  8. Jos van der Werf

    Jos van der Werf

    Lid geworden:
    13 aug 2005
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Bedum
    Thanx!! heren.

    @Martin en Gerald.
    Het duurde even voordat ik de tijd had om te reageren. Druk bezig namelijk om alles uitgefreesd te krijgen. En om dan meteen antwoord te geven op jullie vragen haha: Ik probeer om de compressor gemonteerd en al op de motor te krijgen vóór Appingedam. Maargoed dan moet wel alles mee zitten. Maargoed ik hou jullie op de hoogte. Voor dit weekend staat compressorwiel 3 en een deel van compressorwiel 2 op het menu. zodat ik volgende week enkele dagen heb voor compressorwiel 1. en nog wat tijd voor het inelkaar zetten en wat gaatjes boren e.d.

    @Sjef
    Je bent niet de enige die daar benieuwd naar is haha. Tot nu toe was het nog niet veel haha. Ik ben nog niet bezig met wat voor kist of iets dergelijks. De motor zelf draaiende te krijgen is al een enorme klus.

    Gr. Jos
     
  9. Jos van der Werf

    Jos van der Werf

    Lid geworden:
    13 aug 2005
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Bedum
    Nou het is even stil geweest maar morgen kan ik beginnen met de assemblage van de nieuwe compressor. Ik heb nog snel even een paar foto's gemaakt, de kwaliteit is niet super, maarja t moest ff snel

    [​IMG]

    [​IMG]

    gr.

    Jos
     
  10. Echt waanzinnig mooi werk!
     
  11. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    8-O:worship: (er zijn geen woorden voor, echt een schitterens stukje techniek)
    ben benieuwe hoe het verder gaat lopen
    heel veel sucses
    groeten Gertjan
     
  12. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    Geweldig Jos,het echt een lust voor het oog,maakt nieteens uit als ie niet gelijk loopt maar als het lukt... denk ik dat je er een groot vermogen uit haalt.
    ziet er gelikt uit allemaal,
    wat is nu het totaal gewicht van de motor?
    heeel veel plezier en sucses verder met het project.
    groeten .Rene.
     
  13. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Geniaal! Ik hoop dat 'ie binnenkort naar tevredenheid z'n werk doet!

    Hoe dan ook: petje af! :thumbsup:

    ~Jolmer
     
  14. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    werkelijk schitterend,....:eek:

    wanneer gaat ie werken? :D
     
  15. Jos van der Werf

    Jos van der Werf

    Lid geworden:
    13 aug 2005
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Bedum
    thanx allemaal.

    Er is in plaats van wat vordering een beetje tegenslag opgedoken. Het blijkt dat de hoofdas toch niet helemaal zuiver is. Echt krom is de as niet maar er zit een centriciteits foutje in. Het is ongeveer 0.03 mm maar dit verneem je dus al heel erg goed over deze lengte. De oorzaak is me al wel duidelijk. Het heeft te maken met de manier waarop de as is gemaakt (meerder opspanningen). Ondanks de nauwkeurige spantang op de draaibank is het toch niet helemaal goed gegaan. Nu nog maar een keer proberen en dan in één opspanning. Het wordt dus helaas nog even wachten voor proefdraaien.

    Groeten,

    Jos
     
  16. Eigenlijk zou je meteen een identieke tweelingmotor moeten bouwen....zodra je deze succesvol getest hebt. Misschien zou je zelfs een bescheiden productielijn kunnen opstarten....want ik denk dat hier wel een markt voor is. Geen grote markt, maar een hele kleine nichemarkt met klanten die bereid zijn hiervoor de hoofdprijs te betalen.

    Ook ben ik erg benieuwd naar de inzetbaarheid van dit apparaat...zal ie zuinig zijn? Zal ie betrouwbaar zijn? Zal ie gruwelijk veel vermogen geven? :D
    Hij zal in iedergeval verdomd mooi klinken! Alleen al voor het geluid zou ik er één willen hebben!
     
  17. Jos van der Werf

    Jos van der Werf

    Lid geworden:
    13 aug 2005
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Bedum
    De motor zit inmiddels weer in elkaar. Al met al zijn er toch een aantal veranderingen weer doorgevoerd.

    - Er zit een nieuwe compressor op zoals jullie wellicht niet is ontgaan. De nieuwe compressor is voorzien van titanium compressorwielen en aluminium diffusor wielen. De geometrie van de compressor's en de diffusor's is ook veranderd. Ook is de maat nauwkeurigheid sterk verbeterd ten opzichte van de oude compressor.

    - Er zit een nieuwe as in de motor.

    - Er is een nieuwe set afstandsringen gemonteerd.

    - En er is nu een startmotor in vaste opstelling gemonteerd aan de voorzijde van de motor

    - Er zit een volkeramisch lager in de 2e turbine trap.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De eerste testen heb ik de afgelopen dagen uitgevoerd op zowel gas als kero. en laat ik maar met de positieve punten beginnen.

    - De startmotor met koppeling e.d. functioneerd goed.
    - De as in de motor draaid heel mooi soepel rond, ook als de motor erg heet geweest is.

    maar er zijn ook een aantal mindere punten, zo wil de motor nog steeds niet op toeren. Wel is de behuizing druk hoger als met de oude compressor. Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik geprobeerd heb te starten bij 8000 rpm. vanavond wil ik nog een poging doen met 10.000 rpm. Op gas starten gaat zoals normaal, maar weer lange vlammen met kero. Vanmiddag nog een keer geprobeerd met gedoseerd kero toevoegen, tot vlak voor de vlammen nauwlijks verhoging in toeren. Bij het dichtdraaien van de gas en kero was er een verlaging in toeren van 500 rpm. Erg weinig.

    Het eerst volgende verander punt wordt wederom de verbrandingskamer.

    Gr. Jos
     
  18. The Inventor

    The Inventor

    Lid geworden:
    10 sep 2008
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Delft
    Ontzettend mooi allemaal! Hier zou eigenlijk verplicht een vliegtuig omheen moeten:p

    Gelukkig wint de aanhouder;)
     
  19. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    Hallo jos kan het zijn dat je voordruk van de lagers niet helemaal goed is? ,als ik het zo lees heb je volgens mij een aanloop probleem,bij 15k moet hij toch echt wel door willen toeren
    Het probleem is dat je niets kunt horen of voelen van aanlopen bij verwarming en voorwaartse druk.
    Ook lijkt het erop gezien het vlammen dat het kan zijn dat het met de verdamping niet goed gaat.
    Er komt te veel kero in de verbrandingskamer ,ik bedoel onvergast.
    zo te zien is je compressor groot genoeg om de gevraagte lucht te leveren.
    Het zijn vaak steeds weer de bekende problemen waar een turbine bouwer mee te maken krijgt.
    Maar gezien je bouw resultaat komt het vast goed.
    heel veel sucses vrgr Rene.
     
  20. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek
    [quote=Jos van lange vlammen met kero.

    Hoi Jos, ik weet niet of de kero net zo wordt in gespoten als bij een 'gewone' turbine maar ik had ook altijd last van veel flammen bij het opstarten. Mijn kerobrander stond van voren af gezien op 10 uur. Na een tip van Orbit moest ie op 2 uur komen te staan en heb de motor in die positie gedraaid en mijn flammen probleem was helemaal weg. Het is maar een idee en misschien gaat dit niet op bij een axiaal turbine.
    Het blijft een lust om naar te kijken. :worship:
    Groeten, Peter
     

Deel Deze Pagina