Volledig axiaal, wat vinden jullie ervan?

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door Jos van der Werf, 28 sep 2006.

  1. wpkees

    wpkees

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    310
    Locatie:
    leiden
    Hoi Jos
    ff een vraag hoe zit je difuser in elkaar het lijk of je lucht snelhijd tehoog is een daar door de vlam naar achter blaast
    mvg Limme
     
  2. Sandor

    Sandor Guest

    ik denk met al die weerstand dat je self sustain veel hoger ligt dan de 8 of 10000 rpm die je nu gaat proberen.
    ik denk zelf dat die rond de 16000 gaat zijn of zelfs hoger.
    maar met die bruschless moet dit lukken.
    je blaast nu alles er direkt uit.
     
  3. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Als je er niet uitkomt Jos, dat moet je toch eens een kj kamer erin zetten.
    Ik blijf echt bij mijn mening , wat ik je toen in Appingedam gezegd heb , zorg dat je een goedwerkende verbrandings kamer hebt .
    Want je bouwt het allemaal prachtig mooi ,maar als je kamer niet mixed ,dan kan je heeeeeel veel proberen ,maar het resultaat zal echt niet beter worden.

    Probeer tot 30.000 tpm te gaan met de brushless ,en dat moet ook je turbine draaien.

    ontsteek het gas , en voer het gas op , hoeveel gas je ook geeft , niet vloeibaar he , die vlam moet binnen blijven en je moet alduidelijk het toerental horen verhogen , als dit niet het geval is , zou ik eerst de kamer nakijken .

    Want gas hoeft niets te doen ,dat hoeft niet te mixen , dus als je hiermee geen toerenverhogen hoort , krijg je de motor op kero niet aan de gang.

    Ik hoor het wel van je bevindingen .

    Mvg,

    Martin.
     
  4. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    of als de kj kamer te groot is ,dan heb ik nog wel een paar andere oplossingen .

    Mvg,

    Martin.
     
  5. rcskillz

    rcskillz

    Lid geworden:
    30 dec 2008
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Veghel
    Met veel plezier het hele topic gelezen en heel veel respect voor Jos.
    Ik blijf dit topic vanaf vandaag volgen!
    Jos heel veel succes en ik ben erg benieuwd wanneer het eindelijk toch gaat lukken.

    Gr Rogiër
     
  6. Over die vlammen die eruitgeblazen worden: waarschijnlijk blaast de compressor-stage veel te veel lucht de verbrandingskamer in. Komt omdat die compressor van jou vééél meer lucht erdoorheenjaagt dan het radiaalcompressortje waar jouw verbrandingskamer oorspronkelijk voor ontworpen is. Ik denk dat de verbrandingskamer anders moet....want als ik het goed begrijp is die min of meer gebaseerd op een radiaalturbine-verbrandingskamer. Toch?

    Ik denk wel dat het loopt hoor....in de huidige configuratie. Volgens mij is het kwestie van een paar flinke bleedvalves erop...hehe....om een radiaalcompressortje te simuleren...dan zal het waarschijnlijk gaan lopen....als het eenmaal draait kun je gaan kijken hoe ver je die bleedvalves dicht kan draaien voordat je de vlam eruitblaast....
     
  7. wpkees

    wpkees

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    310
    Locatie:
    leiden
    Hey Sjef
    ik denk dat jij eens je huis werk moet gaan doen en eens gaan kijken waar bleed valves voor zijn en ook even je compressor leer er ff bij gaan pakken en als je de boeken niet heb mag je ze wel ff van me lenen
    Mvg Limme
     
  8. Doe niet zo bijdehand man!!

    Lees maar na in je boekje....
     
  9. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    SjefkeSjefke rustig jongen de mensen die hier reageren hebben al (is een) turbine(s) gebouwd, en weten echt wel waar ze over praten, het is al vaker tegen je gezegt dat je dat moet respecteren.
    hoe staat het trouwens met jou "terrasverwamer" het is al een tijdje stil in dat draadje, zijn er nog vorderingen geboekt?
    vr groet Gertjan
     
  10. Jos van der Werf

    Jos van der Werf

    Lid geworden:
    13 aug 2005
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Bedum
    Thanx allemaal voor de vele reacties.

    om een aantal vragen te beantwoorden:

    De voordruk van de lager is volgensmij goed. De as draaid heel erg mooi soepel, en de uitloop is vrij lang ook als het turbine gedeelte heet is. Ik heb hier extra op gelet bij het maken van de nieuwe as en spacers op de as. Ik wil het niet uitsluiten maar voorlopig ga ik er van uit dat de voorspanning klopt.

    De diffusors zijn niet meer van het type 50%/50% reaction grade zoals ze het wel noemen. De diffusors hebben een ander profiel gekregen. Deze geometrie heb ik een beetje afgekeken uit de grotere compressors. Verder blijkt uit simulaties dat dit ontwerp compressor beter presteerd dan de overige ontwerpen die ik heb gemaakt. Ook is de gemeten drukopbouw in de kamer hoger dan het vorige ontwerp. Ik concludeer hier voorzichtig uit dat er minder snelheid in de luchtstroom zal zitten (gaat niet helemaal op vanwege de volledig nieuwe geometrie) Maar ook dit verhaal sluit ik niet helemaal uit.

    Dat de luchtsnelheid in de verbrandingskamer een bende is en dat hier drastisch dingen moeten gaan veranderen lijkt me heel aannemelijk. Bij heel voorzichtig kero toevoegen met een draaiende pomp en een festo regelventiel is al heel snel gerochel in de uitlaat te horen, verder loopt de temperatuur rap op komen de vlammen zichtbaar naar buiten. Inderdaad dus wat Martin al aangeeft dat de kamer niet mixt. Op gas blijft de vlam mooi binnen en meet ik ongeveer 360 c uitlaat temp. De verhoging van toeren is laag. (ik moet nog proberen wat er gebeurd met een hogere aanjaag snelheid, ik was hiermee nog een beetje voorzichtig vanwege het nieuwe startsysteem).

    Problemen met compressor stall zijn tot dusver nog niet aan de orde geweest. Er blijft meer dan genoeg doorstroming in de motor. Compressor stall verwacht ik dan ook in een veel hoger toeren gebied. Vandaar dat ik bleed valves nog een beetje voorbarig vindt. Maar wie weet in een later stadium misschien wel nodig.

    Voor de verbetering van de verbrandingkamer heb ik nog een aantal ideën. Het is een beetje moeilijk uit te leggen maar ik zal morgen proberen een tekening te posten. Een KJ kamer is helaas te groot en gaat niet passen. Ik ben benieuwd naar de overige opties van Martin. Dus Martin bij deze hou ik me van harte aanbevolen.

    Hardstikke bedankt allemaal voor het medenken en voor het geven van jullie reacties. Met zoveel hulp moet het ooit wel een keer zover komen dat het wel gaat werken.

    Many Thanx.

    Gr. Jos
     
  11. Jos van der Werf heeft mijn respect...daarom ga ik er niet verder op in.

    Maar mijn punt over die bleedvalves staat als een huis denk ik. Zo niet: prove me wrong!
     
  12. Jos van der Werf

    Jos van der Werf

    Lid geworden:
    13 aug 2005
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Bedum
    Mmm ging iets sneller dan verwacht...

    [​IMG]

    [​IMG]

    Oke nog even niet letten op het gaten patroon, het is even een concept dat heeeel snel in elkaar gezet is.

    Het idee is als volgt:
    Aan de voorzijde van de kamer zouden nog luchthappers komen om het mixen te verbeteren. Het eerste deel laat ik dan taps toelopen naar buiten om zo verder de snelheid uit de lucht te halen om de verbranding te verbeteren.
    Het tweede deel zal recht worden, verder voorzien van iets grotere gaten.
    Het derde deel zal weer taps terug lopen naar de diameter van de turbine en tevens voorzien worden van grote gaten voor veel lucht om de snelheid in het eerste deel laag te houden.

    Het is even een idee dat in me opkomt, misschien zie ik iets over het hoofd. Dus bij deze jullie mening graag.

    Groeten,
    Jos
     
  13. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Ja ik heb nog wel een idee voor je Jos.

    ik heb een kamer van 65 to 70mm in diameter , die zou je na kunnen maken , en natuurlijk iets veranderen zodat ie bij jou erin past.

    Maar probeer eerst maar even of je jou kamertje nog beter kunt krijgen .

    Ik hoor het wel.

    Mocht het nou niet lukken , ik zie je natuurlijk te weinig , wonen ook niet bepaald dicht bij elkaar ,maar dan kan ik mischien toch wel iets regelen om jou kant een keer op te komen ,en kunnen we eventueel kijken wat er mogelijk is.

    Groetjes,

    Martin.
     
  14. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    sorry jongens maar soms wil een fris niet bevooroordeeld blik nog wel eens iets bijdragen. kap nu eens niet meteen sjef af en denk eens na. mogelijk heeft hij een punt. jos is nu eenmaal bezig met iets waar niet veel mensen hem in de modelbouw voor zijn gegaan.mischien dat een axiale tubine wel een heel ander verbrandings kamer ontwerp nodig heeft.
     
  15. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    opsluiting

    Als jullie (Jos en Martin) het voor mekaar krijgen om samen een weekje op te trekken of jullie tweetjes eventueel een weekje opsluiten, nog beter :D dan heb ik het donkerbruine vermoeden dat dit project behoorlijke vorderingen gaat opleveren.
    Martin ken ik heel goed en wat ik tot nog toe van Jos heb gezien, in Appingedam o.a. staan ze samen op een heel hoog en eenzaam nivo voor wat betreft de 'reactie' motoren.
    En vullen elkaar prima aan, Martin voor wat betreft praktijk en zeer veel ervaring en Jos met durf en kunde tot nog toe.

    Maar ehh just my two cents hoor :wink:

    Ger.
     
  16. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.373
    Locatie:
    Gouda
    Nou Ger..

    Dan ook met jou erbij.... vlak jezelf niet uit.
    Het Super Trio een weekje opsluiten met veel bami met appelmoes en af en toe een bietje wil zeker tot resultaat leiden.

    Ik heb even geen two cents, dus ehhh just my one cent hoor...

    Jacques
     
  17. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Oh voor mij kan het hoor , ik ga net zolang door tot het spul loopt.

    En dat is bij Jos net zo.

    Ik heb een tijd terug contact gehad met de ontwerper van de bladonjet.

    En die heeft me toen verteld dat een compressor best wel wat mag lekken , en dat een hoek van ngv ,of turbine wiel niet op een graad nauwkeurig komt, maar zei hij , de combuster has to be right for the engine , dus dan weet je het gelijk , daarom zeg ik dat Jos elke keer , maar dat komt allemaal wel goed .
    Ik luister nooit naar mensen die nog nooit iets gebouwd hebben ,en die alleen maar theorie weten ,ik ga direct naar de mensen toe die het zelfde systeem gemaakt hebben ,en ook draaiend hebben gekregen , dat vind ik veel belangrijker ,en daar heb ik wat aan .


    Jos ik hoor het wel van de kamer ,heb hier een prachtig voorbeeld van de Funsonic en jetcat p60 liggen ,je zegt het maar.

    Mvg,

    Martin.
     
  18. wpkees

    wpkees

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    310
    Locatie:
    leiden
    Hoi Sjef ik wist niet dat je van die langen tenen had

    Je set het zelf al neer in je citaat dat de bleedvalves zij om teontlasten
    dit is waneer een airliner van vollast naar idle dit komt om dat de compressor zo veel massa heeft dus niet 123 in toeren zakt en dus teveel luch blijft leveren waar door je het vlamentje uit kan blazen daar voor hebben ze bleed valves er in gemaakt die op dat moment open gooien
    bij Jos is het zo dat ze vlam uit zij vbkaamer word gedrukt
    dat kan zij dat ze div niet goed is waar door die een tehogen luchtsnelhijd heefd
    of zij vbkamer is niet goed
    maar Jos is een hele moerlijke weg in geslagen met veel uitdagingen
    want jos heefd geen aan knoping's punten hij moet eerst alles variabele uitsluiten
    (zoals een kompressor waar die niet van weet hoeveel Kg/s lucht die levert hij zou kunnen testen door met een elektromotor de compressor aan tejagen tot een idle toerental en een venturi er voor tezetten en daar druk in tegaan meten en daar kan je met wat rekenwerk je masvlow uit halen )
    maar respekt voor Jos hij komt er wel het is een hobby en daar moet je tijd insteken
    mvg Limme
     
  19. wpkees

    wpkees

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    310
    Locatie:
    leiden
    Hoi Sjef

    ik ben ff voor je bezig geweest met scannen
    je moet ze wel ff volledig openen anders kan je ze niet goed lezen

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    het koste me wel ff tijd maar dat heb ik wel voor Sjef over ;-)
    mvg Limme
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2009
  20. Gelezen: interressant!

    Maarja, bleedvalves is makkelijker gezegd dan gebouwd. Tot nu toe ben ik dat ook nog niet tegengekomen in de modelbouw...variabele bloedkleppen. Dat gaat nog een uitdaging worden denk ik....
     

Deel Deze Pagina