Zo, mijn nieuwe ARF P-47 van Hangar 9 (de grote; 150) is inmiddels klaar en 1 week geleden ingevlogen. Het was een kerstkado 2008 aan mezelf. Spanwijdte; 2,10m. Gewicht; 8,5 kg (vliegklaar) Motor; Laser 240-V Twin (40cc) viertakt. Retracts; De mechanische die bij de ARF kit horen (servos direkt op het retracthuis). Toch het een en ander gewijzigd; VLEUGELS; - Wielkassen vergroot voor grotere wielen, want de bijgeleverde waren qua schaal veel en veel te klein. -Het onderstel iets naar voren gekanteld. ROMP; -Motorkap verder naar voren (zover als kon) en op dikkere schroefblokjes, zodat aan de achterkant rondom een opening ontstond voor een luchtdoorstroming (koeling). oorspronkelijk sloot de kap precies aan op de romp. (foute boel!!). - Onder in het motorspant 2 buizen schuin aangebracht richting de rompzijkanten en uitkomend vlak achter de schaaluitlaatopeningen. Zo worden de dempers ook goed gekoeld. - De gasservo op een andere plaats gezet. - voorzieningen aangebracht voor een extra servo t.b.v staartwiel, en niet gekoppeld aan het richtingsroer. - T.b.v. de twee tanks voor de Laser V-twin 240, ruimte geschapen en hoger gelegd, omdat de Laser gewoon rechtop onder de Kap paste. - De cockpitkap die afneembaar was (met vier schroeven door de zijkant van de romp) en doorloopt tot aan het motorspant, een andere bevestiging gegeven; voor, 2 deuvels door het motorspant, en achterboven een snelsluiting aangebracht. -De cockpitbodem dieper gelegd, zodat er een 1:6 piloot in past. en wat meer schaalinrichting i.p.v. het bijgeleverde plakplaatje met instrumenten. -Voorzieningen voor de 2 akkus (achter het balanspunt nu i.v.m. balanspunt), 1 voor de ontvanger en 1 externe akku voor de retractservos. INVLIEGEN; Alles ging van een leien dakje; start, vlucht en landing. Een zalig model om mee te vliegen. UPGRADEN naar schaal: komende winter gaat de folie eraf, en wordt het model op de ouderwetse manier bespannen met papier en Spanlak. Washprimer erop, beplatingslijnen en klinknagels aanbrengen. Spuiten en weatheren. volgende keer finished modelfotos en actiefotos groetjes, Jan
Foto van het totaal straks? Hier 'kabelsalat' op zijn Duits. Maar daar kom je bijna niet onderuit, ik weet het. Ik vind het iig een mooi vliegtuig. Toch nog wel behoorlijk aant gewicht. Taco.
Gewicht! 8,5 kg inclusief 700cc brandstof; Valt reuze mee voor een warbird met 2,10m spanwijdte, vleugelopp. van 70 dm2. (vleugelbelasting 120gr.) retracts en 11 servos en 2 akkus, komt met vol flaps super langzaam binnen. Hier dan wat static fotos. Actiefotos volgen later. groetjes, Jan
ziet er goed uit jan ik moet zeggen dat de kwalitijd van hangar 9 zeer goed is ,ik heb de j3 van hangar 9 omgebouwd naar n j3 l4 cub ook de piper pawnee heb ik redelijk ik noem het funschaal gemaakt en dit vlieg ik allemaal elektic . mvgr johan snijders
Ondanks dat het niet in de planning zit, moet je toch nog eens over dat wieltje nadenken jan. De kist kan het hebben.
@ Berto en Rob, ja, Fun Scale hé. Maar als ik de Jug in de herfst ga strippen en dan ga opwaarderen met beplatingslijnen en klinknagels en meer details is het misschien te overwegen, ofschoon me dat staartwieltje absoluut niet stoort. groetjes, Jan
Hallo Jan, Heel mooi model. Heb je al een kleurenschema voor ogen als je de kist opnieuw gaat afwerken of houd je het bij het huidige kleurenschema? Groet, Geert
P-47 (en dan vooral de Razorback): mooi! Ik heb wel een klein storend detail gezien, en dat is het staartwieltje. Het is niet schaal, en het retract niet. :nooo: Dat stoort. Jan, go the extra mile! (Niet iedereen ziet het, daarom meld ik het even . . .). jan.
@ Jan, je hebt gelijk, maar het is een "Fun" Scale Model, en geen "Scale" model en dat is een reuze verschil! @ Geert, in principe heb ik wel een ander op het oog. Wel van dezelfde Fighter Group. (Italië 1944) deze waarschijnlijk, hiervan vind ik de Nose-Art persoonlijk mooier.
Jan, heb je die vierbladsprop los gekocht of werd deze bij het model geleverd? Ik heb er een nodig die er heel veel op lijkt, zou graag horen waar hij vandaan komt. Overigens een mooi model!
hoi Jitze, de Schaalprop zat bij de kit, evenals de retracts, de bommen en de droptank. groetjes, Jan