Nieuwe Uitdaging !!!

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 23 aug 2008.

  1. actros

    actros

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    89
    Locatie:
    De Lier
    Hoe is het met de dieplader.

    Is hij al klaar en zijn er fotos van ????
     
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Actros,


    Nee, de semi-dieplader is nog niet klaar, de elektronica moet nog ingebouwd worden, maar de snelheidsregelaar van de MB Actros is helaas overleden en opgestuurd voor reparatie naar Wedico, is nog garantie, voor de 3e keer stuk binnen 1 jaar !!!

    De snelheidsregelaar moet eerst terug zijn, voordat we verder kunnen gaan met de elektronica, want de kingpinbesturing moet getest worden samen met de MB actros, maar dan moet deze wel kunnen rijden.

    Dus blijf kijken, als er nieuwe ontwikkelingen zijn, dan zie je het vanzelf !!
     
  3. actros

    actros

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    89
    Locatie:
    De Lier
    Oh ok, ik wacht met spanning af.

    Ben benieuwd naar het eindresultaat.

    Suc6
     
  4. Beemerke

    Beemerke Guest

    ...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 nov 2009
  5. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.528
    Locatie:
    Nieuwegein
    door de stangen welke ertussen zitten af te stellen deze kan piet verschuiven in de armen van de volgende as.
     
  6. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.528
    Locatie:
    Nieuwegein
    [​IMG]

    hier zie je het duidelijk.
     
  7. Beemerke

    Beemerke Guest

    ...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 nov 2009
  8. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.528
    Locatie:
    Nieuwegein
    waarom niet onderaan kan ik geen uitleg overgeven daar zul je voor bij piet moeten zijn.

    maar dit systeem werkt wel degelijk en is ook goed af te stellen.
     
  9. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Jürgen,

    Tja, waarom deze afstelling ???

    Je moet even de goede foto opzoeken, waar ook al de stuurservo is aangesloten.

    Op die foto, staat de juiste afstelling van de 6 stuurassen.

    De afstelling heb ik afgesteld volgens een eigen systeem, wat ongeveer het zelfde werkt als het Ackerman systeem.

    Daarna de trailer achter de MB Actros laten rondrijden en gekeken of deze goedstuurde zowel links las rechtsom laten rijden.

    De Semi-dieplader stuurt perfect en wringt nauwelijks !!

    100% wringvrij krijg je een trailer nooit, ook niet in de 1:1
    Kijk maar eens als een 6 assige trailer instuurt, dan zie wel dat het toch enigzins wringt !

    Als je de stuursang met de 2 rode pijltjes langer of korter maakt komt het niet goed, dan krijg je de assen in de nulstand niet allemaal precies in het midden te staan !!!
    De stuuruitslag moet je regelen met de stuurstang met het ene pijltje naar binnen of naar buiten verzetten op de stuurarm !!!
    Hiermee regel je de stuuruitslag per as van 7 graden verschil !!!
    Hopelijk is het nu duidelijk !!

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 19 jul 2009
  10. Beemerke

    Beemerke Guest

    ...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 nov 2009
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Jurgen,

    Tja, waarom zitten de sturstangen niet helemaal links op de stuurarmpjes !!!!

    Dit heeft te maken met de max. stuuruitslag van 45 graden, als de stuurarmpjes helemaal onderin gezet worden klopt de stuuruitslag van 45 graden niet van de laatste (6e stuuras) niet !!

    Je kan dus ook zeggen dat het stuurarmpje iets te lang is, maar ja, ik heb de assen zelf gebouwd uit het niets, dus uit mijn hoofd, je kan beter een beetje ruimte overhouden, dan te kort komen, want dan kan je de max. stuuruitslag van 45 graden niet halen van de 6e stuuras !!!
    De fijntuning gebeurd vanuit de 6e stuuras naar voren naar de eerste stuuras.
    Hopelijk is het nu duidelijk !!!
     
  12. Beemerke

    Beemerke Guest

    ...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 nov 2009
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Jürgen,

    Als er vragen zijn, stel ze gerust, dan zal ik ze proberen te beantwoorden.
    Je weet het hé, domme vragen zijn er niet, wel domme antwoorden !!! :cool: :cool:
     
  14. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo allemaal,

    STEFAN HARTELIJK BEDANKT !!!

    Vandaag ben ik bij Stefan geweest.
    Hij heeft voor mij het ETS Besturingssysteem, compleet met schakelaar, oplaadstekkers en zwaailampen ingebouwd in de 6 assige Broshuis Semi-dieplader.
    Het was best nog heel veel werk om alles in te bouwen, maar Stefan heeft het perfect ingebouwd.
    Stefan heet geen Piet, maar hij is wel heel precies.

    Stefan hartelijk bedankt voot het inbouwen van het ETS besturingsysteem.

    (Volvo)petje voor jou inbouwkunsten, maar vooral voor jou geduld en precisie, SUPER !!!

    Ook was in onder indruk van jou werkplaats met machines, maar ook jou grote voorraad van allerlei onderdelen op het gebied van elektronica en hydrauliek, geweldig !!!
    Zeker op het gebied van het bouwen van de hydrauliek plunjerpompen !!!
    Ik heb echt nog weinig modelbouwers gezien met zo'n hoog technisch modelbouw-niveau, SUPER !!!


    De besturing werkt goed via de kingpinbesturing.
    Stefan heeft het ETS besturingsysteem perfect afgesteld.

    Nu kan ik de de Semi-dieplader verder gaan afbouwen.

    Alleen is de stuuruitslag naar links groter dan rechts, dit moet nog verbeterd worden.
    De servo moet omgedraaid worden en hoger in het chassis geplaatst worden, het stuurarmpje tussen de servo en de laatste stuuras moet aangepast worden en verplaatst worden naar de linker voorkant van de achterste stuuras, zodat de stuuruitslag naar links en rechts gelijk wordt.

    Ook wil ik de stuurassen onderling ook nog iets aanpassen, want de Semi-dieplader wringt iets te veel naar mijn zin met een haakse bocht naar links of rechts.
    Maar dit zijn betrekkelijke kleine aanpassingen, wat redelijk snel opgelost kan worden.
    Daarna moet de Semi-dieplader nog aan de zijkanten en bovenkant gespoten worden en de hardhouten vloer moet er nog ingelegd worden.
    Maar ik moet eerst nog zelf even een spuitcabine bouwen, alvorens ik weer ga spuiten.


     
  15. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.331
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Piet,

    Goed te horen dat het er eindelijk werkend inzit :)

    Is het verscheel qua uitslag niet in te stellen met de ETS-controller ?
    Ben benieuwd naar zijn rij-eigenschappen :)

    PS) is je MB Actros al weer rijdend ?
     
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Marten,

    Nee, Marten het ETS besturingssysteem is niet apart links of rechts in te stellen, alleen de max. stuuruitslag is in te stellen.
    Wel is de dode-slag in te stellen en het rechtzetten van de assen is in te stellen.
    Wat dat betreft is jou besturingssysteem wat geavanceerder !!!

    Ja, de MB Actros is weer klaar, de reparatie van de vaartregelaar bij Wedico heeft ruim 3 maanden geduurd !!
    Deze is onder garantie gerepareerd, maar toen ik de vaartregelaar uitteste, bleek deze nog niet te werken.
    De vaartregelaar zelf opengemaakt, toen was er een draadje los op de printplaat !!!
    Deze zelf even voorzichtig vastgesoldeerd en nu werkt de vaartregelaar weer perfect !!
    Ik vraag me af of dat losse draadje niet het probleem is geweest, waardoor de vaartregelaar niet meer werkte ???
    Volgens de reparatiebon van Wedico is er een IC vervangen ???

    De afstelling van de onderlinge besturing van de 6 assen wil ik nog iets aanpassen, want ik vind dat de Semi dieplader bij een haakse bocht te veel wringt, maar dat is een kwestie van afstellen.
    Verder zijn de rij-eigenschappen wel redelijk goed.

    Bij het uittesten stond de digitale servo nogal te zenuwachtig te klapperen bij het insturen naar links en rechts, maar Stefan heeft er iets ingesoldeerd, vraag mij niet wat, toen was dan probleem opgelost.
    Ook heeft Stefan het ETS Systeem om gebouwd van 12 Volt naar 5 volt.
    De 30 kg servo is beresterk, maar trekt nogal wat stroom weg !!

    Ook werken de zwaailampen perfect, de draaien (looprichting) willekeuring in tegen gestelde richting, heel leuk om te zien !!

    In ben zeer tevreden over de bouwkunsten van Stefan !!!
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2009
  17. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.331
    Locatie:
    Gouda
    Hoi Piet,

    Dat is wel jammer inderdaad, dat het niet onafhankelijk instelbaar is.
    Ik moet ook eerlijk toegeven dat deze eigenschap mij ook veel tijd heeft gekost, om het goed werkende te krijgen.

    Betreft wedico,
    Dit geeft wel te kennen, dat ze er zelf niet veel van weten volgens mij.
    (of dat ze er geen tijd aan willen besteden)

    Succes met de verdere afstelling....
     
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Dit is volgens mij ook de reden dat het ETS besturingsysteem deze optie niet heeft, te lastig !!!
     
  19. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.331
    Locatie:
    Gouda
    Dat zou inderdaad goed kunnen Piet.
    Ieder bepaald zo zijn eigen (max)doelstelling, met welke eigenschappen er op zijn minst in moeten komen.
     
  20. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    hallo :thumbsup:

    Nou piet, Ik vond het leuk om te doen hoor. We hebben ook weer een beetje bij kunnen praten. Ik heb voor het PIC controllertje een apparte 78L05 geknoopt. Eerst had ik deze samen met de servo op een 5V1,5A stabilisator
    L4940v5 (die van Cheeta) gehangen, echter zodra de servo ging sturen, ging de spanning alle kanten op, waardoor het PICje niet meer goed werkte. Nog wat met elko's geexperimenteerd, maar dit werkte niet, dus toen de circuits maar opgesplitst.

    Eigenlijk vind ik het het ETS printje niet zo geweldig. De eilandjes waren nogal klein in verhouding tot de gaatjes. In de voeding van het PICje had gewoon een goede LC filtering moeten zitten de de rotzooi van de servo weg filtert. Daarbij was de massa ook een beetje raar op het printje gemaakt, dus geen centraal massa punt.
    Tevens was het makkelijker geweest om de potentiometer via een servo stekker aan te sluiten, bij verkeerd om werken, draai je dan gewoon de strekker om.

    Ik heb de serie diode (ompoolbeveiliging) die er in zat, antie parrallel gezet met de voeding, omdat je zo geen 0,7V aan spanning verliest. Voor de diode (in serie met de accu) zit een zekering van 1,6AF, die er bij verkeerd om aansluiten dan uitklapt.

    Het mooie dat de dieplader straks klaar is.. is dat Piet dan met de zware Dieplader begint, Waar mijn "kraantje" dan op kan. En daarna.. ik hoop toch echt de caterpillar 385. Ik ben toch zo benieuw wat dat voor een meester werk gaat worden.
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2009

Deel Deze Pagina