DAF TurboTwin 2

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door ruitje, 19 mei 2009.

  1. adrie van gerwen

    adrie van gerwen

    Lid geworden:
    17 nov 2008
    Berichten:
    2.067
    Locatie:
    waspik
    turbotwin 2 project

    als men de bouw voor een gedeelte van messing maakt,komt men door het gewicht bij de tamiya standaard kracht tekort als men bij een club rijdt waar men in het parcours bijv.een brug heeft of dergelijke.
     
  2. rc modelbouwer 1\50 1\16

    rc modelbouwer 1\50 1\16

    Lid geworden:
    13 apr 2009
    Berichten:
    1.276
    Locatie:
    putten
    hallo ik zou er ook gewoon 2 motoren
    in bouwen hoor ten eesrte voor de kracht
    en de echte turbotwin heeft er volgens
    mij ook 2 nog een vraagje waar laat je de stickers maken

    grtjs patrick
     
  3. fabi

    fabi

    Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Berichten:
    626
    Locatie:
    belgie
    twee motoren nemen , op elke aangedrevenas 1
    met de speciale regelaar van getriebe doktor die de motoren
    gelijk laat lopen of de assen met verschillende wieldiameters.
    Dan hebje power genoeg , als ook hebje dan een permanente 4x4
    maar dan elektronisch gestuurd.
    De regelaar is normaal bedoeld voor traktoren (met 4x4 twee motoren) , die hebben meestal een kleinere wieldiameter vanvoor , dan van achteren.

    grt Fabi
     
    Laatst bewerkt: 31 mei 2009
  4. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo
    u bedoeld wieldiameter ipv wielbasis!!!!!!!!
    maar 2 motoren op de tamiya assen vind ik wel wat veel,
    met een goede motor en de carson 2 speed tussenbak
    heb je zowel de snelheid en de kracht goed in de hand,
    of word de truck 30/40 kg zwaar ofzo???!!!!
    kijk eens op de duitse truckforum voor de aandrijftechnieken,
    mvg markioo
     
  5. fabi

    fabi

    Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Berichten:
    626
    Locatie:
    belgie
    juist wieldiameter :)

    heb het even aangepast
    THX Markioo
     
    Laatst bewerkt: 31 mei 2009
  6. ruitje

    ruitje

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    664
    Locatie:
    Papendrecht
    bedankt voor de info!

    Ik wil 2 motoren gebruiken omdat de echte turbotwin dit ook heeft en daarnaast is het wel erg makkelijk omdat ik niet met verlengde aandrijfassen hoef te werken ;)

    Dus zoals ik het nu ziet zal er een regelaar inkomen die 2 motoren aan kan sturen , alleen weet ik nog niet of ik op beide motoren een 3 versnellingsbak kan zetten en of dat goed samengaat?!?

    hoe wordt de bak bij een tamiya truck eigenlijk aangestuurd ? met een servo ?

    @ rc modelbouwer 1\50 1\16: ik ga binnenkort naar Eindhoven om foto's en maten op te nemen van de echte truck en proberen om alle stickers goed op de foto te zetten. Dan alles zo goed als mogelijk op schaal op een A4-tje zetten en daarna zal ik een adres moeten zoeken die dit kan drukken op vinyl of zoiets :confused:

    De assen komen vandaag binnen als het meezit en kan ik eindelijk de uiteindelijke schaal gaan bepalen en alle maten op papier gaan zetten :D ... dan kan ik binnenkort eindelijk is wat foto's laten zien van de vorderingen !

    groet,
    Marcel
     
  7. ruitje

    ruitje

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    664
    Locatie:
    Papendrecht
    weer een kleine update :D

    de bladveren en 8 schokdempers (4 per as) zijn besteld bij hobbypapillon dus die hoop ik snel in huis te hebben.

    Zit nu alleen al 2 weken op de douane te wachten op m'n pakket uit de USA met m'n tlt assen (en monstertruck er aan gebouwd :D) en banden en velgen uit de UK zit ik nu ook al een week te wachten .... schiet dus niet op.

    Heb al eens gelezen dat het 6 weken kan duren...maar hoop dat het sneller gaat!

    weet iemand het antwoord op mijn vorige vraag misschien?
    "Dus zoals ik het nu ziet zal er een regelaar inkomen die 2 motoren aan kan sturen , alleen weet ik nog niet of ik op beide motoren een 3 versnellingsbak kan zetten en of dat goed samengaat?!?"
     
  8. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo
    ik zou het bij 1 motor/3bak houden,
    dat is al lichter dan met 2 motoren/3bakken,
    dus scheelt ook al het totaal gewicht wat je voort moet brengen,
    en in je portemonee,
    mvg markioo
     
  9. trucker johan

    trucker johan

    Lid geworden:
    13 mei 2008
    Berichten:
    207
    Locatie:
    kortrijk
    hallo
    met de johan
    ik heb juist mijn volvo aangepast met een vertraaging.
    ik vond dat hij met de tamiya motor nog te snel was en heb tussen de
    motor en ve versnelingsbak een vertraaging gestopt van 2.8/1 van graupner
    bestel nr 1717.1
    en het is wat mijbetreft uitstekend.
    gr johan
    [​IMG]
    wie spelings fouten vind hou ze
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  10. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo
    carson heeft ook een vertraging met 2 snelheden,
    mvg markioo
     
  11. ruitje

    ruitje

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    664
    Locatie:
    Papendrecht
    Bedankt voor de informatie allemaal!

    Goed nieuws ! de assen , velgen en banden zijn binnen dus heb meteen even de velgen en banden gemonteerd :

    [​IMG]

    Nog een paar boutjes en het midden zwart maken en dan lijken ze aardig op het origineel vind ik zelf :

    [​IMG]

    De assen zijn iets breder als dat ik had gehoopt (20cm) dus de schaal wordt 1:12,5 maar dit zal bijna niet opvallen naast de 1:13,2 - 1:14 trucks van tamiya hoop ik :confused:

    De wielbasis (momenteel 18 cm) zal daardoor 15,6cm langer worden dan op bovenstaande foto te zien is.

    Wanneer de bladveren en schokdemper binnen komen kan ik eindelijk aan de slag met de U-profielen om een nieuw chassis te maken met de assen en aanbouwdelen.

    Met een beetje knutselen zal de ophanging ongeveer zoals in onderstaand plaatje worden :

    [​IMG]

    Ik ga toch (voorlopig) voor 1 motor met 3 bak en evt. de vertraging die jullie noemen.

    Zat alweer van alles te verzinnen maar ik ga eerst maar eens proberen een rijdend chassis te maken dat vooruit komt in het zand en daarna kan ik altijd nog met 2 motoren aan de slag ;)

    Binnenkort meer :D

    Groet,
    Marcel
     
  12. rc modelbouwer 1\50 1\16

    rc modelbouwer 1\50 1\16

    Lid geworden:
    13 apr 2009
    Berichten:
    1.276
    Locatie:
    putten
    hallo begitn al supermooi te worden
    wat zal hij moi worden als hij klaar is
    succes met de verdere bouw
    mvg patrick
     
  13. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo
    ik heb nog wel een tamiya vrachtwagen motor/3bak liggen,
    zie de te koop topic,
    mvg markioo
     
  14. MichaëlV8

    MichaëlV8

    Lid geworden:
    2 jul 2008
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Dendermonde (B)
    is dit chassis niet wat kort of is dit een gedacht van mij ?
    maar keep up the good work! ;)
     
  15. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Marcel,


    Nou dat ziet er indrukwekkend uit hoor echt SUPER !!!

    Even een vraagje, is de wielbasis niet aan de kleien kant ???, of is dit een vertekend beeld op de foto !!!
     
  16. ruitje

    ruitje

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    664
    Locatie:
    Papendrecht
    Bedankt allemaal !,

    De assen zaten vast aan een mini monstertruck , het chassis dat je ziet op de foto is van deze monstertruck :D dus heb nog niets zelf gemaakt ;)

    Het echte chassis wordt van U profiel , er komen nog bladveren op en 2 schokdempers per wiel.

    Misschien dat ik nog het systeem ,zoals op de foto te zien is met de oliegedempte schokdempers , in het chassis ga verwerken ...maar dat moet ik nog even bekijken.

    De wielbasis wordt 33,6cm dus bijna het dubbele van het chassis op de foto.

    Hier de werktekening om een idee te krijgen hoe het er ongeveer uit gaat zien.Alleen kloppen de maten helaas niet meer ivm het breder uitvallen van de assen.

    Maar goed , lang leve het A1 kopieer apparaat op m'n werk :D

    [​IMG]

    PS de banden worden uiteindelijk nog vervangen door Michelin banden die ongeveer 1,5 cm groter zijn.

    Groet,
    Marcel
     
  17. franzD1

    franzD1

    Lid geworden:
    21 feb 2007
    Berichten:
    674
    Locatie:
    Wormer
    hallo, ..marcel.....................................zou het heel veel extra moeite zijn, om als U op meerdere forums om info vraagt, daar dan ook ff kunnen vermelden dat U de velgen al heeft ;-) ........... en bedankt
     
  18. ruitje

    ruitje

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    664
    Locatie:
    Papendrecht
    excuses,ik heb dit nog niet gedaan op het tamiya forum idd...mijn bedoeling was om ook daar een nieuw topic te openen met de vorderingen.

    een pb had ook gemogen hoor :)

    groet,
    marcel
     
  19. franzD1

    franzD1

    Lid geworden:
    21 feb 2007
    Berichten:
    674
    Locatie:
    Wormer
    oh ja, sorry ;-)
    _________________________________
    *terug on topic*
    Marcel, mooi Project, ;-) wordt weer mooi
     
  20. ruitje

    ruitje

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    664
    Locatie:
    Papendrecht
    Hallo allemaal,

    Geen grote update , maar ben wel iets verder gekomen met de vooras en ophanging :D

    Het is nog een prototype dus let niet op de afwerking en het chassis ;)

    links de standaard set-up , rechts de aangepaste met bladveren:

    [​IMG]

    En in het midden van het chassis heb ik de oliegevulde dempers gemonteerd zodat deze uit het zicht zitten.

    Aan de buitenkant komen truck schokdempers voor de show (zonder veer)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Op deze manier kan ik dalijk aardig de demping van de truck regelen denk ik zo... (bladveertje er misschien bij/af of andere olie bijvoorbeeld)

    Als jullie nog op-/aanmerkingen hebben hoor ik het graag!

    Groet,
    Marcel
     

Deel Deze Pagina