Bouwverslag "Mighty Servant 3" 1:100

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door twinturbo, 8 jul 2009.

  1. twinturbo

    twinturbo

    Lid geworden:
    11 mrt 2009
    Berichten:
    5
    Hallo,

    Ik ben nieuw in de modelbouwwereld. Ik ben 23 jaar en kom uit Sint Oedenrode. Ik studeer werktuigbouwkunde en ben daardoor in contact gekomen met de offshore wereld.
    Het schip dat ik wil gaan bouwen is de Mighty Servant 3 van Dockwise. Dit schip heeft een dusdanige indruk op mij gemaakt dat ik perse deze wil gaan proberen te bouwen. Het schip is 2,5 jaar geleden gezonken en komt binnnenkort weer in de vaart. Via internet heb ik allerlei informatie gevonden en een hele zooi plaatjes. Hierbij wil ik dus een bouwverslag bijhouden.

    Tekeningen heb ik van Hassemodel. Deze is in schaal 1:100. Het schip wordt daarmee 1,80 m lang en 40 cm breed. Ik heb de spanten al overgetrokken met aftrek van de huiddikte. Heb nu vakantie dus de bouw kan beginnen.

    Morgen even hout halen en dan kan het zaagwerk beginnen.
    Ik was van plan om voor de spanten 9 mm dik triplex te gaan gebruiken. De huid wordt dan van 3,6 mm triplex. Dit geheel moet dan in de epoxy worden gezet.
    Om straks af te kunnen zinken wil ik ruitensproeierpompen gebruiken. Het nadeel is alleen dat deze niet zelf aanzuigend zijn.

    Groeten Harold
     
  2. mkabel

    mkabel

    Lid geworden:
    1 sep 2008
    Berichten:
    597
    Locatie:
    nieuwegein
    cool deze ga ik volgen.

    houd er dan rekening mee dat je 2 pompjes nodig hebt(als je je model teminste terug wilt) eentje voor volpompen en een voor leegpompen.
    verder zou je nog kunnen kijken naar van die kleine tafel fonteintjes die de action ook af en toe heeft staan( let wel op dat hij max 12volt is).

    je bent nu ook van plan om 1 laag huid te nemen? je zou ook 2mm triplex kunnen nemen en daarvan dan een dubbele laag huis maken je hebt zo meer zekerheid op waterdichtheid, plus dat 2x 2mm buigzaamer is dan 1x 3,6mm.

    ben zeer zeker benieuwd naar foto's

    mvg marco

    edit: foto voor de gene die benieuwd zijn hoe dit eruit komt te zien:
    [​IMG]
    @twinturbo: realiseer je wel dat dit niet zomaar af gebouwd wordt. er zijn hier al meerdere mensen bezig met een binnenvaartschip en die zijn inmiddels al 2/3 jaar bezig met de bouw.

    ook heb ik misschien een handige link voor je voor het pompsysteem.
    het komt uit de terarium wereld en wordt gebruikt om mist of regen na te bootsen.
    link:http://www.pila.nl/carnivoren/kas/mist/mist.html

    edit 2: voor men die zich afvraagd wat er bedoelt wordt met zinken(waar ik ook bijhoorde) hier duidelijkheid:
    [​IMG]
    deze foto is wel van de mighty servant 1 maar lijtk me dat dit ook geldt voor de 3


    en hier staat het verhaal inclusief foto's over het zinken van de schuit(niet het zinken als bovenstaande foto)http://cargolaw.com/2006nightmare_mightyserve3.html
     
    Laatst bewerkt: 8 jul 2009
  3. twinturbo

    twinturbo

    Lid geworden:
    11 mrt 2009
    Berichten:
    5
    Bedankt voor de aanvulling. Ik was in de veronderstelling dat men wel wist wat voor schip het was aangezien het een aantal maanden geleden ook heb zien voorbij komen. Al was dat wel in het werkschepen gedeelte.

    Mighty 1 is inderdaad hetzelfde schip. Deze was 20 m korter maar is nu juist 10 meter langer en breder. Je hebt ook nog Mighty 2 die ook was gezonken maar gesloopt is.

    De schepen kunnen afzinken zoals in het tweede plaatje waarna ze lading aan boord nemen. Tot zover gaat het goed.

    [​IMG]

    Hieronder een foto genomen tijdens het zinken.

    [​IMG]

    Wat de reden is van het ongeval is nooit bekend geworden. Waarschijnlijk een combinatie van falen van machines en van mensen.

    Groeten Harold

    PS. Ik heb er goed over nagedacht. Het plan zit al 3 maanden in mijn hoofd. En ik besef goed dat het niet zo snel af zal zijn. Ook zal ik alle hulp kunnen gebruiken want het zal zeker niet zonder problemen verlopen. Maar eerst maar eens een romp gaan bouwen.
     
    Laatst bewerkt: 8 jul 2009
  4. Christian

    Christian

    Lid geworden:
    8 dec 2007
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Bovensmilde
    Deze ga ik ook zeker volgen!

    Mijn profielwerkstuk ging over Semi-Submersible ships (waaronder ook de MS 3 dus).

    Ben erg benieuwd!

    Groet, Christian
     
  5. Jan de K

    Jan de K

    Lid geworden:
    30 aug 2006
    Berichten:
    985
    Locatie:
    st Michielsgestel
    Hey hallo,

    Ik las net je verhaal over je ideeen met het afzinken van het schip; ik ben een van de personen die met duikboten in de weer is, aangezien die ook afzinken denk ik dat je bij ons in het hoekje meer informatie over de techniek kunt vragen/halen.
    Aangezien praten in het echt vaak makkelijker en leuker is is het misschien leuk voor jou om zondag 19 juli naar het Zilvermeer in Mol (bij Eindhoven de Grens over) te komen, daar komen diverse duikbootmodelbouwers bij elkaar en kun je je vragen over de techniek stellen en vanzelfsprekend ook je ideeen.

    groeten,
    Jan
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.790
    Locatie:
    Salland
    Harold: Veel succes ook vanaf deze kant.

    Bij de aan-de-verkeerde-kant-van-het-wateroppervlak-varende-modelbouwforumleden zit inderdaad veel kennis over:
    * waterdicht maken van rompen
    * opvangen van drukverschillen
    * pompsystemen
    * horizontaal houden van schepen (iets wat jij waarschijnlijk ook nodig zult hebben, anders loop je kans de MS2 en MS3 achterna te gaan.
     
  7. vwforum

    vwforum

    Lid geworden:
    8 jan 2009
    Berichten:
    1.334
    Locatie:
    nieuwegein
    hoi harold


    je zou ook een kijkje kunnen nemen op vmbc het anker.

    daar hebben ze de dockwisse en die zink ook af zo dat de lading er in vaart. en hij zijn eigen weer leeg pomp zo dat hij weer gelijk ligt met de water lijn.


    gr willem
     
  8. armando

    armando

    Lid geworden:
    24 feb 2006
    Berichten:
    1.206
    Locatie:
    rotterdam
    Om het rijttje af te maken, hierbij de foto`s waarna ze weer net boven water was...

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    vind het een zeer indrukwekkend schip..
     
  9. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.550
    Locatie:
    Monster
    Op het Mayhem forum wodt de Blue Marlin gebouwd in 1:175.
    Misschien interessant om eens door te lezen.
    Het gecontroleerd laten zakken van dit soort schepen is vaak wel iets gecompliceerder dan met twee pompjes water er in of er uit pompen.
    Bij de M@ilLine hebben we een Might Servant in 1:50 in aanbouw. Voorlopig zien wij nog af van het aflaten zinken (ivm techniek en kosten)

    Blue Marlin op Mayhem forum
     
  10. Rode Zee

    Rode Zee

    Lid geworden:
    4 apr 2008
    Berichten:
    174
    Locatie:
    Ik woon vlak bij Alblasserdam
  11. Pergotje

    Pergotje

    Lid geworden:
    21 apr 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Rozenburg
    @Adam
    Ik neem aan dat het dek voorlopig te verwijderen blijft of maken jullie de ballast tanks al wel?


    Een schip laten drijven is vrij simpel.
    Laten zinken nog makkelijker....

    Leeg is geen probleem, eenmaal met volle tanks ook niet.
    Maar ertussen krijg je toch een instabiliteit die je met de tanks moet opvangen.

    Er zijn er hier genoeg die je kunnen helpen om je schuit te laten zinken (Hmmm iemand ervaring :p) maar zoals Roel al zegt, laat je op weg helpen door de mensen die ervaring hebben dit gecontroleerd te doen.
     
  12. twinturbo

    twinturbo

    Lid geworden:
    11 mrt 2009
    Berichten:
    5
    Om gecontroleerd te kunnen afzinken zijn er meerdere tanks nodig. En dus ook meerdere pompen. Ik zat zelf te denken om 6 tanks te maken. Tijdens het zagen van de spanten laat ik de holte dan ook even zitten zodat ik 1:1 kan zien hoe het zou kunnen worden.

    Die blue marlin had ik al gezien. Dat ziet er echt vet uit. In het kleine scheepje hebben ze 4 tanks gemaakt.

    Een MS3 in schaal 1:50 zou helemaal te gek zijn aangezien veel sleepboten dat formaat hebben. Alleen wordt het dan echt een enorm gevaarte met een lengte van 3,6 m. Ben benieuwd of jullie dat tot een succes weten te maken.

    Hieronder nog even het plaatje zoals die nu is. Er is een extra dek voor accomodatie gekomen, de zware spier is eraf gehaald en de casings achterop zijn 4 meter verhoogt. Ik ben er alleen nog niet uit of ik hem oude of nieuwe stijl wil maken.

    [​IMG]

    Groeten Harold
     
  13. kevin apers

    kevin apers

    Lid geworden:
    23 jun 2009
    Berichten:
    154
    Locatie:
    vrasene(belgie)
    de ms3 in schaal 1:50 zou idd echt wel de max zijn maarja zo'n gevaarte weegt te zwaar,vervoerd te moeilijk en zou heel duur zijn maar moest ik de mogelijkheid hebben zou ik achter de ms3 op schaal 1:100 toch eens overwegen om hem te maken.
    maar dit is idd haast onhaalbaar je moet er dan al een trailer voor hebben!!

    ik zou persoonlijk van het nieuwe uitgaan dan is hij helemaal zo als de boot nu is.
    en je kan dan ook als je de mogelijkheid hebt om hem te bezichtigen dan toch ook alles goed bekijken.

    grts kevin
     
  14. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.550
    Locatie:
    Monster
    E.e.a. staat op een redelijk laag pitje.
    We willen wel proberen om haar zo ver voor te bereiden dat ze met inbouw van de mechanika afzinkbaar te maken is.
    In eerste instantie zullen we haar voorlopig als sleepobject gaan gebruiken.
     
  15. bert300342

    bert300342

    Lid geworden:
    1 sep 2008
    Berichten:
    24
    Model Mighty servant 3.

    Beste twinturbo'

    Ben zelf al 6 jaar bezich met het bouwen van de MS3 en heb de de nodige tips voor je als je daar op prijs stelt.
    Maak in ieder geval geen grote tank maar liever een aantal kleindere die het schommel efect tegen gaan ik zelf heb er nu 14 kleintjes en in elke cassing een tankje.
    Deze gebruik je om in trim af te kunnen zinken.
    Ik nog niet helemaal gereed dit duurt nog wel een maand of 5.

    Groetjes en sterkte,
    bert300342
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2009
  16. twinturbo

    twinturbo

    Lid geworden:
    11 mrt 2009
    Berichten:
    5
    @ Bert,

    Die van jou had ik een aantal maanden geleden inderdaad voorbij zien komen. Ziet er echt wel mooi uit. Maar 14 verschillende tankjes. Das wel erg veel. Wat voor pompjes heb je dan gebruikt en waar laat je ze.


    Mijn boot wordt dan dus de laatste versie. Er zijn dan al weer drie MS3 op het forum. Het speciale gaat der dan wel een beetje af zo. ;)

    Heb de eerste plank gekocht nu. Nu nog een figuurzaagmachine want die hadden ze niet op voorraad. Van het weekend dan beginnen met het zagen van de spanten. Tegen die tijd dan ook de eerste bouwfoto's. :p

    Groeten Harold
     
  17. mkabel

    mkabel

    Lid geworden:
    1 sep 2008
    Berichten:
    597
    Locatie:
    nieuwegein
    er schoot mij zojuist iets tebinnen, wat je misschien kan gebruiken als pomp voor het afzinken. een bowthruster die kan je vooruit en achteruit laten pompen dus vol en leeg pompen
     
  18. Pergotje

    Pergotje

    Lid geworden:
    21 apr 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Rozenburg
    Is inderdaad mogelijk, maar dan heb je wel weer afsluiters nodig die je voor de boegschroef plaatst.
    Veel pompjes laten niks lopen als ze uitstaan, een boegschroef is gewoon een gat als hij uitstaat.
     
  19. mr hoi

    mr hoi Guest

    hallo twinturbo
    mijn buurjongen (joostt) wou hem ook maken samen met mij en mij opa en zij vader.
    maar omdat er iemand hem dat heeft afgeraden gaat dat volgendjaar beginnen dan bouwen hem op school die van ons word ook 1:100
    groeten mr hoi
    ps als je de tekening nodig hebt ik heb ze nog wel
     
  20. bert300342

    bert300342

    Lid geworden:
    1 sep 2008
    Berichten:
    24
    Tankjes en pompen.

    Beste twinturbo;

    Ik gebruik twee pompjes een voor stuurboord en een voor bakboord het zijn tandwielpompjes van de frima Kavan 1,8 ltr/min bij 3,5 bar deze zijn geplaatst in het voorschip met 4 aanzuigleidingen.
    Deze kunnen zowel zuigen als persen.
    Verder heb een bielzenpomp geplaatst in de machinekamer welke werkt op waterniveau.
    Waarom 7 tankjes aan stuurboord en 7 aan bakboord dit is een advies van een Dockwise expert i.v.b.stabiliteit tijdens het afzinken.
    Heb nu wat afsluiters geplaatst maar moet deze nog wel aansturen.

    groeten;

    bert300342
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2009

Deel Deze Pagina