hallo, even voorstellen ik ben stefan uit medemblik, ik ben bezig met een jacht , het model word ongeveer 2 meter lang, aan het orginele schip heb ik zelf gewerkt (jachtschiler) alles word dus van orginele tekeningen gebouwd. ik heb ervaring met modelbouw(vliegtuigen) maar niet met schepen, nu heb ik een aantal vragen, ik ben van plan om er een branstofmotor in te bouwen, wat voor een motor adviseren jullie, ik heb een 26 cc motor watergekoeld op het internet zien staan zou deze te zwaar zijn? is het ook mogelijk om de motor twee schoefen aan te laten drijfen?en hoe moet ik de uitlaat koelen.hoop dat jullie mijn vragen kunnen beandwoorden. groetjes stefan.
Hallo Stefan, Als je met je jacht op rompsnelheid wilt kunnen varen, is één 26cc motor genoeg. Is het een model dat als halfglijder moet kunnen varen dan wordt het problematisch. Je moet dan ultralicht bouwen om het totale gewicht zo laag mogelijk te houden. MHZ heeft tandwiel kasten in het programma, om met één motor twee assen te kunnen aandrijven. Die zijn loeiduur, ik denk dat je voor dat geld beter een tweede 26cc erin kunt zetten. Er zijn hier brandstofvaarders, die je daar meer over kunnen vertellen. Groeten, Jan.
Hier heb je al een heleboel leesvoer als het gaat om een brandstof motor met twee jets (kunnen in jouw geval ook props worden); reddingboot-type-arie-visser-140-cm-met-benzine-motor Wat voor schip wil je bouwen?
Als je met je jacht op rompsnelheid wilt kunnen varen, is één 26cc motor genoeg. Is het een model dat als halfglijder moet kunnen varen dan wordt het problematisch. ik weet niet welke van de twee in aanmerking komt voor dit schip, ik zal proberen foto's te plaatsen. Je moet dan ultralicht bouwen om het totale gewicht zo laag mogelijk te houden. alles word gebouwd met balsa en triplex, als ik twee motoren ga gebruiken word hij dan ook niet te zwaar?
Op een romp van twee meter? Ik denk, dat je zelfs met twee 26 cc motoren nog ballast bij moet plaatsen... Om het model in het water te krijgen zul je er een takeltje of een trailer bij moeten maken, of altijd mensen meenemen om te helpen tillen. Groeten, Jan.
ik heb effe wat foto's geplaatst en nog even nagemeten ik kwamer achter dat hij toch ietsje kleiner is 160 lang en 30 breed. de gaerbox kost inderdaad duur ja 300 euries
jachtbouw @stefanokx met belangstelling ga ik dit draadje volgen zelf ben ik ook met een jacht bezig kijk maar eens onder de bouwverslagen mochi dolphin 74. je melde dat je ging bouwen vanaf de originele tekeningen heb je die in je bezit? zijn daar afdrukken van te maken of zijn ze digitaal ik heb wel interesse J.W.Buijk
ik heb de orginele bouwtekening van de bovenaanzicht en de zijaanzicht die we als medewerkers van het bedrijf jongert allemaal gebruiken eenmaal vergroot en ik had nog wat doorsnedetekeningen van de electricien geleend, die heb ik ook dezelfde maat gemaakt, van de voorsteven en de achtersteven miste ik 7 spanten, (dus 14 in totaal)die ik zelf dus moest tekenen. ben nu met de spanten van de maindek, sundek en de dodger bezig hiervoor geld ook weer dat ik zelf ontbrekende spanten moet gaan tekeningen.
Dat is een serieus project. Een elektro aandrijving is misschien meer geschikt ook is het dan wat duurder allemaal. De mogelijkheden om ergens te varen zijn meer als met een brandstofmotor. Het hoeft bovendien geen snelheidsmonster te worden.
maar het heeft nutuurlijk wel wat dat geluid, moet daar nog over na denken wat ik uiteindelijk ga doen, mijn voorkeur gaat in iedergeval naar benzine.
motorkeuze @stefanokx het geluid is misschien wel leuk, maar je moet we rekening houden met een behoorlijke uitlaat. deze kan je moeilijk wegwerken in zo'n mooi model bovendien moet je een koeling kreeren, vaak zijn het soort motor wat je wil gebruiken lucht gekoeld, hiervoor heb je dus ook openingen nodig waterkoeling op zo'n forse motor is een beetje link, voor je het weet pomp je je boot vol ik zou kiezen voor 2 electro motoren ( heb ik bij mijn jacht ook) vaak is onder de tender wel plaats om deze motoren kwijt te raken je hebt dan nog de mogelijkheid ook het interieur na te bouwen is het mogelijk een afdruk van de tekeningen te maken, ik ben zeer geintersseerd groeten j.w.buijk
nouh, die motoren hebben geforceerde koeling, natuurlijk hebben de motoren dan wel frisse lucht nodig gr. jeroen
als ik zo het verhaal van arie visser (project reddingsboot) lees, moet dat denk ik geen probleem zijn. ik heb de orginele tekeningen niet meer alleen de plotters,spanteplan heb ik alleen op foto's staan
Ik zou persoonlijk voor elektromotoren gaan. Veel koppel onderin en goed te regelen qua snelheid. Persoonlijk zou ik niet de brandstofmotoren voor het geluid, dit klinkt in de verste verte niet als een (mega)jacht. Ik denk dat een geluidsmodule het geluid beter kan benaderen. Ookal bedacht hoe je achteruit gaat? mooi project, jachten zijn altijd goed
Daar moet je echt een gearbox voor hebben die achteruit kan schakelen. Deze zijn volgens mij niet te verkrijgen voor een 26cc zenoah. Voor zover ik weet worden ze, voor zover ze bestaan (ken er 1), zelf gebouwd.
oke, dan ga ik voor electra, welke motoren adviseren jullie me aan? ik zal binnenkort wat foto's plaatsen dan heb je een beetje een beeld waar ik mee bezig ben.
Mmmm flinke boot en er dan electro in steken en vooruit willen komen met brushless of old fashion borstelmotoren ? Één ding is zeker je zult power nodig hebben , mag t duur zijn of liefst niet ? Misschien dat deze jongens wat zijn voor je boot Hobbycity Online R/C Hobby Store : KB45-17XL 700kv Brushless Inrunner $55.00 bergen power , niet te snel , trekt niet te veel amperes en dan 2 stuks moet wel goed komen denk ik op 8s lipo 8 x 3,7v x 700tpv = 20720 of zou dat nog te veel zijn , s kijken hoe de rest hierover denkt. mvg Michiel.
mag wel wat kosten hoor, het echte schip haalt een snelheid van 28 knopen, dat zou je niet zeggen voor zo'n schip.