Nog een 1e jet : T22 warrior met P160

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door u4eake, 23 jul 2009.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.498
    Locatie:
    Groningen
    Heel mooi :) En ja, verslavend is het echt enorm. ik dacht ook eerst dat 60 liter brandstof genoeg was voor een heel jaar..... inmiddels heb ik al meer verbruikt ;)

    Het landen moet je gewoon even doorkrijgen. Zo'n delta kan je voor je voeten neerzetten zowat. Iets minder zenuwen helpt wel :)
     
  2. RUFTER

    RUFTER

    Lid geworden:
    20 sep 2004
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Diest (BE)
    Proficiat Rudi! Ik heb vandaag en morgen een dagske verlof dus ik kom ook wel eens kijken in Schaffen.

    Groeten, Bart.
     
  3. Gaaaz

    Gaaaz

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    277
    Locatie:
    België, Schaffen
    Goe bezig Rudi! Geef maar es goe gaaaz...want euh...172km/h???...ik denk dat mijne FunJet sneller is ;)

    Have Fun!

    Wim
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.498
    Locatie:
    Groningen
    Dat ding wel echt wel de 250 halen :) Je moet alleen wel lang genoeg rechuit vliegen met voldoende gas ;) GPS neemt het gemiddelde van een aantal metingen.
     
  5. jopie

    jopie

    Lid geworden:
    30 dec 2005
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Budel
    Hee Rudi meet je hem nu met een Gps of met de snelheidsmeter die erop zit?
    met de snelheids meter die erop zit heeft Hans ooit de 278 aangetikt
    en dat was met een P120 dus met de P160 moet dat zeker lukken:)

    groetjes Johan
     
  6. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Snelheid wordt gemeten met de pitotbuis en is dus de luchtsnelheid, niet de grondsnelheid.
    Die 172 km/h was op mijn eerste jetvlucht he met een nog niet ingevlogen toestel. Met landinggestel uit en half gas of minder rondvliegen behalve bij opstijgen en doorstarts.
    De P160 is ook nog teruggeschroefd tot 123.000 RPM ipv 128.000 RPM wat minstens 1kg thrust minder is.

    Gisteren een barst ontdekt in de voorlijst van 1 van de vleugels. De flash van pampa in gedachte is het dus maar goed dat ik het eerst kalm aan gedaan heb :) Barst is gelijmd nu en het landingsgestel getest. We zullen es wa petrol gaan opstoken se ! ;-)

    Toen ik hem kocht stond op de snelheidsmeter 272 km/h als hoogste snelheid bij de laatste vlucht en dat was idd nog met een p120 en zonder aanduiken.
     
  7. Mr. Tucano

    Mr. Tucano

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    370
    Locatie:
    België
    Rudi,
    Met hoge snelheid vliegen kan leuk zijn, is zoals in een wagen...
    Maar hou het vooral uiterst veilig, dat duurt het langst.
    je doet het toch om het jetvliegen,... niet enkel om de snelheid hoop ik.
    Ik wil je (of andere ook niet) door men reactie helemaal niet kleineren, het is maar goeie raad.
    Vriendelijke groeten MT
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.498
    Locatie:
    Groningen
    Die 172 gemeten geeft aan dat hij juist rustig begint :) Snelheid wordt vanzelf hoger als hij de kist begint te kennen en vertrouwd.
     
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Yep, klopt helemaal.

    Ook ik ben rustig begonnen maar merk nu dat ik al vaker en langer het gas er vol op heb staan :lol:
     
  10. Mr. Tucano

    Mr. Tucano

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    370
    Locatie:
    België
    Daar geef ik je volledig gelijk in Tandago,
    Vind het alleen een akelig gevoel te horen dat die kist vroeger met een veel kleinere turbine toch al mooi presteerde, die dus nu nog harden kan.
    opzich is daar niks mis mee, ...doe het wel alleen zeer doordacht en veilig.
    Vandaar men reactie,
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.498
    Locatie:
    Groningen
    Turbine is terug geschroefd gelukkig dus dat helpt een beetje ;) Ook met een P120 kan je hem te snel vliegen of te laag of te wild oid. Zelfbeheersing is cruciaal :)
     
  12. Mr. Tucano

    Mr. Tucano

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    370
    Locatie:
    België
    Zelfbeheersing, is hier inderdaad het juiste woord.

    Ik weet jammergenoeg al een paar club´s waar het niet meer mogelijk is jet tevliegen al is de plaats en omgeving er zeker, door één persoon die deze zelfbeheersing miste en het voor iedereen om zeep hielp, hem was het om de snelheid te doen.
    dit is inmiddels al enkele jaren geleden,maar jetvliegen is daar nu nog voorbij.
    En dat vind ik nu net zo jammer en om van te balen.

    jetvliegen opzich is en moet leuk zijn , en snelheid mag hiervan een onderdeeltje zijn.

    Verder terug on topic
    Ik wens Rudi nog heeel veel veilig en leuk vliegplezier met zijn eerste jet, en dat deze voor hem nieuwe tak in de modelbouw zich ten volle mag ontplooien.
    Met vriendelijke groeten MT
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.498
    Locatie:
    Groningen
    Ik ben benieuwd hoe snel hij aan een 2e denkt ;) Het is zooooooo verslavend....
     
  14. Gaaaz

    Gaaaz

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    277
    Locatie:
    België, Schaffen
    Een paar foto's van vandaag:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  15. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Kijk dat ziet er helemaal geweldig uit :thumbsup:
     
  16. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Haha, die vraag stelden ze op de club vandaag ook al Tadango :) En inderdaad, de ultieme droom blijft nog altijd een twin turbine F-14 tomcat, natuurlijk met in vlucht verstelbare vleugels zoals bvb de Philip Avonds. Yellow aircraft had ook een mooie kit, maar die is ondertussen van hun website verdwenen. Jetmart had er ook eentje, maar is nu ook niet meer te vinden.
    In elk geval, ik denk dat ik althans voor dit jaar me toch nog best wel met de T22 kan amuseren :)

    Vandaag nog 3 vluchten gedaan. Allereerst mijn dank voor de talrijke helpende handen en raadgevingen. Toch tof clubke da we hebben :)

    De vluchten gingen zeer goed. Eerste vlucht nog eens met landinggestel uit wat rondgetuft en een paar keer aangevlogen om gevoel voor de kist te krijgen. De wind stond anders dan vorige donderdag, dus de aanvliegroute was ook van de andere kant van het veld.
    Landing was ok, alleen vergat ik de rem op te trekken en reed hij een metertje verder dan de baan lang is :) Gewoon het ongemaaide gras in zonder erg. Topsnelheid deze vlucht was 162 km/h.

    Tweede vlucht het landinggestel ingetrokken, op voldoende hoogte eens een snel rolletje geprobeerd, paar loopings, ging allemaal prima. Bij een tragere rol zakte de neus iets. Ook eens op de rug gevlogen en dan moest ik toch vrij veel down geven. Zwaartepunt mag op termijn misschien nog iets naar achter of de canards misschien wat meer up zetten en de achterste roeren wat meer down. Op rollen is de kist eerder gevoelig terwijl ze op hoogte eerder tam is. Bij de volgende vlucht wat meer expo op rollen gezet en iets meer hoogte uitslag gegeven.
    Deze vlucht ook eens een volgas run gedaan om te zien hoe hard dat ging. Eerst eens op 3/4 gas. Dat ging aardig en controleerbaar. Dan volgas en dat viel ook best mee, hoefde zelfs niet op low rates over te schakelen. Topsnelheid deze vlucht was maar liefst 298 km/h :schrik: . Snel bakske. Maar het is mij zeker niet enkel om snelheid te doen. De mooie prestaties zijn wel mooi meegenomen.

    Deze landing was wel spannend. Gaat het landinggestel terug uit of niet ??? De schakelaar omgezet en ik zag niet direct iets !!! Damn, 't is toch niet waar zeker ? De hulp van de omstaanders kwam hier zeer goed van pas om rustig te blijven en de raad om eens een langzame pass korter bij te doen was een goed idee, want de wielen bleken toch netjes uit te zijn, alleen zijn ze niet zo goed zichtbaar van ver.
    Kist in de helft van het veld neergezet en dit keer wel de remmen opgetrokken. Echter hiervoor liet ik mijn rechterstick los (mode 2) en de kist begon wat te dansen. Niet veel, maar het leek nergens op in vergelijking met de vorige zachte touchdowns. Ik stond nu wel op de baan stil.
    Voor de laatste vlucht op aanraden van Rufter het voorwiel wat bijgetrimd, want bij de start week de kist telkens af naar links. 3 klikjes en deze keer ging de start wel netjes rechtdoor. Eens volgas verticaal gegaan en de kist heeft voldoende vermogen om verticaal te blijven doorgaan. Die P160 staat dus prima zo op 123.000 RPM, hoeft niet meer te zijn.
    Max snelheid deze run was 215 km/h. Meer moet dat ook niet zijn :)
    Deze landing was wel helemaal goed. Rem optijd opgetrokken zonder stick te lossen. Geen gedans en netjes voor het einde van de baan stil. Kan in de toekomst waarschijnlijk nog korter, maar dat komt wel na wat vluchten als ik de stall beter zie aankomen.

    Minpunt van de jet is wel dat hij achteraan heel laag hangt en bij de start het gras wat bakt. De take-off van vorige donderdag is duidelijk zichtbaar. Ik had vandaag wel een plaat meegenomen om onder de uitlaat te leggen. Hopelijk verbetert dat al heel wat.
    Met nieuwe veertjes onder de achterpoten win ik misschien ook nog wel iets en ik denk dat ik de achterpoten ook nog wel een cm ofzo kan langer maken.

    Gaaz heeft ook wat fotos gemaakt van deze fijne namiddag, dus als er wat fatsoenlijk bijzit zal dat eerstdaags wel verschijnen :)

    Jetvliegen is toch echt wel de max :) :)

    EDIT : wow, prachtige fotos Gaaz !!!
     
    Laatst bewerkt: 1 aug 2009
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Leuk om te lezen die ervaringsverhalen :yes:

    Hoehoe, da`s een hele mooi droom.

    Zelf ben ik altijd wel weg van de F-15 (gewoon met een single turbine, en wie weet later als ik groot ben een twin :cool: ), maar eerst m`n Byron Mig 15 en daarna de Avonds Rafale maar eens vliegbaar maken ;-)


    Hoe lang is die baan ongeveer?
    Ik heb 2 mogelijkheden om te remmen.
    De eerste is een schakelaar omgooien die linksboven m`n hoog/laag stick zit, dit kan ik doen met 1 vinger zonder de stick los te laten (vlieg wel met een pult).
    Tweede mogelijkheid is dat ik de remmen heb meegemixt met hoog/laag, zodra de kist staat en ik vol down geef dan komen de remmen ook in (mix komt pas in bij 80% down stick).

    Voordeel van de tweede instellaltie is dat je de remdruk lichtelijk kan doseren en niet meteen blokeert wat met een schakelaar wel gebeurt.

    Moet wel zeggen dat ik momenteel vaak zonder remmen te gebruiken landt en alleen rem in geval van hoge nood ;-)

    Natuurlijk ligt dit ook aan typekist en remvermogen (mijn eigenbouw remmetjes zijn minder efficient momenteel nog).

    Yep, bekend probleem, als ze eenmaal altijd gewerkt hebben dan vetrouw je erop en hoef je geen extra rondje te maken.

    Van mijn eigenbouw gear wil de linkerpoot wel eens blijven hangen, met een kleine abrupte down/up tik wordt dit altijd verholpen (leuk in 1 van de filmpjes te zien) maar ik vertrouw er niet op.

    Doe zelf dan ook altijd een beheerst extra rondje, aankomen vliegen op een meter of 10, net voor je gear uit, 3 te zien, ok en dan het landingscircuit inzetten.

    Geef toch wel weer een extra kick he :D
     
    Laatst bewerkt: 1 aug 2009
  18. peter.c

    peter.c

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    600
    Locatie:
    balen
    hee rudy ben blij voor u dat het goed gegaan is
    en ja jij luister ook naar mensen die goede raad geven dat is belangrijk
     
  19. jopie

    jopie

    Lid geworden:
    30 dec 2005
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Budel
    veiligeheid komt zeker op de eerste plaats en het was niet mijn bedoeling om de max snelheid op te laten zoeken,
    het is dat die snelheid ooit een keer gevlogen is maar verder ben je meer met half gas aan het vliegen dan vol gas want het blijft toch wel mooi om zoiets te horen en te zien

    maar nu weer verder met de mooie draadje om te volgen

    komt er misschien ook nog een filmpje van Rudi?

    en veel plezier vandaag als je nog gaat vliegen
    groetjes Johan
     
  20. wimpy

    wimpy

    Lid geworden:
    21 dec 2004
    Berichten:
    807
    Locatie:
    Belgie
    hoi rudi,

    blij te horen dat je echt tevreden bent maar bij mijn weten heeft filip avonds geen f14 hoor , die heeft de rafale , f104 , f16 en f15 maar helaas geen f14 ,

    ik hoop je straks te zien dan kan ik ook eens genieten van een jet te zien vliegen:)

    gtjs
    wim
     

Deel Deze Pagina