Nog een 1e jet : T22 warrior met P160

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door u4eake, 23 jul 2009.

  1. wimpy

    wimpy

    Lid geworden:
    21 dec 2004
    Berichten:
    807
    Locatie:
    Belgie
    hoi rudi,

    heb een kit gevonden van een f14 voor twee turbines van 12 kilo


    Fly Eagle Jet Model Factory

    mooie kist en met swing wings:)

    gtjs
    wim
     
  2. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Berto, ons veld is 140m lang, maar ik laat het toestel nog vrij snel binnenkomen en heb pas ongeveer in de helft van het veld touchdown. Kan ongetwijfeld op termijn veel korter, maar ik laat em nu liever op het veld landen en eventueel in het hoge gras uitlopen, dan te vroeg in het hoge gras te landen want dan is de snelheid nog veel hoger :)
    Bedankt voor de mixing tips. Ik hou ze in het achterhoofd voor als ik meer kanalen heb. Voorlopig vlieg ik de jet met een mx-12 met 6 kanalen. Gear en brake staan samen op kanaal 5 en zijn met mixers gescheiden. Remklep staat bij op richting (voorwiel) kanaal 4. Canards staan op kanaal 6. Gas op 1 en tailerons op 2 en 3.
    Die Rafale is ook een zeer mooie kist. Hoop dat je hem snel in orde krijgt :)

    Ik had gisteren mijn camera bij, maar ben hem knal vergeten uit de auto te halen. Toen ik voor de laatste keer opgestegen was dacht ik er ineens aan :) Gelukkig had Gaaz een heel goed fototoestel bij en heeft hij knappe fotos gemaakt :)

    Wimpy, ik dacht dat Avonds wel plannen had voor een F-14. Denk wel niet dat hij er ooit zelf een kit van gemaakt heeft, maar de plannen zijn wel te koop (geweest) dacht ik.

    Ge moet mij die links nie doorsturen verdikke. Straks staat er nog ene in de garage :p
     
  3. wimpy

    wimpy

    Lid geworden:
    21 dec 2004
    Berichten:
    807
    Locatie:
    Belgie
    hoi rudi,


    leuk je gisteren te zien vliegen , de kist is zeker in orde en power in overvloed , je doet dat allemaal heel goed en ben blij dat je toch tevreden bent met jou aankoop:)

    enne als de f14 in je garage staat dan moet je dat zeker laten weten dan kom ik toch wel eens kijken zalle:):)

    gtjs
    wim
     
  4. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Leuk, al die toffe reakties en bemoedigende berichten!

    Gisteren nog 2 vluchten gedaan (verslavend zei iemand ?? :) ). De eerste was een mooie vlucht met wat loopings, rollen, low pass en een mooie 'full burner' doorstart gevolgd door een verticaal opstijgen en daarna een mooie landing. De camera lag klaar in de stationeerzone, doch vergeten om een van de aanwezige piloten te laten filmen :rolleyes:

    De tweede vlucht wel laten filmen, maar deze was wel wat minder geslaagd, landing weer wat te snel en op het laatst ipv remmen opzetten, landinggestel ingetrokken. Het landingsgestel ging wel niet in want blijkbaar heb ik een lekje ontwikkeld in het pneumatisch systeem. Remmen hadden waarschijnlijk toch niet veel gedaan dus.

    Naja, vandaag is het toch rotslecht weer, dus kan ik rustig de veertjes van de poten vervangen (zijn wat uitgerokken), de jet iets hoger proberen te zetten vanachter en het luchtlek opsporen.
     
  5. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Nog iets dat ik opgemerkt heb : het max toerental van de P160 dat ik uitlees na een vlucht is altijd 3000 RPM minder dan het max dat ik ingesteld heb in de ECU.
    Iemand daar misschien een verklaring voor ?

    Het filmpje is momenteel aan 't verwerken op youtube. De link komt in de volgende post :)
     
  6. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    filmpje :)

    Ok, hier de link naar het filmpje, met dank aan cameraman van dienst, Koen :)

    lzkgnF7Ta6I[/media] - T22 Warrior - rc turbine jet

    Op 2:45 een mooie volgas vertical. Op 3:40 een vrij snelle lowpass (max snelheid deze run was 249 km/h)

    Je kan op het laatst wimpy horen roepen : 'frein ! frein !' (vertaling remmen, remmen :) )
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.948
    Locatie:
    Zeewolde
    Leuk filmpje :D

    Ben blij dat je de vertaling er even bij hebt gezet ;-)
     
  8. viper_l

    viper_l

    Lid geworden:
    30 jul 2008
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Waanrode
    ziet er idd goed uit.:)
    1 vraagje,gleed hij nu op zijn buik op het laatste of staat hij zo laag op zijn pootje?was slecht te zien op mijn pcscherm.

    mvg,
    Luc
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. jopie

    jopie

    Lid geworden:
    30 dec 2005
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Budel
    mooi man
    ziet er goed uit het filmpje:)
    groetjes Johan
     
  10. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Hij staat zo laag op zijn pootjes. Achteraan komt hij maar iets van een 2cm van de grond. Vandaar ook de plaat die ik eronder leg bij het starten. Anders schroeit hij een flink deel van het veld weg.
    Terug taxiën doe ik ook niet, want dan kan je zijn spoor 's anderendaags zo volgen. Bij een volgas take-off valt het nogal mee, omdat de jet dan vlug snelheid maakt en het gras maar even in de hete uitlaatgassen zit.

    Ik heb al eens gekeken naar de achterpoten en die zou ik nog hooguit 1cm kunnen verlengen. Ook nieuwe veertjes helpen waarschijnlijk wat, want hij zakt nu door zijn eigen gewicht al vrij veel door.

    Een ander idee : de jet lijkt mij uitermate geschikt voor een vectorthrust systeem. Er zit nu een alu thrusttube op van een 10-tal cm. Door deze via een servo kantelbaar te maken zou ik een 1-assig vectorthrust systeem kunnen maken zodat ik bij taxien en opstijgen de hete gassen wat naar boven kan sturen.

    Vandaag nog 1 vlucht gemaakt na de regenbuien, wat het totaal voor deze week op 7 vluchten brengt, 1 uur en 10 min looptijd bij op de turbine en een 15 liter petroleum in rook opgegaan.

    Het was een geweldig weekend :)
     
  11. Hanzl

    Hanzl

    Lid geworden:
    21 aug 2008
    Berichten:
    704
    Hey Rudi,

    goed te lezen dat de kist een mooi nieuw veld en eigenaar gevonden heeft! Klinkt alsof je er al veel plezier van hebt :) :)

    Mjin nieuwe speeltje is ook alweer besteld, maar dat wordt waarschijnlijk volgend jaar pas vliegend ;)
     
  12. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    yep, heb geen spijt van de aankoop !
    Mogen we binnenkort dan een bouwdraadje verwachten over de viper ?
     
  13. Hanzl

    Hanzl

    Lid geworden:
    21 aug 2008
    Berichten:
    704
    sssst... ;)

    't zal even duren voor 'ie klaar is (moet zelfs in China nog in elkaar geplakt worden geloof ik), maar ik zal zeker wat foto's nemen.
     
  14. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Arf, 'k heb een luchtlek aan de rem van het linkerwiel. Vermits gear en wielrem op 1 kanaal staan staat de rem altijd op bij ingetrokken landingsgestel en loopt mijn luchttank leeg tijdens de vlucht. Het lek zit aan de aansluiting van het leidingetje op de wielrem. Ik heb de aansluitkoppeling al schoongemaakt en een stukje van de leiding afgeknipt (zodat het uiteinde terug netjes is) maar dat helpt niet.

    Iemand nog suggesties om het lek te dichten ?
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.522
    Locatie:
    Groningen
    Waar lekt het precies? Bij de slang om de nippel? Probeer eens met een sopje belletjes te maken en dan een foto maken :)
     
  16. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Het darmpje zit in een festo-achtig koppelingske op het wiel. Het lijkt erop also het koppelingske niet goed afsluit of het darmpje niet goed meer past. Het lekt dus langs het darmpje uit de koppeling. Als ik het darmpje aandruk in de koppeling is het lekken vrijwel gedaan, maar zodra ik loslaat lekt het terug.

    Ik had de rectracts wat uitgespoeld met WD40 en blijkbaar is er wat WD40 + vuil langs de remleiding in het koppelingetje gelopen. Het knarste wat toen ik de eerste keer het darmpje eruit haalde, alsof er zand inzat. Koppelingetje (en rem) ondertussen ook schoon gemaakt, maar het blijft lekken :(
     
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.522
    Locatie:
    Groningen
    mmh, lijkt alsof de afdichting in de feso aansluiting niet meer goed werkt. Goed schoonspoelen en blazen met de compressor kan helpen. Anders met een ander stukje slang proberen of een andere koppeling zien te regelen. Je moet hem ook echt goed doorduwen zodat hij er volledig in zit.
     
  18. Hanzl

    Hanzl

    Lid geworden:
    21 aug 2008
    Berichten:
    704
    Inderdaad, bij die koppelingen moet je erg hard duwen om 't slangetje (blijf darmpje een apart woord vinden ;) ) er goed in te krijgen.

    Ander stukje slang kan ook wonderen doen.

    Maar hoe rem je nu dan? Als je op de grond staat gear intrekken = rem erop? :confused:
     
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.948
    Locatie:
    Zeewolde
    Mhhh, hij remt dan wel direct met z`n hele onderkant en zal dus snel stilstaan ;-)

    Alleen op nat gras blijft ie maar door glijden :roll:
     
  20. Hanzl

    Hanzl

    Lid geworden:
    21 aug 2008
    Berichten:
    704
    Haha, ja, 't is dan net een speedboot. Been there, done that ;)
     

Deel Deze Pagina