Large scale RAF SE5a

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door strutter, 10 aug 2009.

  1. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.267
    Locatie:
    rotterdam
    Ralf,
    ik durf het bijna niet te zeggen maar hij wordt 1:3.
    Foto's plaats ik binnenkort wel even!

    Mvgr hans
     
  2. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    8O Wow! :p

    Weet waar je aan begint Hans, hoop dat je huis groot genoeg is ;)
    Pas op: het is een regelrechte verslaving

    Ben heeeeeeeeeeeel benieuwd naar je verslag straks :p
    R. Boerlage heeft ook een 1/3 sopwith triplane en is hem momenteel aan het 'oppoetsen'
    (duurt nog wel even voor hij weer vliegt vrees ik :rolleyes:)
    Deze vloog met een 125cc 5 cilinder Seidel

    Heb hier nog een leuk linkje voor je op RCMF by Pupcam (wel even inloggen)

    http://www.rcmf.co.uk/4um/index.php/topic,48364.0.html

    Groeten, Ralf
     
  3. Teus

    Teus Guest

    :rolling:

    Mooi Hans, maar welke motor ga je dan gebruiken i.p.v. de Seidel?

    Gr. Teus
     
  4. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.267
    Locatie:
    rotterdam
    Ralf,
    ik ben met de romp bezig en kom nu op een lengte van 1460mm excl de motorkap en de staartvlakken.
    Doe daar dus 120mm voor de motorkap en 150mm voor de staartvlakken bij en dan kom je op 1710mm uit(romplengte valt dus best wel mee).
    De spanwijdte wordt zo 2690mm maar het zijn uiteraard deelbare vleugels.
    Wel is de kist imponerend met zo'n 1000mm hoogte!!!!

    Teus,
    Het is de bedoeling dat er een 9 cilinder 90cc Seidel in komt!

    Ook wat mij betreft heb ik geen deadline wannneer die klaar moet zijn want dan wordt het afraffelwerk en dat wil ik absoluut niet hebben met dit soort grote en zware kisten vanwege de veiligheid(denk dat ie toch al gauw zo'n 12 á 13 kilo gaat wegen)!

    Binnenkort maar is een draadje opstarten.


    Mvgr hans
     
  5. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Mwahhh, wèl als je heeeeeeel erg licht kunt bouwen :D
    Reken maar op 15-18 kg, 't is een bakbeest hoor!
    En dan zal die 90cc ook nog hard moeten werken :rolleyes:

    Wel gaaf Hans :D
    Member of our dawn patrol ;)

    Groeten, Ralf
     
  6. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.267
    Locatie:
    rotterdam
    Hier nog even een foto van het wieltje
    [​IMG]
    Het is een echt ouderwets kinderwagen wieltje(en zo heb ik nog 3 stuks)
    Diameter is 265mm(eigenlijk net iets te groot voor 1:3 omdat deze dan 245mm zou moeten zijn).
    En wat het gewicht betreft zal de praktijk(wat ikzelf in de hand heb) wel doen uitwijzen!!

    Mvgr hans
     
    Laatst bewerkt: 22 aug 2009
  7. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Wèl gave wielen Hans! :p
    Mooi maatje voor de DVII's :rolleyes:

    Dat gewicht maak je helaas deels zelf uit, de korte neus doet het meest voor je :mad: (keep the tail extremely light!) :D

    Ik heb me hierop ook verschoten met mijn 1/3 Camel, dacht hem wel ff licht te bouwen en alle massa voorin te persen....:rolleyes:
    Pakte helaas toch anders uit :(
    Desalniettemin is die met 17,4 kg toch een goede vlieger :p

    Groeten, Ralf
     
  8. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.267
    Locatie:
    rotterdam
    Dat is inderdaad een zeer belangrijk punt om niet uit het oog te verliezen Ralf omdat ook de Triplane een zeer kort neusje heeft!!!!:proost:

    Ook bij de Se5a moet je dat gegeven zeker niet uit het oog verliezen alhoewel deze minder kritisch is dan de Camel en de triplane!!:)

    Eén ding staat bij mij in ieder geval vast en dat is dat als je een kist maakt uit de vroegere tijden dan moet alles wat achter de vleugel of vleugels komt zo licht mogenlijk gebouwd worden!!:teacher:


    Mvgr Hans
     
  9. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
  10. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
  11. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Jaaaa! ik kan weer foto's plaatsen :banana:
    Robert bedankt :thumbsup:

    Nog even bezig geweest met het landingsgestel

    [​IMG]

    Sleuf gezaagd aan de onderzijde

    [​IMG]

    1,5mm triplex in lijmen en nadien op maat snijden/zagen
    Wordt een stuk sterker zo ;)
    Hier wordt straks nog een messing plaatje omheengezet

    Heb toch maar besloten het landingsgestel overnieuw te maken maar nu van essenhout of een andere sterkere houtsoort
    (dank voor je tips Jacques aggelopen weekend in Posterholt
    was weer erg gezellig :celebrate:)

    Nu ja, heb ik iig een leuk proefstukje :D

    [​IMG]

    't is trouwens een aardig lapje vleugel dat stabilo :p :rolleyes:
    Hier te vergelijk met de 1/6 SE5a, spanwijdte 1,3m :D

    Groeten, Ralf
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  12. mac

    mac

    Lid geworden:
    7 apr 2008
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Enkhuizen
    Hoi Ralf,

    Heb je daar ook nog gevlogen?

    Ik zelf zou er niet bang voor zijn voor het Red Ceder landingsgestel!
    Maar als jij er een beter gevoel bij een Essen onderstel hebt moet je dat natuurlijk gewoon doen..:D

    Groet Jan.
     
  13. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo Jan,

    Nee, heb er niet gevlogen :(
    Was prachtig weer alleen de wind kwam vanachter de bomen vandaan :mad:
    Met een biplane 'recepy for disaster' bij de landing dus maar niet gedaan :D
    Was verder wel errruggg gezellig met Jacques, Bart en consorte :celebrate:

    En ja wie weet met dat huidige landingsgestel, ik maak hem gewoon af en dan zien we wel weer, metalen onderdelen kunnen altijd omgezet worden naar een evt. nieuwe :rolleyes:

    Groeten, Ralf
     
  14. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    Al weer een tijdje stil

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Gave platen man!
    Is toch wel 1 van mijn favoriete kleurenschema's :rolleyes:

    Ben momenteel druk bezig met het uittekenen van de spanten en ribben in autocad voor de CNC frezer, dus achter de schermen gebeurt er voldoende :D

    Is je DV al binnen vanuit de states? :p

    Groeten, Ralf
     
  16. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    Helaas nog niet zal toch wel nog en week of 3 a 4 duren , moest nog samen gesteld worden, en dan nog afwachten met de NL douane.



    [​IMG]
     
  17. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Ben nog even aan het stoeien geweest met het stabilo



    [​IMG]

    Gatenboor van de Gamma voor een paar euro geeft goede resultaten
    Scheelt weer een paar grammetjes achterin
    Op deze plek geldt een factor 4,5
    10 gram achter is 45 gram ballast in de neus :(

    [​IMG]

    Servo luikjes en compartimentjes voor de (dummy) katrolletjes straks zijn ook gereed
    Tevens zijn er stukjes triplex ter versteviging van de aanhechtingen van de spandraden ingelijmd (onder het 0,4mm ply)

    [​IMG]

    nog even ter vergelijk met het stabilo van de Camel, die SE5a heeft wel een lap hoor :p

    Groeten, Ralf
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  18. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    En weer even lekker aan het vrutten geweest met de dummy aansturing van het hoogteroer
    Bij de echte lopen de kabels via katrolletjes

    [​IMG]

    Hier zijn wat onderdelen te zien

    [​IMG]

    Zelf een katrolletje gemaakt van 3mm triplex op de Dremel
    Gebruik hiervoor de slijpschijf houder ;)
    Dit alles bij gebrek aan een draaibankje :D
    Katrol later nog aluminiumkleur schilderen

    Oogt aardig

    [​IMG]

    En de inbouw, kevlar draadje aan een trekveertje, deze wordt straks verbonden met het hoogteroerhoorntje
    Er komt iets spanning op te staan
    (draadje wordt nog in de metaalkleur verf gezet)

    De servo's zijn ook gemonteerd op hun luikjes, past mooi zo
    Het driehoekje blijft mooi vrij van de servo :D

    Ik verkies een directe aansturing van de roeren boven wat extra gewicht in de neus als ballast
    2x60gr servo x factor 4,5= 540gr extra in de neus
    Hopenlijk valt dit straks mee, er zit toch een motorunit van 3,6kg in :p

    Maar ja, niet te vroeg juichen....:rolleyes:

    Groeten, Ralf
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  19. Bart Verhoeven

    Bart Verhoeven

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Echt
    Direkte aansturing

    Prachtig werk Ralf, CHAPEAU:D.

    Ik hoop wel dat je het gewicht van de servokabels ook hebt meegeteld. Ik
    doel even op de verlengkabels. Onderschat het gewicht hiervan niet. Zelf had ik denk ik toch gekozen voor Closed Loop. Maar ja, 1.000 bouwers en 1.000 meningen en je hebt inderdaad wel lekker veel motorgewicht in de neus!

    Gaat zo door!
     
  20. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Thanks Bart :D

    Tja verlengkabels, verende tailskid, niet te vergeten de romp met deling en ook de piloot komen straks allemaal ver achter het zwaartepunt
    Dus dat dient zeker meegenomen te worden

    Ik wilde in dit model graag zelf mijn eigen idee tot uitvoering brengen
    Hoogteroer servo's in de staart en een deelbare romp
    Welnu zo gaat het worden :p

    Stabilo met staartvin wegen nu samen al 500gr :oops:
    Dat slurpt dus al ca. 2,3 kg van de motor weg :rolleyes:

    We zien wel, misschien moet er op het einde toch nog een klont lood in de neus, vleugelbelasting kan het wel aan (ik zet in op 16,5kg totaalgewicht)

    En ja gelijk heb je met 1000 meningen:
    "eenieder doet wat hem behaagt, de ene vist de ander jaagt" ;)

    Groeten, Ralf
     

Deel Deze Pagina