Clouds Fly (alias AXN Floater Jet) manual

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door willemvdm, 18 jun 2009.

  1. Sid

    Sid

    Lid geworden:
    25 jun 2009
    Berichten:
    55
    hmm, douane verwacht ik geen problemen mee gezien ik op de zaak besteld heb. zal ook m'n contact in HK ze laten contacten, wachten is niet m'n sterkste punt ;-)
     
  2. willemvdm

    willemvdm

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
  3. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    de standaard motor is in eerste instantie prima. ik zou nu ook liefst nog wat extra snelheid erbij hebben om nog mooiere (snellere) low passes te maken. Het is leuk om als een WW2 jager van grote hoogte verticaal naar beneden te komen (motor vol gas, jankt heel hoog), toestel vlak te leggen (gaat prima met de vleugelbuis) en dan op een meter hoogte over het veld racen.
    Inverted durf ik nog niet veel lager dan 2 meter op driekwart gas.

    Misschien eens kijken of ik een filmpje kan maken.
     
  4. MeX101

    MeX101 Guest



    Nee nog niet. Wat Willem al zij HobbyKing heeft er momenteel erg druk omdat die winkel mega veel bestelling krijgt. Het kan 7 dagen duren voordat de order word verzonden. Dan duurt het vaak een aantal dagen voordat het in ons land is. En dan de TNT inklaring die zijn erg langzaam!
     
  5. ejvww

    ejvww

    Lid geworden:
    21 jul 2009
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Den Haag
    Hey Sid,

    De magneetjes voor de vleugel kan ik je zeer aanraden. Vooral nadat de vleugels mid flight los kwamen;)........ hoewel dit er ook wel erg spannend uit ziet hoor. Maar voor de rest lijkt is het niet helemaal de bedoeling.
     
  6. ejvww

    ejvww

    Lid geworden:
    21 jul 2009
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Den Haag
    Nu het over de motor gaat hebben jullie ook in de standaard setup dat de clouds aanduikt bij volgas? Na het aanpassen van de domping met 1 mm is het aanduiken minder maar 2 mm extra domping moet ook kunnen.

    Hebben jullie al experimenteer met aanpassen van de domping van de motor?
     
  7. Sid

    Sid

    Lid geworden:
    25 jun 2009
    Berichten:
    55
    dank voor de info, ik ga achter magneetjes aan maar blijk daar nog tijd zat voor te hebben als ik eea hierboven lees ;-)
     
  8. willemvdm

    willemvdm

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ja Sid magneetjes werken goed, maar let op dat ze goed vastklikken.
    Afgelopen zondag zat er een servostekker klem tussen de vleugels en hoewel de magneetjes vastzaten werkte de vleugel zich toch los (bij gewone vlakke vlucht zonder loopings of vrilles etc.)
    Ik zag later duidelijk het deukje van de servostekker.
    En zonder magneet zouden de vleugels iedere vlucht loskomen!
    En ik zelf zondag gezien hoe slecht de kist vliegt met 1 vleugel (kimt in een zeer langzame spiraal naar beneden, leek wel een uur te duren naar mijn gevoel.

    en EJVWW
    Domping aanpassen gaat lastig omdat ik alles extra geborgd en gelijmt hebt.
    Ik neem aan dat je onder de onderste 2 schroefjes van de motor een ringetje van 1 mm gelegd hebt?
    Ik zou zelf moeten experimenteren.
    Nu vliegt hij goed vlak bij motor uit bij volgas.
    Als je de domping teveel aanpast ben je mischien het aanduiken bij gasgeven kwijt maar gaat de kist bij volgas mischien weer klimmen (een klein beetje is natuurlijk niet erg)

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2009
  9. jaccies

    jaccies

    Lid geworden:
    20 jan 2009
    Berichten:
    323
    ja wat is die standaard motor nu? volgens hun website type 2208N met 1130kv of speciaal type met 2200kv?

    ik gebruik klitterband en magneetjes om de vleugels bij elkaar te houden, nog nooit losgekomen bij vliegen alleen bij slechte landing en dat is maar goed ook dat ze dan loskomen haha, ook de motor magneetjes komen niet meer los heb ze aan de bovenkant met secondenlijm vastgezet.
     
  10. Sid

    Sid

    Lid geworden:
    25 jun 2009
    Berichten:
    55
    order is verzonden, nu dus geduld hebben :)
    iemand een suggestie voor magneetjes in Nederland?
     
  11. willemvdm

    willemvdm

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Met zo'n klein propje heb je echt en motor van 2000 tot 2200 KV nodig.
    Iets minder bij een 6" propje.
    Die loempia eters zijn altijd slecht in het geven van goede info.

    En krachtige magneetjes kun je natuurlijk ook halen uit een oude kapotte motor.
    Of in de modelbouwwinkel kopen van b.v. Simprop
    Magneten, zeer krachtig
    (natuurlijk ook te koop in andere modelbouwwinkels)
    Alleen veel duurder als bij Hobby City ;)

    Groeten Willem
     
  12. MeX101

    MeX101 Guest

    Mooi man die van mij is ook verzonden :)

    Ja kijk maar eens op RCtechnics is een goede winkel!

    Deze heb ik ook meebesteld 50g secondenlijm $2.49!! :D Hobbycity Online R/C Hobby Store : HobbyKing Super Glue CA (50g / 1.7oz) <b>Medium</b> $2.49


    Its a big bottle, will last a loooong time.

    This is maybe the best glue I have tried! Dry very fast, and gives a realy strong bond. Far better than i.e Graupner! I would give it 10 stars if posible!!

    en dat voor €1.70 :p
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 aug 2009
  13. ejvww

    ejvww

    Lid geworden:
    21 jul 2009
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Den Haag
    Hoi Willem,

    Inderdaad heb is onder de onderste twee schroeven van de motor een ringtje geplaatst. De kist duikt nu minder aan. Om het aanfuiken geheel weg te nemen schat ik in dat 2 mm domping beter zou zijn. De domping is niet nog een keer aangepast omdat een van de vier schoefje dol was na het aanpassen van de domping.

    In het algemeen over het aanpassen van de domping
    In de standaard setup moet bij het starten van kist je snel up getrokken worden vanwege het aanduiken. Dit kan best spannend zijn als je zender los in de hand hebt. Hierom hen ik liever iets te veel domping waardoor de kist iets gaat klimmen.

    Met aangepaste domping duikt de kist minder aan bij het starten waardoor het startproces rustiger is en prettiger verloopt.
     
  14. blarp

    blarp Guest

    Domping - maar welke richting? Motor as omhoog -> minder neerwaards koppel omdat de aandrijflijn nu meer door het zwaartepunt loopt -
    Of motor as *omlaag*, zodat het stabilo aangeblazen wordt (geeft meer "up" bij motorvermogen)..

    Ikzelf vlieg overigens al 20 jaar met een schuifpotmeter voor "gas" links op de zender, omdat dat (volgens mij..) veel ergonomischer is. De linker wijsvinger rust van nature op die plek. Ik kan up geven, de zender beethouden, en gasgeven met 1 hand. En de aileron pot staat mooi in het midden.

    Maar hier ben ik een minderheid van 1 ben ik bang :)

    De CF start overigens prima vanaf kort gemaaid gras als buikschuiver..
     
  15. ejvww

    ejvww

    Lid geworden:
    21 jul 2009
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Den Haag
    De motor as meer omhoog;).
    De CF start inderdaad ook goed van net gemaaid of nat gras.
    Dat is een erg leuk gezicht:D.
     
  16. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    kudt

    vanmorgen pech gehad :(

    k had met mn neefje afgesproken dat ik hem les zou geven. Er stond nog aardig wat wind, dus het vliegtuig kwam de hele tijd steeds verder, waarna ik hem terughaalde en hij weer kon vliegen.
    Op een gegeven moment kwam hij in een spin naar beneden terecht. Op het moment dat ik hem terug wilde pakken merkte ik dat het toestel niet meer reageerde en knalde hij dus redelijk hard de grond in.

    Schade: neus verfrommeld en de staart vlak achter de motor gescheurd. Die scheur heb ik al gerepareerd, de rest ga ik met warm water terug proberen te krijgen in de oude vorm. Met de vleugel is gek genoeg helemaal niks gebeurd, da's wel positief.


    Waarom het toestel niet reageerde? Ik denk dat het mn eigen schuld was. Ik was vergeten de antenne van mn DX7 opzij te knikken en stond op het moment van de crash dus met mn antenne recht naar het toestel gericht. In die positie is het bereik het minste (denk aan het donutvormige stralingspatroon). Dit in combinatie met het ver afdrijven van het toestel zorgde dus voor de crash.

    Voor mijn in ieder geval 2 leerpunten:
    - consequent de antenne opzij zetten voor het vliegen
    - een leerling niet tever af laten drijven maar gewoon binnen het bereik blijven waar ik zelf ook altijd vlieg (een straal van zo'n 200 meter)
     
  17. blarp

    blarp Guest

    Sorry van je crash..:-(

    Ik probeer altijd de antenne (35 MHz) weg te houden van motor / regelaar; daar zit ahw een "stoorwolk" omheen, met name bij halfgas.

    Bij een storing is het inderdaad mijn gewoonte de antenne af te wenden (haaks op het toestel), en dat kan je redding zijn.

    Een bereik van > 200m zou overigens geen enkel probleem moeten zijn, vandaar dat ik aan storing zit te denken.

    Terzijde, ik vlieg met die HK dubbelsuper synth ontvangers, en 1 van die modellen blijkt moete te hebben met activiteit op een nabuurkanaal (daar zit dus kennelijk een suboptimaal IF filter in). Dit kosste mij ooit ook bijna een kist.
     
  18. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    ik zit op 2,4 en was denk zo'n 400-500m ver.
    haaks op de antenne heb je inderdaad het meeste bereik. vandaar dat ik baalde dat ik mn antenne niet opzij had gezet.

    ik gebruik overigens een ar500 ontvanger. deze zijn officieel fullrange maar toch beduidend minder dan bijv de ar7000.
     
  19. MeX101

    MeX101 Guest

    jitze,

    Bij een Spektrum zender (ik heb de DX6i) moet je dan de antenne van de zender recht houden of de antenne van de zender haaks de lucht in knikken?

    Oja nog een vraag,

    Is de lijm die erbij zit goed om te gebruiken? Of kan je beter secondelijm gebruiken?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 sep 2009
  20. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.453
    Locatie:
    Harderwijk
    Volgens mij staat er nergens dat de AR500 full range is. Ik heb er twee, en beschouw ze als parkflyer- en hellingstijgwind-RX.
    edit - sorry, het staat inderdaad op de Spektrum site, hij is full range.
    Je ontvanger moet zo veel mogelijk van de zenderantenne "zien". Als je zenderantenne recht naar het model wijst, heb je de minste ontvangst. Dus, als je zenderantenne recht omhoog staat, dan zit je rondom goed; alleen als je het toestel recht over je heen laat komen heb je theoretisch minder signaalsterkte.
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2009

Deel Deze Pagina