Nieuwe serie Markus (Avionik) F5-x regelaars

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door GJVO, 2 sep 2009.

  1. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Markus komt met een nieuwe serie regelaars voor F5D en F5B.

    Ik heb nog niet veel gegevens maar het is een compleet nieuw opgebouwde regelaar, met nieuwe hard- en software.

    De regelaars hebben een nog lagere inwendige weerstand en bouwen nog minder warmte op.
    In de speedcup vliegen enkele mensen met de Markus regelaars en die staan gewoon 20 seconden vol open zonder echt warm te worden.

    Dit is de tekst van Markus-rc

    -----------------------------------------------------------------------------
    MX3 (changing of SL150)
    MX4 (changing of SL200)
    MX6 (changing of SL300)

    Datalogger function included in controller. It allows to write and see of Current, Voltage, RPMs and temperature over flight time.

    ------------------------------------------------------------------------------
    Ik heb ze nog gevraagd of er niet meteen een limiter ingebouwd kon worden zodat je weer een SM of Neu limiter bespaard.
    Word naar gekeken.


    de prijzen:
    MX3 (150A continu) 209 Euro
    MX4 (200A continu) 287 Euro
    MX6 (300A continu) 389 Euro


    Waarschijnlijk heb ik ze begin oktober in huis om te testen.

    GJ
     
  2. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    811
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Dat is nog eens een goed idee. Kan ook niet moeilijk zijn, tenslotte hebben de HiFei en nu ook de Castle Ice al ingebouwde logging....Prijzen lijken ook doenbaar. Continu waarden interesseren mij wel geen barst, ik wil weten hoeveel max A bij <5s motor aan....
     
  3. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De oude SL200 kon makkelijk 300A aan, ruim 15 seconden.
    Mijn SL85 heeft ook al stromen van 150-175 A geleverd, en wordt amper warm.
    Ik denk dat ik ze nog maar even mail of ze niet gewoon het wattage kunnen geven wat de Fets aankunnen gedurende een bepaalde periode.
    Lijkt me handiger dan die onzin over amperages.

    GJ
     
  4. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    811
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Wattage is geen probleem, zolang je onder de max. spanning blijft. A is een heel ander verhaal.... Nu ja , in feite zijn ze aan elkaar gekoppeld (via de spanning ), doe mij toch maar A. Overigens weet ik wat die dingen kunnen, ik vlieg al > 25 jaar F5B...
     
    Laatst bewerkt: 2 sep 2009
  5. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zat juist te denken, er is een verhouding tussen stroom en spanning, namelijk wattage.
    Fets worden geleverd met de specs en ook het wattage wat ze kunnen verstoken.
    Dus, als je op 4S vliegt dan zou je minder energie door de Fets heen jagen dan dat kan.
    Als een Fet 1000 watt kan hebben, dan kan je op 10 volt 100A en op 20 volt 50A er doorheen persen.
    Vandaar dat ik denk, amperage is zo'n ruim begrip, 200A op 4S levert een heel ander vermogen dan 200A op 6S, zit 1400 watt tussen...

    Maar ik heb nu weer bijna elke dag contact met Markus-rc, dus ik zal vragen voor je, Sergey heeft er al mee getest.

    GJ
     
  6. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    811
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Helaas niet denk ik... Maar ik ,ben niet zo de electronicus, ik vraag het eens aan mijn electronische vriend
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.523
    Locatie:
    Groningen
    Het gaat om de weerstand. Spanning over de fet = stroom * weerstand. Verlies in de fet, en dus warmte intwikkeling is spanning over de fet * stroom. Totale werkspanning moet onder de maximale fet spanning blijven. 100A bij 10V is net zo belastend voor de fet als 100A bij 100V. Zolang de fet maar 100V aan kan :)

    Hoe lang een fet die energie weg kan werken wordt bepaald door de koeling. Met een goed koelrib en lucht koeling kan je snel veel energie kwijt en dus langer een hogere stroom aan. Heel kort "overbelasten" kan dus goed als je daarna de regelaar laat rusten zodat de warmte weg kan vloeien. Regelaar stromen zijn vaak opgegeven bij continu belasting met gemiddelde koeling. Koel je hem veel beter kan je meer A erdoor jagen. Pak je hem in schuim veel minder. Met bursts en daarna gas dicht kan je ook boven de opgegeven stroom zitten.
     
    Laatst bewerkt: 2 sep 2009
  8. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    811
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Ja, klopt. Alleen zijn Fets voor een lagere spanning makkelijker te krijgen voor lage weerstanden/hogere amperages...
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.523
    Locatie:
    Groningen
    Daarom zijn die HV regelaren ook altijd zo enorm duur terwijl een 20V 200A niet zoveel kost...
     
  10. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Waarom is een CC 110 HV dan duurder dan een CC 180 ?! Ze hebben de zelfde aantal Fets and de ene is tot 12S and de ander 6S. Volgens mij klopt dat niet helemaal dat HV Fets duurder zijn.

    Idd is het zo dat het niet een functie is van Watts maar puur een Ampaire restrictie is en daarbij een maximum voltage. Het beste voor de regelaar is dus als je dicht tegen het maximum voltage zit want dan heb je voor de zelfde Watts minder Ampaire nodig.

    Dit is puur wat betreft de Fets.

    Waarom een regelaar soms meer ampaire (peak) aan kan op 4S dan met 6S komt aan op andere dingen. Zo heeft de CC Phoenix serie bijvoorbeeld een probleem dat het logica circuit bord zijn stroom krijgt van een lineare regelaar. Die moet bij 6S dus het voltage van 25 volt terug brengen naar 5 volt. Lijkt me duidelijk dat 4S minder belastend is in dat geval.

    Ik heb een Kontronik FAI18 regelmatig gebruikt op 5.5KW peak en 6S. Dit vermogen is niet mogelijk op 4S.

    Terug naar het onderwerp;

    Komt er ook een MX5 ?! Dat lijkt mij dan wel wat.

    Wat betreft logger functies...... dat is handig voor mensen die geen logger hebben.

    Limiter zie ik niet zo zitten. Je moet namelijk bij een wedstreid wel de limiter kunnen testen en dat kan niet als die in de regelaar is ingebouwd. Je kunt namelijk niet de motor op de grond laten lopen tot dat de energy op is.

    Jos
     
  11. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hoog voltage fets zijn moeilijker te koop, ik was laatst op zoek voor fets om een lader te bouwen en hoog voltage fets zijn echt moeilijk te vinden en ze zijn peperduur.

    De CC regelaar is krap bemeten wat betreft stroom voor de stuur electronica.
    Als ze een kwartje meer uitgegeven hadden was het geen probleem geweest.
    Chippie kan het maar net aan en als je dan het hele gedoe tot over zijn specs gaat gebruiken gaat er iets stuk.

    George gebruikt dus de andere spanningregelaartjes die op de print zitten.
    Opgelost.

    Ik weet niet hoe jij vermogen interpreteert, bij mij is vermogen P, dus wattage, als je 5,5 kilowatt met 6S bereikt dan is dat inderdaad niet haalbaar met 4S, want je amperage is een stuk hoger (volt x ampere is Watts)

    Er komt ook een MX5, 250A.

    Als ze slim zijn en er zou wel een limiter komen dan zou er ook een testfunctie in kunnen zitten.
    Lijkt me een kwestie van een aanpassinkje in de hard en software.

    GJ
     
  12. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    811
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Bij de laatste Speedcup 1 en die is gecrashed :)
    Ik was alweer vergeten dat er een probleem is bij het testen( je moet het ding dan helemaal van je motor afkoppelen en die is meestal gesoldeerd...., of anders de testapparatuur laten meevliegen, bijkomende verliezen etc, of... ) de Japs hadden zo'n regelaar gebouwd en hebben in een nachtelijke sessie het zaakje uit mekaar gehaald op het WC. Vergeefs, ze zijn niet gecheckt geweest....
     
  13. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    811
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    euhhh, deze redenering kan ik effe niet volgen. HV fets duurder->HV regelaar duurder, lijkt me logisch....
     
  14. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja maar in de aanloopfase is heeft Stephan Penz ook flink wat getest met de Markussen.
    Nadeel is dat ze maar tot 6S kunnen, Stephan heeft er ook 1 getest op 8S, bleef ook vrij lang heel maar begaf het op den duur toch.

    Er vliegen een stuk of 20 Markusjes in Duitsland en geen klachten gehad.

    GJ
     
  15. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    811
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Ze zijn heel goed, Luc van Tricht vloog in Heist met een 200A en dat was goed genoeg om te winnen...In F3S krijgen ze alle regelaars kapot...
     
  16. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Bij Steve Neu kan je een CC 110 HV kopen voor 210 USD een CC 180 kost daar in tegen 270 USD.

    Ik geloof dat de hoger voltage regelaars populairder zijn omdat ze ook voor veel andere toepassingen worden gebruikt zoals EDF jets en 3D kisten.

    Als er meet worden verkocht dat zakt de prijs vaak.

    Hopenlijk is het na 2010 toegestaan meer dan 6S te gebruiken bij F5B. Zit te denken tot 12S maar misschien zelfs helemaal geen limiet.

    Jos

    P.s. GJ, heb je een foto van zo een nieuwe type regelaar?
     
  17. Trichte

    Trichte

    Lid geworden:
    13 okt 2006
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Tremelo
    Hey allen,
    Ik heb van Sergey twee weken geleden zo een regelaar ter beschikking gekregen.
    Dit was wel een uitwisseling van een vorige herstelling.
    Willy vliegt er nu ook mee op 4S met zijn pletti en werkt uitstekend.
    Ik ga zondag deze regelaar gebruiken op mijn NEU motor.
    Ben eens benieuwt.

    Luc
     
    Laatst bewerkt: 5 sep 2009
  18. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hoi Luc,

    dan heb je waarschijnlijk het prototype waar Sergey mee gevlogen heeft.
    Ze zijn nu namelijk net bezig de bestellingen op te nemen en uit te leveren.
    Welke heb je?
    Ik ben benieuwd hoe de regelaar zich houd bij hoge stromen, hij zou nog koeler moeten blijven dan de vorige serie (nog lagere weerstand).

    Grts Gert-Jan
     
  19. hezik

    hezik Guest

    Klein mierenneukpuntje.. laten we het niet over wattages en amperages hebben, maar over vermogen en stroom.

    Voltage = spanning
    wattage = vermogen
    amperage = stroom
     
  20. solex

    solex

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Froombosch
    Gert-Jan :

    Vraag van een Amerikaan : werken deze regelaars ook op stuurwielzenders ??
     

Deel Deze Pagina